Vlees van de Chinees

16-02-2020 14:53 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vlees uit Chinese gerechten is vaak heel anders van textuur en ook veel minder droog en smaak is ook vaak anders.
Bv kip is veel minder droog, idem rund...
Iemand enig idee hoe ze dat doen?
Of ander soort vlees?
"I'm Not crazy. My reality is just different from yours" ( - Cheshire Cat)
Nou, dat is totaal niet mijn ervaring. Misschien gebruiken ze bij jouw chinees kippendijen? Dat is wat malser dan kipfilet. En als je rundvlees goed stooft, is dat ook heel mals.
Ik vind de kip van onze Chinees ook veel droger .
Alle reacties Link kopieren
Ik maak zelf Tjap Tjoy en het maakt een wereld van verschil wanneer je bio kipfilet koopt.

Daarnaast wokt de chinees op een gaspit van 11 kW. Dat is in een particuliere keuken verboden, want te gevaarlijk. Ik heb een wokpit van 5 kW. Dat gaat net, maar dan moet je kleine porties wokken.

Daarnaast is, wat de Nederlander roerbakken noemt, niets anders dan stoven, maar dan in een ander soort pan. En daar wordt kip droog van.
Alle reacties Link kopieren
https://www.kookfans.nl/kooktips/kipfilet-mals-chinees/

Het is een trucje!
Alle reacties Link kopieren
Goedkoop slachtafval, en andere manier van koken.
https://www.24kitchen.nl/populair/vlees-mals-maken
Chinezen gebruiken veel verse gember om het rundvleesvlees mals te maken.
Kippedijen inderdaad. Er wordt ook veel gewerkt met varkensnek.
snowy2 schreef:
16-02-2020 15:03
https://www.kookfans.nl/kooktips/kipfilet-mals-chinees/

Het is een trucje!

Inderdaad, velveting.
Kan ook met rundvlees.
Het is wel degelijk een trucje, niet alleen maar ander vlees. Zie https://www.volkskrant.nl/mensen/gefluw ... ~bfa855c9/

"Waarom smaakt het eten bij de eethuizen die Chin.Ind.Spec.Rest. op de ruiten schilderen zoals het smaakt? Jazeker, het gaat hier om een repertoire dat van oorsprong Chinese kooktechnieken benut om een hier te lande ontstane mix van Indonesische, Chinese en Hollandse smaken te bereiden. Soms is er zelfs een 'Japans' of 'Thais' restaurant waar Chinezen in de keuken staan. En immer verraden zij zich door hun onbedwingbare neiging zetmeel te gebruiken: alles hangt lichtjes aan. Of zwaar. Soms plakken de sauzen als behangerslijm.

Zeer opvallend: vlees is dikwijls opmerkelijk mals. Goed, het heet ossenhaas, maar weet dan dat een Chinese kok ook een beduidend minder luxe deel van een rund zo kan laten smaken. Met kip is het helemaal opvallend. Die is immer sneeuwwit en smeltend van textuur. Dan, lezers, is het zeker. Hij Is Gefluweeld.

Ik had al wel eens verhalen gehoord over het toepassen van bakpoeder in marinades. Dat vermalst vlees. Nadeel is dat het een nare smaak achterlaat. Nee, als Chinezen vermalsers toepassen, is het vaker papajapoeder: de enzymen van dat fruit (en vijgen, kiwi's, ananassen) zijn eiwitsplitsend. Roer reepjes biefstuk met wat vers ananassap, zet een nacht weg en je hebt blubber. Maar discreet toegepast doet het wonderen.

Bij het fluwelen is dat echter helemaal niet nodig. Het enige wat je doet, is het vlees van een laagje voorzien, zodat het niet uitdroogt. Daar gaan we:

Kluts het eiwit los met het zetmeel en het zout tot er geen klontjes meer zijn. Meng er met je vingers de kip door en zet een half uur in de koelkast. Breng een pan water aan de kook, draai het vuur laag en vlij de kipreepjes erin, zo veel mogelijk één voor één. Roer eventjes om zeker te weten dat ze los van elkaar zijn. Wacht een minuutje en vis alles er met een schuimspaan uit. Spoel het teveel aan rommelig schuim voorzichtig weg. Laat uitlekken."

Daarna verder verwerken.


Edit: oh, ik zie nu dat anderen me voor waren met hetzelfde.
Komt door de sausjes wat ze er doorheen gooien, oestersaus, sojasaus, vissaus, zoet zure saus en noem het maar op.
Moreina schreef:
16-02-2020 15:15
Komt door de sausjes wat ze er doorheen gooien, oestersaus, sojasaus, vissaus, zoet zure saus en noem het maar op.

Niet dus, zie de post boven je.
Merys schreef:
16-02-2020 15:33
Niet dus, zie de post boven je.
Nee.

Want ik doe dat allemaal niet en heb toch altijd malse stukjes vlees.
Zie mijn post and take notes. :whip:
Moreina schreef:
16-02-2020 15:40
Nee.

Want ik doe dat allemaal niet en heb toch altijd malse stukjes vlees.
Zie mijn post and take notes. :whip:

De vraag was hoe de chinees dat deed. Niet hoe Moreina het doet.
Merys schreef:
16-02-2020 15:47
De vraag was hoe de chinees dat deed. Niet hoe Moreina het doet.
ONZIN

HET GAAT OM HET EINDRESULTAAT
Sorry ik werd effe emotioneel.
Vaak wordt ipv kip, varkensmaag gebruikt.

Heb je geen foto van wat je bedoeld? Zo is het lastig antwoord geven
snowy2 schreef:
16-02-2020 15:03
https://www.kookfans.nl/kooktips/kipfilet-mals-chinees/

Het is een trucje!
Inderdaad.

Stukjes kip door de maizena halen en kort op hoog vuur in een laag olie bakken is voldoende om dit te bereiken.
Sausen, kruiden groentes o.i.d kun je ook toevoegen als je de kip weer mee gaat bakken.
yep zetmeet en even in gekookt water, je kan het ook zien als je goed wok-inn staat
Naast velveting is het ook herkenbaar chinees om ipv blokjes kip, de kip dun en in 'schuine' plakjes te snijden.

Leg dan een kipfilet neer in de breedte en houdt mijn mes wat schuin dwz met mijn hand naar links terwijl ik min of merr naar rechts snijd.
Alle reacties Link kopieren
Een heel groot deel van de kip die in Nederland wordt verkocht en dus gegeten (nou ja kip is eigenlijk geen kip, maar kuiken) komt uit China. Dus die vindt je niet alleen maar bij de Chinese restaurants maar gewoon overal in de supermarkt. Je eet dus bijna dagelijks kip uit China (ligt eraan hoe vaak natuurlijk). Dus het zal een bewerking zijn, in Nederlandse verwerkingsfabrieken wordt bij de al dode kippen (kuikens) en varkens/biggen extra water toegevoegd door het maken van gaatjes in hun vlees (wat vervolgens volgespoten wordt met water, en ook andere bewerkingen om de snelle (lijk)ontbinding tegen te gaan). Dus het kan inderdaad goed zijn dat het inderdaad anders smaakt en zachter van textuur is in combinatie met hun eigen bakmethodes. Ze bakken alles op zo hoog mogelijk vuur..
anoniem_354426 wijzigde dit bericht op 16-02-2020 19:39
14.27% gewijzigd
hoezoos schreef:
16-02-2020 19:31
Een heel groot deel van de kip die in Nederland wordt verkocht en dus gegeten (nou ja kip is eigenlijk geen kip, maar kuiken) komt uit China. Dus die vindt je niet alleen maar bij de Chinese restaurants maar gewoon overal in de supermarkt. Je eet dus bijna dagelijks kip uit China (ligt eraan hoe vaak natuurlijk). Dus het zal een bewerking zijn, in Nederlandse verwerkingsfabrieken wordt bij de al dode kippen (kuikens) en varkens/biggen extra water toegevoegd door het maken van gaatjes in hun vlees wat vervolgens volgespoten wordt. Dus het kan goed zijn dat het dan inderdaad anders smaakt en zachter van textuur is.
volgens mij mag dit niet meer
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij eet je gewoon kat ;-)
c'est le ton qui fait la musique
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
16-02-2020 19:35
volgens mij mag dit niet meer
Klopt het mag niet meer, maar wat niet meer mag hoeft natuurlijk niet nageleefd te worden uiteraard.
En je kan het thuis ook doen, want het werkt hartstikke goed.
Gelukkig zijn is het vermogen hebben tevreden te zijn.
Alle reacties Link kopieren
paulaner schreef:
16-02-2020 19:57
Klopt het mag niet meer, maar wat niet meer mag hoeft natuurlijk niet nageleefd te worden uiteraard.
En je kan het thuis ook doen, want het werkt hartstikke goed.

Klopt. En het maakt trouwens ook helemaal niets uit wat ze in die vleesindustrieën allemaal erin stoppen want de gemiddelde consument wil dat toch allemaal niet weten of zien als het om het onderwerp dieren/vlees gaat, dus daar wordt dankbaar gebruik van gemaakt en is heel makkelijk te manipuleren. Ze weten dat de op dit gebied de consument toch alles wel tot zich neemt, zonder nadenken en uit gewoonte.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven