Siemens oven - altijd langer/hoger

16-02-2020 20:39 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik weet niet zeker of dit de juiste pijler is, dus vergeef me als dit topic elders hoort. Ik heb een (nieuwe) Siemens inbouwcombimagnetron en loop tegen het volgende probleem aan v.w.b. de oven-stand: als ik de tijd en temperatuur uit een recept aanhoud is het nog niet goed. Cake is nog niet gaar, koekjes zijn nog zacht, pizza is nog niet genoeg gebakken, etc. Hierdoor moet ik altijd gokken hoeveel hoger ik de temperatuur moet zetten, en hoeveel langer ik het in de oven zet. Heel onhandig, want bij veel baksels kun je pas na afkoelen zien of ze klaar zijn of niet. Koekjes harden vaak bijvoorbeeld nog uit.

En nu weet ik niet zo goed wat ik moet doen. Is dit herkenbaar? Kan ik zelf iets doen? Is dit een bezoek van een monteur waard? Doe ik iets verkeerd?

O_o
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Alle reacties Link kopieren
Bij een combimagnetron (elk merk) had ik de temperatuur altijd standaard minstens 20 graden hoger. Bij normale ovens niet.
Heb je al een keer zo'n oventhermometer gekocht om de temperatuur te zien? Kosten een paar euro bij de blokker.
Alle reacties Link kopieren
essychan schreef:
16-02-2020 20:43
Bij een combimagnetron (elk merk) had ik de temperatuur altijd standaard minstens 20 graden hoger. Bij normale ovens niet.
Het ligt er maar net aan wat voor combioven het is , die van mij ie een 'hetelucht"combi en daarbij moet de temperatuur juist ( ook volgens recept ) juist 20 graden lager ingesteld worden en nog nooit problemen gehad
Hier ook een afwijking bij een combimagnetron (wirlpool). De huidige zet ik altijd 10-15 graden hoger en soms iets langer, de vorige werd te warm en die zette ik juist minstens 10 graden lager en de pizza ging er wat korter in.

En ik gebruik altijd hete lucht.
Alle reacties Link kopieren
Wat zegt de gebruiksaanwijzing?
Toen wij onze huidige oven voor het eerst gebruikten, ging het ook totaal niet goed. Bleek dat je de temperatuur dus altijd 25 graden lager dan aangegeven moest zetten (ivm de magnetronfunctie die dus altijd lijkt te werken).

Kwamen wij pas achter toen we de gebruiksaanwijzing goed doorlazen...
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Bij onze Siemens is dat ook zo. Heel irritant.
Net een oventhermomether gekocht om te kijken welke temperatuur het werkelijk is, hopelijk helpt dat.
Had ik ook, oventhermometer loste het probleem op: ik moest 20 graden hoger instellen om de gewenste temperatuur te krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Wat gek! Vraag me wel af hoe dat dan kan. In de gebruiksaanwijzing staat hier overigens niets over vermeld.

Maar goede tip, oventhermometer it is!
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Alle reacties Link kopieren
Er zijn wel ovens die de temperatuur van de gerechten kunnen meten maar dat is nog steeds erg geavanceerd en alleen in de veel duurdere ingebouwd. Bijvoorbeeld de Miele M-Chef als ik de naam correct heb.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven