Nationale week zonder vlees

23-02-2020 05:42 174 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!
9 t/m 15 maart is de 3e Nationale week zonder vlees! Als echte vleesliefhebber vind ik het een mooi initiatief om toch eens bewuster om te gaan met mijn vleesconsumptie. Ik eet nu af en toe wel een vleesvervanger bij het avondeten, maar dan heb ik wel al 2 broodjes filet americain op, bijvoorbeeld.
Ik vind het nog best een uitdaging, maar wel een leuke. Ik heb me aangemeld en ontvang tzt mails met vegetarische gerechten ed, met het plan om ook na die week vaker vleesvrij te eten.
Wie doet er mee? Heb je vorige jaren al meegedaan, ben ik ook heel benieuwd naar je ervaringen!

Ps: ik verwacht dat er tal van vegetariers/veganisten zullen moeten grinniken, danwel huilen bij het lezen van dit topic. :-] Maar wie weten hebben jullie tips. The struggle is real ;-) :-)-)
frantic wijzigde dit bericht op 23-02-2020 05:44
Reden: Voutje
3.15% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
rosanna08 schreef:
23-02-2020 11:19
Kom op Pjk, je weet best het verschil
Nou... eerlijk gezegd niet. Ik heb heus wel eens het idee dat de "biologische" paprika's uit dezelfde kas komen als de andere paprika's in de supermarkt, maar dat er alleen een ander prijskaartje aan hangt. Want qua uiterlijk, grootte, smaak e.d. kan ik het verschil niet merken.

Blijft overeind dat ik de term "biologisch" een domme vind. Want ALLE planten zijn biologisch, dus ook ALLE groenten, onafhankelijk van de manier waarop ze geteeld worden.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal!
Superleuke berichten heb ik langs zien komen, bedankt voor alle tips, hier heb ik zeker wat aan. Er werd gevraagd of ik een moeilijke eter ben. Valt opzich wel mee, maar als ik het zo lees ben ik wel een te moeilijke eter om veganist te zijn. ;) En champignons lust ik helaas niet, die kwamen in een paar recepten wel voor. Ik ben trouwens van plan om geen vlees en geen vis te eten die week, dat was ook niet helemaal helder.

Een paar dingen waar ik even specifiek op wilde reageren:
@eunice90, watdachtjehiervan en pandax, leuk dat jullie ook mee willen doen, al dan niet in aangepaste vorm! Aanmelden voor recepten enzo kan op www.weekzondervlees.nl

@hellosunshine, vegan, dat is echt nog wel een hele uitdaging extra. Met name kaas en eieren zou ik denk ik enorm missen! Maar het levert wel weer verrassende recepten op, pulled jackfruit? Interessant!

@pienuts14, bladora en pandax, lekkere recepten en tips, zit zeker wat voor mij bij, bedankt!

@redbulletje, je quiche met peccannoten, kaas en gegrilde paprike klinkt ook heerlijk.. heb je een recept?

@hertjehertje, ik ken falafel vooral op een pitabroodje... een beetje vergelijkbaar met wat bladora schreef, maar dan dus op een broodje (naar keuze).

@regretterien, ik eet soms s avonds wel vega, maar eigenlijk altijd AGV zonder V. Jouw vega wraps klinken ook goed!

Ik ga lekker verder brainstormen! :-)
Alle reacties Link kopieren
Mijn ultieme eettip is trouwens risotto, maak ik ook altijd vega.
En de hariri van de hippe vegetariër is ook altijd erg lekker.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Alle reacties Link kopieren
lollypopje schreef:
23-02-2020 18:14
Mijn ultieme eettip is trouwens risotto, maak ik ook altijd vega.
En de hariri van de hippe vegetariër is ook altijd erg lekker.
Hm, ik hou wel van risotto! Maar ik eet risotto eigenlijk altijd met kabeljauw, of met kip. Hoe maak jij m vega?
Alle reacties Link kopieren
Meestal kijk ik gewoon op ah site en selecteer op vega. Staan een paar hele lekkere tussen met geitenkaas.

Risotto is voor mij echt zo'n gerecht dat geen vlees nodig heeft. De meeste vleeseters die ik het voor zet, missen het vlees ook niet.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Al genoemd? Anyway, de Lidl heeft een vegan groentepizza. Ik vind 'm lekker. Ik doe er wel nog vegan kaas over.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga kijken op de website :)

Er zijn overigens nog andere paddestoelen dan champignons: oesterzwammen, cantharellen en shii takes smaken anders; vooral oesterzwammen zijn goed te kruiden of te marineren en daarna te bakken voor door een saus.

Ik had deze avond trouwens beluga linzen in kruidenboullion met een pittige wortel-gember saus, was erg lekker (man en kind 2 afwezig en kind 1 ziek, dus ik kon los ;-D). Een aanrader.
De ‘t Zusje restaurants doen ook allemaal mee, best gewaagd vind ik dat wat er wordt in die week geen vlees geserveerd. Toen ik een afspraak maakte werd dat er duidelijk bij vermeld.
niekie1 schreef:
23-02-2020 19:08
De ‘t Zusje restaurants doen ook allemaal mee, best gewaagd vind ik dat wat er wordt in die week geen vlees geserveerd. Toen ik een afspraak maakte werd dat er duidelijk bij vermeld.
Wat leuk!
-Bladora- schreef:
23-02-2020 09:35
Echt als ik een keer voor je zou mogen koken en mijn moussaka voor je zou maken, weet ik zeker dat je blij verrast zou zijn 🤗 ik stop ook kaas i mn bechamel en m’n linzen smaken net zoals gehakt!
Mag ik je recept?
Ben al paar jaar vega maar wil meer dingen proberen
Frantic schreef:
23-02-2020 18:55
Hm, ik hou wel van risotto! Maar ik eet risotto eigenlijk altijd met kabeljauw, of met kip. Hoe maak jij m vega?

Deze eten wij heel vaak: https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R ... zierisotto

Je kunt ook noten toevoegen: https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R ... e-en-noten

Of met olijven: https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R ... venrisotto

En als je toch iets vleesachtigs erbij wil: https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R ... coliburger
niekie1 schreef:
23-02-2020 19:08
De ‘t Zusje restaurants doen ook allemaal mee, best gewaagd vind ik dat wat er wordt in die week geen vlees geserveerd. Toen ik een afspraak maakte werd dat er duidelijk bij vermeld.
Dat zou ik niet waarderen als ik een restaurantreservering maak en ze houden een vleesstaking. Dan zou dat restaurant bij mij op de zwarte lijst komen. Ze kunnen ook gewoon meer vegetarische gerechten aanbieden maar ook de vlees/viskaart handhaven tenslotte.
redbulletje schreef:
23-02-2020 19:14
Dat zou ik niet waarderen als ik een restaurantreservering maak en ze houden een vleesstaking. Dan zou dat restaurant bij mij op de zwarte lijst komen. Ze kunnen ook gewoon meer vegetarische gerechten aanbieden maar ook de vlees/viskaart handhaven tenslotte.
Zolang ze het op voorhand melden zou het mij niet kunnen schelen.

Ze zouden me alleen die week niet zien.
En ik zou bij een volgende reservatie in een andere week op voorhand wel navragen of ze deze keer wél de hele kaart serveren.


(En ja, ik eet best heel af en toe thuis zonder vlees.
Maar niet op restaurant.)
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
23-02-2020 19:14
Dat zou ik niet waarderen als ik een restaurantreservering maak en ze houden een vleesstaking. Dan zou dat restaurant bij mij op de zwarte lijst komen. Ze kunnen ook gewoon meer vegetarische gerechten aanbieden maar ook de vlees/viskaart handhaven tenslotte.
Bij mij toch ook. Niks tegen vegetarische gerechten, maar het op deze manier opgedrongen krijgen terwijl je er ook nog voor moet betalen, nee, dank je.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
23-02-2020 19:18
Bij mij toch ook. Niks tegen vegetarische gerechten, maar het op deze manier opgedrongen krijgen terwijl je er ook nog voor moet betalen, nee, dank je.
Mijn man is geen vegetariër en eet graag vlees, al probeert hij het ook te minderen, maar hij stond erop dat we juist in die week daar gaan uit eten.
pejeka schreef:
23-02-2020 19:18
Bij mij toch ook. Niks tegen vegetarische gerechten, maar het op deze manier opgedrongen krijgen terwijl je er ook nog voor moet betalen, nee, dank je.
Opgedrongen? Is het je stamcafé?
Alle reacties Link kopieren
snug schreef:
23-02-2020 19:23
Opgedrongen? Is het je stamcafé?
Ik eet normaal gesproken niet in een café.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
niekie1 schreef:
23-02-2020 19:08
De ‘t Zusje restaurants doen ook allemaal mee, best gewaagd vind ik dat wat er wordt in die week geen vlees geserveerd. Toen ik een afspraak maakte werd dat er duidelijk bij vermeld.
Ik was er laatst en vond de vega opties daar tegenvallen. Het is vooral kaas, kaas, kaas wat de klok slaat.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Alle reacties Link kopieren
Wat goed dat die restaurants mee doen! Opdringen is het natuurlijk niet, je hoeft er niet te eten, en sowieso niet in die week.
Ga eens kijken welke restaurants hier in de stad meedoen.
Kleinezon schreef:
23-02-2020 19:59
Ik was er laatst en vond de vega opties daar tegenvallen. Het is vooral kaas, kaas, kaas wat de klok slaat.
Heb je om de groene kaart gevraagd? Ik ben er een paar keer geweest en ben helemaal geen enorme fan van kaas en heb er toch steeds heerlijk gegeten.
Alle reacties Link kopieren
Lorelai schreef:
23-02-2020 20:03
Wat goed dat die restaurants mee doen! Opdringen is het natuurlijk niet, je hoeft er niet te eten, en sowieso niet in die week.
Ga eens kijken welke restaurants hier in de stad meedoen.
Ik eet regelmatig buiten de deur, en regelmatig neem ik ook een vegetarisch gerecht, gewoon, omdat ik er zin in heb of omdat het er lekker uitziet. Maar ik zou het niet waarderen indien ik daartoe gedwongen werd omdat er geen vis of vlees op de kaart zou staan.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
lollypopje schreef:
23-02-2020 18:58
Meestal kijk ik gewoon op ah site en selecteer op vega. Staan een paar hele lekkere tussen met geitenkaas.

Risotto is voor mij echt zo'n gerecht dat geen vlees nodig heeft. De meeste vleeseters die ik het voor zet, missen het vlees ook niet.
Juist zonder vlees heel lekker inderdaad! Ik heb laatst in een restaurant veganistische paddenstoelenrisotto gegeten, daar likte ik mijn lippen echt bij af!
Alle reacties Link kopieren
niekie1 schreef:
23-02-2020 19:08
De ‘t Zusje restaurants doen ook allemaal mee, best gewaagd vind ik dat wat er wordt in die week geen vlees geserveerd. Toen ik een afspraak maakte werd dat er duidelijk bij vermeld.
Gaaf! Wel nog veel dierlijk spul, dus voor veganisten iets minder helaas.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb speciaal gereserveerd in een restaurant wat het weekend van die Week Zonder Vlees de normale kaart laat voor wat het is en drie dagen een speciaal 8 gangen vega menu serveert (met vegan opties). Het was al maanden geleden volgeboekt. Vorig jaar was ik te laat, maar dit jaar heb ik een tafeltje voor twee kunnen bemachtigen :yes:

Ik ben al jaren vegetariër (en parttime veganist), maar denk dat ik hier nog wel inspiratie voor nieuwe gerechten uit kan halen. Mijn tafelpartner is flexitarier.
Alle reacties Link kopieren
Frantic schreef:
23-02-2020 18:55
Hm, ik hou wel van risotto! Maar ik eet risotto eigenlijk altijd met kabeljauw, of met kip. Hoe maak jij m vega?
Ik maak risotto graag met groene asperges en citroenrasp! En parmezaan :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven