Waarvoor gebruik je een braadpan?

25-02-2020 16:40 59 berichten
Le Creuset verdient er grof geld mee en Lidl heeft ze in de aanbieding. Ziet er prachtig uit en ik heb er nog nooit een in mijn keukenkastjes gehad? Wat mis ik?
Wat maak je in een braadpan?

Ik ben veganist dus vlees en vis hoef ik niet aan te braden. Kunnen die dingen ook iets met groente? Iets dat mijn normale kookpan niet kan?
Volgens mij zijn die vooral geschikt voor vlees wat lang moet sudderen dus stoofvlees of gehaktballen.
Alle reacties Link kopieren
Ik maak er bolognesesaus in. Handig, kan zo vanaf het gasfornuis de oven in.
Voor ratatouille.

Mmm.
Ik bak er voornamelijk vlees in. Maar maak er ook de lasagnesaus in. Of stoofpotten.
Spaghetti-saus voor een dag of 2 à 3.

Ratatouille die daarna nog de oven ingaat.


(En inderdaad nog een stapel vlees-gerechten)
Alle reacties Link kopieren
Voor als je een groot gezin hebt en dan voor twee dagen hachee maakt.

Zelf gebruik ik altijd een hapjespan met een anti-aanbakcoating.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
deze pannen zijn goed om te stoven, dit kan vlees zijn. Maar ook vegetarische curries, pasta sauzen, soepen, etc.

Zo'n pan wordt erg warm, dus je kan er ook in "wokken", of als grotere hapjespan gebruiken.

Maar wanneer je deze pan niet mist, dan hoef je hem dus niet te kopen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Ik kook er pasta in. Het handige is dat het dan niet vastplakt aan de pan.
Ik zou hem niet kopen als ik jou was. Is vooral voor vlees. Ik gebruik er ook geen, ook vega.
Voor alles wat moet stoven. Zowel vlees als vegetarisch. Ik gebruik hem zelf voor vlees.
Ik gebruik m heel vaak, vega, vis en vlees. Voor jou alleen de eerste variatie:
Ratatouille met linzen, bonenstoof, minestronesoep, groentestoof met kikkererwten, uiensoep.
En alles waarbij ik tomaat moet bakken, want dat 'mag' niet in mijn koekenpannen.
Stoofgerechten met en zonder vlees. Pastasauzen.

Maar als het niet hoeft pak ik wat anders. Zware rot pannen zijn het. Helaas onmisbaar.
gizzmo-returns schreef:
25-02-2020 17:31
Ik zou hem niet kopen als ik jou was. Is vooral voor vlees. Ik gebruik er ook geen, ook vega.
Hoe maak je dan je (zelfgemaakte) vega dingen? Of gewoon een pan nassi. Ik gebruik die braadpannetjes bijna elke dag? Of bedoelen jullie andere pannen?
Toen ik nog dode dieren at ook vlees, nu staan mijn braadpannen te staan. Maak er soms sauzen in of wanneer er eters komen eenpansgerecht met groentes met saus als basis om in te stoven.
hamerhaai schreef:
25-02-2020 16:56

Maar wanneer je deze pan niet mist, dan hoef je hem dus niet te kopen.
Nou ja ik heb rotpannen en ik hou van koken. Ik heb nu geëmailleerde pannen maar ze zijn te goedkoop want het emaille chipt er af :(
Dus ik ben op zoek naar: wat dan? Ik woon alleen maar kook wel vaak grotere hoeveelheden, ik maak bijvoorbeeld pastasaus of soep from scratch en dan het liefste genoeg om ook nog de vriezer vol te gooien.
En ik hou van kleurtjes en mooie gebruiksvoorwerpen. Als ik dan nieuwe pannen koop wil ik het liefste geen saaie zilveren.

Dus ik vroeg me af of ik iets mis zo zonder braadpan. Of dat handiger is dan een soeppan of een plaatstalen wok.
Ik schuif eigenlijk nooit een hele pan de oven in.
retrostar schreef:
25-02-2020 16:54

Zelf gebruik ik altijd een hapjespan met een anti-aanbakcoating.
Hapjespan. Nog zoiets dat ik niet bezit.
Ik ben opgegroeid met ouders die een zak soep openknippen, dat opwarmen in de magnetron en dat koken noemen. Het zijn schatten maar koken en wat daarbij handig is heb ik dus niet echt van thuis meegekregen.
Ik heb wel een braadpan en een enorme hapjespan met deksel, beiden met anti aanbaklaag.
Beide gebruik ik voor sauzen en stoofgerechten.

De braadpan heeft een dikkere bodem en gebruik ik dus graag voor dingen die echt lang (langer dan een uur) moeten stoven of sudderen op erg laag vuur.

Voor de rest pak ik eerder mijn enorme hapjespan: die is lichter in gebruik, sneller warm/koud bij te sturen, en er kan veel meer in.

Ik denk dat als wij fulltime vega waren we de braadpan niet zouden gebruiken.

Soep en sudder maak ik ook vaak in de snelkookpan, dus de braadpan is hier vooral gehaktbal of stoof waarbij ik wil kunnen roeren.
Waar maak je nu nasi, pastasaus, stoofpotten en vegaburgers/ballen in?
Nasi, pastasaus en curry: in mijn plaatstalen wok. Zoeen die je bij de Chinese supermarkt koopt en in moet branden.
Soep: in een kookpan.
Vegaburger: eet ik bijna nooit en die doodenkele keer bak ik die in de koekenpan. Maar geen fan, misschien zijn ze niet lekker omdat ik ze niet goed kan bereiden?
Stoofpotje: ik moest googelen wat dat eigenlijk is. Dat eet ik dus nooit.
Ik ben een beetje wantrouwig jegens antiaanbaklagen. Ik verdenk die er toch van stiekem ongezond te zijn. Misschien dat een gietijzeren pan me daarom wel wat lijkt.
Alle reacties Link kopieren
Stoofvlees en gehaktballen

Ik heb een gietijzeren van Ikea, heerlijk ding
ClumsyNinja schreef:
25-02-2020 18:15
Nou ja ik heb rotpannen en ik hou van koken. Ik heb nu geëmailleerde pannen maar ze zijn te goedkoop want het emaille chipt er af :(
Dus ik ben op zoek naar: wat dan?

O, als je rotpannen hebt: doe ze de deur uit.
Het verpest je levensgeluk. Elke dag opnieuw irritatie tijdens het koken.
Ik had twee rottige koekenpannen. Wat een ellende.

Als je het kan betalen, gun jezelf een paar fijne pannen.

Ik zit verlekkerd naar deze braadpan te kijken:
Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
Wij eten ook vega en gebruiken de le creuset pan voor (grotere porties): stoofpot van aubergine en Puy-linzen, diverse curries (thais / Indiaas), sauzen (pasta), soep (waarbij we dingen eerst gaan bakken).
Hier ongeveer dezelfde braadpan als Odense, maar dan van een iets cheaper merk :-).

Ik wou mezelf eindelijk ook zo'n ding gunnen, maar niet aan 300 euro.
Het is dus Cuisinova geworden.

Ik vind het vooral praktisch dat ie zowel op vuur gaat als dat ik hem de oven in kan pleuren.




Die hapjes-pan heb ik trouwens ook. Maar dan wel bijeen gespaard in een supermarkt-actie.
Ook een heerlijke pan, maar ik zou er nooit dingen als ratatouille, gebraden kip, vol-au-vent, coq au vin, ... in maken.
En effe een kilootje stoofvlees in maken (met een paar ton vocht en een halve kilo ui) wordt ook moeilijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven