Vega newbie

09-03-2020 10:53 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil wat vaker vega eten.

Waar ik tegenaan loop is de hoeveelheid recepten met paddestoelen erin.

Mijn oudste zoon lust ze niet. Maar dan ook echt niet.

Ik ben dus op zoek naar (eenvoudige , snelle ) recepten waar dus niet perse paddestoelen in zitten. Ik zoek ook de afwisseling.

Of een goede website met fijne recepten die je gewoon doordeweeks kunt eten zonder uren in de keuken te staan.

Alvast bedankt :)
Wij eten vaak geen vlees (dus meerdere groentes en rijst ofzo) of vervangen het vlees door nepvlees.
Bij ons zijn de kipstukjes van de vegetarische slager favoriet (wel duur en de budgetballetjes van de ah.
Dus bijvoorbeeld pasta met rode saus en dan die balletjes.
Heb net bij de lidl nu wat geprobeerd van hun assortiment, ben benieuwd.
Wat wij ook lekker vinden is couscous met geraspte wortel, geplette noten en dan een zelfgemaakte pesto eroverheen.
Het hoort met rozijnen maar dat vinden we niet zo lekker.
Alle reacties Link kopieren
Het is waarschijnlijk het makkelijkste om je normale eten te maken en het vlees te vervangen met de vega tegenhanger.
Alle reacties Link kopieren
https://www.lekkerensimpel.com/?s=&maal ... egetarisch

Mijn go to voor vega recepten
Als je even deze pijler door spit zie je verschillende topics voorbij komen over vega
Ook een topic wat eten we vandaag speciaal voor vega.
Alle reacties Link kopieren
Frederika-Jael schreef:
09-03-2020 11:01
Het is waarschijnlijk het makkelijkste om je normale eten te maken en het vlees te vervangen met de vega tegenhanger.
Dat viel hier helemaal niet in de smaak. Wij maken vooral recepten waar gewoon geen vlees in zit.
Aubergine parmigiana
Groenten quiche
Pita falafel
Soepen bijvoorbeeld tomatensoep (zonder balletjes) of pompoensoep met een kaastosti of met Turks brood
pannenkoeken (zonder spek)
Ratatouille met rijst of pasta of brood.
Pastasalade
Alle reacties Link kopieren
Gatinmijnsok schreef:
09-03-2020 11:21
Dat viel hier helemaal niet in de smaak. Wij maken vooral recepten waar gewoon geen vlees in zit.
Aubergine parmigiana
Groenten quiche
Pita falafel
Soepen bijvoorbeeld tomatensoep (zonder balletjes) of pompoensoep met een kaastosti of met Turks brood
pannenkoeken (zonder spek)
Ratatouille met rijst of pasta of brood.
Pastasalade
Dat vinden wij idd niet zo super. Al paar gedaan maar dat is toch echt niet lekker. Dus of vervangers of compleet ander recept
Alle reacties Link kopieren
ik was idd al begonnen met peiler uit te pluizen
Ik vind het boek plenty van Ottolenghi veel lekkere afwisselende recepten hebben.

Ook de Italiaanse keuken biedt veel vegetarische recepten. Simpele en snelle pastasauzen bijvoorbeeld.

Vleesvervangers vind ik meestal niet lekker.
Ik kook zelden met champignons/paddestoelen, maar wel regelmatig zonder vlees. Ik vind vooral gerechten met bonen/andere peulvruchten en/of noten erg lekker. misschien dat je daar eens op kunt googelen?
Alle reacties Link kopieren
Je moet er ook aan wennen denk ik. Dus niet meteen zeggen dat je het niet lekker vindt, maar een paar keer eten (behalve dan misschien de paddenstoelen die je zoon echt heel vies vindt).

Bij ons thuis ben ik de enige die vegetariër is, dus ik pas voor mezelf de maaltijden vaak aan op een makkelijke manier. Rijst met kip bijvoorbeeld, dan vervang ik de kip door kikkererwten of linzen. Van vleesvervangers hou ik ook niet zo. Of als we pasta eten, laat ik voor mezelf het vlees eruit en neem ik soms van die pasta waar ricotta in zit van AH en daar doe ik dan veel groente door en pesto. Dan heb je net wat meer dan gewone pasta met groente.
Zo kun je heel makkelijk vegetarisch eten.
Alle reacties Link kopieren
Gerechten zonder vlees en zonder paddestoelen:

Gado gado met gekookte eieren (kan eventueel ook gado gado salade zijn)

Rendang met gekookte eieren in plaats van vlees, met rijst, boontjes en zoetzure komkommer

Curry (alle soorten) met bijvoorbeeld bloemkool, aubergine, zoete aardappel, ei, et cetera. Zo'n verspakket van AH is makkelijk, daar hoeft alleen nog eventueel ei bij, kan ook zonder.

Wraps met een sausje van tomaat, paprika, zwarte bonen, Mexiaanse kruiden (blikje Jonnie Boer), tomatenpuree en een paar blokjes heel pure chocola, in de oven en gratineren met kaas. Ik gebruik vaak die wortelwraps van No Fairytale.

Gewoon gebakken aardappeltjes, een lekkere salade en een kaasschnitzel, of vegetarische zeesticks.

Lasagne met in plaats van gehakt aubergine en courgette erdoor, lekker veel kaas erop

Beetje makkelijke dag: stamppot met spinazie, feta en zongedroogde tomaatjes

Makkelijke dag: patat met vegetarische bitterballen of kaassoufflétjes

Supermakkelijke dag: vierkazenpiza of andere pizza zonder vlees
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Stamppotten met kaas, eventueel Vega rookworst of Vega Speck toevoegen
Curries kan je makkelijk Vega maken
nasi maken zonder ham alleen met eieren en veel groente, of andere rijstgerechten
afgelopen weekend de goulash soep pakket van de AH gemaakt, was ook erg lekker
roerbakgroente met noodles
linzensoep
falaffel is lekker
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Grappig, hier hetzelfde 'probleem'. Ook mijn kids gruwen van champignons (helaas, want ik vind ze juist zalig) dus ik ben altijd creatief met vega recepten inderdaad. Soms laat ik ze weg en vervang ze door wat andere groente, soms bak ik ze vast vooraf en gooi ze op mijn bord en eet dan met paddenstoelen en zij zonder (bij bijv. roerbakken, pastasaus etc).
En een recept als risotto maak ik dan weer met broccoli bijv ipv champignons. Is even zoeken, maar er zijn genoeg recepten zonder te vinden, maar je loopt hier inderdaad wel vaak tegenaan ja. Herkenbaar.
Enne, goed dat je vaker zonder vlees gaat eten! (er is ook een vega-recepten topic hier, veel inspiratie!)
Alle reacties Link kopieren
Wauw. Bedankt voor de tips.

Gister recept van de ah gemaakt. Daar zaten kipstukjes in. Ik was toevallig bij de Lidl w. Heb daar dus dat gehaald. Was prima te eten. Althans. Als je het met de rest meest. Apart smaakte het wat bijzondeR. Ik heb niet de kruidenmix gebruikt. Ik maak zelf een mengsel

Recept

Vegetarische wokschotel met bloemkoolrijst en sweet chilisaus
hoofdgerecht
4 personen
170 kcal
10 min. bereiden

Ingrediënten
2 el zonnebloemolie
600 g Thaise wokgroente
1 el Euroma Thaise kruiden wokgroente
160 g stukjes als van kip
400 g bloemkoolrijst
4 el zoete chilisaus

Bereiden
1. Verhit de olie in een wok en roerbak de wokgroente met de kruiden op hoog vuur. Voeg de stukjes als van kip toe en bak 5 min. Voeg de laatste 3 min. de bloemkoolrijst toe. Roer goed door.
2. Verdeel over borden en besprenkel met de sweet chili saus.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven