Chilipeper vervangen door poeder of vlokken

10-03-2020 17:29 9 berichten
Hoi iedereen!

Ik heb een vraag waar ik op het internet eigenlijk niks over kan vinden, namelijk de verhouding tussen verse chilipeper en chilivlokken/chilipoeder. Het is lastig, omdat peper natuurlijk zo erg verschilt, maar ik denk aan de gewone chilipepers en poeder uit de supermarkt. Wat zouden jullie gokken? Of misschien koks in de zaal?
Alle reacties Link kopieren
Als je een gerecht echt lekker scherp wil maken dan kun je daarvoor het beste pul biber gebruiken. Dat haal jij bij de Turkse winkel.
Alle reacties Link kopieren
Als ik 1 zo’n klein pepertje zonder zaadjes gebruik is mijn gerecht ongeveer even scherp als pakweg 1/3 theelepel chillivlokken.
In vlokken zitten ook zaadjes en daardoor is het veel scherper.
Alle reacties Link kopieren
Ze zijn allemaal heel verschillend qua scherpte dus steeds proeven anders verpest je je eten.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
De gedroogde chilipeper van Aldi is heel scherp maar de sambal die ze daar verkopen in de gigagrote fles juist niet. Die is vrij mild. Daar kan je flink wat van gebruiken, hoewel sambal altijd zout bevat.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Bij de AH staan de verschillende soorten chilli-pepers.
Er is een gradatie in scherpte of hitte.

Japaleno peper is vrij mild vergeleken met een Adjuma.

Na even wat langere tijd zoeken toch nog gevonden...
https://nl.wikipedia.org/wiki/Scovilleschaal

Voor de scherpte is een verdeling en als je weet welke peper is gebruikt voor de vlokken en zo. Dan kan je een inschatting maken.
Voor wie interesse heeft. Iets doorrollen en je krijgt enkele soorten pepertjes.


Zelfs de alternatieven in saus:
Capsicum annuum
Chilipeper
Jalapeño
Madame Jeanette
Paprika
Sambal
Tabasco (saus)

Die staan onder zie ook en het gebruik.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Sambal Dit is nieuw voor mij. Zoveel soorten.

Chilipoeder is meestal een mengsel. Wist ik ook niet.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Chilipoeder

Is een prima topic om even op een rijtje te krijgen.

Zelf ben ik wel tevreden over de kruidenmengsels van Verstegen. De pure zijn zonder zout.
Euroma heeft twee chilimengsels die je aan tafel na de bereiding kan toevoegen.
anoniem_64f4bc1c8e92f wijzigde dit bericht op 10-03-2020 20:55
Reden: Niet geschikt voor de forum gebruikers die gericht zijn op het locken van andere forumgebruikers. Wie niet begijpt moet niets lezen.
39.91% gewijzigd
retrostar schreef:
10-03-2020 19:18
De gedroogde chilipeper van Aldi is heel scherp maar de sambal die ze daar verkopen in de gigagrote fles juist niet. Die is vrij mild. Daar kan je flink wat van gebruiken, hoewel sambal altijd zout bevat.
Verstegen heeft een mengsel Harissa om tomaten
sambal
mee te maken. Dat recept staat op het zakje.
Ik heb zo'n zakje in mijn kast liggen. Wilde gewoon eens wat meer met kruiden en specerijen koken.
Die bevat volgens de verpakking per 100 gram, maar 0,2 gram zout (natrium) wat van nature voorkomt.
Het merk en AH verkopen die. Zie hun site.

Er zijn vlokken met andere vlokken dan alleen maar chili. Van Sam en Sum vind ik bijvoorbeeld enkele 100% specerijen wel goed.
Gember bijvoorbeeld.
anoniem_64f4bc1c8e92f wijzigde dit bericht op 10-03-2020 21:28
Reden: CHILI is een specerij en geen kruid.
11.90% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
10-03-2020 19:13
Ze zijn allemaal heel verschillend qua scherpte dus steeds proeven anders verpest je je eten.
Dit. De ene verse rode peper is ook de andere niet. Zelfde met chilivlokken en poeder. Het verschilt, dus altijd proeven.
.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt Pumps_italiaans, ik zal eens kijken bij AH.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven