Blauwe bessen door cake beslag?

19-03-2020 06:38 23 berichten
Ik ga vandaag een cake bakken en heb hier nog zo'n emmertje met blauwe bessen.

Kan ik die gewoon in door het beslag roeren voordat ik het in de vorm stort?
Of moet ik ze eerst pureren of zo?

En hoeveel gram bessen zal ik voor 1 cake gebruiken?

Bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Ik vind weinig smaak aan blauwe bessen zitten, maar als hij dat lekker vind: gewoon er doorheen roeren. Ik zou de hele versie doen, door het bakken ploppen ze wel een beetje door elkaar. Desnoods snij je ze doormidden.

En hoeveel? Ik maak regelmatig wat met rode vruchten, en die dat op gevoel. Je moet wel wat proeven natuurlijk.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ze even door de bloem rollen, anders dan zakken ze naar de bodem.

Ik maak vaak baksels van Laura’s bakery. Hier doet ze 150gr op wat verder een normaal cakerecept is:
https://www.laurasbakery.nl/blauwe-bessen-crumble-cake/
Alle reacties Link kopieren
Als je ze er doorheen pureert verandert de structuur van het beslag en wordt het slecht gaar. Schade en schande geleerd
Alle reacties Link kopieren
Er zit veel vocht in blauwe bessen, cake wordt daardoor natter.
Ik denk dat ik ze even op zou koken met een beetje vanillesuiker. Of nog beter na het bakken erbij geven. Ik vind die bite juist zo lekker. Combineert goed met cake.
Bedankt!
Ik zie bij dat recept van Laurasbakery dat ze ze idd door de bloem rolt, dat kan dan toch gewoon door het zelfrijzendbakmeel wat ik sowieso gebruik? Of moet dat echt door patentbloem?
Alle reacties Link kopieren
Zelfrijzend bakmeel kan ik denk ik ook wel. Het is maar zo’n kleine hoeveelheid en zelfrijzend bakmeel is bloem + bakpoeder dus ik denk niet dat het verschil zal maken.
Ik heb nog tarwebloem staan, zou ik ze daar doorheen kunnen rollen?
Ik ben echt een leek hahaha, sorry!
Alle reacties Link kopieren
Er staat op haar site ook nog een cake met een cheescake-bessen-swirl, die zijn wel gepureerd. Maar dan niet door de hele cake heen gedaan. Ziet er wel heel lekker uit :-D
Mss snij ik ze dan door de helft en dan door de bloem rollen.
BosscheBol1984 schreef:
19-03-2020 07:11
Ik heb nog tarwebloem staan, zou ik ze daar doorheen kunnen rollen?
Bloem is bloem, of het nu tarwe, spelt of iets anders is.
Alleen meel moet je bij uit de buurt blijven, dan geeft een heel andere structuur.
Wat iemand zei over vocht in de bessen; dat is op te lossen door ze een uurtje op een graad of 80 in de oven te doen. Dat trekt er al een hoop vocht uit.
Bedankt tijdvoortaart! Dat kan ik ook doen, dan is het probleem gelijk opgelost hoop ik.
Kan er gewoon doorheen. Zelf doe ik er altijd nog een appel in stukjes doorheen om de smaak op te halen.
Alle reacties Link kopieren
Nee, die zou ik koken en als saus gebruiken (in lagen, dus opensnijden), afgewisseld met lagen room of botercreme om het niet al te droog te maken.

Als je bessen kookt worden ze beduidend lekkerder.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
BosscheBol1984 schreef:
19-03-2020 07:14
Mss snij ik ze dan door de helft en dan door de bloem rollen.
Niet doen. Blauwe bessen maken alles grijs, je cake ziet er dan uit als cement.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ze ook zeker niet doorsnijden, dan loopt alle vocht in je cake en dat wil je niet. Dan wordt hij moeilijk gaar.
Oh , niet doorsnijden dus, hahaha! Nou ik ga ze 'drogen' in de oven en dan heel door het beslag. We gaan het zien, bedankt iig allemaal!
Het leek me trouwens ook nog best een k#tklus om blauwe bessen te halveren.

Iets anders, ik ben dol op blauwe bessen, maar het is wel altijd een verrassing of je een goede partij te pakken hebt. Meestal zijn ze superzoet, maar soms zit er geen smaak aan.
Alle reacties Link kopieren
Ik maak vaker breakfast muffins. Daar gaan de blauwe bessen gewoon in het beslag. Waarschijnlijk zakt het wat naar de bodem, maar dat maakt ons niets uit.
Ik doe ze altijd door de yoghurt, dit emmertje is prima qua smaak gelukkig.
Alle reacties Link kopieren
Mijn tip, gooi ze even in de vriezer. Dan blijven de bessen heel en krijgt je cake geen rare kleur/smaak. Je cake smaakt naar cake en je bessen naar bessen.
Als je niks doet, gebeurt er ook niks!
De cake is superlekker!
De bessen waren helaas wel gezonken, ondanks dat ik ze wel bebloemd had.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven