Cakejes bakken in stenen vormpjes, hoe doe je dat?

26-03-2020 13:00 15 berichten
Hoi allemaal. Ik heb online een stenen bakvorm besteld met allemaal hartvormpjes. Ik bak nooit maar vond het een leuk idee om kleine cakejes in hartvorm te bakken die ik dan af kan geven in het verpleeghuis waar mijn moeder verblijft. Lekker voor de bewoners en voor de lieve verzorgsters, die verdienen het nu extra nu we niet naar onze dierbaren kunnen en zij extra hard moeten werken.
Mijn vraag aan jullie, kan ik gewoon het recept op een pak bakpoeder aanhouden voor bv cupcakes en het mengsel in de stenen vormpjes gieten? Moet ik die vormpjes invetten vooraf zodat ik ze er wel makkelijk uit krijg? Bekleden met bakpapier gaat niet ivm de hartvorm.
Op hoeveel graden bak je zoiets en hoe lang? (ik heb een stenen vorm met 6 hartjes)
Ik hoor het graag.
Groetjes van een groentje op gebied van bakken. :-)
Alle reacties Link kopieren
Je kunt als de hartjes ongeveer even groot zijn als cakevormpjes gewoon het recept van de cakejes aanhouden! Temperatuur en tijd ook van het recept aanhouden.

Invetten is zeker nodig, anders krijg je ze er niet uit. Ik vind het altijd het beste werken om een vorm in te vetten met boter en die daarna te bestrooien met bloem.
Alle reacties Link kopieren
Van stenen bakvormen weet ik niks, maar ik wil even melden dat ik dit een ontzettend leuk idee van je vind :heart:
Alle reacties Link kopieren
Nog nooit van gehoord. Ik zou het wel invetten en verder de aanwijzingen op het pak volgen. Je kan dan kijken of ze gaar zijn en anders zet je ze nog even terug in de oven

Leuk initiatief van je!!
Alle reacties Link kopieren
Je kunt er wel bakpapier indoen als je het bakpapier eerst nat maakt onder de kraan. Dan is het beter plooibaar. Krijg je die cakejes er goed uit.

Als je dat niet doet: na het bakken even laten afkoelen, dan krimpt de cake. Maar niet helemaal koud laten worden, dan zitten ze echt VAST.
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren
Promethium schreef:
26-03-2020 13:08
Je kunt als de hartjes ongeveer even groot zijn als cakevormpjes gewoon het recept van de cakejes aanhouden! Temperatuur en tijd ook van het recept aanhouden.

Invetten is zeker nodig, anders krijg je ze er niet uit. Ik vind het altijd het beste werken om een vorm in te vetten met boter en die daarna te bestrooien met bloem.
idd wat hier staat, goed ruim invetten met boter. niet bang zijn voor vieze vingers.
Bloem er in en ieder hoekje er mee bestuiven. Ik denk dat vooral de punt onderin en het puntje naar binnen aandachtspuntjes :hihi: zijn.

lief idee. Succes
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Een heel lief idee, maar ik zou het zelf niet opeten. Kan je garanderen dat je 100% hygiënisch kan werken?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb van de week cake gebakken en je kan ook suiker ipv bloem gebruiken. Werkte perfect!
Alle reacties Link kopieren
Gisselle schreef:
26-03-2020 14:07
Een heel lief idee, maar ik zou het zelf niet opeten. Kan je garanderen dat je 100% hygiënisch kan werken?
dat vroeg ik me ook af, toen ik hoorde van initiatieven waarbij kinderen uit de buurt koekjes bakken voor bejaarden
Vormpjes overtrekken op bakpapier en uitknippen, dit onderop. De zijkanten kun je lossnijden als het iets plakt, dus als de onderkant dan maar loskomt.
Denk er aan de steen mee voor te verwarmen, want het duurt veel langer voor de hitte om overal door te dringen. Als je hem dus koud met het beslag in de oven zet is de bovenkant zo gaar, terwijl de binnenkant nog helemaal vloeibaar is.

Of het hygiëne technisch en goed idee is weet ik ook niet. Handen wassen en schoon materiaal lijkt me niet zo'n issue, maar je ademt toch over zo'n spul heen. Heb geen idee of een virus de temperatuur van de oven wel of niet overleefd.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
26-03-2020 14:46
dat vroeg ik me ook af, toen ik hoorde van initiatieven waarbij kinderen uit de buurt koekjes bakken voor bejaarden
Er is geen enkele aanleiding om te denken dat het corona-virus via eten wordt doorgegeven.
Tenzij je vleermuis in de cakejes gaat verwerken, lijkt me het hartstikke veilig.
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren
Vormpjes met gesmolten boter en een kwastje insmeren en dan met bloem bestuiven.

Een andere methode bij de wat grovere vormpjes is bekleden met alufolie. Goed met je nagel tegen de wanden gladstrijken. Als je cakejes klaar zijn moet je dan wel je folie lospeuteren van je cake. :)
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
zou eerst even informeren of het is toegestaan om eten af te geven ivm hygiene
Oh wat een goede tips, dank jullie wel. Hoewel ik heel hygiënisch te werk ga en geen ziekteverschijnselen heb ga ik morgen toch eerst even bij het verpleeghuis informeren of dit gezien de corona wel kan. Goed dat jullie dat nog even hebben opgemerkt . Veiligheid voor alles natuurlijk. Ze krijgen wel frietjes en een kroket van de fritestent op zaterdag dus misschien dat dit ook geen probleem is.
Kan ik de eerste lichting straks vast oefenen voor bij me thuis :-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven