Eiersalade!!

06-07-2020 12:31 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb al een paar keer zin gehad in een lekkere eiersalade. En dan niet die van de supermarkt, maar zoals je wel eens in een broodjeszaak eet. Ik kreeg ooit een ontbijtje als cadeau daar zat ook een lekker bakje eiersalade in. Ik dacht dat ga ik zelf maken.

Ik kan heus wel koken maar op een of andere manier wordt de eiersalade altijd te nattig. Niet romig.. Ik heb al geprobeerd om wat minder mayo te gebruiken of avocado erin te verwerken. Ik dacht dat maakt het misschien romiger. Maar nee.... Yikes!

Wie heeft tips?
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik altijd een combi van mayonaise en crème fraiche light van de AH (is steviger dan de light varianten die ik van andere supermarkten heb geprobeerd).
Zure room?
Alle reacties Link kopieren
De eieren hard koken, of bijna hard. Niet te zacht want dan wordt t wel waterig. Beetje mayo, beetje mosterd en een uitje en snufje peper/zout/kerrie erin, helemaal lekker
Alle reacties Link kopieren
Eerst de mayo mengen met alleen de dooier. En Japanse mayo (kewpie) gebruiken, haal je bij de toko (hoewel mijn jumbo het ook heeft).

Zoek eens Japanse eiersalade recepten op YT.
"It does not do to dwell on dreams, and forget to live."
Als de eieren nog het kleinste beetje warm zijn wordt de salade nattig. Je moet ze eigenlijk een dag van tevoren koken, dan zijn ze helemaal koud als je ze in de salade doet. Dat werkt het best. En inderdaad, hard koken, niet nog net-niet-hard, keihard.
Een paar dooiers mengen met mayo/crème fraîche/wat je ook gebruikt. En daarna de rest van de eitjes erdoorheen roeren. Lekker lobbig wordt je salade dan!
Eieren vrij hard koken (niet groen-hard maar gewoon dat het zelfs niet een klein beetje vloeibaar is) en helemaal laten afkoelen. Mengen met wat kruiden en bieslook en een tikje peterselie, en yogonaise, evt met een beetje crème fraiche.
Gebruik je creme fraiche niet voor warme gerechten en zure room voor koude?
Alle reacties Link kopieren
Creme fraiche kan voor zowel warm als koud.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ik gooi er ook nog een paar lepels sandwichspread naturel doorheen, geeft wat meer stevigheid en een lekkere frisse crunch.
Inderdaad, hardgekookt, afgekoeld, mayo, zout, peper en een schep picalilly.
Ik gebruik ook deels creme fraiche/zure room en mayonaise. Steviger en lekkerder dan alleen mayo.
hannaa46 schreef:
06-07-2020 13:01
Gebruik je creme fraiche niet voor warme gerechten en zure room voor koude?
Creme fraiche kan voor beide, zure room alleen koud.
Alle reacties Link kopieren
hannaa46 schreef:
06-07-2020 13:01
Gebruik je creme fraiche niet voor warme gerechten en zure room voor koude?
klopt hoor
als je pech hebt, schift zure room in warme gerechten
Alle reacties Link kopieren
Heel simpel. Eieren koken. Mayo erbij. Mosterd erbij. Bieslook uit de tuin erbij. Klaar. Heb nog nooit gehad dat het nat werd?
Alle reacties Link kopieren
DontYouHatePants schreef:
06-07-2020 13:25
Ik gooi er ook nog een paar lepels sandwichspread naturel doorheen, geeft wat meer stevigheid en een lekkere frisse crunch.
slim!
Alle reacties Link kopieren
Hmmm! Echt super bedankt!
Er zitten echt veel tips tussen waar ik wat mee kan.
Ik ga zeker proberen om ze wat harder te koken en ver van tevoren. En ik mik inderdaad de eieren erin in plaats van eerst het eigeel te mengen. Crème fraiche zal ik ook eens proberen.
Thankssss
Voorlopig kan ik geen ei meer zien maar de volgende keer dat ik er weer trek in heb ga ik het proberen
Tip, heel klein snufje suiker.
Alle reacties Link kopieren
Thanks merys!
Alle reacties Link kopieren
Deze:
https://www.eefkooktzo.nl/zelfgemaakte-eiersalade/

inderdaad de eieren hard koken (vaak dag van te voren en ik leg ze in de koelkast) en een dag later meng ik eerst de mayo en de ingrediënten om het sausje maken. Zelf gebruik ik calvè mayo en Dyon mosterd originale. Met een eierensnijder snij ik de eieren en roer ik voorzichtig met een lepel door het sausje.
Lila_Lilly_ schreef:
06-07-2020 14:21
Heel simpel. Eieren koken. Mayo erbij. Mosterd erbij. Bieslook uit de tuin erbij. Klaar. Heb nog nooit gehad dat het nat werd?
Hier hetzelfde. Ik kook de eieren hard, even laten schrikken in koud water en dan gooi ik ze lauw al in de quick chef van Tupperware. 2 Lepels Mayo erbij, verse bieslook, paprikapoeder, peper, klein beetje maggi en soms geraspte kaas. Quick chef goed draaien en klaar is de eiersalade. Nog nooit gehad dat hij nattig was. Ik doe er in het begin niet teveel Mayo bij. Als hij dan te stevig is gaat er iets meer bij zodat hij iets smeuïger wordt :)
Alle reacties Link kopieren
Beetje knoflook geeft de eiersalade ook wat pit. Zelf doe ik er ook nog surimi (klein gesneden) door. Zo min mogelijk mayonaise. Beetje kerriepoeder. In de salade zonder de surimi doe ik ook beetje mosterd.
Alle reacties Link kopieren
Eiersalade

Ingrediënten

6 eieren:, 3 eetlepels mayonaise;, theelepel mosterd;, peper en zout;, scheutje ketchup;, scheutje azijn;, 1 eetlepel bieslook;

Voorbereiding

Kook de eieren in 10 minuten hard, en laat deze afkoelen.

Bereidingswijze

Pel de eieren en snijd deze in de eiersnijder, eerst in de breedte en dan in de lengte, dan krijg je een soort reepjes.
Voeg hier de mayonaise, mosterd, bieslook, azijn en ketchup bij.
Meng dit goed door elkaar, en voeg naar smaak peper en zout toe.


Serveertip

Lekker op de boterham en op een toastje.
There's nothing fair in this world, there's nothing sure in this world, there is nothing pure, so you better look for something left in this world.
Wat een hoop ingrediënten voor iets dat EIER salade heet :D Goed hard gekookte koude eieren, mayo (echte mayo geen fritesaus oid) en een drupje zoet (suiker of zoetstof) Meer niet. En het wordt hier nooit nat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven