Bakken, bakken, bakken. Koekjes, koeken, cake.

26-07-2020 23:47 679 berichten
Na het koken ben ik inmiddels verzot geraakt aan bakken. En dan voornamelijk koekjes en koeken. Iedere zondagochtend sta ik in de keuken om weer wat lekkers te bakken. Vooral omdat ik het leuk vindt want het meeste deel ik uit aan de buren omdat ik zelf een GBP heb gehad.
Wie bakt er ook graag en wil zijn/haar favoriete koekrecepten delen?
De afgelopen weken heb ik gebakken; amandelkoekjes, cake met citroen en Griekse yoghurt, speculaasjes en volgende week staan er gevulde koeken op het programma.

Kom maar door met die lekkere recepten. Buitenlandse recepten zijn zeker ook welkom.
Teigera schreef:
02-08-2020 19:24
Dit is een van mijn favoriete recepten: carrotcake.

Heeft er iemand misschien een tip voor een lekker baksel met een blikje gezoete kastanjepuree? Ik heb het sinds vorige zomer in mijn kast staan, meegenomen uit Frankrijk, maar ik weet niet wat ik ermee moet doen.
Deze heb ik wel eens gemaakt. Heel erg lekker. https://njam.tv/recepten/zoete-kastanjekoekjes
@Naatje2000 en prada: dankjulliewel voor de kastanjerecepten! Zien er beiden lekker uit.

Prada, heb jij toen je deze koekjes bakte ook oblaten gebruikt? Want ik weet niet waar ik die kan kopen dus misschien kan ik het ook zonder onderlaagje maken? En ik denk dat ik de poedersuiker voor de kastanjepuree niet moet gebruiken, want ik heb al gezoete puree.
Alle reacties Link kopieren
hannaa46 schreef:
02-08-2020 19:37
Ze zien zo uit, dat ik er alleen uit beleefdheid 1 zou nemen.
wow... :facepalm:
Wat een fantastische aanvulling op dit topic...
Don't cry, buy a bag and move on.
daenerys79 schreef:
03-08-2020 07:50
wow... :facepalm:
Wat een fantastische aanvulling op dit topic...
:proud:
Teigera schreef:
03-08-2020 07:32
@Naatje2000 en prada: dankjulliewel voor de kastanjerecepten! Zien er beiden lekker uit.

Prada, heb jij toen je deze koekjes bakte ook oblaten gebruikt? Want ik weet niet waar ik die kan kopen dus misschien kan ik het ook zonder onderlaagje maken? En ik denk dat ik de poedersuiker voor de kastanjepuree niet moet gebruiken, want ik heb al gezoete puree.
Ik heb ze met oblaten gemaakt die ik heb gekocht bij een bakkersmolen. En ik denk dat je dan geen suiker hoeft toe te voegen anders worden het suikerbommen.

Edit; Misschien kun je ouwel als onderlaag gebruiken of een biscuitje.
Dat is ook een goed idee prada, gewoon simpele biscuitbodem maken. Zoals bij cheesecake, met bastognekoekjes ofzo voor extra herfstige smaak.

Vanochtend bakte ik een lactosevrije brownie voor een picknick vanmiddag link. Het ruikt in ieder geval heerlijk.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook een bakfan en ook een frequente bezoeker van Laura's Bakery en heb ook meerdere boeken van Rutger bakt.
Voor de verjaardag van zoon de bramentaart (van zelfgeplukte bramen) van Ottolenghi; die was ook heerlijk en zag er wonderwel prachtig uit.
https://www.patesserie.com/recepten/cak ... art-sweet/

En regelmatig hebben we eigeel over. Daar maak ik bretonse galettes van. Heerlijke, franse koekjes, die fantastisch passen bij dit warme weer.
https://www.carolabaktzoethoudertjes.nl ... den-broek/

Leuk om recepten te delen!
Oehh die ziet er lekker uit Teigera. Laat het smaken.

Wow, mardejo, die taart :love: En die Franse koekjes heb ik opgeslagen. Ik ben meer van het koekjes bakken dan van de taarten omdat ik er zelf bijna niet van eet en koekjes delen makkelijker uit.

A.s. zondag wilde ik deze https://rutgerbakt.nl/koek-recepten/kok ... en-recept/ maken maar ik denk dat ik het met die hitte een week uitstel.
Alle reacties Link kopieren
Wat een leuk topic!

Ik heb van de week krakelingen gemaakt, van die gevormde (niet van die uit bladerdeeg gestokene). Waren erg lekker (en kunnen nog beter denk ik - ik maak ze binnenkort denk ik nog een keer).

Het koekjesboek van Rutger Bakt (ik weet dat hij niet zo heet ;-)) lijkt me leuk. Dat vraag ik misschien nog een keer voor mijn verjaardag.
En wij ons maar afvragen waar die afvalberg vandaan komt.
Alle reacties Link kopieren
morgen ga ik granola maken, lekker voor in de kwark, ik moet een beetje op de gezonde toer.
Dochter bakt croissantjes, gevuld met kaas, knakworst en chocolade.
Dat wilde ze vandaag al doen maar het croissantdeeg was over de datum :facepalm: ik heb het blikje open gemaakt maar het zag er raar geel uit. toch maar een nieuwe gekocht.
Don't cry, buy a bag and move on.
Alle reacties Link kopieren
prada, ik zet gewoon een ventilator op het aanrecht dat werkt goed! alleen ff uitkijken als je met bloem enzo bezig bent anders kun je de keuken boenen
Don't cry, buy a bag and move on.
Alle reacties Link kopieren
@Daenerys: hoe maak jij granola? Ik maak het ook zelf, en ben altijd op zoek naar nieuwe, lekkere recepten!

@May_ka: de koekjesbijbel van Rutger. Heerlijk!

De pizzabijbel bestaat ook. Ik heb hem niet, maar de schrijver heeft ook een filmpje op youtube hoe je zelf pizzabodems maakt. Ook zo heerlijk!
Wij bakken ze op een pizzasteen van de Weber BBQ.
may_ka schreef:
08-08-2020 21:51
Wat een leuk topic!

Ik heb van de week krakelingen gemaakt, van die gevormde (niet van die uit bladerdeeg gestokene). Waren erg lekker (en kunnen nog beter denk ik - ik maak ze binnenkort denk ik nog een keer).

Het koekjesboek van Rutger Bakt (ik weet dat hij niet zo heet ;-)) lijkt me leuk. Dat vraag ik misschien nog een keer voor mijn verjaardag.
Oh heerlijk, krakelingen. Welk recept heb jij gebruikt?
daenerys79 schreef:
08-08-2020 23:41
prada, ik zet gewoon een ventilator op het aanrecht dat werkt goed! alleen ff uitkijken als je met bloem enzo bezig bent anders kun je de keuken boenen
Pff, ik heb me er toch maar niet aan gewaagd. Granola wil ik ook nog eens maken, lekker en gezond.
Alle reacties Link kopieren
ik maak de granola met amandelschaafsel, gehakte cashewnoten, chia zaad, kokossnippers en pompoenpitten. dat hussel ik dan allemaal door elkaar in een ovenschaal, doe er een eetlepel gesmolten kokosolie doorheen en dan bakken op 180 graden voor 20 minuten, halverwege een beetje omscheppen. Dan laat ik het afkoelen en bewaar het in een pot, soms doe ik er dan nog wat gedroogd fruit bij zoals rozijnen of cacaonibs. Lekker in kwark met een beetje honing of maple sirup. niet teveel door de kwark scheppen want noten bevatten natuurlijk wel wat caloriën.
Don't cry, buy a bag and move on.
Alle reacties Link kopieren
Daenerys, die jij er geen havermout doorheen? Ik doe havermout, pompoen- en zonnebloempitten, chiazaad, diverse noten, kaneel, kokosolie en honing. Dan bakken en als het afgekoeld is er nog gedroogde abrikozen, rozijnen of tutti frutti doorheen.
Samen met vers fruit en yoghurt: heerlijk!
Alle reacties Link kopieren
Ik maak mijn granola in grote hoeveelheden. Een mengsel van stroop, olie, een beetje meel en water (voor de 'plak') mengen met pompoenpitten, zonnebloempitten, lijnzaad en gemengde noten en daar dan een mengsel van haver-, tarwe-, rogge- en of gerstvlokken door.
Uitsmeren over bakplaten en bakken tot het bruint - dan voorzichtig de plakken brekend omroeren, zodat het midden ook een beetje kleurt.

Voor de krakelingen had ik dit recept gebruikt. En een flinke lepel kaneel door de suiker gedaan. De volgende keer dat ik ze maak, maak ik er denk ik geen krakelingen van maar wat kleinere koekjes. Ik eet liever drie kleine koekjes dan één grote.
En wij ons maar afvragen waar die afvalberg vandaan komt.
Alle reacties Link kopieren
oh ja! kaneel, moet ook nog door die van mij!
Don't cry, buy a bag and move on.
Alle reacties Link kopieren
en er zit geen havermout door omdat dit recept uit een glutenvrij receptenboek komt
Don't cry, buy a bag and move on.
Alle reacties Link kopieren
Wauw To, ik zou graag buren met je zijn.
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Alle reacties Link kopieren
Heerlijk, May_ka!
Miskotto schreef:
09-08-2020 17:29
Wauw To, ik zou graag buren met je zijn.
Haha, thanks. Het is denk ik overgeslagen want gisteren had de buurman een cake gebakken waar hij een paar plakken van kwam brengen. Het werkt blijkbaar aanstekelijk. :proud: Meestal houdt hij het bij smoothies.
may_ka schreef:
09-08-2020 17:20

Voor de krakelingen had ik dit recept gebruikt. En een flinke lepel kaneel door de suiker gedaan. De volgende keer dat ik ze maak, maak ik er denk ik geen krakelingen van maar wat kleinere koekjes. Ik eet liever drie kleine koekjes dan één grote.
Dankjewel, ik heb hem opgeslagen. Goed idee om er kaneel door te doen.
prada schreef:
09-08-2020 17:43
Haha, thanks. Het is denk ik overgeslagen want gisteren had de buurman een cake gebakken waar hij een paar plakken van kwam brengen. Het werkt blijkbaar aanstekelijk. :proud: Meestal houdt hij het bij smoothies.
Komt er weer een buurmantopic aan?

Uitwisselen van zelfgemaakt eten vind ik trouwens heel erg leuk.
Oriander schreef:
09-08-2020 17:47
Komt er weer een buurmantopic aan?

Uitwisselen van zelfgemaakt eten vind ik trouwens heel erg leuk.
Haha nope. Een is een jong stelletje man/vrouw en de smoothie buurmannen is een gay koppel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven