Thijmthee 3 maanden over de datum, nog oké?

18-09-2020 18:40 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi

Aangezien ik enorme last heb van hoestbuien doorzocht ik mijn keukenkastje voor thijmthee. Pakje gevonden, datum tht staat op 21 mei 2020. Kan dat kwaad?

Groetjes Hanaa
Als het nog goed ruikt en er groeit niets geks kun je het gewoon drinken.
Alle reacties Link kopieren
De smaak en de geur zullen iets achteruit gaan, maar daarom kun je het vaak nog prima gebruiken. Er is echter wel een manier om te zien of thee misschien toch 'bedorven' is. Als er namelijk een laagje olie te zien is, kun je het beter niet meer gebruiken (looizuur).
Als je het over droge thee hebt: die kun je jaren over datum zelfs nog gebruiken. Er gaat alleen na verloop van tijd minder smaak aan zitten.
Het kan geen kwaad. Als er nog plastic om het pakje heen zit kan 't zijn dat de smaak zelfs nog goed is. Was 't een aangebroken verpakking kan het muf smaken, maar je gaat er niet dood van.
Alle reacties Link kopieren
Het is een theezakje, maar het hele doosje is nooit geopend geweest.
Bedankt allemaal, ga zo een kopje nemen. Wordt helemaal gek van de hoest!
Alle reacties Link kopieren
Het is een tenminste houdbaar tot datum. Dat betekent dat na die datum de smaak niet meer gegarandeerd is. Maar als het er normaal uitziet en nog normaal ruikt zou ik het gewoon gebruiken. Sterker nog, bij droge producten kijk ik nooit naar houdbaarheidsdatums.
Alle reacties Link kopieren
Hanaa schreef:
18-09-2020 18:53
Het is een theezakje, maar het hele doosje is nooit geopend geweest.
Bedankt allemaal, ga zo een kopje nemen. Wordt helemaal gek van de hoest!

Corona? Sterkte
Alle reacties Link kopieren
Van Voedingscentrum.nl:

Houdbaarheidsdatum (THT/TGT)

Op verpakkingen kunnen 2 soorten houdbaarheidsdatums staan: een Ten minste Houdbaar Tot-datum (THT) of een Te Gebruiken Tot-datum (TGT).

Een THT-datum staat op producten die niet snel bederven. Na de THT-datum kan de kwaliteit van het product achteruit gaan, maar smaakt het meestal nog goed. Je kunt het dan nog wel veilig eten.

Een TGT-datum staat op zeer bederfelijke producten. De TGT-datum is de laatste dag waarop het nog veilig is om het product te eten.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Ja dat is echt geen probleem.
Alle reacties Link kopieren
aikidoka schreef:
18-09-2020 18:56
Het is een tenminste houdbaar tot datum. Dat betekent dat na die datum de smaak niet meer gegarandeerd is. Maar als het er normaal uitziet en nog normaal ruikt zou ik het gewoon gebruiken. Sterker nog, bij droge producten kijk ik nooit naar houdbaarheidsdatums.
Dit dus
Zelfs de smaak zal na 3 maanden over de datum echt nog niet verminderd zijn bij thee.
Alle reacties Link kopieren
Meestal versproducten die niet langer dan de datum bewaard kunnen worden. Meestal gaat de smaak van het vet erin achteruit; dat word rans. Maar het is niet ongezond om rans vet te eten; alleen vies.

Laatst heb ik twee pakken hazelnoten op zitten eten, met een datum van medio september 2020 erop, die duidelijk rans waren nog ruim vóór de expiratiedatum. Er zitten dan minder goede vetzuurketens in. Deze fabrikant was dus duidelijk onbetrouwbaar.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Als je uitsluitend rans vet eet zullen daar mogelijk niet genoeg omega3-vetten meer in zitten. Nu heb je daar niet erg veel van nodig; een paar walnoten of een hapje lijnzaad en je bent weer voorzien.

Maar wie doet dat nou; alleen rans vet eten? Komt in de praktijk niet voor. :proud:
En als het vuur gedoofd is komen er wolven

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven