Wat gebruiken ipv waterkers?

17-10-2020 22:01 25 berichten
Ik heb een receptje waar waterkers in moet. Naar 3 supermarkten geweest, maar nergens verkrijgbaar. Wat zou ik qua smaak hierover in de plaats kunnen gebruiken? Tuinkers?
Ja, tuinkers. Of rucola.
Dimanche schreef:
17-10-2020 22:07
Ja, tuinkers. Of rucola.
Ik heb geen idee hoe waterkers smaakt, is dat een beetje nootachtige smaak zoals rucola?
Alle reacties Link kopieren
"Waterkers hoort tot de kerssoorten, net zoals tuinkers. Dit zijn jonge plantjes van pas ontkiemd zaad. Alle kerssoorten hebben een sterk geconcentreerde smaak. En elke kers smaakt weer anders. De smaak van waterkers is peperig"
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Alle reacties Link kopieren
Waterkers zijn geen pas ontkiemende plantjes hoor (maar het is verwarrend, het Engelse woord ‘cress’ wordt veel gebruikt voor kiemgroente, maar ‘watercress’ is dan weer net geen kiemgroente) Het is inderdaad wel peperig. Een scherpe rucola kan inderdaad goed in de buurt komen, tuinkers klopt qua smaak ook maar is wel een heel ander plantje/structuur.
Alle reacties Link kopieren
Je zou ook spinazie kunnen gebruiken en een lepeltje mierikswortel toevoegen voor de pit. Beetje afhankelijk van wat je met de waterkers moet doen volgens het recept.
Waterkers is inderdaad een heel pittige groente. Heel lekker vind ik. Ik maak zelf weleens een salade met waterkers. Als ik dat niet kan vinden gebruik ik rucola en dat werkt prima.
Alle reacties Link kopieren
Oh, raapsteeltjes kan ook nog heel goed, maar die zijn ook niet heel makkelijk te vinden..
De waterkers zou trouwens in een zoete aardappelstampotje moeten. Rucola lijkt me inderdaad ook prima smaken. Thx!!
Alle reacties Link kopieren
Patat of anders zalm.
Damned if I don’t
Alle reacties Link kopieren
Raapstelen zijn nu niet in seizoen
Alle reacties Link kopieren
ViezeHond schreef:
17-10-2020 22:42
Patat of anders zalm.
:lol:
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Bij de Ekoplaza (of soortgelijke winkel) vind je vaak wel waterkers.
nounou
Alle reacties Link kopieren
Nouschi schreef:
17-10-2020 22:54
:lol:
:hello:
Damned if I don’t
Zazamaenade schreef:
17-10-2020 23:05
Bij de Ekoplaza (of soortgelijke winkel) vind je vaak wel waterkers.
Albert Heijn heeft ‘t ook gewoon. Maar assortiment varieert per locatie natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
rumforviva schreef:
17-10-2020 23:31
Albert Heijn heeft ‘t ook gewoon. Maar assortiment varieert per locatie natuurlijk.

Oh ja? Onze AH is niet zo vooruitstrevend of ruim gesorteerd.
nounou
Zazamaenade schreef:
17-10-2020 23:52
Oh ja? Onze AH is niet zo vooruitstrevend of ruim gesorteerd.
Misschien online bij de boodschappen bestellen?
Alle reacties Link kopieren
AH idd. Is klein zakje, je kijkt er zo overheen.
Such fun!1
Alle reacties Link kopieren
Bij de AH in het schap met gekoelde groente.
Waar ook de aspergetips, bimi, haricots verts, maïskolven, verse doperwten etc. liggen.

Klein zakje, groen spul, 75 gram.

Waterkers heeft wel echt een unieke smaak, zou jammer zijn als je echt iets anders moet nemen.
Als het niet anders is, iets met wat pit kiezen. Misschien rucola (maar dan iets minder gebruiken denk ik) of inderdaad tuinkers. Al moet ik zeggen dat ik, anders dan de naam doet vermoeden, weinig overeenkomst kan bedenken tussen waterkers en tuinkers...
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Alle reacties Link kopieren
Als je geluk hebt kun je het buiten vinden langs de waterkant.
Vergeef me dat ik schreeuw wat ik niet weet en dat ik zwijg over wat helder is, dat ik nooit zeg wat ik bedoel en dingen roep die ik niet voel.
Alle reacties Link kopieren
estherjansen81 schreef:
17-10-2020 22:22
De waterkers zou trouwens in een zoete aardappelstampotje moeten. Rucola lijkt me inderdaad ook prima smaken. Thx!!
De combinatie met rucola is heel lekker.
Je kan ook in de tuin (of bij de buren) kijken of je oostindische kers hebt. Zelfde pittige smaak, ook eetbaar
flipje2 schreef:
18-10-2020 00:10
Bij de AH in het schap met gekoelde groente.
Waar ook de aspergetips, bimi, haricots verts, maïskolven, verse doperwten etc. liggen.

Klein zakje, groen spul, 75 gram.

Waterkers heeft wel echt een unieke smaak, zou jammer zijn als je echt iets anders moet nemen.
Als het niet anders is, iets met wat pit kiezen. Misschien rucola (maar dan iets minder gebruiken denk ik) of inderdaad tuinkers. Al moet ik zeggen dat ik, anders dan de naam doet vermoeden, weinig overeenkomst kan bedenken tussen waterkers en tuinkers...
Bij onze AH hadden ze het niet. Had het inderdaad op de website gezien. Ik ga vandaag nog even kijken en anders inderdaad rucola... bedankt
Alle reacties Link kopieren
Madderijn schreef:
17-10-2020 22:52
Raapstelen zijn nu niet in seizoen
Ze worden algemeen meer als voorjaatsgroente geteeld inderdaad, maar ze kunnen ook als herfstteelt in de koude kas. Wordt op tuinderijen wel veel gedaan, maar dan moet je maar net zo’n tuinderij in de buurt hebben.
rucola
Alle reacties Link kopieren
Weet natuurlijk niet wat het recept is, maar ik vind de suggestie van tuinkers heel gek. Hoeveel van die bakjes moet je wel niet hebben om aan de hoeveelheid te voldoen die je nodig hebt aan waterkers?

Tuinkers en waterkers zijn echt heel verschillend, anders dan de naam doet vermoeden.

Wat overigens erg overeenkomt met waterkers is radijsloof. Maar dan moet je dus wel een hele bos radijs kopen met die loof eraan. Zelf zou ik het vervangen door rucola, voor het gemak.
Such fun!1

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven