Recepten/ideeen zonder zout en aardappel

21-10-2020 21:27 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik moet de komende maanden zo zoutloos mogelijk eten. Daarnaast eet ik geen aardappel. Ik vind het heel lastig want ik kom erachter hoeveel producten met zout ik eet (vooral kaas en soep/bouillon).

Ik heb zoutarme bouillon gescoord, maar verder heb ik weinig inspiratie. Hebben jullie goede ideeen voor wat je kan eten als je het zout moet laten staan?
Alle reacties Link kopieren
je kunt alles eten zonder zout. kwestie van wennen, en sommige dingen wennen nooit, maar je kunt ze wel eten.
schrap de kaas en de kant en klaar zakjes en pakjes uit je menu. Vul je kruiden aan en ga experimenteren wat je wel en niet lekker vindt
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Couscous, rijst, quinoa. Combineren met groente en/of vlees/vis. En er zijn genoeg andere kruiden om het op smaak te brengen. Als je verse producten gebruikt en de pakjes en zakjes laat staan kan je prima zoutloos eten.
Smoor je groenten in de bouillon, dat geeft een heerlijke smaak. Eerst roerbakken in de olijfolie en dan bouillon erop en beetgaar laten smoren. Heerlijk!

Kan je ook doen met pasta.
Alle reacties Link kopieren
nlies schreef:
21-10-2020 21:30
je kunt alles eten zonder zout. kwestie van wennen, en sommige dingen wennen nooit, maar je kunt ze wel eten.
schrap de kaas en de kant en klaar zakjes en pakjes uit je menu. Vul je kruiden aan en ga experimenteren wat je wel en niet lekker vindt
Dittem. Flikker de pakjes lasagne de deur uit en begin gewoon te koken met natuurlijke producten. Zout doe ik alleen nog op m'n eitje en voor de rest gaat er bij niks nog zout in de pan. Mis ik het? Nee.

Volgende halte: suiker.
Gebruik heel veel kruiden en specerijen. Spice wise is een boek vol kruidenmixen zonder zout, erg fijn als je zoutloos wil eten. En ja, dat betekend zelf koken en geen pakjes en zakjes. Dan is er prima te leven zonder zout of zoutarm.
Zat recepten op YouTube te vinden. Als je tomaten en verse kruiden gebruikt in je recepten dan zul je het zout niet eens missen. Veel verse producten zijn van nature zoutig maar omdat de smaakpapillen door bewerkt voedsel ongevoelig zijn gemaakt, smaakt natuurlijk algauw flauw. Kwestie van wennen en voor je het weet mis je het zout niet eens.
...
anoniem_646b34f3abac4 wijzigde dit bericht op 21-10-2020 21:39
Reden: Verkeerd begrepen
97.96% gewijzigd
impossiblegirl schreef:
21-10-2020 21:38
Dat is niet zoutarm of zoutloos.
Lezen!!!!
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij zijn er ook kruidenmixen die je kunt gebruiken als je zoutvrij moet eten. Ik ben wel benieuwd waarom je zoutloos moet eten, maar dat is mijn nieuwsgierigheid. Ik weet wel dat een kennis jaren geleden ook zoutloos moest eten en 's nachts droom van chips en andere zoute producten.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Wii halen veel zoutloze inspiratie van de site lifesabout.nl
Herinner gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zelf nierpatiënt en eet al 15 jaar zoutarm. Dus overdag krijg ik wat zout binnen door brood en zo, maar het avondeten eet ik zoutloos.
Ik gebruik veel kruiden: knoflook, kerrie, nootmuskaat, dille, basilicum, verse thijm en rozemarijn. Ook vers citroensap is een smaakversterker en maakt bijna alles lekkerder. Ook uien en verse gember werken goed.
Het is heel leuk om allerlei kruiden te ontdekken.
In het eerste boek van Jamie Oliver wordt veel uitgelegd over vooral verse kruiden.
Ook kan je kijken bij de afdeling in de supermarkt met dieetproducten.
Nou, vrijwel alles?
Maar dus wel vers koken, want geen pakjes en zakjes bevatten erg veel zout.
In plaats van zout het gerecht op smaak brengen met knoflook, olijfolie en (verse) kruiden.
Alle reacties Link kopieren
Sonnemaatje schreef:
21-10-2020 21:43
Wii halen veel zoutloze inspiratie van de site lifesabout.nl
Haha, “ zoutloze inspiratie”, klinkt als een contradictie.
Alle reacties Link kopieren
Veel supermarkten hebben een natriumarm-schap. Bij de speciale voeding zeg maar. Zoutloze chips, moet even wennen maar een prima alternatief mocht je er van gaan dromen ;-)
Herinner gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou geen zoutarme bouillon eten want die bevat toch nog aardig wat natrium.
retrostar wijzigde dit bericht op 21-10-2020 21:50
14.75% gewijzigd
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
ik heb geen idee of je het mag hebben, maar wij gebruiken wel zeekraal in gerechten, om het een zoute smaak te geven. Maar, zoals ik zei, mss is dat niet voor jou geschikt
Alle reacties Link kopieren
Ik meen met te herinneren dat Pierre Wild eens met weinig of geen zout ging koken bij Kassa. Misschien is dat nog terug te vinden?
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Belle73 schreef:
21-10-2020 21:54
Ik meen met te herinneren dat Pierre Wild eens met weinig of geen zout ging koken bij Kassa. Misschien is dat nog terug te vinden?
Pierre Wind. ;-)
Alle reacties Link kopieren
De kant en klare kruidenpotjes van euroma by jonnie boer zijn heerlijk en zonder zout.
Op de site staan ook heel veel lekkere gerechten ter inspiratie https://www.euroma.nl/original-spices/
Alle reacties Link kopieren
In het kruidenrek bij de suup staan tegenwoordig heel veel kant en klare kruidenmixen zonder zout.
Alle reacties Link kopieren
Kroonprinses schreef:
21-10-2020 21:37
Zat recepten op YouTube te vinden. Als je tomaten en verse kruiden gebruikt in je recepten dan zul je het zout niet eens missen. Veel verse producten zijn van nature zoutig maar omdat de smaakpapillen door bewerkt voedsel ongevoelig zijn gemaakt, smaakt natuurlijk algauw flauw. Kwestie van wennen en voor je het weet mis je het zout niet eens.


en heb je een extra glas water nodig als je bij een ander eet die wel zout gebruikt.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Gewoon alles vers eten. En zelf kruiden toevoegen.
Alle reacties Link kopieren
Wat veel reacties al, wat fijn. En zoals veel zeggen: het klopt, je kunt bijna alles eten, en toch blijf ik wat inspiratieloos. Dat komt ongetwijfeld door de pakjes en zakjes die ik gewend ben 😂
Alle reacties Link kopieren
Belle73 schreef:
21-10-2020 21:40
Volgens mij zijn er ook kruidenmixen die je kunt gebruiken als je zoutvrij moet eten. Ik ben wel benieuwd waarom je zoutloos moet eten, maar dat is mijn nieuwsgierigheid. Ik weet wel dat een kennis jaren geleden ook zoutloos moest eten en 's nachts droom van chips en andere zoute producten.
Het is niet heel spannend, maar ik heb een hoge bloeddruk en we kwamen tot de conclusie dat ik veels teveel zout naar binnen werk. Helemaal zoutloos hoeft het niet te blijven, maar ik wil vanwege klachten de bloeddruk zsm omlaag hebben en dit zou daar dan aan bij moeten dragen. En de aardappel die lust ik gewoon niet :biggrin:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven