Hoe vaak per week eten jullie vlees tijdens de hoofdmaaltij?

27-01-2021 09:38 655 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben hier benieuwd naar omdat ik in de eetlijstjes topics toch wel veel vega-recepten tegenkom. Wijzelf (beide in de dertig) eten zeven keer per week vlees en bij ons is het vlees ook nog echt ouderwets het hoofdbestanddeel van de maaltijd. Wij zijn beide zo opgevoed en vinden het ook zo lekker dat we dit bewust niet los laten. Wel kiezen we vaak voor biologisch/ uit de streek vlees.
Ik ben dus benieuwd of en hoeveel mensen er zijn die volledig vega eten, deels of juist volledig vlees eten.

Dit topic bedoel ik niet om mijn vlees-eten af te keuren, maar wel ben ik benieuwd naar je motivatie van je eigen eetstijl.

Hoe vaak eet je vlees per week tijdens de hoofdmaaltijd?

Totaal aantal stemmen: 397

1-3 keer per week (30%)
4-6 keer per week (27%)
Alle dagen van de week (18%)
0 keer in de week (25%)
- Fight for your right to party -
Alle reacties Link kopieren
Ik 0 keer, man 0,5-1 keer. Hij eet dus eens per week a twee weken vlees bij het avondeten.
Alle reacties Link kopieren
7
Ik wissel vlees en vis af, de ene week eet ik vaker vis, de andere week meer vlees. Tis maar net waar ik trek in heb.
Wij eten gemiddeld denk ik 1 keer per week vlees.
In principe altijd vlees, bij uitzondering niet als het bv in een recept vleesloos is.
Alle reacties Link kopieren
Wij allebei 0 keer. Went supersnel, zijn enorm veel prima vervangers en je gaat er creatief van koken. Begin gewoon eens met 1 of 2 dagen wat anders koken.
Alle reacties Link kopieren
Wij zitten op zo'n 1 a 2 keer in de maand.

Motivatie is dat we gezonder wilden eten, vooral veel groenten, peulvruchten en volkoren producten. Bovendien staat de hele vleesindustrie ons enorm tegen.
kitkeller wijzigde dit bericht op 27-01-2021 09:44
65.15% gewijzigd
Pivot! PIVOT!!!
Alle reacties Link kopieren
Telt vis mee? Misschien even in je OP zetten?

Wij eten meestal 1 keer vega, 1 of 2 keer vis en dan dus 4 of 5 keer vlees.
Alle reacties Link kopieren
we hebben 1 vega-dochter, dus soms eet ik met haar mee, soms met de andere twee.
Verder eten we als gezin ook paar keer per week geen vlees/vis
Alle reacties Link kopieren
Geen idee, ik maak gewoon wat ik lekker vind. Soms is dat iets zonder vlees, maar het is niet zo dat ik bewust iets zonder vlees kies. Vleesvervangers doe ik niet aan. Man eet vanwege dieet wel elke dag vlees.
Ik eet ongeveer vijf dagen per week vegetarisch. De andere dagen kip of vis.

Het is gezonder, goedkoper en beter voor het milieu.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben alleen en ik eet weinig vlees. Ik maak af en toe stoofvlees maar daar kan ik 3 dagen van eten. Ik eet alleen bio natuurvlees, dus dieren die vrij hebben gelopen hun hele leven. Vlees is niet zo gezond als het lijkt. Ik ben van mening dat het beter met mate kunt eten.

Ik kan rustig 1,5 - 2 weken zonder vlees. Ik eet wel 1-2 keer per week vis.
Ik eet ook vega en zelf veganistisch. Eigenlijk ben ik mij vaak niet eens bewust van het feit dat het vlees en vis vrij is. Curry, pasta, salades eet ik net zo graag vega.
Ik maak ook regelmatig een poke bowl van restjes tomaat, komkommer, avocado en evt een gekookt ei, maar soms ook alleen groente en sushi rijst af en toe met vis voor de afwisseling. Dressing erbij van soya saus en klaar. Gerechten met kikkererwten en linzen zijn ook erg lekker. Ik maak regelmatig soep, ben dol op pompoen. Wraps maak ik ook regelmatig soms met vlees maar ook alleen met groente en kaas.

Ik ben er zelf niet zo voor om een voedingsmiddel 100% uit te sluiten, maar variëren met meer dan alleen vlees vind ik wel belangrijk.
viva-amber wijzigde dit bericht op 27-01-2021 09:48
20.36% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Maak je dan altijd een AVG? Ik eet zo’n 3x per week vlees met bijvoorbeeld groenten en gebakken aardappeltjes, maar de andere dagen eet ik graag een pasta, curry, soep, salade etc. Meestal zit daar vis in of alleen groenten of tempeh of kaas etc. Lijkt mij zo saai om 7x per week vlees als hoofdbestanddeel te eten.
Wij eten ongeveer drie keer in de week vlees, uitsluitend biologisch. Dit vanwege diervriendelijkheid (ik weet het, géén vlees is nog diervriendelijker).
Verder noten, peulvruchten, eieren, kaas.
Af en toe een Valess vleesvervanger. Andere vleesvervangers vind ik niet lekker, ik heb er verschillende geprobeerd.
Het vlees wat we op een dag eten is wel een minimale hoeveelheid. Dus geen lappen of grote ballen, maar een beetje gehakt bijvoorbeeld als smaakmaker door de bami of spekblokjes door een stamppot.
Een flinke biologische kipfilet doe ik door de helft voor door de nasi.
De andere helft bak ik wel maar gaat gebakken terug de vriezer in voor de volgende nasimaaltijd.

Edit: en zelden of nooit vlees op brood.
anoniem_310255 wijzigde dit bericht op 27-01-2021 09:48
3.00% gewijzigd
Volwassenen 3/4 keer. Kinderen max 2x per week.

Man houdt van vlees, ik wat minder en de kinderen amper. Ik vraag het ze wel, wil je ook vlees maar ze willen het zelf bijna nooit. Soms wel als broodbeleg maar dan ook vaker niet dan wel.


Haal wel liefst biovlees en/of regionaal vlees. Dat kost wat meer maar is het waard en we zijn afgelopen 4 jaar steeds minder vlees gaan eten. Ook als het ergens in gaat is het van een hele kipfilet naar een halve gegaan enz.
Geen enkele keer.
Mijn vriend en ik (Lat-relatie) zijn los van elkaar steeds minder vlees gaan eten tot we beiden “ontdekten” dat we al een tijd geen vlees meer op hadden.
Voor ons is dierenleed echt de drijfveer geweest, daarnaast is het minder belastend voor het milieu wat voor ons belangrijk is.
En nu gaan we langzaam meer richting vegan maar ik hou teveel van brie en andere kazen dus helemaal vegan zal ik niet worden.
Dit zijn de cijfers van een onderzoek.
Waarschijnlijk gaat de uitkomst"" hier anders worden.

https://wateetnederland.nl/resultaten/v ... ptie/vlees
Ongeveer de helft van de week eet ik vlees/vis in de avondmaaltijd. Ik wil eigenlijk overstappen op alleen vlees in het weekend.

Ik ben wel met vlees opgevoed, maar ik heb ook wel andere dingen uit m’n opvoeding laten varen. Dat is voor mij geen factor.
anoniem_402201 wijzigde dit bericht op 27-01-2021 09:51
34.74% gewijzigd
Jeetje, wat veel. Ik hou ontzettend van vlees, maar ben me ook bewust van alle nadelen dus ik wissel af met vega en vis wat ook heerlijk is.
Alle reacties Link kopieren
Wij eten gemiddeld 4x in de week vlees inclusief vis. We proberen meer biologisch te eten. Vleesvervangers vind ik niet lekker en als we vegetarisch eten zijn het meestal Aziatische wok gerechten of curry.

Ik probeer dagelijks verse groente te eten. Ik vind dat het belangrijkst en probeer de groentes met het seizoen mee te eten. Verder geen pakjes en zakjes en maak alles zelf. Ik maak week menu’s zodat we gevarieerd genoeg eten en omdat ik de boodschappen laat bezorgen. Op die manier ben ik minder ongezond gaan eten.

Compleet vegetarisch zal ik nooit worden. Ik vind vlees/vis/kip erg lekker en ik mag niet vegetarisch worden van mijn darm arts. Ik heb een darm ziekte en als ik stop met vlees/vis/kip gaat langzaam mijn darmflora kapot.
Alle reacties Link kopieren
Wij eten nooit vlees. Vlees is dramatisch slecht voor het milieu.
7
Led-lampje schreef:
27-01-2021 09:47
Dit zijn de cijfers van een onderzoek.
Waarschijnlijk gaat de uitkomst"" hier anders worden.

https://wateetnederland.nl/resultaten/v ... ptie/vlees
Altijd als niet dezelfde mensen zijn waar onderzoek mee is gedaan.

Hoeveel Nederlanders hebben ze dit gevraagd en wanneer?
redbulletje schreef:
27-01-2021 09:40
Ik wissel vlees en vis af, de ene week eet ik vaker vis, de andere week meer vlees. Tis maar net waar ik trek in heb.
Dit doe ik inderdaad ook.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven