Groente combinaties pureersoep voor kind

21-02-2021 10:12 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Eerder heb ik een topic geopend over mijn slecht etende peuter.

Door medicatie heeft hij vrijwel geen hongerprikkel. Ook heeft hij een ontwikkelings achterstand en communiceert moeilijk, er is geen onderhandeling oid met hem mogelijk.

Nu heb ik ontdekt dat het eten van heel glad gepureerd eten wel lukt. Op tijd, want de diëtiste dreigde met sondevoeding.

Ik heb laatst een grote pan wortel/ zoete aardappel/spinazie soep met kokosmelk gemaakt. En gisteren tomaat/pompoen/courgettesoep.

Hebben jullie lekkere combi's voor pureersoep? Het is voor een klein jochie, dus het mag niet pittig zijn.
De enige andere eis: er mag geen zuivel in, op kokosmelk na. Dit heeft te maken met inname medicatie tijdens het eten.
She was brave and strong and broken, all at once.
Mijn eerste gedachte is: vrijwel alle combi's van groente zijn lekker.
Probeer ook eens plantaardige melken of sojaroom.
Iets met pastinaak of rode bietjes. Knolselderij is ook lekker. (Niet noodzakelijkerwijs samen..)

Een gekookte aardappel erdoorheen pureren bindt een soep ook (ipv room en zo).
Alle reacties Link kopieren
Broccolisoep, courgettesoep, pompoen en zoete aardappel, pompoen en wortel met een minibeetje gember, tomaat en paprika, preisoep met beetje kerrie, venkel met kerrie en kokos En appel, bloemkoolsoep.

Eigenlijk kun je overal soep van maken. Kwestie van uitproberen wat hij lekker vindt denk ik.

Lust hij ook gepureerd fruit? Misschien kun je hem ook smoothies geven?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb gisteren een soep gemaakt met groentes die 'op' moesten. Was superlekker. Courgette, broccoli, ui, spinazie en prei. Puntje nootmuskaat en komijn. Beetje kokosmelk of vega kookroom er door.
Pompoen soep met broccoli of bloemkool (kan beide uit de vriezer) ik pureer met plantaardige haver room, is vast ook lekker met kokosmelk als je dat liever doet
Alle reacties Link kopieren
snug schreef:
21-02-2021 10:17
Mijn eerste gedachte is: vrijwel alle combi's van groente zijn lekker.
Probeer ook eens plantaardige melken of sojaroom.

Klopt! Heb je een favoriete combi?
She was brave and strong and broken, all at once.
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik meestal geen room in de soep, wel altijd wat aardappel om te binden.
Ik vind bloemkool lekker, of wortel en bleekselderij. Knolselder geeft een geurig smaak, die gebruik ik bij flauwe groente zoals broccoli. Een zak winterwortel is altijd goed voor soep ook.
Vroeger maakte ik tomatensoep met verse ui en wortel en dan tomatensap als vocht.
Alle reacties Link kopieren
Van eigenlijk alle groenten kan je soep maken.

Mijn dochter van 2.5 vind gladde erwtensoep ook lekker ik gooi daar ook spinazie en broccoli door.

En als ze weer een slecht periode van eten heeft zorg ik er voor dat het hoofd bestanddeel een zoete groente is dit maakt het voor kinderen aantrekkelijker.
Alle reacties Link kopieren
Pompoensoep, pastinkaasoep, (verspakketten van iig de Coop) koolhydraatarme erwtensoep (recept van lowcarbchef.nl) , puntpaprikasoep met tomaat en courgette zijn een beetje zoet, mogelijk vind hij dat wat.

(Groene) Smoothies lijkt me ook een goede tip. Ijsjes maken van gepureerd fruit misschien ook een idee?
Met de moed van de wanhoop en tegen beter weten in Blijf ik geloven, omdat dat wel moet
Woez schreef:
21-02-2021 10:43
Klopt! Heb je een favoriete combi?
Dan zou ik het meer zoeken in de extra smaakmakers. Tomatenpuree met room (plantaardig) haalt veel soepen op. Of een schepje edelgistvlokken (umami-smaakje), als je dat aandurft. Sowieso een zoete groente erbij.
Gekookte rijst of macaroni meepureren lijkt me ook geen gek idee, gezien de benodigde voedingsstoffen.
Alle reacties Link kopieren
puntillita schreef:
21-02-2021 10:20
Iets met pastinaak of rode bietjes. Knolselderij is ook lekker. (Niet noodzakelijkerwijs samen..)

Een gekookte aardappel erdoorheen pureren bindt een soep ook (ipv room en zo).

Goeie tip vd aardappel!
Rode biet heeft naar mijn idee een erg uitgesproken smaak (als kind vond ik het heel vies), maar ik kan het natuurlijk eens proberen.
She was brave and strong and broken, all at once.
Alle reacties Link kopieren
Hier doen courgette/ui/tomatensoep, tomaten/paprika/uisoep en zelfgemaakte Chinese tomatensoep het goed. Ik doe ook vaak kliekjessoep. Bij een mopperdag blender ik alles voor de peuter, en eten “wij volwassenen” de normale versie. En als ze een wat beter humeur heeft, dan vind ze de stukjes erin ook lekker.

Maar ik zie hierboven nog veel meer lekkere combinaties. Ik doe ook regelmatig zo’n ovengroentemix alles wat na het eten over is, bouillon erbij en dan is dat de soep voor de dag erna.

Wat fijn dat je dit nog ontdekt hebt voordat er sondevoeding aan te pas moet komen!
Adem in, adem uit, en herhaal indien nodig ;)
Alle reacties Link kopieren
Bloemetjefresia schreef:
21-02-2021 10:22
Broccolisoep, courgettesoep, pompoen en zoete aardappel, pompoen en wortel met een minibeetje gember, tomaat en paprika, preisoep met beetje kerrie, venkel met kerrie en kokos En appel, bloemkoolsoep.

Eigenlijk kun je overal soep van maken. Kwestie van uitproberen wat hij lekker vindt denk ik.

Lust hij ook gepureerd fruit? Misschien kun je hem ook smoothies geven?

In de middag maak ik inderdaad smoothies met yoghurt en fruit.

Wortel gember is ook een goeie!
She was brave and strong and broken, all at once.
Alle reacties Link kopieren
Hier eten we vaak de volgende combi's:
- Prei/pompoen/tomaat/oregano
- broccoli/mosterd
- courgette/mosterd
- Zoete aardappel/wortel/paprika
- bloemkool/paprikapoeder/kerrie
- pompoen/paprika/wortel/appel/sinaasappelsap/gember
- rode linzen/tomaat/ koriander/kerrie/komijn/kurkuma

Op een basis van olie, ui, knoflook en bouillon. Eventueel met witte bonen erdoor voor binding en voedingswaarde.
Alle reacties Link kopieren
yastra schreef:
21-02-2021 11:17
Hier eten we vaak de volgende combi's:
- Prei/pompoen/tomaat/oregano
- broccoli/mosterd
- courgette/mosterd
- Zoete aardappel/wortel/paprika
- bloemkool/paprikapoeder/kerrie
- pompoen/paprika/wortel/appel/sinaasappelsap/gember
- rode linzen/tomaat/ koriander/kerrie/komijn/kurkuma

Op een basis van olie, ui, knoflook en bouillon. Eventueel met witte bonen erdoor voor binding en voedingswaarde.

Hier staan combi's tussen die mij ook erg lekker lijken!
Ik ga vd week eens rode linzen soep maken met kruiden!
Courgette mosterd vind ik zelf heerlijk, maar ik denk minder geschikt voor mijn zoon.
She was brave and strong and broken, all at once.
Alle reacties Link kopieren
Lady_Day schreef:
21-02-2021 10:28
Ik heb gisteren een soep gemaakt met groentes die 'op' moesten. Was superlekker. Courgette, broccoli, ui, spinazie en prei. Puntje nootmuskaat en komijn. Beetje kokosmelk of vega kookroom er door.

Courgette broccoli met beetje nootmuskaat en komijn lijkt me lekker!
She was brave and strong and broken, all at once.
Alle reacties Link kopieren
OpenHaardVuur schreef:
21-02-2021 10:58
Hier doen courgette/ui/tomatensoep, tomaten/paprika/uisoep en zelfgemaakte Chinese tomatensoep het goed. Ik doe ook vaak kliekjessoep. Bij een mopperdag blender ik alles voor de peuter, en eten “wij volwassenen” de normale versie. En als ze een wat beter humeur heeft, dan vind ze de stukjes erin ook lekker.

Maar ik zie hierboven nog veel meer lekkere combinaties. Ik doe ook regelmatig zo’n ovengroentemix alles wat na het eten over is, bouillon erbij en dan is dat de soep voor de dag erna.

Wat fijn dat je dit nog ontdekt hebt voordat er sondevoeding aan te pas moet komen!

Stukjes zijn op dit moment echt een no-go. Het moet met een rietje of spuitje.
Een oven groentemix is eigenlijk ook een goed idee! Dat scheelt nadenken :P

Ja het kind is zo opgeknapt van weer groenten en fruit in zijn lijfje! Heeft weer wat kleur in z'n snoetje en is weer een stuk energieker.
She was brave and strong and broken, all at once.
Alle reacties Link kopieren
Browniechocolate2020 schreef:
21-02-2021 10:44
Van eigenlijk alle groenten kan je soep maken.

Mijn dochter van 2.5 vind gladde erwtensoep ook lekker ik gooi daar ook spinazie en broccoli door.

En als ze weer een slecht periode van eten heeft zorg ik er voor dat het hoofd bestanddeel een zoete groente is dit maakt het voor kinderen aantrekkelijker.

Ik gebruik nu ook veel zoete groenten. Maar hier staan ook wat lekkere kruidige soepen tussen. Ik ben al heel blij dat ik er soep en smoothies in krijg, maar wat meer variatie kan geen kwaad.

Erwtensoep (maar dan wat dunner als normaal) is eigenlijk ook een goed idee.
She was brave and strong and broken, all at once.
Alle reacties Link kopieren
zilverelfje schreef:
21-02-2021 10:47
Pompoensoep, pastinkaasoep, (verspakketten van iig de Coop) koolhydraatarme erwtensoep (recept van lowcarbchef.nl) , puntpaprikasoep met tomaat en courgette zijn een beetje zoet, mogelijk vind hij dat wat.

(Groene) Smoothies lijkt me ook een goede tip. Ijsjes maken van gepureerd fruit misschien ook een idee?

Helaas, ik heb een heel raar kind... ijsjes zijn leuk om mee te spelen, maar niet om te eten.
Ja, mini cornetto's. Die lust meneer uiteraard wel :facepalm:
She was brave and strong and broken, all at once.
Alle reacties Link kopieren
Ik zit weer vol inspiratie, ik ga m'n boodschappenlijstje maken!
Veel dank!
She was brave and strong and broken, all at once.
Woez schreef:
21-02-2021 11:26
Stukjes zijn op dit moment echt een no-go. Het moet met een rietje of spuitje.
Een oven groentemix is eigenlijk ook een goed idee! Dat scheelt nadenken :P

Ja het kind is zo opgeknapt van weer groenten en fruit in zijn lijfje! Heeft weer wat kleur in z'n snoetje en is weer een stuk energieker.

Als stukjes een probleem zijn, kun je na het pureren ook nog alles door de roerzeef draaien. Dan kun je ook groenten gebruiken die niet zo makkelijk pureren.
Wortel, tomaat, ui, rode linzen, en vleugje komijn. Eventueel bleekselderij. In combinatie met kip.

Voor volwassen ook lekker met een rood pepertje
Alle reacties Link kopieren
Wat fijn dat je kindje er weer wat van opknapt!!

Wij doen ook weleens pijnboompitjes of cashew noten met wat olie vijzelen of heel fijn in de keukenmachine. Geeft net een lekker extra beetje smaak aan bijvoorbeeld courgettesoep. Als je het daarna door een roerzeef haalt zit er ook geen fijn gruis meer in. Ook lekker met pistache/spinazie bijvoorbeeld.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
21-02-2021 11:58
Wortel, tomaat, ui, rode linzen, en vleugje komijn. Eventueel bleekselderij. In combinatie met kip.

Voor volwassen ook lekker met een rood pepertje

Hier zou ik nu best trek in hebben.
Morgen ga ik rode linzen halen!
She was brave and strong and broken, all at once.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven