Spaghettisaus zonder pakjes en zakjes

02-03-2021 18:19 84 berichten
Alle reacties Link kopieren
In het kader van gezond eten wil ik graag een spaghettisaus maken zonder pakjes en zakjes. Ik heb al een aantal recepten van internet gemaakt maar nog niet het ultieme recept gevonden. Vandaag was het bijv weer een beetje zurig. Wat is jullie favoriet??!!
Alle reacties Link kopieren
Tomatenblokjes
Tomatenpuree
Knoflook
Ui
Wortel
Soms paprika, soms niet
Paprikapoeder, klein beetje gemalen chilivlokken
Bouillonblokje
Peper
Water

Verhoudingen heb ik geen idee van. Ik doe altijd maar wat.
Tot slot de staafmixer er doorheen. Pureren zo glad als je het wilt.
Verse tomaten, blikje tomatenpuree, knoflook en ui, bleekselderij en wortel. Scheutje rode wijn en gehakt. Klein beetje bouillonpoeder en gehakt(balletjes)
Beetje suiker erdoor als het zurig is of wat kookroom
.
anoniem_400865 wijzigde dit bericht op 04-07-2021 18:33
98.13% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Lees mee! Ooit geprobeerd met verse tomaten en tomatenpuree maar het bond niet waardoor er een plasje tomatenwater onderop ons bord lag.
Alle reacties Link kopieren
3,5-4 kilo tomaten
Heel veel basilicum
Bol knoflook
Paar uien
Peper
400 gram blik Tomatenpuree

Heel basic, maar gelijk voor 6-7 keer klaar
Ui aanstoven. Wortel, selder en knoflook erbij. Paprika en champignon erbij. Basilicum, oregano, tijm, rozemarijn, paprikapoeder en chilivlokken erbij. Dan blikje tomatenpuree erbij, even laten bakken zodat het zure weggaat. Dan doe ik er wat balsamicoazijn erbij. En dan een pak passata en een blik gepelde tomaten. Of een doos versgemaakte tomatensaus.

Je kan er gehakt of gehackt bij doen na de wortel en selder. Of een blik linzen (wel even afspoelen), die doe ik er na de balsamico bij.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind zelfgemaakte tomatensaus het lekkerst. Op zijn Italiaans.
Ik gebruikt de Tasty Tom trostomaten va de Albert Heijn, die zijn lekker zoet.
Je hebt er veel nodig.
Eerst olie in de pan met wat uitjes. Daarna de tomaten eerst op hoog vuur zetten en daarna lang laten sudderen. Minstens een half uur. Knoflook toevoegen. Ook het takje van de tomaten erbij doen, dat takje heeft de sterkste tomatensmaak. Niet droog laten koken maar ook niet te nat. Kerrie en en verse basilicum aan het eind toevoegen.
Apart champignons en andere groenten die lekker vind apart bakken en kruiden.
Wat zout en peper. Eventueel kip of gehakt erbij.
Uien
Knoflook
Bleekselderij
Wortel
Paprika
Prei
Groenten samen ongeveer 1 kg
750 gram gehakt. 500 rundergehakt 250 half-om-half-gehakt
Pakje (sorry) gezeefde tomaten
Blikje tomatenpuree
Twee bouillontabletten
Suiker
Gemengde Italiaanse groene kruiden
Margarine

Groenten heel fijn snijden. Uien fruiten, steeds iets anders erbij. Tomatenpuree erbij en gezeefde tomaten erbij. Laten sudderen.

Andere pan gehakt rul bakken eerst het half-om dan kan het zonder margarine. Bij elkaar doen. Op smaak maken met de kruiden, bouillontabletten en suiker.

Indien nodig binden met maizena.
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 02-03-2021 18:49
13.48% gewijzigd
http://www.beautylab.nl/homemade-lasagne/
Dit wel het recept voor lasagne, maar ik maak ook gewoon zo de saus voor bij de pasta. Ik voeg alleen wel extra groenten toe, zoals champignons en paprika. De brie laat ik weg. Zo lekker!
Alle reacties Link kopieren
Wat heel belangrijk is als je tomatenpuree gebruikt is dat je die goed laat 'bakken' in wat olijfolie. Meestal doe ik dit op een laag tot middelhoog vuurtje en dan wel een minuut of 10. Dan de uien en knoflook erbij. Kwartiertje mee laten 'bakken' - maar langer mag ook. Op die manier komen de natuurlijke suikers vrij uit de uien en tomaten.

Ik gebruik zelf meestal tomaten uit blik. Liefst Marzano. Verder nog wat zout en peper en wat saffraan. Minimaal een uur laten sudderen. Twee is beter. Op het laatst nog een flinke scheut goede olijfolie erdoor. Heerlijk!

Dat is dan de basissaus.

Wat ik ook nog wel eens doe om het meer 'body' te geven is groente erdoor, zoals bleekselderij en wortel. En dat pureer ik dan en doe er dan een flinke scheut rode wijn door.
Alle reacties Link kopieren
Veel reacties al! Ik had inderdaad de tomatenpuree niet eerst aangebakken dus dat is een verbeterpuntje :-), en ik wist ook niet dat dat zo lang moest! Ik gebruik kerstomaatjes uit blik, van Mutti. Dat zijn tomaten uit Italie en doordat er meer zon schijnt daar, met extra smaak. Maar inderdaad; wortel maakt t natuurlijk ook zoeter.
mieka wijzigde dit bericht op 02-03-2021 18:45
19.68% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Mutti is goed spul!
Alle reacties Link kopieren
Van Italiaanse schoonpa, de pasta ragu:

- blikje geconcentreerde tomatenpuree (zo’n groter blikje)
- 2 teentjes knoflook, uitgeperst
- 1 winterpeen in kleine blokjes
- drie tot vier ‘takken’ bleekselderij, in dunne plakjes
- 500 ml verse runderbouillon
- half kopje witte wijn
- 500 gram half om half gehakt.

Gehakt rullen, knoflookteentjes erbij. Op smaak brengen met zout en peper. Wortel en bleekselderij even mee fruiten. Wijn erin, goed roeren zodat het is opgenomen voordat je de tomatenpuree erbij doet. Tomatenpuree erin, omscheppen. 300 ml bouillon erin, goed omscheppen. Vuur lager zetten. Van tijd tot tijd door roeren en bouillon toevoegen. Ongeveer twee uur laten sudderen.

Ik ben vegetariër dus ik eet het niet maar heb het recept al zo vaak moeten doorgeven dat ik het kan dromen.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Ik wist eerlijk gezegd niet dat die zakjes en pakjes voor pasta nog bestonden, maar Knorr heeft ze inderdaad nog (volgens de AH app).
Alle reacties Link kopieren
Passata, knoflook, chilipeper, ui, Italiaanse kruiden, zout, peper en een theelepel suiker!

Suiker helpt erg goed tegen de bittere/zure smaak van je tomatensaus.

Ui en knoflook bakken. Chilipeper snijden en toevoegen, passata met kruiden goed laten inkoken op laag vuur. Als het wat dik is voeg ik een beetje olijfolie en kookvocht van de pasta toe.

Bolognese: hetzelfde met gehakt, wortel, een scheutje worcestersaus en een runderbouillonblokje (+water)
broccolibloemkool123 wijzigde dit bericht op 02-03-2021 18:44
0.66% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Lekker en simpel. Groenten een beetje grof snijden.

https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R ... -bolognese
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Alle reacties Link kopieren
lemoos2 schreef:
02-03-2021 18:38
Van Italiaanse schoonpa, de pasta ragu:

- blikje geconcentreerde tomatenpuree (zo’n groter blikje)
- 2 teentjes knoflook, uitgeperst
- 1 winterpeen in kleine blokjes
- drie tot vier ‘takken’ bleekselderij, in dunne plakjes
- 500 ml verse runderbouillon
- half kopje witte wijn
- 500 gram half om half gehakt.

Gehakt rullen, knoflookteentjes erbij. Op smaak brengen met zout en peper. Wortel en bleekselderij even mee fruiten. Wijn erin, goed roeren zodat het is opgenomen voordat je de tomatenpuree erbij doet. Tomatenpuree erin, omscheppen. 300 ml bouillon erin, goed omscheppen. Vuur lager zetten. Van tijd tot tijd door roeren en bouillon toevoegen. Ongeveer twee uur laten sudderen.

Ik ben vegetariër dus ik eet het niet maar heb het recept al zo vaak moeten doorgeven dat ik het kan dromen.
Een versie van dat recept maak ik ook wel eens maar dan zonder de runderbouillon en met vegetarisch gehakt. Niet die rulstukjes die al gebakken zijn maar dit soort gehakt:

Afbeelding
Ik heb echt nog nooit in m’n leven een pasta saus gebruikt. Veel goedkoper, gezonder en (denk ik) lekkerder om het zelf te maken:

Gezeefde tomaten
Knoflook
Ui
Peper zout
Basilicum
Champignons
Paprika
Courgette
Lady_Day schreef:
02-03-2021 18:45
Een versie van dat recept maak ik ook wel eens maar dan zonder de runderbouillon en met vegetarisch gehakt. Niet die rulstukjes die al gebakken zijn maar dit soort gehakt:

Afbeelding
Die ga ik ook eens proberen.

Lekkere sauzen komen er voorbij!
Als ik ff snel iets op tafel wil zetten trek ik een blikje tomatenblokjes open en doe daar wat basilicum, knoflook, paprikapoeder, chilipoeder en peper en zout doorheen. Roeren, opwarmen en een prima basissausje

Voor een echt lekkere pastasaus trek ik een middagje uit en dan heb ik ook altijd potten bij de hand zodat ik het kan bewaren.

Dan koop ik heel veel verschillende tomaten, wel allemaal van het kleinere soort, die vind ik smaakvoller, ontvel ze, snijd ze in parten en schep het zaad eruit.
Dan inderdaad tomatenpuree (evt al wat opkruiden. Xenos heeft lekkere bruschetta kruiden) bakken met ui, knoflook en zongedroogde tomaatjes, de tomaten toevoegen en in hun eigen vocht inkoken, op laag vuur, met verse kruiden.

Flink lang laten staan, dan vallen de tomaten vanzelf goed uit elkaar en heb je geen staafmixer nodig.
Alle reacties Link kopieren
Ik maak altijd deze:

https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R ... ognesesaus

Ik maak een grote pan en daar eten we (man, kleuter, peuter en ik) 4x van. De porties die ingevroren zijn geweest, zijn stiekem nog lekkerder omdat de smaken dan helemaal lekker in elkaar over zijn gegaan. En super makkelijk want na een werkdag alleen nog pasta koken en saus opwarmen.
De truc is lang laten koken! Daar worden de tomaten zoeter van.

Aanvulling: sinds de kinderen mee eten vervang ik de wijn door een scheutje balsamico azijn.
Ik zie veel lekkere recepten voorbij komen met verse tomaten, ik heb nog een tip :)

De helft van de tomaten in de blender (geen last van vellen) de andere helft roosteren in de oven op een bakplaat met een beetje olijfolie(niet tot ze zwart zijn hoor zo als bij paprika ;)) en daarna ook door blender. Geeft een hele lekkere smaak, ben ik achter gekomen. Je kunt ook zongedroogde tomaat gebruiken voor de zelfde smaak, maar als we toch op de vers-tour zijn.

En het hoeft niet lang te sudderen.

Gewoon eventueel vlees aanbraden, groente,kruiden erbij en daarna de gepureerde tomaten.
Alle reacties Link kopieren
- 2 grote uien
- 3 paprika's geel groen rood
- 500 gram halfomhalf gehakt
- bakje champignons
- sambal oelek
- blikje (kleine) tomatenpuree

Uien grof snijden, aanfruiten, gehakt erbij in grove stukken, paprika's grove stukken erbij, champignons in stukken erbij, blikje tomaten puree erbij, 2 theelepels sambal, deksel erop laten pruttelen en klaar.

Anders dan alles hierboven maar wel lekker.
fietsen varen vrouwelijk doen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven