Kind wil vegetarisch eten

11-04-2021 08:47 185 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter van 10 heeft besloten dat ze geen vlees meer wil eten (wel vis), omdat ze het zielig vindt voor dieren. Ik wil er best in mee gaan, maar voor de rest van het gezin wil ik vlees niet volledig schrappen. We eten nu trouwens 4 a 5 keer per week vlees (rundvlees en kip). Ik heb al wel wat gelezen, maar ik kom er niet helemaal uit. Waar moet ik op letten om te zorgen dat ze geen belangrijke voedingstoffen mist?

Ik ben dus eigenlijk op zoek naar een makkelijke manier waarop ik het voor haar wat kan aanpassen, zonder dat ik volledig andere maaltijden kan koken. Natuurlijk kan ik vlees vervangen door vleesvervangers en zo nu en dan een gekookt eitje, maar zitten daar voldoende voedingsstoffen in? Van peulvruchten is ze geen fan en veel ervan eet ik zelf niet, omdat ik koolhydraatarm eet.
Vleesvervangers, eitjes, noten, avocado, en vitamines.
30 seconden :P

https://www.voedingscentrum.nl/nl/servi ... eten-.aspx
Hier een gezin met 2 mensen die vegetarisch eten en 1 semi. Ik moet zeggen dat ik er weinig op let, omdat ze allemaal vrij gevarieerd eten. Het veg. kind houdt ook van linzen en bonen, dus dat is makkelijk.
Vaak kies ik voor een vleesvervanger en we eten ook best vaak gerechten zonder vlees voor het hele gezin. 1 Kind is dol op vlees, dus die maakt voor zichzelf ook regelmatig een kipfiletje klaar.

Zolang je gevarieerd eet hoef je volgens mij niet echt op te letten.
Ja hoor dat gaat prima. Op die manier ben ik 25 jaar geleden ook vegetariër geworden en er is nu zo veel meer aanbod.

Het is echt heel lastig om tekorten op te lopen als je gewoon gezond eet, je kan prima vlees en vis weglaten. Echt, zo ingewikkeld is het allemaal niet.

Vis gaat overigens ook problematisch zijn als ze zich daar een beetje in gaat verdiepen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou zeggen dat ze dan wel peulvruchten moet gaan eten om haar te leren die keuze. consequenties heeft. Jij hoeft daar verder geen last van te hebben, een blikje bonen is zo opengetrokken.

Eerste zin uit de link van Star:

Kies elke dag voor ei, tempé, tofu of peulvruchten, zoals bruine bonen, kikkererwten en linzen
impala wijzigde dit bericht op 11-04-2021 09:02
27.73% gewijzigd
.
Alle reacties Link kopieren
Jemig wat stom zeg. Ik heb wel op het voedingscentrum gekeken, maar kwam niet op deze pagina uit... Dank!

Nou, dat valt dus allemaal reuze mee. Ik dacht dat het een enorm ding zou zijn.
impala schreef:
11-04-2021 08:54
Ik zou zeggen dat ze dan wel peulvruchten moet gaan eten om haar te leren dat keuzes consequenties hebben. Jij hoeft daar verder geen last van te hebben, een blikje bonen is zo opengetrokken.

Ja, dat zal haar leren!! :roll:


Je kan prima geen vlees en geen peulvruchten eten en niet doodgaan.
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
11-04-2021 08:52

Vis gaat overigens ook problematisch zijn als ze zich daar een beetje in gaat verdiepen.
Ja, dat weet ik. Ik denk alleen dat haar principes niet zo ver zullen gaan. Ze is dol op vis en schaaldieren en is nooit een enorme fan van vlees geweest.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt voor haar en de rest van het gezin dan toch een portie peulvruchten, die ze wel lust, opwarmen? En nu wil je niet dat de rest van het gezin lijdt onder de wens vegetarisch te eten, waarom beperk jij de gezonde koolhydraten voor je gezin dan?

Let wel op dat je vegetarische kaas koopt. In de meeste kaas zit stremsel dat een dierlijke oorsprong heeft. En controleer ook of de favoriete snoepjes geen gelatine bevatten.

Verder avocado, paddestoelen, noten, diversiteit aan groenten.

Mijn dochter zat vorig jaar ook in de fase. Tot ze zich realiseerde dat ze geen kipnuggets meer mocht bij de Mac en dat ze wel héél veel groente kreeg.
Bak voor haar dan gewoon een stukje vis als jullie vlees eten.
lara1978 schreef:
11-04-2021 08:55
Jemig wat stom zeg. Ik heb wel op het voedingscentrum gekeken, maar kwam niet op deze pagina uit... Dank!

Nou, dat valt dus allemaal reuze mee. Ik dacht dat het een enorm ding zou zijn.
Nee joh, is echt goed te doen. En laat haar zelf een kijken, op de site van de Appie bijvoorbeeld, wat haar lekker lijkt.
Vis is ontzettend veelzijdig, dus er hoeft helemaal niet afgezien te worden. Je kunt witvis, zalm, scampi afwisselen en af en toe vissticks, kabeljauwburger, kibbeling, lekkerbek etc. etc.
Alle reacties Link kopieren
Vlees heb je niet nodig. Dus ik zou me over tekorten niet zo snel zorgen maken.
"I'd like a coke". " Is Pepsi ok?" " Is Monopolymoney ok?"
Alle reacties Link kopieren
MrsDuck schreef:
11-04-2021 08:59
En nu wil je niet dat de rest van het gezin lijdt onder de wens vegetarisch te eten, waarom beperk jij de gezonde koolhydraten voor je gezin dan?
Ik beperk de gezonde koolhydraten voor het gezin niet. Ik vervang al jaren de koolhydraat-versie die de kinderen krijgen voor iets koolhydraatarms voor mezelf: dus courgette in plaats van pasta, bloemkoolrijst voor rijst, aardappels voor extra groenten etc. Ik wil voor haar dus ook best een kleine aanpassing doen, maar het helemaal omgooien is wat anders.
Alle reacties Link kopieren
MrsDuck schreef:
11-04-2021 08:59


Let wel op dat je vegetarische kaas koopt. In de meeste kaas zit stremsel dat een dierlijke oorsprong heeft. En controleer ook of de favoriete snoepjes geen gelatine bevatten.
Voor iemand die wel vis eet zou ik die moeite niet doen, zo diep gaan die principes niet
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon besloot op zijn 9e dat hij vegetariër wilde worden, ook omdat hij het zielig vond voor de dieren. Hij lust geen peulvruchten of ei, dus hij eet voornamelijk vleesvervangers omdat daar wel eiwit en ijzer en B12 in zit. Ik kook dus wel vaak ‘dubbel’, bijvoorbeeld lasagne daarvoor maak ik dezelfde basissaus met groente en dan bak ik in de ene pan rundergehakt en in de andere pan vegagehakt. En dan maak ik dus 2 afhalen lasagne. Ik vind zelf de meeste vleesvervangers niet lekker, er zit een soort nasmaak aan vind ik. Maar hij vindt het lekker. En ook bij de Mac zijn er vega kipnuggets te krijgen ;-)

Het enige waar we bij hem tegenaan lopen is als we op vakantie zijn in Frankrijk, daar worden amper vleesvervangers verkocht. En op kinderfeestjes, daar is het avondeten bijna altijd friet met een snack en er is eigenlijk nooit een vegasnack te krijgen.
lara1978 schreef:
11-04-2021 09:06
Ik beperk de gezonde koolhydraten voor het gezin niet. Ik vervang al jaren de koolhydraat-versie die de kinderen krijgen voor iets koolhydraatarms voor mezelf: dus courgette in plaats van pasta, bloemkoolrijst voor rijst, aardappels voor extra groenten etc. Ik wil voor haar dus ook best een kleine aanpassing doen, maar het helemaal omgooien is wat anders.
Maar het zijn toch geen grote aanpassingen? Ik mik wat vleesvervangers in een pan en that's it. Ik eet zelf al jaren geen vlees en ik eet zelf echt niet elke dag peulvruchten, ei of iets dergelijks.
Als ik kipschotel maak o.i.d., maak ik gewoon twee pannen, waarvan 1 vegaversie. Afgezien van 1 pan extra afwassen is dat niet meer werk.
redbulletje schreef:
11-04-2021 09:05
Vis is ontzettend veelzijdig, dus er hoeft helemaal niet afgezien te worden. Je kunt witvis, zalm, scampi afwisselen en af en toe vissticks, kabeljauwburger, kibbeling, lekkerbek etc. etc.
Groenten zijn ook veelzijdig, afzien is helemaal niet aan de orde.
Alle reacties Link kopieren
Alecta schreef:
11-04-2021 09:11
Maar het zijn toch geen grote aanpassingen? Ik mik wat vleesvervangers in een pan en that's it. Ik eet zelf al jaren geen vlees en ik eet zelf echt niet elke dag peulvruchten, ei of iets dergelijks.
Als ik kipschotel maak o.i.d., maak ik gewoon twee pannen, waarvan 1 vegaversie. Afgezien van 1 pan extra afwassen is dat niet meer werk.
Nee dat blijkt dus en daar ben ik blij om. In die artikelen die ik las kwamen steeds maar weer peulvruchten terug en dat leek me zo'n gedoe.
Alle reacties Link kopieren
Als je idd AVG eet is het helemaal makkelijk. Kwestie van een vleesvervanger in de pan gooien.

Zelf eten wij veel currys. Supermakkelijk, lekker, kikkererwten of linzen erdoor...

Ik voed mijn kinderen vegetarisch op en het is nog nooit voorgekomen dat er op een feestje niks voor hen was. En anders eten ze een keer alleen frietjes.
"I'd like a coke". " Is Pepsi ok?" " Is Monopolymoney ok?"
Alle reacties Link kopieren
lara1978 schreef:
11-04-2021 09:14
Nee dat blijkt dus en daar ben ik blij om. In die artikelen die ik las kwamen steeds maar weer peulvruchten terug en dat leek me zo'n gedoe.
Wat lijkt je een gedoe aan peulvruchten? Blik open. Door de curry mikken, paar keer roeren. Klaar.
"I'd like a coke". " Is Pepsi ok?" " Is Monopolymoney ok?"
ClumsyNinja schreef:
11-04-2021 09:12
Groenten zijn ook veelzijdig, afzien is helemaal niet aan de orde.
Dat is niet vergelijkbaar natuurlijk. Het gaat om de eiwitten. En zolang er vis, seafood, kaas en ei gegeten wordt valt er dus voldoende te varieeren. Een omelet met gerookte zalm en parmesan bijvoorbeeld.
redbulletje schreef:
11-04-2021 09:22
Dat is niet vergelijkbaar natuurlijk. Het gaat om de eiwitten. En zolang er vis, seafood, kaas en ei gegeten wordt valt er dus voldoende te varieeren. Een omelet met gerookte zalm en parmesan bijvoorbeeld.
Je hebt helemaal niet veel eiwitten nodig. De meeste mensen eten eerder teveel dan te weinig eiwitten.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon een vleesvervanger bakken ipv een los stukje vlees en gehakt vervangen door vegagehakt voor iedereen lijkt me het makkelijkst dan. Of vegakipstukjes gebruiken voor iedereen als die ergens doorheen zitten. Ik zou het te veel werk vinden om 2 soorten saus te gaan maken bij rijst of past, dus dan maar een keertje extra iedereen vega laten eten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven