Kind wil vegetarisch eten

11-04-2021 08:47 185 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter van 10 heeft besloten dat ze geen vlees meer wil eten (wel vis), omdat ze het zielig vindt voor dieren. Ik wil er best in mee gaan, maar voor de rest van het gezin wil ik vlees niet volledig schrappen. We eten nu trouwens 4 a 5 keer per week vlees (rundvlees en kip). Ik heb al wel wat gelezen, maar ik kom er niet helemaal uit. Waar moet ik op letten om te zorgen dat ze geen belangrijke voedingstoffen mist?

Ik ben dus eigenlijk op zoek naar een makkelijke manier waarop ik het voor haar wat kan aanpassen, zonder dat ik volledig andere maaltijden kan koken. Natuurlijk kan ik vlees vervangen door vleesvervangers en zo nu en dan een gekookt eitje, maar zitten daar voldoende voedingsstoffen in? Van peulvruchten is ze geen fan en veel ervan eet ik zelf niet, omdat ik koolhydraatarm eet.
Alle reacties Link kopieren
Mijn nu 11 jarige eet al bijna 3 jaar geen vlees meer. Wij eten daardoor ook wel minder vlees, denk dat wij 2 tot 3 keer week geen vlees meer eten. Pasta's lasagne en veel andere gerechten waar rul gehakt in verwerkt wordt eten we sowieso allemaal vleesvrij. En geen van mijn andere kinderen heeft daar ooit moeilijk overgedaan. Het is voor ons nu ook gewoon geworden.

Vis eet hij nog wel, verder is het eigenlijk heel simpel, een vleesvervanger en wij wanneer we vlees eten gewoon een stukje vlees.
Verder eet hij graag groente, fruit en rauwkost hij komt echt niets tekort hoor.

Ik begrijp je vraag wel, ik vroeg het me in het begin ook af.

Ik vind het wel stoer juist op die leeftijd een keuze maken die echt wel weloverwogen is.
Alle reacties Link kopieren
Parella schreef:
11-04-2021 10:42
Ik vind eerlijk gezegd dat jullie zelf best veel vlees eten met 4/5 keer per week. Dat is toch wel een beetje uit de tijd en niet zo gezond weten we nu.

ik vind ( :) ) dat ik geen mening hoef te hebben over andermans eetgewoontes
Ik bak iets van een vleesvervanger voor kind.
Verder zou ik uitleggen dat een vis ook een dier is.
Alle reacties Link kopieren
Hier zijn we absoluut geen fan van peulvruchten (understatement)
Wat wel werkt zijn witten bonen pureren door het water voor de groentesoep.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Alle reacties Link kopieren
petronella72 schreef:
11-04-2021 10:09
In Frankrijk heb je wel degelijk vleesvervangers. Van het merk Sojasun heb je b.v. diverse soorten burgers, nuggets, vegagehakt, enzovoorts. Bij de hypermarché's ligt het in de koeling in de buurt van de kaas en de kant-en-klaarmaaltijden.
Wat de Hollandse snackbars betreft, bij mij in de buurt (Z.H.) hebben ze allemaal minstens de keuze uit groentekroketten en kaassoufflés en meestal nog meer.
Wij zoeken al 2 jaar alles af in de intermarche/hypermarche/lidl in Frankrijk en hebben dat echt nog amper kunnen vinden. Ja, wat bonenburgers of groenteschijven. Maar de vleesvervangers zoals we hier kennen, die vinden we daar echt niet tot nu toe.

Kaassoufle en groentekroket lust mijn zoon niet. En ga maar eens naar de gemiddelde jumpsquare oid, waar al die kinderfeestjes zijn, dat zit dat echt niet in het assortiment helaas.

En nogmaals, dat is niet erg hè, dan eet hij idd alleen friet. Ook prima. Thuis koop ik wel eens vega frikandel of kipcorn, die zijn echt hartstikke goed.
Alle reacties Link kopieren
Heb je geprobeerd peulvruchten ook wat te kruiden? Kikkererwten zo kunnen sommige mensen al melig en smaakloos. In de oven met wat kruiden doet soms al wonderen.
Daarnaast is de ene boon ook niet de andere, dus je kan verschillende proberen om te kijken wat ze lekker vindt. Zeker als je het door een curry doet die je goed kruidt, dan proef je het helemaal niet nadrukkelijk.
Wij eten nu 4 jaar vegetarisch (dus ook geen vis). De tekorten aan ijzer en eiwitten zijn heel erg overdreven als je gevarieerd eet. Zelfs in mijn zwangerschap waren de waardes in mijn bloed nog beter dan gemiddeld.
KamilleT schreef:
11-04-2021 10:41
Ik geloof dat ze tegenwoordig wel eens een boerenomelet op tafel zet, maar ze heeft jaren geen eieren gegeten. Zuivel eet ze ook niet. Het is wel gek dat ze aan de vleesvervangers geen vitamines toevoegen. Dan kom je er wat makkelijker aan.
Zit er toch regelmatig door hoor, ik zie in ieder geval op verpakkingen wel staan dat er B12 is toegevoegd. Of anders neem je 2x per week een tabletje, ook niet zo heel bezwaarlijk toch? Samen met vitamine D, die iedereen in NL sowieso al zou moeten slikken.
lilalinda schreef:
11-04-2021 11:09
ik vind ( :) ) dat ik geen mening hoef te hebben over andermans eetgewoontes

Ik vind dat jij geen mening hoef te hebben over mijn mening. En zo vinden we allemaal ergens wat van. Daar is een forum voor, lekker je mening rondstrooien.
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
11-04-2021 11:27
Zit er toch regelmatig door hoor, ik zie in ieder geval op verpakkingen wel staan dat er B12 is toegevoegd. Of anders neem je 2x per week een tabletje, ook niet zo heel bezwaarlijk toch? Samen met vitamine D, die iedereen in NL sowieso al zou moeten slikken.
Ja, dat doen we ook al een tijdje. Het advies voor vitamine D is voor mensen met een witte huid pas vanaf 50/60 jaar, maar veel mensen hebben toch een tekort.
Kit_Kat schreef:
11-04-2021 10:56
Omdat rode pastasaus met vis goor is.
Er is niks inferieur aan vleesvervangers. Dieren eten die uren boven water hebben liggen spartelen en levend gefileerd zijn, dat is pas inferieur
Dan hou je wat gehaktloze saus apart voor kind.
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp de bezorgdheid van iets tekortkomingen als je vlees van het menu schrapt niet. Ik zou me eerder zorgen maken over wat een kind wel allemaal binnenkrijgt als het WEL vlees (of vis) eet.
"I'd like a coke". " Is Pepsi ok?" " Is Monopolymoney ok?"
Alle reacties Link kopieren
Parella schreef:
11-04-2021 11:35
Ik vind dat jij geen mening hoef te hebben over mijn mening. En zo vinden we allemaal ergens wat van. Daar is een forum voor, lekker je mening rondstrooien.
joh
waarom denk je dat er een :) achter "ik vind" stond???
Roomsnoesje schreef:
11-04-2021 09:52
Dan zou ik haar maar niet de docu 'sea spiracy' op Netflix laten zien. :$
Juist wel, belangrijk dat iedereen die kijkt.

Hoewel nee, voor iemand van 10 is het veel te gruwelijk. Maar volwassenen moeten hem zeker kijken.
Alle reacties Link kopieren
ChagrijnigPrinsesje schreef:
11-04-2021 11:58
Juist wel, belangrijk dat iedereen die kijkt.

Hoewel nee, voor iemand van 10 is het veel te gruwelijk. Maar volwassenen moeten hem zeker kijken.
mwah
mensen weten echt wel, dat er leed zit achter vlees/vis en zuivel (of chocolade / kleding etcetc)
Maar kiezen er heel bewust voor, dat te negeren
ChagrijnigPrinsesje schreef:
11-04-2021 11:58
Juist wel, belangrijk dat iedereen die kijkt.

Hoewel nee, voor iemand van 10 is het veel te gruwelijk. Maar volwassenen moeten hem zeker kijken.
Oud nieuws en ik eet er geen hap dierlijk voedsel minder om.

Zou zo'n kind juist proberen te de-indoctrineren door te laten zien hoe jullie van heerlijke vleesgerechten (ook gewoon vleeswaar en kroket) genieten.
redbulletje schreef:
11-04-2021 12:07
Oud nieuws en ik eet er geen hap dierlijk voedsel minder om.

Zou zo'n kind juist proberen te de-indoctrineren door te laten zien hoe jullie van heerlijke vleesgerechten (ook gewoon vleeswaar en kroket) genieten.
Waarom zoek je altijd alle topics op die iets met vegetarisch of veganistisch eten te maken hebben om te komen zeiken en zuigen? Zo vermoeiend.
De TO is zelf niet vegetarisch, ik vind het gedram om TO te proberen zelf ook te minderen met vlees eten erg storend.
redbulletje schreef:
11-04-2021 12:26
De TO is zelf niet vegetarisch, ik vind het gedram om TO te proberen zelf ook te minderen met vlees eten erg storend.
Mss dit topic dan verlaten? Kan je zelf een topic openen.
Doeiiiii :hello:
Alle reacties Link kopieren
NoPepsiPlease schreef:
11-04-2021 09:18
Wat lijkt je een gedoe aan peulvruchten? Blik open. Door de curry mikken, paar keer roeren. Klaar.
Of een blikje linzen/kikkererwten door de (maaltijd)salade.

Sowieso worden peulvruchten 1x per week aanbevolen.
Lillybit schreef:
11-04-2021 11:14
Ik bak iets van een vleesvervanger voor kind.
Verder zou ik uitleggen dat een vis ook een dier is.
Mwah. Het is heel logisch om nog wel vis te eten als je voornaamste overweging dierenleed is. Het leed van de dieren in de bio-industrie is ongelofelijk groot. En hoewel er ook van alles te zeggen is over vis (en overbevissing en kweekvis etc), is het wel wat anders qua dierenleed. Geen miljoenen kuikentjes die door de shredder gaan. Geen kalfjes die telkens direct na de geboorte bij moeder worden weggehaald. Geen kipjes die hun hele leven in een piepklein hokje vetgemest worden. Geen varkens die in kleine ijzeren hokken zitten 24h per dag terwijl het zulke intelligente en speelse dieren zijn. Geen koeien die geschopt en geslagen worden als ze niet snel genoeg de transportwagen op weg naar hun slacht uitkomen. Geen baby geitjes die amper een paar uur oud alleen in een doos moeten zitten 24h per dag. Het is walgelijk hoe normaal wij het vinden dat de dieren op ons bord geen leven hebben gehad.
Dat is voor mij een verschil tussen vlees en vis eten.
Veel vegetariërs hebben geen principe bezwaar tegen dieren eten, ze hebben iets tegen dieren martelen. Het gaat ze vaak niet erom dat het dier niet dood mag, maar dat het wel een leven gehad moet hebben.
Alle reacties Link kopieren
Veel mensen hier die 5 dagen in de week vlees eten veel vinden.
Even gezocht op wateetnederland.nl en Nederlanders eten gemiddeld 6 dagen per week vlees.

Je kan wel proberen TO te gaan bekeren, maar dat was de vraag van TO helemaal niet.
Alle reacties Link kopieren
Melofkim schreef:
11-04-2021 12:41
Mwah. Het is heel logisch om nog wel vis te eten als je voornaamste overweging dierenleed is. Het leed van de dieren in de bio-industrie is ongelofelijk groot. En hoewel er ook van alles te zeggen is over vis (en overbevissing en kweekvis etc), is het wel wat anders qua dierenleed. Geen miljoenen kuikentjes die door de shredder gaan. Geen kalfjes die telkens direct na de geboorte bij moeder worden weggehaald. Geen kipjes die hun hele leven in een piepklein hokje vetgemest worden. Geen varkens die in kleine ijzeren hokken zitten 24h per dag terwijl het zulke intelligente en speelse dieren zijn. Geen koeien die geschopt en geslagen worden als ze niet snel genoeg de transportwagen op weg naar hun slacht uitkomen. Geen baby geitjes die amper een paar uur oud alleen in een doos moeten zitten 24h per dag. Het is walgelijk hoe normaal wij het vinden dat de dieren op ons bord geen leven hebben gehad.
Dat is voor mij een verschil tussen vlees en vis eten.
Veel vegetariërs hebben geen principe bezwaar tegen dieren eten, ze hebben iets tegen dieren martelen. Het gaat ze vaak niet erom dat het dier niet dood mag, maar dat het wel een leven gehad moet hebben.
In dat geval zou ik gekweekte vis zeker links laten liggen, want dat is nét zo goed bio-industrie met vergelijkbare praktijken.

En je weet dat wild gevangen vissen iig niet heel vriendelijk aan hun einde komen, ook al hebben ze een redelijk leven gehad.
Alle reacties Link kopieren
toulouse74 schreef:
11-04-2021 12:48
Veel mensen hier die 5 dagen in de week vlees eten veel vinden.
Even gezocht op wateetnederland.nl en Nederlanders eten gemiddeld 6 dagen per week vlees.

Je kan wel proberen TO te gaan bekeren, maar dat was de vraag van TO helemaal niet.
TO geeft aan niet al het vlees op te willen geven voor de rest van het gezin. Dan zou ik persoonlijk denken: grotendeels vegetarisch koken voor iedereen, even investeren in een goed kookboek en paar fijne websites en dat lukt prima. Vis kunnen ze dan ook met zijn allen eten en als je dan eens per week vlees wil eten, dan geef je dochter een vleesvervanger of houd je saus apart voor je vlees doorheen doet. Kun je nog kijken of je daar vleesvervanget doorheen doet of peulvruchten of niets. Hoeft ook niet in steen gebeiteld te zijn.

Dat lijkt mij een praktische oplossing, die de minste inspanning voor TO is, waarmee je geen tekorten oploopt als je regelmatig ei, noten, soja peulvruchten eet en lekker eet (het is even wennen en uitzoeken wat jullie lekker vinden, maar dat is niet ingewikkeld en juist wel leuk.
Alle reacties Link kopieren
Wij eten 3 dagen vlees en 4 dagen vegetarisch. Bij hun vader eten de kinderen (12, 11 en 9) volledig vegetarisch.
Ik erger me hierbij vooral aan dat hun vader voortdurend walgelijke filmpjes laat zien om maar te laten zien hoe zielig alles is. De kinderen vinden het ook niet fijn om te moeten kijken. Ik zou dus geen filmpjes opdringen over vissen in de zee.

Ik was zelf ook tien toen ik vegetarisch werd, heb dit 1,5jr volgehouden. Nu is dat al 30 jaar geleden en gelukkig zijn er tegenwoordig heel wat betere vleesvervangers. Enige probleem momenteel vind ik als ik dubbel zou koken dat het gewoon veel geld kost om zowel vlees als vleesvervangers te kopen. Sowieso vind ik de prijzen voor veel vleesvervangers erg hoog.

Trouwens, ik zat vroeger bij Kids for Animals maar dat bestaat niet meer volgens mij, of wel? Een van mijn kinderen leek dat wel leuk maar kon het niet meer vinden dan gewoon jeugdlid van de DB te worden.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
toulouse74 schreef:
11-04-2021 12:48
Veel mensen hier die 5 dagen in de week vlees eten veel vinden.
Even gezocht op wateetnederland.nl en Nederlanders eten gemiddeld 6 dagen per week vlees.

Je kan wel proberen TO te gaan bekeren, maar dat was de vraag van TO helemaal niet.
Wij eten vier of vijf dagen per week vlees, en dat vind ik redelijk ‘flexitarisch’. Ons darmstelsel is gebouwd om omnivoor te zijn, van sojaproducten krijg ik altijd last.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven