Kind wil vegetarisch eten

11-04-2021 08:47 185 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter van 10 heeft besloten dat ze geen vlees meer wil eten (wel vis), omdat ze het zielig vindt voor dieren. Ik wil er best in mee gaan, maar voor de rest van het gezin wil ik vlees niet volledig schrappen. We eten nu trouwens 4 a 5 keer per week vlees (rundvlees en kip). Ik heb al wel wat gelezen, maar ik kom er niet helemaal uit. Waar moet ik op letten om te zorgen dat ze geen belangrijke voedingstoffen mist?

Ik ben dus eigenlijk op zoek naar een makkelijke manier waarop ik het voor haar wat kan aanpassen, zonder dat ik volledig andere maaltijden kan koken. Natuurlijk kan ik vlees vervangen door vleesvervangers en zo nu en dan een gekookt eitje, maar zitten daar voldoende voedingsstoffen in? Van peulvruchten is ze geen fan en veel ervan eet ik zelf niet, omdat ik koolhydraatarm eet.
Roomsnoesje schreef:
11-04-2021 13:05
In dat geval zou ik gekweekte vis zeker links laten liggen, want dat is nét zo goed bio-industrie met vergelijkbare praktijken.

En je weet dat wild gevangen vissen iig niet heel vriendelijk aan hun einde komen, ook al hebben ze een redelijk leven gehad.
Zeker weet ik dat! Ik eet ook zo min mogelijk vis en dan alleen goede/biologische. Werk langzaam toe naar ook geen vis eten.
Maar er zit wel degelijk een verschil tussen het jarenlange dierenleed van een koe, kip of varken of dat van een zalm. Vandaar mijn reactie op de topicer die dacht gevat te zijn door te zeggen ‘leg je dochter uit dat een vis ook een dier is’. Het gaat de dochter om het dierenleed en dan snap ik de keuze wel.
KamilleT schreef:
11-04-2021 13:22
Wij eten vier of vijf dagen per week vlees, en dat vind ik redelijk ‘flexitarisch’. Ons darmstelsel is gebouwd om omnivoor te zijn, van sojaproducten krijg ik altijd last.
Wat heeft soja ermee te maken? Je kunt prima vega(n) zijn zonder soja.
Alle reacties Link kopieren
mijn dochters hebben rond hun 14e besloten vegetarisch te willen eten. wat mij betreft prima, maar man en ik wilden flexitarier blijven. Ik heb er voor gekozen om door de week 'gewoon' te blijven eten wat we normaal ook aten, maar dan met een vega-variant voor de kinderen. Dus gehakt en kip vervangen door vega en dan dubbel te koken. Dat valt in de praktijk echt heel erg mee. Je moet hetzelfde snijden/voorbereiden alleen in twee pannen verdelen.

Langzamerhand krijgen we telkens meer vega-recepten die we vaker terug laten komen, dingen die wij zelf ook lekker vinden. Spinazietaart bijvoorbeeld. of pasta met een gefruit uitje, parmezaanse kaas, rucola en kerstomaten uit de oven. Eten als sushi en pokerbowls vinden we erg lekker, en dat kan heel makkelijk vega en vis gecombineerd.

Als ze gevarieerd blijven eten dan zijn aanvullende vitamines niet nodig. Ik heb B12 en multivitamine in huis, dat nemen ze zo nu en dan.
gruffalo wijzigde dit bericht op 11-04-2021 13:33
5.91% gewijzigd
The past may be in tatters
But today is all that matters
Alle reacties Link kopieren
dubbel
The past may be in tatters
But today is all that matters
Mijn kind eet al jaren vegetarisch. Het is prima te combineren. Lasagne eten wij altijd vega (zonder nepgehakt, maar met extra veel groente en bechamelsaus), spekjes voor de hutspot hou ik apart, ik vind het niet heel moeilijk. Ze is intussen groot en kerngezond.

Mensen doen steeds makkelijker, is mijn ervaring. Waar ik eerst nog voor slechte ouder werd uitgemaakt omdat ik mijn kind niet dwong vlees te eten, heeft ze nu de tijd mee.
Het scheelt wel dat ze heel beleefd is: als ze ergens uitgenodigd is en mensen weten niet dat ze geen vlees eet, dan eet ze er gewoon omheen. Dat deed ik niet als nukkige pubervegetarier, maar zij is netjes.
redbulletje schreef:
11-04-2021 12:26
De TO is zelf niet vegetarisch, ik vind het gedram om TO te proberen zelf ook te minderen met vlees eten erg storend.

Ik vind jouw vastgelopen plaat storend.
Ik vind 10 wel echt heel jong voor zo’n ingrijpende beslissing over eten! Moet je je andersom voorstellen: dat in een vegetarisch gezin een kind van tien plots gaat eisen dat er wel een stuk vlees op tafel moet komen. Dat is toch raar? Of denk ik raar, en zetten vegetarische ouders hun kind dan wel vlees voor?
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter "eist" niet dat ze vegetarisch kan eten. Ze wil dat graag en als ik eerlijk ben, vind ik het goed dat ze hier over nadenkt.

Ik wil er dus best in meegaan, maar wel onder de voorwaarde dat ze consequent is: dus niet het avondeten vegetarisch doen, maar ondertussen wel kipnuggets en knakworstjes eten wanneer het haar uitkomt bijvoorbeeld.

Daarnaast verwacht ik van haar dat ze -net zoals wij haar keuze respecteren-, niet gaat prediken aan tafel en dus accepteert dat wij niet vegetarisch eten. Ik kan me zo voorstellen dat we op termijn van de 4 a 5 (meerendeel 4 dagen) naar minder dagen vlees zullen gaan, maar voor nu vind ik het zo goed.

Ik heb wel goede praktische tips gekregen. Dank daarvoor!
Alle reacties Link kopieren
Door mijn darmziekte kan ik niet stoppen met vlees/kip/vis eten. Wij eten 3 of 4 keer in de week vlees/kip/vis en verder vega. Ik probeer wel biologisch vlees/kip/vis te kopen. Mijn jongste wilde ook opeens vega worden. Ik deed wat pasta saus apart voor hem bewaren en maakte wat chili con carne apart voor hem zonder vlees. Bij wraps doen we alle ingredienten op tafel en maak je zelf je wrap, hij dus zonder kip. Dat ging een tijdje prima maar na 6 maanden wilde hij weer vlees/kip/vis eten, hij miste het. Tsja ook goed, het maakt mij niet zoveel uit als ze maar zelf de beslissing nemen.
lara1978 schreef:
11-04-2021 14:51
Mijn dochter "eist" niet dat ze vegetarisch kan eten. Ze wil dat graag en als ik eerlijk ben, vind ik het goed dat ze hier over nadenkt.

Ik wil er dus best in meegaan, maar wel onder de voorwaarde dat ze consequent is: dus niet het avondeten vegetarisch doen, maar ondertussen wel kipnuggets en knakworstjes eten wanneer het haar uitkomt bijvoorbeeld.

Daarnaast verwacht ik van haar dat ze -net zoals wij haar keuze respecteren-, niet gaat prediken aan tafel en dus accepteert dat wij niet vegetarisch eten. Ik kan me zo voorstellen dat we op termijn van de 4 a 5 (meerendeel 4 dagen) naar minder dagen vlees zullen gaan, maar voor nu vind ik het zo goed.

Ik heb wel goede praktische tips gekregen. Dank daarvoor!
Heel goed dat je wil dat ze consequent is. En er zijn best veel lekkere "snack" varianten. Is ook leuk voor jullie zelf om die te ontdekken. Moet ze trouwens ook consequent zijn voor wat betreft kaas/snoep etc? Ik ben lange tijd een "bijna-vegetariër" geweest, maar eerlijk gezegd nooit met betrekking tot zuivel of producten met gelatine.
Kaascracker schreef:
11-04-2021 14:32
Ik vind 10 wel echt heel jong voor zo’n ingrijpende beslissing over eten! Moet je je andersom voorstellen: dat in een vegetarisch gezin een kind van tien plots gaat eisen dat er wel een stuk vlees op tafel moet komen. Dat is toch raar? Of denk ik raar, en zetten vegetarische ouders hun kind dan wel vlees voor?
Doet me denken aan een scene uit een film van vroeger (Tillsammans) waarin de aanwezige kinderen in een (vegetarische) commune met borden om de tafel lopen te demonstreren dat ze vlees willen eten.
lara1978 schreef:
11-04-2021 14:51


Ik wil er dus best in meegaan, maar wel onder de voorwaarde dat ze consequent is: dus niet het avondeten vegetarisch doen, maar ondertussen wel kipnuggets en knakworstjes eten wanneer het haar uitkomt bijvoorbeeld.
Huh wat een rare voorwaarde. Ik werd dus ook als kind vegetariër en mijn ouders zijn altijd omnivoor gebleven. In het begin ben ik er soort van langzaam ingerold, dus steeds minder vlees eten. En zelfs toen ik al een tijdje ‘officieel’ vegetariër was at ik heel af en toe wel eens iets van vlees, als het me erg lekker leek.
Nu is dat alweer decennia geleden en kan ik me dat niet meer voorstellen. Maar een tijd geleden is dezelfde transitie opnieuw gebeurd, nu naar het helemaal afstappen van dierlijke producten. En ook dit ging eerst geleidelijk, en nu eet ik het in principe niet meer met heel af en toe (bijvoorbeeld tijdens reizen) een uitzondering. En ik kan me heel goed voorstellen dat ik me die uitzonderingen voor bijvoorbeeld een ei of wat kaas over een paar jaar ook echt niet kan voorstellen, zoals ik me nu niet meer kan voorstellen dat ik vlees in mijn mond zou stoppen.

Waarom moet dat kind meteen consequent zijn? Ik denk dat het alleen maar toe te juichen valt als een kind/mens nadenkt over wat hij consumeert en hoe dat geproduceerd wordt en wat dat allemaal met zich meebrengt. Maar ik ben tegelijkertijd heel bekend met eetstoornissen en ik denk ook dat het niet ok is om jezelf of een ander al te strikte eet-regels op te leggen.
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
11-04-2021 15:06
Waarom moet dat kind meteen consequent zijn? Ik denk dat het alleen maar toe te juichen valt als een kind/mens nadenkt over wat hij consumeert en hoe dat geproduceerd wordt en wat dat allemaal met zich meebrengt. Maar ik ben tegelijkertijd heel bekend met eetstoornissen en ik denk ook dat het niet ok is om jezelf of een ander al te strikte eet-regels op te leggen.
Omdat ik vind dat ze dan flexitarier moet worden. Je kunt niet zeggen dat je geen vlees eet omdat je het zo zielig vindt, om dan vervolgens wel dit soort afvalvlees te gaan eten (kipnuggets eten veel kinderen uit haar klas elke week op de markt). In dat geval zouden we bijvoorbeeld kunnen afspreken dat ze 1 a 2 keer per week vlees mee eet. Ik begrijp de link naar eetstoornissen trouwens niet helemaal. Ik zou het echt heel anders vinden als er een argument van gewichtsverlies aan ten grondslag lag.

Ik heb dit trouwens met haar besproken en dat vond zij ook heel reeel.

@NYC: Ik denk niet dat snoep en kaas nu al een optie is. Eerst maar eens kijken hoe dit gaat. Ik ken trouwens ook niet zoveel vegetariërs die in restaurants kaas laten staan en als ik eerlijk ben heb ik er zelf nog nooit over nagedacht...
lara1978 wijzigde dit bericht op 11-04-2021 15:18
2.98% gewijzigd
Ik was van ongeveer dezelfde leeftijd en ben van pescotariër naar vegetariër en veganist gegaan, terwijl ik dat vroeger te extreem vond. Succes, TO :P

In het begin was het even zoeken maar gaandeweg vond mijn moeder makkelijk de routine in het koken, en dat met het aanbod van de jaren 2000... :)

Qua broodbeleg kan ik de vega en vegan varianten van Kips aanraden, die vind ik erg lekker. Ook de paté en americain van de Vegaslager vind ik lekker, de ham van Quorn is ook goed. Van de AH vind ik de leverworst en de pakjes grillworst en gebraden gehakt ook super, maar ik eet al jarenlang geen vlees dus misschien is het voor een pas begonnen vegetariër niet zo geweldig.

Veel tips zijn al gegeven, zoals twee potten voor de pastasaus en alleen het gehakt dat je gebruikt is anders. Idem voor soep, die maakte mijn moeder altijd vegetarisch en kookte bijv balletjes apart en schepte die er dan bij de vleeseters in. Witlof met ham en kaassaus werd voor mij alleen met kaassaus. Paprika’s gevuld met couscous, gebakken groenten en feta doe ik voor mij een klein blikje kikkererwten van Bonduelle bij (en in mij geval geen feta natuurlijk). De snelle kippenpastei van Jamie maak ik met kip voor de omni en met kipstuckjes voor de vega(n) - en extra groenten omdat ik het toch wel wat karig vind. Erwtensoep kent mijn vriend zelfs alleen maar vegan, je zou dus de versie van de Groene Meisjes kunnen volgen en er nadien gebakken spe(c)kjes en/of roo(c)kworst apart bij kunnen serveren. Je kan hier ook eens in het topic ‘wat eten we vandaag vegetarisch’ kijken voor wat inspiratie of als je vragen hebt.

Wat denk ik ook kan is samen een vegetarisch recept uitzoeken en maken. En onthoud ook dat niet elke vleesvervanger even lekker is, en dat merken onderling ook qua smaak en structuur verschillen. Het is dus even zoeken.

Je zegt dat je geen fan bent van peulvruchten, mijn vriend en vader ook niet. Toch valt bijvoorbeeld de tomaat-linzensoep met kokosmelk van de Groene Meisjes goed in de smaak bij ze, en ook de pinda stoofschotel van Vegan Wifey lusten ze best graag. Een quiche is ook relatief makkelijk gemaakt trouwens (kan natuurlijk gewoon met ei in jullie geval).

Succes TO, op den duur wordt het zo’n routine dat je je hand er niet meer voor omdraait :)
Alle reacties Link kopieren
Dankjewel PiNuts14, dat zijn handige tips!
Alle reacties Link kopieren
Over peulvruchten: begin met de makkelijke gerechten zoals falafel, nacho's met refried beans of wraps met chili. Minestronesoep met cannellini bonen is ook lekker. Of gewoon toast met witte bonen in tomatensaus en een eitje.
Misschien daarna eens een curry met kokosmelk en kikkererwten proberen. Of Shakshuka met kikkererwten en feta (een kruidige tomatensaus met gestoofde eieren).
Alle reacties Link kopieren
Kaascracker schreef:
11-04-2021 14:32
Ik vind 10 wel echt heel jong voor zo’n ingrijpende beslissing over eten! Moet je je andersom voorstellen: dat in een vegetarisch gezin een kind van tien plots gaat eisen dat er wel een stuk vlees op tafel moet komen. Dat is toch raar? Of denk ik raar, en zetten vegetarische ouders hun kind dan wel vlees voor?
Als mijn dochter later vlees wil eten, dan wil ik dat best voor haar op tafel zetten. Ik vind dat kinderen zelf dingen moeten ontdekken en uitproberen. Zoiets als dit weigeren en verbieden maakt het alleen maar interessanter. Al hoop ik natuurlijk dat zij snapt waarom wij geen dierlijke producten eten en dat ze er hetzelfde instaat.
Nu is ze pas 5 maanden, dus voorlopig heeft ze qua voeding nog geen eigen mening :lol:
Melofkim schreef:
11-04-2021 13:25
Zeker weet ik dat! Ik eet ook zo min mogelijk vis en dan alleen goede/biologische. Werk langzaam toe naar ook geen vis eten.
Maar er zit wel degelijk een verschil tussen het jarenlange dierenleed van een koe, kip of varken of dat van een zalm. Vandaar mijn reactie op de topicer die dacht gevat te zijn door te zeggen ‘leg je dochter uit dat een vis ook een dier is’. Het gaat de dochter om het dierenleed en dan snap ik de keuze wel.
Dan ben je geen vegetariër.
Een dier is een dier.
ClumsyNinja schreef:
11-04-2021 12:16
Waarom zoek je altijd alle topics op die iets met vegetarisch of veganistisch eten te maken hebben om te komen zeiken en zuigen? Zo vermoeiend.
Die soort gedram over docu's die gekeken moeten worden in een topic van iemand die om recepten/hulp vraagt ook.
toulouse74 schreef:
11-04-2021 12:48
Veel mensen hier die 5 dagen in de week vlees eten veel vinden.
Even gezocht op wateetnederland.nl en Nederlanders eten gemiddeld 6 dagen per week vlees.

Je kan wel proberen TO te gaan bekeren, maar dat was de vraag van TO helemaal niet.
Juist, wat een gezeik.
Prima initiatief van dochter. Gezien het dierenleed wil zij misschien zelfs wel veganistisch gaan eten?

Bedenk dat het haar ook kan gaan om de smaak. Vlees niet lekker en vis wel. Zielig voor de diertjes is dan een mooi excuus;)
Alle reacties Link kopieren
Lillybit schreef:
11-04-2021 17:48
Dan ben je geen vegetariër.
Een dier is een dier.
Dat kind is 10 laat haar lekker, groeien in haar bewustzijn. Ipv te gaan drammen over dit soort onbenulligheden.
PizzaVreter schreef:
11-04-2021 18:08
Dat kind is 10 laat haar lekker, groeien in haar bewustzijn. Ipv te gaan drammen over dit soort onbenulligheden.
Ik dram niet en het is geen onbenulligheid. Het is juist handig als een 10 jarige de juiste benamingen weet zodat ze bij vriendjes of op feestjes goed kan aangeven wat ze wel of niet eet.
Lillybit schreef:
11-04-2021 17:48
Dan ben je geen vegetariër.
Een dier is een dier.
Welnee. Vegetariër is ook een gangbare term voor iemand die geen vlees, maar wel vis eet.
Alle reacties Link kopieren
Lillybit schreef:
11-04-2021 18:59
Ik dram niet en het is geen onbenulligheid. Het is juist handig als een 10 jarige de juiste benamingen weet zodat ze bij vriendjes of op feestjes goed kan aangeven wat ze wel of niet eet.
Dan zeg het kind zelf toch dat ze wel vis eet en de rest niet..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven