Kind wil vegetarisch eten

11-04-2021 08:47 185 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter van 10 heeft besloten dat ze geen vlees meer wil eten (wel vis), omdat ze het zielig vindt voor dieren. Ik wil er best in mee gaan, maar voor de rest van het gezin wil ik vlees niet volledig schrappen. We eten nu trouwens 4 a 5 keer per week vlees (rundvlees en kip). Ik heb al wel wat gelezen, maar ik kom er niet helemaal uit. Waar moet ik op letten om te zorgen dat ze geen belangrijke voedingstoffen mist?

Ik ben dus eigenlijk op zoek naar een makkelijke manier waarop ik het voor haar wat kan aanpassen, zonder dat ik volledig andere maaltijden kan koken. Natuurlijk kan ik vlees vervangen door vleesvervangers en zo nu en dan een gekookt eitje, maar zitten daar voldoende voedingsstoffen in? Van peulvruchten is ze geen fan en veel ervan eet ik zelf niet, omdat ik koolhydraatarm eet.
By the way, om wat misverstanden uit de weg te helpen.

Deze meneer is geheel vegan (alhoewel, er zit toch aardig wat vlees aan! :)


https://www.livingvegan.com/wp-content/ ... Turner.jpg

https://www.livingvegan.com/nine-vegan- ... ts-a-shot/
randa1988 schreef:
16-04-2021 10:12
Dat is een grappige uitspraak.

Wie is "elkaar"?

Ik neem aan dat de dieren daar niet bij horen.

Je zegt ook, mensen moeten respecteren dat er mensen zijn die dieren opsluiten, de baby's van deze dieren voor de ogen van de moeder doodslaan, dat er mensen zijn die de baby van de moeder stelen omdat zij de melk willen (de moederkoe staat soms dagenlang te brullen naar haar kind dat gestolen is) and so on, teveel om op te noemen, en de meeste mensen willen toch niet luisteren, die betalen hiervoor.
Daar moet ik respect voor hebben...
Je schrijft wat ik dacht maar niet wilde opschrijven om geen relletjes te veroorzaken. Maar je hebt helemaal gelijk, veelal is dierenliefde puur speciësisme.
4 tot 5 keer per week vlees???? Ik mag hopen dat je -wanneer je jouw kinderen een bewoonbare planeet gunt in de toekomst- dat je dit bewuste eten van je dochter toejuicht en dat je zelf ook moeite doet om alternatieven voor vlees te zoeken en dit aan het héle gezin voorschotelt.
Alle reacties Link kopieren
PiNuts14 schreef:
16-04-2021 20:53
Je schrijft wat ik dacht maar niet wilde opschrijven om geen relletjes te veroorzaken. Maar je hebt helemaal gelijk, veelal is dierenliefde puur speciësisme.
Eens. Veel mensen vinden vlees eten puur een persoonlijke keuze, net als de keuze of je je muur groen of paars wil verven, maar dat is het niet, want dierenleed, milieu, etc. Maar dat geldt voor sommige andere keuzes ook natuurlijk.

Ik denk wel dat zulke berichten niet altijd effectief zijn. Ik ken wel mensen (30+) die nog nooit een maaltijd vega hadden gegeten en nu 1x per week vega proberen te eten. Dat vind ik al een goede stap. Iedereen heeft z'n eigen achtergrond en eigen tempo van veranderen.
Jupiter1995 schreef:
16-04-2021 23:56
Eens. Veel mensen vinden vlees eten puur een persoonlijke keuze, net als de keuze of je je muur groen of paars wil verven, maar dat is het niet, want dierenleed, milieu, etc. Maar dat geldt voor sommige andere keuzes ook natuurlijk.

Ik denk wel dat zulke berichten niet altijd effectief zijn. Ik ken wel mensen (30+) die nog nooit een maaltijd vega hadden gegeten en nu 1x per week vega proberen te eten. Dat vind ik al een goede stap. Iedereen heeft z'n eigen achtergrond en eigen tempo van veranderen.
Jep, je vangt nu eenmaal meer vliegen met stroop dan met azijn. Ik prijs zowel mijn boomer-ouder die eens een vegetarische maaltijd zelf heeft gemaakt als mijn oude goede vriend van de 90’s generatie die aangeeft dat hij eigenlijk al bijna volledig vegan eet zonder dat ik daar zelf tegen hem over begin. Elke stap is er eentje...

Ben wel benieuwd hoe het bij jullie gaat intussen TO, we naderen het einde van de eerste week :-D
impala schreef:
12-04-2021 12:44
Hoezo gelukkig??
Was het erg geweest als ze het wel lekker had gevonden en het had opgegeten?
Dit lijkt me geen gezonde benadering.
Het lijkt me ook niet gezond om je kind voor te liegen.
Koetjes aaien bij de kinderboerderij, en je kind melk laten drinken van koeienmoeders van wie hun kind is gestolen en/of vermoord.
Zie het hoe het is. Wees tenminste niet hypocriet.
Je kinderen zullen je er ook ooit om verachten, zeker deze generatie.
impala schreef:
12-04-2021 13:05
OMG. Een hapje van een lijk...
Wat erg voor je kind dat je haar zoiets extreems meegeeft.
Mensen zijn van nature omnivoren. Ik kan begrijpen dat de vleesindustrie mensen zo tegenstaat dat ze zulk vlees niet willen eten, maar het eten van dode dieren op zich is normaal.
Dat het normaal is, zo lijkt het. Maar waarom voelen we ons dan toch altijd schuldig als we er echt over nadenken?
Waarom willen we niet kijken naar hoe deze industrie in elkaar zit?

Als je een leeuw zou meenemen naar een slachthuis, zou hij waarschijnlijk het bloed van de vloer likken.
Dat is een carnivoor.

Jij niet.
Als ze jou naar het slachthuis meenemen sla je je handen voor je ogen, maar die had je al om je oren om het geschreeuw niet te horen.
En dan wil je daar weg. Geen normaal mens wil zoiets zien.
Het zit niet in je instinct.
Als jij een koe ziet, wil je die niet doodbijten en het vlees met huis en haar opeten.
Dan wel alles he, ook de ogen, de maaginhoud, en de genitalien.

Jij bent geen carnivoor. Dat weet je heus wel. De meeste mensen willen enkel geen consessie doen aan het bevredigen van hun lust.
En juist met kinderen, er is geen beter voorbeeld dan hen te leren wat verantwoordelijkheid en compassie is.
Het is niet omdat je iemand kunt domineren, dat je het recht hebt om die te vermoorden en met huid en vel op te eten.
Als wel, dan zou dat betekenen, dat iedereen die jou fysiek kan domineren, ook jou op mag eten en op de barbecue mag bakken.

Als je zo om je kinderen geeft, dan laat je die niet de kinderen van iemand ander opeten.
Alle reacties Link kopieren
randa1988 schreef:
17-04-2021 00:55
Als je een leeuw zou meenemen naar een slachthuis, zou hij waarschijnlijk het bloed van de vloer likken.
Dat is een carnivoor.

Jij niet.
Als ze jou naar het slachthuis meenemen sla je je handen voor je ogen, maar die had je al om je oren om het geschreeuw niet te horen.
En dan wil je daar weg. Geen normaal mens wil zoiets zien.
Het zit niet in je instinct.
Een mens is van nature wel een omnivoor. Er zijn ook echt wel mensen die zelf een kip slachten enzo en op sommige plekken van de wereld worden dieren gewoon samen geslacht waar veel mensen bij zijn. Maar hier zijn we het leed erachter steeds meer gaan 'verstoppen' en vinden mensen het vreselijk om te zien hoe een dier wordt geslacht. We zijn dat niet meer gewend.
Ik bedoel met omnivoor dat we alles kúnnen eten, niet dat we alles nodig hebben oid. Dat betekent dus ook dat we ervoor kunnen kiezen om vegan te eten. Maar ik vind vlees eten niet per se onnatuurlijk.
Jupiter1995 schreef:
17-04-2021 09:04
Een mens is van nature wel een omnivoor. Er zijn ook echt wel mensen die zelf een kip slachten enzo en op sommige plekken van de wereld worden dieren gewoon samen geslacht waar veel mensen bij zijn. Maar hier zijn we het leed erachter steeds meer gaan 'verstoppen' en vinden mensen het vreselijk om te zien hoe een dier wordt geslacht. We zijn dat niet meer gewend.
Ik bedoel met omnivoor dat we alles kúnnen eten, niet dat we alles nodig hebben oid. Dat betekent dus ook dat we ervoor kunnen kiezen om vegan te eten. Maar ik vind vlees eten niet per se onnatuurlijk.
We kunnen overleven met vlees eten, maar we zijn van nature geen omnivoor.
We hebben geen hoektanden zoals een hond, en we hebben 0,0 jachtinstinct.
Als jij een dier ziet dan wil je die knuffelen of aaien, niet de nek oversnijden en je tanden in het rauwe vlees zetten.
En als je vlees eten, wil je het bakken in roomboter met een lekker sausje, je eet het niet rauw met huid en haar op, zoals een echte vleeseter dat wel zou doen, ook de omnivoor (hond).
Ook hebben mensen een lang darmenstelsel, een kenmerk van planteneters, vleeseters hebben een kort darmenstelsel.

En tsja, op sommige plekken in de wereld worden meisjes van 6 getrouwd met mannen van 70
Op sommige plekken in de wereld is een vrouw minder waard dan een geit
Op sommige plekken ter wereld worden mensen in concentratiekampen gehouden vanwege hun geloofsovertuiging
Zoiets is natuurlijk nooit een argument.

Je vermoord een levend wezen met emoties, die pijn kan voelen, en die ook graag vrij wil zijn, en blij wil leven met haar/zijn familie.
Precies als jij.
Alle reacties Link kopieren
randa1988 schreef:
17-04-2021 15:42
We kunnen overleven met vlees eten, maar we zijn van nature geen omnivoor.
We hebben geen hoektanden zoals een hond, en we hebben 0,0 jachtinstinct.
Als jij een dier ziet dan wil je die knuffelen of aaien, niet de nek oversnijden en je tanden in het rauwe vlees zetten.
En als je vlees eten, wil je het bakken in roomboter met een lekker sausje, je eet het niet rauw met huid en haar op, zoals een echte vleeseter dat wel zou doen, ook de omnivoor (hond).
Ook hebben mensen een lang darmenstelsel, een kenmerk van planteneters, vleeseters hebben een kort darmenstelsel.

En tsja, op sommige plekken in de wereld worden meisjes van 6 getrouwd met mannen van 70
Op sommige plekken in de wereld is een vrouw minder waard dan een geit
Op sommige plekken ter wereld worden mensen in concentratiekampen gehouden vanwege hun geloofsovertuiging
Zoiets is natuurlijk nooit een argument.

Je vermoord een levend wezen met emoties, die pijn kan voelen, en die ook graag vrij wil zijn, en blij wil leven met haar/zijn familie.
Precies als jij.
Ik ben het helemaal eens met je laatste alinea. Niemand wil pijn voelen.

Ik denk dat we alleen qua omnivoor etc van mening verschillen. We hebben inderdaad geen hoektanden zoals een hond, maar echte herbivoren hebben helemaal geen hoektanden. Ik dacht echt dat we fysiek er tussenin zitten en dat vroeger ons dieet voornamelijk uit planten bestond met af en toe een dier.

Maar goed, eigenlijk is de discussie wat 'natuurlijk' is niet zo relevant. Of het onze natuur is of niet: we veroorzaken veel leed door het eten van vlees en we kunnen prima zonder. :)

@TO: hoe gaat het nu?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven