Wat te doen met...rabarber

19-06-2009 11:17 27 berichten
Hoi!



"Rabarber voor twee personen alstublieft, meneer"

"één kilo dan?"

"uh..voor twee personen?"

"Ja echt"

"Oh, ok.....nou dan doe maar ja.."



En nu zit ik dus met een kilo rabarber . Ik heb me natuurlijk al suf gegoogled en vind allerlei leuke recepten. Maar...ik wil natuurlijk graag weten wat jullie beproefde en overheerlijke rabarber-recepten zijn!

Het maakt niet uit of het moes of gebak is, ik ben nieuwsgierig! Kan ik dit weekend lekker aan de kook/bak/smul



Groetjes!
Alle reacties Link kopieren
Ik maak altijd moet. Beetje suiker (als dat nodig is) en kaneel erbij en met een laagje water koken in de magnetron. Paar keer doorroeren ondertussen en dan lekker lauw bij het eten serveren, heerlijk!



(kocht trouwens laatst rabarber in de supermarkt, begon het meisje achter de kassa keihard te lachen. Wat dat nou toch voor rare dingen waren )
Dat zeg ik....
Alle reacties Link kopieren
Hoe zit het nu met krijt bij de rabarber?

Daarom koop ik dus geen rabarber, omdat er krijt bij moet -of zo- en dat vind ik teveel gedoe.



O ja, en mijn koters blieven het niet, dat ook.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een keer deze rabarber taart gemaakt, heel lekker!



http://www.ah.nl/recepten/recept?id=199496&rq=rabarber



En deze een keer bij iemand gegeten, ook heerlijk!



http://www.ah.nl/recepten/recept?id=249828&rq=rabarber



Eet smakelijk!
Alle reacties Link kopieren
Krijt bij rabarber?

nog nooit van gehoord

maak er gewoon moes van soms pruimen of rozijnen meekoken, soms aardbeien erbij, soms als ik in n gekke bui ben maak ik chutney
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Ik eet rabarber als groente, met aardappelen en vlees. Vind het heerlijk!

heb vorige week ook voor twee personen gekocht, (zit dus ook met een kilo) maar ben er nog niet aan toegekomen omdat het wel een tijdje op moet staan.

Eerst de buitenkant eraf halen, dan in stukken met een beetje boter in een pan. Regelmatig roeren/schudden. Wanneer het een prutje is geworden suiker erbij (ik doe altijd veel suiker ben gewend rabarber zoet te eten), vanillesuiker er ook nog bij. Binden met maizena of allesbinder.

Na het afkoelen, in de koelkast.

Heerlijk! Heb nu al trek...
anoniem_61406 wijzigde dit bericht op 19-06-2009 11:54
Reden: toevoeging
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Rabarber in stukken van 2 cm snijden. Opzetten met bodempje water, rode wijn (wees niet bang dat vervliegt weer), pot zwarte bessen/bramen jam, veel suiker, kaneel als het goed gekookt is dan afbinden met maizena.
Alle reacties Link kopieren
Van rabarber worden je tanden slee (geweldig woord!), dwz wat ruw, omdat het kalk afbreekt. Vaak doen mensen er om die reden wat kalk bij (krijt ofzo), om te compenseren. Het fijne weet ik er niet van.



Ik maak ook altijd moes, heerlijk!!! Maar die taart ga ik ook eens proberen denk ik.
Alle reacties Link kopieren
als moes idd, en je kunt t ook op je boterham smeren met wat suiker erbij...

ik maak t nooit omdat ik er idd zo'n naar gevoel van aan mn tanden krijg. dat heet dus slee :-) heb ik net geleerd.
Alle reacties Link kopieren
Laatst nog iets in de eetrubriek van de krant (het Parool) gelezen over krijt in het eten. Vroeger deed men krijt bij spinazie en aanverwanten en bij rabarber. Ik weet niet meer precies wat de reden was, maar de strekking was dat dat tegenwoordig niet meer nodig is. Maar je komt het wel tegen in oude recepten.



Ik maak vaak rabarbermoes (gewoon in stukkies hakken, koken in bodempje water en naar smaak suiker erbij), serveren als toetje met gele vla (of nog beter: zelfgemaakte warme custard). Nog lekkerder is rabarbercrumble, maar daar heb ik geen recept van.
Alle reacties Link kopieren
Nu heb ik het zelf nog nooit gemaakt maar mijn moeder deed het altijd zo:

Beetje water in de pan, de rabarber in de pan doen in stukjes gesneden: koken. Als het een beetje stuk gekookt is pakje kookpudding erbij. En dan wat suiker (anders is t best heel zuur). En dan is t klaar. Vonden wij altijd heel lekker.
Alle reacties Link kopieren
lekker



ook lekker
Alle reacties Link kopieren
quote:krookje schreef op 19 juni 2009 @ 12:17:

Nog lekkerder is rabarbercrumble, maar daar heb ik geen recept van.Volgens mij is dat tweede recept dat ik geplaatst heb een crumble, ik heb het een keer gegeten, echt superlekker! Je kan met veel soorten fruit een crumble maken, gewoon een standaard kruimeldeeg recept en dan kom je al een heel eind!
Alle reacties Link kopieren
lekker, gewoon koken zoals Albion schrijft. Je kunt het heel goed invriezen trouwens.
Ik heb er moes van gemaakt! Jum! Ik ga het vanavond eten. Voor mijn vriend een kilo extra suiker erbij ;)
Alle reacties Link kopieren
quote:MissMara schreef op 19 juni 2009 @ 12:04:

Van rabarber worden je tanden slee (geweldig woord!), dwz wat ruw, omdat het kalk afbreekt. Vaak doen mensen er om die reden wat kalk bij (krijt ofzo), om te compenseren. Het fijne weet ik er niet van.



Ik maak ook altijd moes, heerlijk!!! Maar die taart ga ik ook eens proberen denk ik.



Sleeeeeeee! Niemand kent ooit dat woord, wat leuk!

Ja, inderdaad, daar worden je tanden slee van, maar lekkerrrrrr is rabarber.
Alle reacties Link kopieren
OO ben dol op rabarber!! Ik woon niet in Nederland en hier groeit geen rabarber maar wat mijn moeder allemaal met rabarber doet: moes (met suiker, kaneel en n laagje water laten koken), rabarbertaart en rabarbercrumble. Staan hier allemaal al vermeld, dus ikdraag niks zinnigs bij Zag het woord rabarber staan en werd helemaal blij - vandaar mijn "bijdrage".
quote:mamzelle schreef op 19 juni 2009 @ 11:42:

Hoe zit het nu met krijt bij de rabarber?

Daarom koop ik dus geen rabarber, omdat er krijt bij moet -of zo- en dat vind ik teveel gedoe.



O ja, en mijn koters blieven het niet, dat ook.krijt? Gewoon een beetje suiker, en koken als appelmoes...zalig!
quote:MissMara schreef op 19 juni 2009 @ 12:04:

Van rabarber worden je tanden slee (geweldig woord!), dwz wat ruw, omdat het kalk afbreekt. Vaak doen mensen er om die reden wat kalk bij (krijt ofzo), om te compenseren. Het fijne weet ik er niet van.dat klinkt wel zo onlogisch...
Alle reacties Link kopieren
quote:MissMara schreef op 19 juni 2009 @ 12:04:

Van rabarber worden je tanden slee (geweldig woord!), dwz wat ruw, omdat het kalk afbreekt. Vaak doen mensen er om die reden wat kalk bij (krijt ofzo), om te compenseren. Het fijne weet ik er niet van.



Ik heb dat ook wel eens gehoord..... Maar ik denk dat dat niet echt nodig is als je es een keertje rabarber eet
Alle reacties Link kopieren
Best een opluchting dat je rabarber kunt maken zonder krijt, ik vind het toevallig wel heel lekker.



Tanden slee, dat is inderdaad zo'n woord wat je ooit mss wel eens gehoord hebt en daarna weer hard bent vergeten. Chapeau, MissMara!
Alle reacties Link kopieren
quote:misschicken schreef op 22 juni 2009 @ 08:32:

[...]



dat klinkt wel zo onlogisch...Het is een verouderd inzicht. Maar het gebeurde wel:



MOET IK KRIJT TOEVOEGEN AAN RABARBER?

In rabarber bevindt zich oxaalzuur. Deze stof bindt zich met calcium en dat betekent dat je opname van calcium hierdoor vermindert. Om die reden deed men vroeger wat krijt bij rabarber. Inmiddels overheerst het inzicht dat oxaalzuur bij een gevarieerde voeding helemaal geen kwaad kan. Krijt toevoegen is dus echt niet nodig.
Alle reacties Link kopieren
Enne... fijn dat er hier ook liefhebbers van met uitsterven bedreigde woorden rondhangen!



Om dat uitsterven tegen te gaan wil ik voorstellen dat iedereen die rabarber eet even tegen de tafelgenoten een opmerking maakt over het feit dat zijn/haar tanden zo slee zijn...
Wat interessant om hier te lezen over de krijt bij de rabarber. Ik doe er dus wel krijtpoeder bij. Ik heb van mijn vader geleerd dat je er krijtpoeder bijdoet, om het minder zuur te maken. Op die manier hoef je dus minder suiker erbij te kieperen, en maak je het minder calorierijk. Of het waar is weet ik niet, maar ik weet wel dat ik maar heel weinig suiker in mijn rabarber doe.
Alle reacties Link kopieren
up

Ik doe ook geen krijt bij de rabarber.
Wist je dat rabarber uit de koelkast minder zuur smaakt?
En anders meng met appelmoes,liefst zelf gemaakt natuurlijk

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven