Goddelijke taarten!

01-10-2009 21:45 594 berichten
Alle reacties Link kopieren
Toevallig kwam in een kletstopic mijn favoriete amandel-kwarktaart ter sprake. Ik heb hem al een aantal keren gemaakt en mijn visite vindt 'm ook zaálig!



Omdat ik het leuk vind om taarten te bakken, hoor/lees ik graag jullie favoriete taartrecepten!



Italiaanse amandel-kwarktaart



Ingredienten (voor ongeveer 16 stukken)

- 150 gram + beetje boter

- 150 gram bloem

- mespunt bakpoeder

- zout

- 200 gram suiker

- 2 zakjes vanillesuiker

- 50 gram amarettini (kleine italiaanse bitterkoekjes)

- 5 eieren

- 250 gram mascarpone

- 500 gram magere kwark

- 7 eetlepels amaretto

- 1 pakje griesmeelpuddingpoeder (om te koken, voor 500 ml melk)

- 50 gram amandelschaafsel

- poedersuiker



Bereiden:

1. Vet een springvorm (ongeveer 26cm) in. Laat 150 gram boter op laag vuur smelten.

2. Meng bloem, bakpoeder, snufje zout, 75 gram suiker en 1 zakje vanillesuiker in een kom. Giet de vloeibare boter erbij en kneed het deeg met de deeghaken van de mixer. Bekleed de springvorm met het deeg en zet het ongeveer 30 minuten koud weg.

3. Verbrokkel de amarettini, op 1 eetlepel na. Klopt de eieren, 125 gram suiker en 1 zakje vanillesuiker schuimig. Meng de mascarpone, de kwark, de amaretto en het puddingpoeder . Roer het door door het eischuim. Strijk het mengsel in de vorm. Strooi alle amarettini en de amandelen eroverheen.

4. Bak de taart ongeveer 1 uur en 5 minuten op het onderste rooster in een voorverwarmde oven (elektrisch 175 graden, hetelucht 150 graden). Dek de taart eventueel na 45 minuten af. Laa t de taart afkoelen in de vorm. Versier hem met poedersuiker.
Peas on earth!
Alle reacties Link kopieren
Gevulde speculaas kan ook heel goed in een springvorm gemaakt worden. Bekleed de bodem van een springvorm met deeg, laat een rand van ongeveer 1-1,5 cm opstaan. Vul de bodem met amandelspijs (aangemaakt met wat ei) en leg daar weer een plak deeg. Dan versieren met amandelen en afstrijken met ei en in de oven schuiven.
Is er iemand weet hoe ik een appeltaart het beste kan bewaren. Vanavond gebakken, wordt morgen (op)gegeten. In de koelkast of juist niet? Bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Niet of ruim op tijd er weer uit halen. Te koude appeltaart is een stuk minder lekker.



En nu even vloeken in de kerk : www.dezoetekeuken.nl maakt echt schitterende taarten zeg. Wauw!
Alle reacties Link kopieren
Ik zie dat je daar ook workshops kunt doen Suze, dus dan kun je je eigen taart knutselen
Peas on earth!
Alle reacties Link kopieren
Wij zetten appeltaart meestal in de schuur. Daar is het wel koel, maar niet zo koel als in de koelkast.
Peas on earth!
Alle reacties Link kopieren
quote:PrinsesOpDeErwt schreef op 05 november 2009 @ 22:26:

Ik zie dat je daar ook workshops kunt doen Suze, dus dan kun je je eigen taart knutselen Jammer dat het zo'n rot eind weg is want anders zou me dat dus echt heel erg leuk lijken!
Alle reacties Link kopieren
Ja, best heel gaaf om te doen volgens mij!

Dat is vast op meer plekken in't land wel te doen lijkt me!
Peas on earth!
Bedankt voor die site! Ik weet wat ik de eerste kraamvisite voor ga schotelen....heel gaaf!
Alle reacties Link kopieren
Wauw leuke topic dit. Ik ga zeker een aantal taarten proberen.

Ik maak zelf sinds kort taarten van marsepein. Deze heb ik vandaag voor mijn theevisite gemaakt.



Alle reacties Link kopieren
Zo ziet er goed uit! Zijn de bloemen die erop zitten ook van marsepein??
Alle reacties Link kopieren
Nee die heb ik gemaakt van gumpaste, dat droogt goed in tegenstelling tot marsepein.
Alle reacties Link kopieren
quote:Iris26 schreef op 08 oktober 2009 @ 20:26:

[...]





Er staat op het zakje dat het voorheen van Baukje was. Ik wil best een paar (of heel veel ) zakjes voor je kopen en naar je opsturen? (tegen kostprijs en verzendkosten natuurlijk )



Ze verkopen het hier wel en heb inmiddels gezien dat Baukje veranderd is en dat het nu Dr. O is.

Maar nog bedankt voor het aanbod!
Virginia, hoe maak je die? Echt prachtig! Heb je daar een cursus voor gevolgd?
Alle reacties Link kopieren
Riz ik heb gewoon vaak geoefend en op internet tips gezocht.

De vorige taart is gemaakt met een speciale mat.



Hier nog wat taarten die ik afgelopen tijd heb gemaakt:











Alle reacties Link kopieren
Ok Virginia, waar vind ik die tips want dit wil ik ook kunnen! En vooral ook: waar koop ik de spullen die ik nodig heb?
Alle reacties Link kopieren
www.deleukstetaartenshop.nl en zoeken via google.



Het kost je een vermogen om al die figuurtjes etc. te kopen. Ik doe het ook, maar men wat een geld kun je daar aan uitgeven.

Het ziet er superkunstig uit, het is geweldig om te doen en als je een beetje handigheid hebt is het niet moeilijk. Al die figuurtjes stans je gewoon uit marsepijn/fondant etc.
...
Alle reacties Link kopieren
Klopt Queenie, het is een vrij dure hobby. Maar o zo leuk om te maken en anderen er blij mee te maken.
Alle reacties Link kopieren
Wauw, wat een mooie taarten
Peas on earth!
Alle reacties Link kopieren
Wauw, wat een mooie taarten
Peas on earth!
Alle reacties Link kopieren
weet iemand toevallig hoe ik aan frambozenaroma kan komen?
Alle reacties Link kopieren
Hier kun je het bestellen Jannemaan.
Alle reacties Link kopieren
Ik maak normaal gesproken dezelfde taarten als Virginia maar ik wou eens wat anders doen voor een verjaardag morgen (man en ik vieren morgen onze verjaardag) dus ik ga Milaatje haar walnoten-chocolade taart maken.



Ik kan er helaas geen foto van maken want ik heb geen camera meer
If you want to tell people the truth, make them laugh, otherwise they`ll kill you
Alle reacties Link kopieren
Of misschien eens bij de bakker vragen naar frambozenaroma? Misschien kunnen ze je wel verder helpen.
Peas on earth!
Ik ben nu een zabaglione creamtaart aan het maken/uitproberen. Ik ben erg benieuwd hoe die gaat smaken, zit al heel de avond op te verheugen...;-)



edit: taartje was mislukt, te veel marsalawijn gebruikt
Alle reacties Link kopieren
Jaaaa! Ik doe mee aan een taartenwedstrijd morgen.



En het gaat de triple choco taart van Moordwijf worden. Normaal zou ik het niet aandurven: bijna een kilo chocolade en een liter slagroom in een taart. Maar bij een taartenwedstrijd is alles geoorloofd.



Ik maak ook nog twee hartige taarten: een van Eleonora van het hartige taartentopic met twee soorten kaas, spek en perzik en een van mezelf met kleine roma tomaatjes en olijven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven