Goddelijke taarten!

01-10-2009 21:45 594 berichten
Alle reacties Link kopieren
Toevallig kwam in een kletstopic mijn favoriete amandel-kwarktaart ter sprake. Ik heb hem al een aantal keren gemaakt en mijn visite vindt 'm ook zaálig!



Omdat ik het leuk vind om taarten te bakken, hoor/lees ik graag jullie favoriete taartrecepten!



Italiaanse amandel-kwarktaart



Ingredienten (voor ongeveer 16 stukken)

- 150 gram + beetje boter

- 150 gram bloem

- mespunt bakpoeder

- zout

- 200 gram suiker

- 2 zakjes vanillesuiker

- 50 gram amarettini (kleine italiaanse bitterkoekjes)

- 5 eieren

- 250 gram mascarpone

- 500 gram magere kwark

- 7 eetlepels amaretto

- 1 pakje griesmeelpuddingpoeder (om te koken, voor 500 ml melk)

- 50 gram amandelschaafsel

- poedersuiker



Bereiden:

1. Vet een springvorm (ongeveer 26cm) in. Laat 150 gram boter op laag vuur smelten.

2. Meng bloem, bakpoeder, snufje zout, 75 gram suiker en 1 zakje vanillesuiker in een kom. Giet de vloeibare boter erbij en kneed het deeg met de deeghaken van de mixer. Bekleed de springvorm met het deeg en zet het ongeveer 30 minuten koud weg.

3. Verbrokkel de amarettini, op 1 eetlepel na. Klopt de eieren, 125 gram suiker en 1 zakje vanillesuiker schuimig. Meng de mascarpone, de kwark, de amaretto en het puddingpoeder . Roer het door door het eischuim. Strijk het mengsel in de vorm. Strooi alle amarettini en de amandelen eroverheen.

4. Bak de taart ongeveer 1 uur en 5 minuten op het onderste rooster in een voorverwarmde oven (elektrisch 175 graden, hetelucht 150 graden). Dek de taart eventueel na 45 minuten af. Laa t de taart afkoelen in de vorm. Versier hem met poedersuiker.
Peas on earth!
Alle reacties Link kopieren
Of misschien eens bij de bakker vragen naar frambozenaroma? Misschien kunnen ze je wel verder helpen.
Peas on earth!
Ik ben nu een zabaglione creamtaart aan het maken/uitproberen. Ik ben erg benieuwd hoe die gaat smaken, zit al heel de avond op te verheugen...;-)



edit: taartje was mislukt, te veel marsalawijn gebruikt
Alle reacties Link kopieren
Jaaaa! Ik doe mee aan een taartenwedstrijd morgen.



En het gaat de triple choco taart van Moordwijf worden. Normaal zou ik het niet aandurven: bijna een kilo chocolade en een liter slagroom in een taart. Maar bij een taartenwedstrijd is alles geoorloofd.



Ik maak ook nog twee hartige taarten: een van Eleonora van het hartige taartentopic met twee soorten kaas, spek en perzik en een van mezelf met kleine roma tomaatjes en olijven.
Alle reacties Link kopieren
Leuk Hiltje! Succes! Ben benieuwd! Laat je weten hoe het is gegaan en of je hebt gewonnen?
...
Alle reacties Link kopieren
Wauw wat leuk Hiltje! Succes morgen, ben benieuwd!
Peas on earth!
Alle reacties Link kopieren
Nou mensen, de taart zelf heb ik gisteravond gebakken. Ziet er prima uit.

Het in drie lagen snijden is nog wel een gedoe en lukt niet vlekkeloos. Maar ach, we plakken hem wel weer aan elkaar met de chocoladevulling.

Die ga ik nu maken.



Ik heb peperdure waanzinnig lekkere chocolade gekocht voor de vulling dus daar kan het niet aan liggen. Ik denk dat ik voor de vrolijkheid ook nog wat M&M's op de bovenkant strooi.
Alle reacties Link kopieren
Hiltje, bij de kookwinkel Cook & Co hebben ze een handig dingetje om taarten door de midden te snijden. Ik ken iemand die er laatst een gekocht heeft. Schijnt heel handig te zijn. En hij was dacht ik ook niet zo duur.



Succes met de wedstrijd, ik hoop dat je wint.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Alle reacties Link kopieren
Nou, Ik houd mijn hart vast!!!



Heb de chocovullingen pas vanochtend gemaakt en ben bang dat dat niet verstandig was en dat de taart wel een nachie opstijven had kunnen gebruiken.



Het is nu een soort biscuit overgoten met choco saus. Heb de vulling wel laten afkoelen, maar toch nog te vloeibaar.



Heb hem nu maar even in de vriezer gezet met de hoop dat ie nog wat verder stolt.
Alle reacties Link kopieren
Oei Hiltje, ik denk inderdaad dat het beter zou zijn geweest om 'm een nachtje in de koelkast te laten opstijven. Heb ik voor mijn truffelcarre met sinaasappel toen ook gedaan. Hopelijk lukt het nog in de vriezer. Hoe lang heb je nog?
Peas on earth!
Alle reacties Link kopieren
Even gevraagd, het heet een taartbodemsnijder, ja had ik zelf kunnen verzinnen . En niet zo duur hoor ik net.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Alle reacties Link kopieren
Gisteren voor mijn buurjongen deze taart gemaakt. Hij is dol op wilde dieren:



Alle reacties Link kopieren
Lijkt me zo leuk om te maken. Prachtige taart Virginia. Zal je buurjongen wel blij mee geweest zijn.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Alle reacties Link kopieren
Ik had de triple chocolate taart inderdaad een dag tevoren moeten maken.

Hij zag er nu niet uit zoals het moest (was eigenlijk een grote chocoladeklomp badend in chocosaus).



Maar de echte chocoliefhebbers zagen wel dat het een grote chocoladeorgie was en hij smaakte goed. Geen prijs wel complimenten.



De hartige taart met spek en perzik van Eleonora scoorde hoog (en terecht).
Alle reacties Link kopieren
Jammer Hiltje, volgende keer beter. Gelukkig smaakte hij wel goed.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Alle reacties Link kopieren
quote:Virginia_11 schreef op 09 november 2009 @ 21:30:

Riz ik heb gewoon vaak geoefend en op internet tips gezocht.

De vorige taart is gemaakt met een speciale mat.



Hier nog wat taarten die ik afgelopen tijd heb gemaakt:



[afbeelding]



[afbeelding]



[afbeelding]Wil je de recepten hiervan ook prijsgeven? Binnenkort zijn mijn peetkinderen jarig (jongen en meisje) en vind het wel leuk om zo'n taart te bakken.
Fortis et liber
Alle reacties Link kopieren
Hoi THaisweetchilli,



De taarten zijn gemaakt van biscuitmix die koop ik via internet bij de leukste taarten winkel.

De vulling doe ik meestal banketbakkersroom met vruchtjes en jam, dat vind ik persoonlijk een erg lekkere combinatie.

De taart smeer ik daarna af met botercreme, maar je kan ook met gepureerde abrikozenjam afsmeren als je niet zo van botercreme houdt.

Daarna de marsepein over de taart drappeen en versieren
Alle reacties Link kopieren
quote:Virginia_11 schreef op 17 november 2009 @ 21:07:

Hoi THaisweetchilli,



De taarten zijn gemaakt van biscuitmix die koop ik via internet bij de leukste taarten winkel.

De vulling doe ik meestal banketbakkersroom met vruchtjes en jam, dat vind ik persoonlijk een erg lekkere combinatie.

De taart smeer ik daarna af met botercreme, maar je kan ook met gepureerde abrikozenjam afsmeren als je niet zo van botercreme houdt.



Oke, dankjewel! Zou je me misschien (globaal) op weg kunnen helpen met verhoudingen?

Daarna de marsepein over de taart drappeen en versieren
Fortis et liber
Alle reacties Link kopieren
Ooooh wat een taarten allemaal. Nu nog ff bedenken welke ik ga maken
Gisteren een ultragelukte carrotcake gemaakt!!



Voor de liefhebbers:



2 kopjes geraspte wortel (ik had ongeveer 6 worteltjes nodig, maar een winterpeen is misschien minder nat)

handvol grof gehakte noten ( of hoeveelheid wat je zelf het lekkerst vindt)

250 gr bloem

250 gr suiker

1 eetlepel speculaaskruiden (maar dat had achteraf best wel iets meer mogen zijn)

beetje vanillearoma

5 grote eieren

half zakje bakpoeder

zonnebloemolie

roomboter



De boel mixen, mix van zonnebloemolie en boter zelf afstemmen (sorry heb ze niet afgemeten) zodat je een dikkige beslag overhoudt. Daarna de wortel en noten met een lepel doorheen scheppen en dan in de vorm gieten. Oven in op 175 graden ca 45 min tot 60 min. (ik doe eerste 15 min op 150 graden en daarna opbouwend naar 175 graden).



Superlekker resultaat gekregen waar ik de hele dag van aan het snoepen ben geweest. Ik heb deze keer maar geen frosting gemaakt, omdat ik dan helemaal niet meer van af kan blijven .
Alle reacties Link kopieren
Thaisweetchili kijk eens op http://www.deleukstetaartenshop.nl/ en www.deleukstetaarten.nl



Daar kun je heel veel info en recepten vandaan halen. Je hebt wel veel dingen nodig om zo'n taart te maken. Dat doe je niet even met je keukenspulletjes zeg maar En veel oefenen...
...
Alle reacties Link kopieren
@Pompiedoe, oh jammie dat klinkt goed. Heb je misschien ook nog het recept van de frosting. Als ik hem maak doe ik het helemaal goed natuurlijk





ThaisweetChilli,



Voor een taart van 24 cm rond heb je 290 gram mix nodig, 5 eieren en 30 gram water nodig.

Voor deze taart zou je dan ruim 600 gram marsepein nodig hebben om deze te bekleden.

Net wat Queenie zegt, op de site kan je ontzettend veel info vandaan halen
quote:Pompiedoe schreef op 19 november 2009 @ 16:53:

Gisteren een ultragelukte carrotcake gemaakt!!



Voor de liefhebbers:



2 kopjes geraspte wortel (ik had ongeveer 6 worteltjes nodig, maar een winterpeen is misschien minder nat)

handvol grof gehakte noten ( of hoeveelheid wat je zelf het lekkerst vindt)

250 gr bloem

250 gr suiker

1 eetlepel speculaaskruiden (maar dat had achteraf best wel iets meer mogen zijn)

beetje vanillearoma

5 grote eieren

half zakje bakpoeder

zonnebloemolie

roomboter



De boel mixen, mix van zonnebloemolie en boter zelf afstemmen (sorry heb ze niet afgemeten) zodat je een dikkige beslag overhoudt. Daarna de wortel en noten met een lepel doorheen scheppen en dan in de vorm gieten. Oven in op 175 graden ca 45 min tot 60 min. (ik doe eerste 15 min op 150 graden en daarna opbouwend naar 175 graden).



Superlekker resultaat gekregen waar ik de hele dag van aan het snoepen ben geweest. Ik heb deze keer maar geen frosting gemaakt, omdat ik dan helemaal niet meer van af kan blijven .





Voor Virginia_11: recept frosting



2 pakjes mon chou

4 eetlepel creme fraiche

25 gr boter

250 gr poedersuiker (is 1 bus)

2 theelepel vanillesuiker of een beetje vanille aroma.



De boel door elkaar mixen (poedersuiker gezeefd in delen bijvoegen), dan dik op de taart smeren en wat laten opstijven. de originele frosting is overigens met cream cheese (85 gr), boter, (50 gr), 1 theelepel vanille-aroma en beetje citroenrasp en sap.
Alle reacties Link kopieren
Oh Pompiedoe je bent geweldig. Dit ga ik van het weekend eens lekker maken.
Alle reacties Link kopieren
Pode, ik ga dit weekend jouw recept uit de OP uitproberen, als ik dat puddingpoeder kan vinden. Ben benieuwd!
Alle reacties Link kopieren
Ohhh voor Tirsan's verjaardag? Leuk!

Puddingpoeder verkopen ze gewoon bij de AH. Staat in het schap van de taartspullen en puddinkjes en dessertrijst enzo. Het is een klein pakje dat griesmeelpudding(poeder) heet ofzoiets. Er staat op dat het voor 500 ml melk is. dat is dan de goede

Ben benieuwd hoe je 'm vindt! Hier is iedereen er een gróte fan van!
Peas on earth!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven