Keukenkluns vraagt hulp (feestje)

20-09-2007 09:03 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Volgende week willen vriend en ik onze verjaardag vieren, en dat willen we een beetje anders doen dan in onze familie- en vriendenkring gebruikelijk is. Dus geen koffierondje met maar 1 gebakje bij de koffie, gevolgd door bier/wijn/fris en chips op tafel, rennen en vliegen en in de gaten houden of iedereen voorzien is. We hadden bedacht dat we buffetten gaan maken, vol met kleine hapjes en gerechten, zoet en hartig waar iedereen zich klem aan mag eten. Drank, koffie e.d. mag iedereen ook zelf pakken. We hopen dat mensen daardoor niet de hele tijd op dezelfde plek blijven zitten en dat er een beetje leven in de brouwerij komt.



Leuk bedacht, maar nu de uitvoering nog .... @-(



Want wat maak je dan, en hoe houd je de boel langere tijd koel c.q. warm? Google en kookboeken hebben me nog niet opgeleverd wat ik precies zoek. We hebben een vierpits-fornuis, maar die gebruik ik liever zo min mogelijk op de dag zelf. Verder hebben we een combi-magnetron waar maar 1 ovenschaal tegelijk inpast en een aftanse bbq. Wel hebben we een grote vriezer, een ruime koelkast en een kelder.



Er komen 15 á 20 volwassenen en 7 á 10 kinderen (van 3 tot 9 jaar), en het feest vindt 's middags en 's avonds plaats. Er is een vegetariër bij en een aantal lijners. Het is onze bedoeling dat de hapjes en gerechtjes de maaltijd vervangen, dus de schijf van vijf wil ik er min of meer in terugzien (groente, eiwit, koolhydraten, fruit, jeweetwel). Wie heeft er lekkere recepten die hiervoor geschikt zijn? Iedere tip is welkom :worship: .



(O.M.G. waar ben ik aan begonnen... :'-( )
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd met je verjaardag! Toevallig ben ik binnenkort ook zo´n soort feestje van plan.

Wat ideetjes:

- grote pan soep op warmhoudplaatje

- grote plaatpizza in kleine stukjes (koud)

- paar verschillende salades (denk ook aan couscoussalade, pastasalade)

- maak vantevoren kleine cakejes (die uit de winkel doen het ook)

- kaasplateau

- tomaat/mozarella vindt iedereen lekker

- verschillende soorten brood met smeersels

- voor de kinderen chips

- verschillende soorten rauwkost waar de lijners van kunnen knabbelen

- gehaktballetjes zijn altijd een topper

- tonijnsalade

- bladerdeeghapjes (makkelijk te maken, koud ook lekker)



al deze dingen hierboven zijn makkelijk te maken en iedereen lust ze!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou koude gerecchten neerzetten en af en toe aanvullen met warme, dat kan je zelf doseren naar gelang er nieuwe gasten binnenkomen



Koude hapjes:

zalmwraprolletjes, wraps besmeren met boursin, verse dille eroverheen of bieslook. wrap oprollen en strak in huishoudfolie wikkelen. MIn. 1 uur laten staan oin koelkast en dan in plakjes snijden.



(variant met kipfilet en mosterdsaus kan dus ook, of met chorizo en brie, zo kun je meerdere varianten maken)



spiesjes met om en om cherrytomaatje en minimozzarellabolletje, even door de presto en parmezaan gehaald.



tzaziki met griekse balletjes gebakken met verse munt en oregano en knoflook(evt koud en warm te serveren), komkommersalade erbij met feta, komkommer, verse munt en beetje knoflooksaus erdoor om m aan te maken(is erg lekker)



mini quiches maken, vulling maken met eieren, knoflook, verse kruiden, hamreepjes en groente naar keuze, dit in kant en klare quichedeeg (naast bladerdeeg bij super)verpakken en even in de oven. (kan ook vegetarisch)



Pannetje champignonragout(kan in kant en klare zakken), en pannetje rundvleesragout, lepel erin zodat eidereen zelf de ragoutbakjes kan vullen.



koude pasta/tonijn en kip ananassalade:

penne koken, ceasarsladressing toevoegen, scheutje balsamico naar smaak, kappertjes, olijfjes fijnsnijden, bosuitje erbij, paprika, en dan tonijn uit blik erdoor doen. Is erg lekker en kan ver van tevoren gemaakt worden.

evt kan je de tonijn bij de kipsalade vervangen door gerookte kipfilet in stukjes snijden en erdoor doen, de kappertjes, olijven en balsamico eruit laten en ananas, pijnboompitjes en zoete mais toevoegen.



sateballetjes, grote emmer wijko satesaus halen, balletjes bakken, die kan je op ieder moment neerzetten met vers stokbrood, doet t altijd goed.



Ik ga nog even verder denken.
Alle reacties Link kopieren
Leuk plan!



Salades is het toverwoord wat mij betreft. Groene salade met olijven en geitenkaas. Macaronisalade met tomaat, komkommer e.d. Fruitsalade. Hapjes als kaas, worst, komkommer, radijsjes, selderij met dipsaus.

Als warm gerecht alleen kleine gehaktballetjes b.v. in pindasaus. Vantevoren klaarmaken, opwarmen in de magnetron en op een warmhoudschaal zetten. Evt. kun je het buffet beginnen met een grote pan soep, ook helemaal van tevoren klaar te maken. Zorg ook voor een soort dessert in de vorm van een grote schaal met b.v. een mix van magere vla en magere kwark. Meng hier evt nog wat zoetstof doorheen en je hebt een heerlijk mager romig dessert.

I.p.v. gebak kun je slagroomsoesjes nemen, kleine cakejes of luxe petit fours.

Zet voldoende glazen, borden en bestek klaar. Vergeet de servetten niet.

Vergeet vooral niet er van te genieten!
Alle reacties Link kopieren
Toevallig heb ik net zo'n feestje gegeven. Wel ervan uitgaande dat het weekend was en er dus best een keertje wat ongezonder gegeten mag worden.

- minipizza (nieuw te koop bij AH)

- gehaktballetjes in tomatensaus (kun je van te voren klaar maken)

- Soep

-stokbroden met lekker beleg zoals kaasjes, tapanade e.d

-sandwiches (kun je van te voren klaarmaken)

- salades

- cocktailworstjes (mini knakworstjes)

- frituurhapjes



Als dessert zou je nog fruitsalade kunnen neerzetten of iets van ijs.



Ik moet wel zeggen dat je er uiteindelijk toch best druk mee bent. Ook dacht ik veel te veel te hebben maar het was echt zo op. Denk vooral aan voldoende stokbrood!



Succes ermee!
Alle reacties Link kopieren
Alvast gefeliciteerd.



Onderstaand staan de meeste tips die ik ook wilde schrijven.



Ik heb nog een heerlijke koude pasta gerecht. Wat je zou kunnen doen zodat het voor iedereen is, doe bijv de ham er nog niet doorheen (voor de vega's en die geen ham mogen). Zet ernaast 2 of 3 schaaltjes, de een met ham blokjes of kalkoenreepjes of salami of chorizo, de ander met tonijn. Zo kan iedereen erdoor doen wat ie lekker vind.

Het gerecht is een dag van te voren al te maken dus scheelt je weer tijd.

http://www.deliciousdelicious.com/archives/pasta%20salad%202.jpg



Pastasalade



Ingredienten:300 gram pasta fusilli, 1 potje ontpitte olijven in knoflook en kruiden, 1 zakje gedroogde zongerijpte tomaten, 1 klein doosje cherrytomaatjes, 1 paprika naar kleurkeuze, 300 gram kruidenkaas of napolikaas (ik doe altijd blokjes mosterdkaas), 1 zakje italiaanse saladmix van knorr (er zitten 3 kleine zakjes in een pakje), eventueel salami (of zie bovenstaande andere mogelijkheden) naar keuze.



Bereiding:

1. Pasta al dente gaar koken en afgieten.

2. Zakje saladmix volgens de gebruiksaanwijzing met drie eetlepels olijfolie en drie eetlepels water aanmaken.

3. Zongedroogde tomaatjes in heet water 2 minuten weken en dan in stukjes snijden. 4. De olijven, cherrytomaatjes, paprika en kaas in schijven en/of blokjes snijden.

5. De gesneden zongedroogde tomaatjes, olijven, cherrytomaatjes, paprika en kaas samen met de al dente gekookte fusilli door de aangemaakte saladmix scheppen.

6. Eventuele salami in blokjes snijden en in een eetlepel olijfolie met eventueel wat knoflook bakken.

7. De gebakken salami met het het pastasalademengsel vermengen.

8. Het geheel in de koelkast koud laten worden.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Alle reacties Link kopieren
Wij kiezen gewoonlijk een thema waarbinnen we vanalles verzinnen (italiaans, kinderverwenbuffef, maroccaans, mexicaans, ...) Begin deze maand hebben we het iets anders gedaan omdat mijn man in elk geval rivierkreeftjes met twee sausjes wilde maken. Dus hebben we de rest daar maar bij verzonnen:



romige spinazie-terrine met peren dressing,

rijstsalade (was super, we hebben het een beetje gehad met de pastasalades)

salade met boontjes en kerstomaatjes

groene salade met veel verse kruiden

gehaktballetjes in verse tomatensaus

quiche

druiven

knoflookboter

stokbrood en pide



Best veel werk, maar wij vinden koken dan ook leuk en mijn man staat eigenlijk juist het liefst de hele dag in de keuken als er feest is.



Wat ik hier nog niet tegengekomen ben, zijn de min of meer kant en klare gerechten die je nog op tafel kan zetten als je ineens meer gasten hebt of op het laatst ziet dat het wat overvloediger mag. Ik kies dan altijd voor dingen die ook nog wat langer houdbaar zijn voor het geval ik ze toch niet nodig heb:



blauwe en witte druiven - hoef je alleen te wassen en in porties te knippen

foliepak gerookte forel met peper - in porties gesneden of met wat crème fraîche en/of mayo prakken tot smeersel/mousse

foliepakken surimi - cocktailsaus of mosterd dillesaus erbij en dippen maar

komkommers - idem (in grove repen gesneden)

bake-off brood of pide - blijft langer goed dan vers stokbrood, wat ik overigens lekkerder vind, dus dat is er ook altijd

kaasjes

pesto, bruchettakruiden om te smeren

pakken bladerdeegstengels

gekookte eieren - al dan niet om te vullen



Uiteraard een selectie hiervan, geen compleet kant-en-klaar-reserve-buffet ;-)



Veel plezier! En ik hoop dat je nog even laat weten wat het geworden is?
Alle reacties Link kopieren
Yette, dat klinkt erg lekker! Kan je mij het idee van je rijstsalade geven? Met alleen de ingredienten ben ik al geholpen. Ik ben ook niet zon fan van pastasalades maar rijstsalade wordt snel droog dus ik vind het erg leuk om daar wat meer over te horen!
Alle reacties Link kopieren
Wat een leuke reacties! Jullie zijn goehoed :cheer2: . Wat een goede ideeën allemaal. Salades die je zelf kunt samenstellen, briljant! Aan wraps zat ik inderdaad ook te denken, maar ik wist niet wat ik daar dan in moest doen. Naar die minipizza's ga ik ook kijken. Bedankt voor alle tips. Hier kan ik zeker iets mee :flower: .



Ik had ook flensjes in gedachten, gevuld met aardbeienkwark. Als zoete hapjes wilde ik inderdaad soesjes, petit fourtjes, chocolaatjes, brownies (die kan IK zelfs maken ;-) ) koekjes e.d. neerzetten.



Hoe lang kun je salades e.d. eigenlijk zonder koeling neerzetten? Zijn daar hulpmiddelen voor? Als het even kan, wil ik de hele handel buiten zetten onder een partytent en niet in de warme kamer.



Meer recepten en tips zijn nog steeds welkom. (Ik zie het het weer een beetje zitten :) ). Ga door! Ga door! :cheer:
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
Idee nagerecht? (van te voren te maken)



Gevulde sinaasappels

Ingrediënten (4 personen):

· 2 mooie handsinaasappels

· 1 eetlepel blanke rozijnen

· 2 bananen

· 125 ml dikke (Griekse) yoghurt

· 1 theelepel kaneelpoeder

· 2 zakjes vanillesuiker

· 2 eetl. cranberryjam, -saus of -compote

· ca. 20 gepelde, ongezouten pistachenootjes



Bereiding:

1. Snijd de sinaasappels doormidden. Pers ze uit en zeef het sap. Wel de rozijnen in het sinaasappelsap. Verwijder alle witte velletjes aan de binnenkant van de sinaasappelhelften die als bakje worden gebruikt.

2. Prak de gepelde bananen of pureer ze met behulp van een keukenmachine. Voeg tijdens het prakken/ pureren een beetje sinaasappelsap toe.

3. Schep de fijngemaakte banaan, de yoghurt, de rozijnen, het kaneelpoeder en de vanillesuiker door elkaar. Roer er zoveel sinaasappelsap door als nodig is om een smeuïg mengsel te krijgen.

4. Vul de sinaasappelhelften met dit mengsel. Garneer met een beetje cranberryjam of -saus en pistachenootjes.

Tips:

· Vervang de bananen door mango's.

· Vervang de cranberry's door een schijf ananas.



http://www.mijnalbum.nl/Foto-DATVFI7W.jpg
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Alle reacties Link kopieren
Sate kan je in een au-bain-marie zetten, heb je toevallig een kennisje ofzo die in een restaurant werkt? Kan je vast wel één lenen.

Veel stokbrood met veel verschillende soorten beleg.

Hartige quiche, twee verschillende bijv. Kan je zelf maken maar de AH heeft ook heeeele lekkere. Zowel koud als warm erg smakelijk!

Wraps met gerookte zalm doen het altijd goed bij mij thuis.

Vruchtenbowl met vers fruit en evt. slagroom.



Succes!!
Alle reacties Link kopieren
Rijstsalade Olivia (voor ongeveer 4 personen)



200 gram langkorrelige rijst koken en af laten koelen, er

200 gram in reepjes gesneden plakjes casselerrib ,

1-2 uien in ringen,

100 gr groene olijven met paprikavulling in plakjes,

200 gr mais en

1/2 groene paprika in reepjes doorheen roeren



dressing maken van olie, kruidenazijn, peper, zout, bieslook en peterselie



goed laten intrekken



en vorige week gemaakt als maaltijdsalade:



Rijst-paprikasalade



200 gr zilvervliesrijst,

3 kleuren in reepjes gesneden paprika,

1 uitje,

200 gr tonijn uit blik

en wat in plakjes gesneden zwarte olijven.



dressing van 1-2 teentjes knoflook, olijfolie, rode wijnazijn, peper, zout, suiker peterselie, tijm en dragon
Alle reacties Link kopieren
mylenevalerie schreef op 20 september 2007 @ 12:59:

Idee nagerecht? (van te voren te maken)



Gevulde sinaasappels

Ingrediënten (4 personen):

· 2 mooie handsinaasappels

· 1 eetlepel blanke rozijnen

· 2 bananen

· 125 ml dikke (Griekse) yoghurt

· 1 theelepel kaneelpoeder

· 2 zakjes vanillesuiker

· 2 eetl. cranberryjam, -saus of -compote

· ca. 20 gepelde, ongezouten pistachenootjes



Bereiding:

1. Snijd de sinaasappels doormidden. Pers ze uit en zeef het sap. Wel de rozijnen in het sinaasappelsap. Verwijder alle witte velletjes aan de binnenkant van de sinaasappelhelften die als bakje worden gebruikt.

2. Prak de gepelde bananen of pureer ze met behulp van een keukenmachine. Voeg tijdens het prakken/ pureren een beetje sinaasappelsap toe.

3. Schep de fijngemaakte banaan, de yoghurt, de rozijnen, het kaneelpoeder en de vanillesuiker door elkaar. Roer er zoveel sinaasappelsap door als nodig is om een smeuïg mengsel te krijgen.

4. Vul de sinaasappelhelften met dit mengsel. Garneer met een beetje cranberryjam of -saus en pistachenootjes.

Tips:

· Vervang de bananen door mango's.

· Vervang de cranberry's door een schijf ananas.



[afbeelding]
Ik vergeet erbij te zetten dat je natuurlijk ook een lekker romig toetje kan kopen (iets met sinasappelsmaak of iets anders) en dan het wel zo opmaken als op de foto, niemand die het weet.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Om dingen koel te houden: koelelementen onder de schaal.



Alsd ik warme dingen bij een buffet heb, zet ik niet alles tegelijk neer: het koele wel, daar kan iedereen van pakken wat ie wil, en dan om het kwartier/ 25 min (net zo lang als he duurt om het op te warmen) komt er een nieuwe schaal met iets warms op tafel. Wel even duidelijk maken da het er staat, anders koelt het zo heel snel af. Gelukkig zijn een hoop warme hapjes koud ook lekker. Soep in een grote pan hoef je niet warm te houden, dat houdt zichzelf wel een tijdje warm.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt ook van die plaatjes die je in de magnetron doet en je warme schalen op zet. Of gewoon bij wat mensen wat warmhoudlichten/plaatjes lenen.

koud zou je gewoon je koelkast iets kouder kunnen zetten, in de tijd dat het buiten de koelkast staat is het net mooi op temperatuur.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Alle reacties Link kopieren
Sabeltandcavia schreef op 20 september 2007 @ 12:20:



Hoe lang kun je salades e.d. eigenlijk zonder koeling neerzetten? Zijn daar hulpmiddelen voor? Als het even kan, wil ik de hele handel buiten zetten onder een partytent en niet in de warme kamer.




Vergeet niet dat sommige gerechten juist op kamertemperatuur beter tot hun recht komen!



Groente-salade's blijven verser als je de dressing er appart bij serveert.



Bij pastasalades maken wij wat we een "drie componentensalade" noemen: een bak met de groentes, een bak met de dingetjes die niet sof moeten worden (kaas, nootjes etc) en een bak met de rest en de dressing. Vlak voor het opdienen husselen we dan alles door elkaar.



Na ongeveer anderhalf uur, ben je trouwens wel klaar met een buffet hoor! Dus echte stunts om het koel te houden doe ik eigenlijk nooit (hooguit wat ijsblokjes in de gazpacho). Omdat we "maar" 2 koelkasten hebben en altijd zelfbediening doen, gooien we het bier en de overige dranken in de tuin in de (ouderwetse) teil met water en wat petflessen met bevroren water (die dus ook leeggedronken kunnen worden). Zo kan het eten makkelijk in de koelkasten tot we het opdienen.
Alle reacties Link kopieren
Jullie zijn geweldig! Ik ben hier zo mee geholpen :smooch: . Die teil met water was ik nog niet opgekomen. Ik zat al op marktplaats naar tweedehands koelkastjes te kijken, maar dit is werkt net zo goed :cheers: , en is nog goedkoper ook. Wat zijn eigenlijk petflessen? :-$ Zijn dat gewoon die plastic frisdrankflessen?



Hebben jullie nog leuke tips voor de kinderen? (Liefst dingen waar ze geen vieze handjes van krijgen die aan onze bank afgeveegd moeten worden, haha :-P ). En iets ter vermaak? We hebben zelf geen kinderen en daarom geen noemenswaardig speelgoed in huis. We hebben wel een paar spelletjes gekocht die ze eventueel in de tuin kunnen spelen, maar dan moet het wel mooi weer zijn. Dvd's hebben we ook.
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
Om de 20 minuten een andere tante aanwijzen die de kindjes gaat vermaken ;-)

Met koekhappen, appelhappen uit een teil water(oma niet mee laten doen ivm kunstgebit) dropveterketting maken met van die nibbit rondjes, stoelendans, pannekoek versieren aan de keukentafel in de keuken, kleurplaten kleuren, schminken, disneyvideo's kijken, spelletjes spelen aan de keukentafel....
Alle reacties Link kopieren
als afsluiter kun je een dessertbuffetje neerzetten met koffie, thee, vienetta, slagroomsoesjes, schnitt of zelfgemaakt taartje, boterkoekpuntjes, fruitsalade, chocomousse, cake, kleine tommies(minitompoucen) etc.
Alle reacties Link kopieren
Ik bedoel inderdaad gewone frisdrankflessen, niet helemaal vullen met water (dan knappen ze) en de dag van tevoren in de vriezer leggen.



Voor kinderen heb ik wel eens een verf-lunch-buffet gemaakt tijdens een schilderfeestje: beschilderde pita-broodjes met kaas, worst, bietensalade, eiersalade of vruchtenhagel, groene spekkoek, roze en gele cupcakejes, blauwe slagroom, smarties, groene limonade en 7-up met gekleurde ijsblokjes.



lekker ongezond :)
Alle reacties Link kopieren
Een kindertopper is het tafellaken versieren/tekenen. Hiervoor gebruik je papieren damastkleed en dan mag er worden getekend op de tafel! Misschien dus voor de kinderen een aparte tafel met 'hun' dingetjes van het buffet in het midden, maar waar ze ook nog aan kunnen zitten. Kinderen zijn over het algemeen niet handig in het eten met een bordje op schoot.
Alle reacties Link kopieren
Ik was een tijdje geleden op een feestje waar ze naast het buffet (een beetje in jullie stijl) ook nog een kinderhoekje hadden. Daar stond een hele grote teil met verschillende pakjes drinken en ijsklontjes en een bak met van die kleine zakjes chips. Vwb die chips weet ik niet of het handig is en het is ook niet echt in overeenstemming met je 'schijf van vijf-idee', maar die pakjes drinken waren echt een uitkomst. De kinderen vonden het heel leuk om gewoon zelf hun drinken te kunnen pakken en te kunnen kiezen tussen wat er in zat. (appelsap/sinaasappelsap/fristi/chocomel)

Anders heb je de keuze tussen steeds inschenken voor de kinderen of ze het zelf laten doen...tussen de rest van de glazen en drank...op je mooie tafelkleed X-D
Dat zeg ik....
Eten voor de kids:

fruitsalade, of fruit op satéprikkers

knakworstjes

kipnuggets

stukjes worst

stukjes kaas

stukjes komkommer

radijsjes

waterijsjes



doen voor de kids:

Stille disco (muziek op koptelefoons)

Cake versieren

Veel tekenpapier met potloden en stiften

Verkleeddoos (een doos met oude kleren)
Alle reacties Link kopieren
Als ervaringsdeskundige zijnde |-) Wat je ook kiest en hoe je het ook gaat aanpakken: vertel mensen duidelijk dat ze met "lege maag" moeten komen...anders blijf je met al je eten zitten en dat is zonde van het eten, het geld en de energie die je erin hebt gestoken...is mij namelijk een keer overkomen vandaar.
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor alle tips tot dusver.

Ik heb deze topic uitgeprint en ben met de tips aan de slag gegaan. Ik heb warmhoudplaatjes, van die warmhouddingen met waxinelichtjes, koelelementen en een koelbox bijgeleend en zo ben ik zelfs aan een minikoelkastje, een extra tafeltje met lage pootjes (voor de kinderen) en aan kinderstoeltjes gekomen. Het is goed dat iemand opnoemde dat kinderen niet met een bordje op schoot kunnen eten, want daar was ik zelf nooit opgekomen. Verder heb ik hier en daar al verkondigd dat mensen met een lege maag moeten komen. ;-]



Nu alleen het menu nog samenstellen, maar dat gaat met jullie tips helemaal goedkomen! :)
Ik vind hier dingen van.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven