Glutenvrij eten

02-11-2010 23:07 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik volg een glutenvrij dieet en m.n. voor de lunch vind ik het nogal lastig om wat lekkers + afwisselends klaar te maken. Glutenvrij brood ben ik niet zo dol op (en het is duuuuur), dus ik ben op zoek naar alternatieven. Ik eet vaker soep met glutenvrije crackers of (als ik thuis lunch) tosti's van glutenvrij brood (dan is het alweer wat beter te eten).

Iemand ideeën / tips?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb laatst voor iemand glutenvrije recepten gezocht, en er zijn heel veel sites met (lekkere!) recepten. Heb ze niet meer in mijn favorieten, maar even googlen levert veel verrassends op.



In het Engels zijn er nog veel meer recepten, omdat in (o.a.) de UK veel meer glutenvrij-eters zijn.

Lekkere koekjes, cakes, pizza's etc. Was prima te eten!
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
www.coeliakieforum.nl





Lastig he. Ik heb hetzelfde probleem. Ik bak zelf glutenvrij brood en mijn man kan dat heel dun snijden en dat neem ik dan bevroren mee en beleg het op het werk in de kantine. En verder eet ik er salade of yoghurt ofzo bij en fruit. Crackers vind ik ook veel lekkerder, maar dat is weer lastig meenemen. Tenzij je een pak op je werk kunt laten staan, dan zou ik dat doen.



Maar het is en blijft wel een beetje eentonig. Ik weet ook niet zo goed hoe ik er variatie in aan moet brengen. Vooral omdat glutenvrij brood nogal vlak van smaak is, zeg maar gerust saai.
Alle reacties Link kopieren
Google eens op blog en glutenvrij, je komt dan dan een paar aardige blogs over dit onderwerp tegen.

Gedeelde smart is halve smart zeggen ze wel eens toch?

Succes!
Alle reacties Link kopieren
Misschien kun je zelf een soort van wraps maken, gekocht dan wel zelf gemaakt, van glutenvrij deeg. Met een vulling naar keuze..
Alle reacties Link kopieren
Misschien vooral voor in de zomer, maar glutenvrije pastasalade?
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar probleem, zeker als je niet thuis werkt.

Ik haal zelf altijd yoghurt lekkere straciatella, citroenkwark nou ja allerlei soorten eigenlijk. Veel keuze en ook gezond.



Daarnaast wil ik nog wel eens rijstepap pakken. Of inderdaad een salade zoals al genoemd. Persoonlijk vind ik het zelf ook echt moeilijk omdat heel veel dingen niet glutenvrij zijn of tijdrovend zijn om te maken. Hierdoor zijn mijn lunches niet echt afwisselend. Ga maar eens meelezen:)
Alle reacties Link kopieren
Hier zijn heel veel producten te koop,

http://www.glutenvrijemarkt.com/



En een cracker kun je toch gewoon in een plastic bakje meenemen, zodat hij niet verkruimeld?



Hier kun je ook heel veel meelsoorten etc bestellen, zodat je misschien zelf wraps o.i.d. kunt maken: http://www.schaer.com/nl/

Ook veel tussendoortjes te vinden trouwens,
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
pastasalade kan ik inderdaad ook wel weer eens doen!

Ik ben blij dat ik binnenkort dichterbij huis ga werken en dan zelfs thuis kan gaan lunchen.

En daar is ook een koelkast dus kan vanalles meenemen en daar in elkaar draaien, toch handiger.



Nog meer mensen met tips?
Alle reacties Link kopieren
- salade met tomaatjes, avocado, sjalot en feta

- salade met sperziebonen, gekookt ei, tonijn, olijven

- aardappelsalade met...wat jij daar maar lekker in vindt, ikzelf meestal kappertjes, tonijn, sjalot...

- tonijnsalade (kan je supersnel zelf maken) op een rijstwafel (of glutenvrij brood, maar dat eet ik zelf nooit)

- houmous (ook supersimpel om zelf te maken) met groente om erin te dippen

- linzensalade met geitenkaas en courgette, bij mij inmiddels een klassieker en al mijn vrienden vinden 'm ook heerlijk trouwens

- gazpacho

- gerookte makreel en wat groente erbij, radijsjes ofzo

- (geiten)yoghurt met fruit en noten

- gehalveerde avocado met zout & peper en dan olijfolie erin mmmm



-als ik thuis lunch: roerei met champignon, of gerookte zalm.



Als je in de gelegenheid bent om het op te warmen, een soepje, inderdaad. Ik maak vaak op enig moment in de week een pan soep (uiensoep, pompoensoep, tomatensoep) en neem daar wat van mee naar m'n werk.



En tsja, het kost inderdaad wel meer tijd om dit soort eten te bereiden, dan even een plak kaas op een boterham schuiven. Die tijd moet je hebben, of kunnen/willen maken...
Hier ook een doorgewinterde coeliakie patient,



Rijstenwafels met (oude) kaas zijn al jarenlang mijn favoriet

(al ben ik ze met vlagen behoorlijk zat als ik eerlijk ben, maar altijd verkrijgbaar bij supermarkt, en goedkoop, en lakjes kaas kun je ook overal scoren, nog wat fruit erbij en klaar ben je)



Verder:

Yoghurt met fruit

Kwark evt. met fruit

Glutenvrijemuesli meenemen en in de yoghurt doen

Salades

Zelfgemaakte soepen (bijna alle kant en klare varianten bevatten gluten)



Inderdaad voor thuis: roerei of omelet in alle mogelijke variaties

Je kunt thuis ook pannekoeken bakken voor de lunch met GV meel, melk en een eitje



@ Gordijn: volgens mij eten wij vaak hetzelfde voor lunch

(ik ook weinig afwisseling als ik eerlijk ben)



Succes!

Het wordt steeds makkelijker
Alle reacties Link kopieren
Ik lees mee,



Wat een leuke tips allemaal. Moet zeggen dat m`n broodmachine boterhammen met gesmolten kaas erg lekker zijn, maar ook erg eentonig! Vind persoonlijk ook alle broodjes van Schar lekker.



Maar morgen eten we eens salade :-)



Verder eet ik heel veel fruit en bestel veel koekjes of ontbijkoek op de glutenvrijemarkt
hmmmm GVontbijtkoek, klinkt ook lekker!

Waar bestel jij die? Ik krijg er spontaan trek in namelijk
Alle reacties Link kopieren
ze hebben hem bij super de boer en de c1000 of via:



http://www.glutenvrijemar ... _info.php?products_id=513



snij hem in (sonja) plakjes, hahaha in de vriezer en piep ze indien mogelijk even op in de magnetron, zo niet zijn ze ook lekker.



Hebben trouwens een hoop lekkers bij de glutenvrijemarkt, vind ik dan.
Alle reacties Link kopieren
kijk eens op de site van alain indria een chefkok uit antwerpen die een restaurant heeft : lombardia



http://www.lombardia.be/nl/glutenvrij.php
Alle reacties Link kopieren
Alleen ondertussen komen de salades behoorlijk mijn neus uit. Hebben jullie dat niet?

Rijstwafel met kaas is ook wel een idee idd. Ik eet ze ook wel zo, vooral de slimmers vind ik wel erg lekker.



Ik ga binnenkort dichtbij huis werken dus dan kan ik of naar huis of gemakkelijker wat meenemen, omdat daar een koelkast is en waar ik nu werk niet. Dan heb ik toch wat meer mogelijkheden gelukkig.



Ik heb zelf een recept voor ontbijtkoek omgezet naar gv, schrik niet van de hoeveelheid suiker, die zit trouwens ook in die je koopt, dus echt gezond is het niet.



Ontbijtkoek



2 eetlepels koekkruiden

300 gram broodmix

1 zakje bakpoeder

250 gram donkere basterdsuiker

1 eetlepel fiberhusk

zout

1 ei

250 ml yoghurt

eventueel 100 gram parel of kandijsuiker





1. Verwarm de oven voor op 175 graden.

2. Vet een vorm in met inhoud van 1 liter. Bijvoorbeeld een kleine cakevorm.

3. Meng in een kom alle droge ingrediënten met een snuf zout.

4. Breek er het ei boven en voeg de yoghurt toe.

5. Klop met een mixer tot een glad beslag en schep in de vorm.

6. Bestrooi eventueel met wat parelsuiker voordat de vorm de oven in gaat.

7. Bak de kruidkoek iets onder het midden van de oven in 1 uur gaar. Een in het midden ingestoken prikker moet er droog uit komen.

8. Laat de kruidkoek 10 minuten in de vorm afkoelen, stort op een taartrooster en laat verder afkoelen.



Verpakt in aluminiumfolie ongeveer een week houdbaar in de koelkast.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de ideetjes!
Alle reacties Link kopieren
Kan me iets bij voorstellen, dat dit moeilijk volhouden is, omdat je te weinig gevarieerd kan eten en salades en fruit je neus uitkomen op gegeven moment.

Zelf heb ik jaren geleden aan Montignac-dieet gedaan en merkte dat ik enorm opknapte daarmee (voorheen last van schommelende suikerspiegel).Volgens mij ben ik ook gevoelig voor tarwes/koolhydraten. Kon op gegeven moment geen salades meer zien, miste tostie/brood met kaas.



Maar goed, misschien kan je dus bij dat soort boeken en sites kijken, die helemaal koolhydraatvrije recepten geven.



Niet koolhydraatvrij, maar misschien voor jou wel geschikt: Spaanse tortilla. Je koopt bijv zakje krieltjes (zijn al voorgegaard), grote ui snipperen, aardappelen raspen of in kleine stukjes/blokjes snijden. In een kom wat eieren breken en loskloppen met peper, zout, evt scheutje melk. Verhouding moet je zelf een beetje vinden (op zo'n zakje ongeveer 4 eieren of zo?). Dan doe je het losgeklopte ei door het aardappelmengsel, goed roeren en in een koekenpan een laag olijfolie opwarmen. Giet het mengsel erin, vuur laag. Als de onderkant een beetje vast lijkt (ff met spatel optillen) dan laat je het op een deksel glijden, doe je de koekenpan er omgekeerd bovenop en draai je hem om en laat je die kant nog ff bruin worden.



Dit kan je ook koud meenemen volgende dag (in koelkast bewaren). Allerlei variaties mogelijk: broccoli erbij of courgette of gerookte zalm, spekjes, hamreepjes, enz. Basis blijft hetzelfde.



Salades moet je ook wat "zwaarder" maken (anders houd je het gevoel dat je iets mist): (rijst, pasta, (spercie)bonen erin, uitgebakken spek, blokjes kaas, vis, ham, enz.



Het vergt veel meer fantasie, ook/juist voor lunch (meenemen), en kost ook meer geld dan brood met pindakaas of kaas. Ben zelf bijv geen yoghurt-fruittype, dat vult niet bij mij. Ik eet wel elke dag een banaan en veel groente. Bij montignac nam ik meestal geen rijst/pasta/aardappel/brood. Dan kan je ook goed uit eten (plain biefstuk of vis zonder het sausje, maar bijv wel -verse- kruidenboter en de groentes, de sla). Bij zelf koken (plain vis of vlees) nam ik er meestal sla of 2 soorten warme groente bij. Of een avocado (ah heeft een netje van 5 stuks, van die kleintjes, superlekker!) of sla met quacamole (avocado prakken, klein gesneden uitje erbij, peper zout en mayo erdoorheen en klaar).



Maar met glutenvrij meel en dergelijke kan je wel lekkere sauzen erbij maken, bijv kaassaus of gebonden soepen. Als je straks thuis kan lunchen kan je gebakken eieren met spek maken enz. En gelukkig wel afwisselen met tosties van glutenvrij brood (zelf zo'n broodbakmachine aanschaffen?). Nu ik weer werk, neem ik brood mee. Gekke is: elke dag met hetzelfde beleg (kaas of cranberrypathe) en dat word ik nooit zat, hoe vaak ik dat ook eet.



Succes, lijkt me niet altijd makkelijk, kost meer tijd en fantasie om wat variatie aan te brengen. Moet zeggen dat ik nog vrij lang (maar minder streng) volgens de principes van Montignac heb gegeten, en op den duur nu helemaal niet meer van zoet houd, eerder hartig. Dus ik heb het geluk dat ik dol ben op kaas(jes) en groente/sla. Nog word ik heel moe als ik pizza heb gegeten, of een pastamaaltijd, stamppotten of bijv bij Mc Donalds. Die "snelle" maaltijden daar stort ik van in, vlak daarna. Kan ik de klok op gelijk zetten inmiddels, en toch (uit gemak, kostenoverweging en variatie) maak ik het wel. Ook omdat als we vlees eten het biologisch of scharrelvlees is (op initiatief vd kinderen, ivm een beter leven van die dieren) of vis. En dat is nu eenmaal duurder, vrij onbetaalbaar zelfs. Dus ook dagen zonder vlees/vis. Een champignon/groentenrisotto bijv of "hete pasta".



(dat laatste is simpel: laagje olijfolie in een kommetje, daarin 3 tenen knoflook en 3 theelepels sambal). Een braadpannetje heet laten worden, dit mengsel er dan pas in, even laten kleuren (roeren), dan tomatensaus erbij (Heinz kleine pakjes tomaat of tomaat/paprika bijv of zonder verdere toevoegingen. Dan zelf wat peper en zout erbij, bij Heinz hoeft dat niet). Pasta ondertussen klaar en afgieten en erdoorheen mengen. Afmaken met (lekkere) kaas, zelf erboven raspen.



Hier ook variatie in: kleine blokjes aubergine en/of courgette erdoorheen bijv. Of gehakt of rivierkreeftjes oid. Italianen doen de groente (en vlees/vis) los ernaast. Wij eten dan alitjd een salade vooraf, bijv met avocado erdoor, of een gekookt ei, of tonijn oid.



Bij zo'n risotto idem: gebakken champignons erdoor, een groentenpakket, alles in olijfolie gebakken, knoflook en ui enz.



Ook een succesrecept is: (stevige) vis uit de oven:

-ovenschaal dikke laag olijfolie, daarin ketjap manis (een goede, bijv japanse, alleen soja en zout, geen conimex ivm bepaalde maakversterkers), wat citroensap (flesje) en 3 uitgeperste knoflooktenen. Dat mengen en vis in leggen (bijv Tilapia) en zo de oven in.



Kipfilet met Marsala(wijn) of madeira (kleine flesjes supermarkt):

-kipfilet aanbakken beide kanten, met peper en zout, afblussen met marsala of madeira, daarin laten garen op zacht vuur, dan room erbij of water/koffiemelk. Kipfilet eruit halen, snee doormidden maken en daar blauwe kaas of brie/camembert in doen, even laten smelten onder grill en opdienen met sausje erover. Daarbij bijv 2 soorten groenten (sperciebonen) of aardappelen/krieltjes in de schil gekookt (ah) met extra zout erover na afgieten.
Een open hart toont de weg naar een bezield leven..
Alle reacties Link kopieren
Mag je roggebrood?

Dan kun je dat eten i.p.v. brood.



Ik neem vaak wat er over is van het avondeten mee voor de lunch (in de piep). Nou ja, als je 's avonds glutenvrij eet, is het dat bij de lunch ook nog.
Je kunt door je eigen gebakken brood ook nootjes en zaden gooien, pijnboompitten, poempoenpitten, walnoten.... Of olijven en zongedroogde tomaatjes meebakken, dan een beetje creme fraiche als beleg erop, mmmmm.



glutenvrije brownies bakken kan ook



En bij de Albert Heyn kwam ik laatst ook een compleet glutenvrij schap tegen, bij het zonnatura spul. Daar was een "rood" rek waarin alle producten suikervrij waren en daarnaast een "groen" schap met alleen maar glutenvrije producten!! Met zelfs croissantjes en zo, wel wat duurder, maar het scheelt zeeen van tijd als je niet helemaal zelf moet bakken!



Rijstewafels met tapenade vind ik ook lekker Of bij de Zuivelhoeve, kun je een soort walnotenbrood halen, heerlijk met een stukkie schimmelkaas!!
Alle reacties Link kopieren
Jammie de koek van Lirio heb ik ook wel eens gemaakt



Doordat ik nog thuis woon en iedereen in de weg loopt of de oven moet gebruiken of het beter weten een tijdelijke bak (behalve brood) staking! Volgende week in ons huisje en dan met m`n mooie keukenmachine cupcakes maken



Dat klopt bij de appie hebben ze tegenwoordig ook wel wat, zelf nog steeds dol op glutenvrijemarkt, bestel dan alle vervangers (shoarmabroodjes, lekkere koekjes, tortilias enz.)
Alle reacties Link kopieren
Een glutenvrij levende kennis maakt soms pannenkoeken van maismeel (en in haar geval kokosmelk omdat ze ook lactose intolerant is). Klinkt ook wel lekker.
Alle reacties Link kopieren
Dank je voor de goede tips! Gelukkig is er een vrij gevarieerde salade bar bij mij op het werk. En veel beleg.



Restjes avondeten is ook een goed idee. Of pasta. Die kan ik ook gemakkelijk weer even opwarmen ipv als salade te eten. En tortilla is ook topidee.



Tubby fijn dat je de ontbijtkoek lekker vind.

Dit is een website van een bakinstructrice met heel veel en gevarieerde recepten erop. Kan je mooi uitproberen dadelijk in je huis.

http://glutenvrijerecepten.come2me.nl/
Alle reacties Link kopieren
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 21-01-2018 10:15
Reden: spam
97.99% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik lees een aantal reacties over het ontbreken van afwisseling. Dat vind ik wel grappig, want nu ik geen brood meer eet, eet ik juist veel afwisselender bij de lunch dan toen ik nog wel brood at.

Salades kan je alle kanten mee op. Vaak zit er bij mij zelfs geen sla in. Wat ik erg lekker vind in een salade zijn gegrilde groenten (snijden, mengen met beetje olie en half uurtje op een bakplaat in de oven). Niet veel werk, maar wel wachttijd, dus die maak ik dan bijvoorbeeld op zondagavond en gaan de koelkast in. Dan hoef ik alleen nog maar wat te pakken als ik mijn lunch ga maken. Datzelfde kan je bijvoorbeeld doen met aardappelen of quinoa als je die door een salade wilt doen.

Ook lekker zijn bijvoorbeeld frittata, groente omelet, glutenvrije quiche.

Je kan ook een warme lunch eten, niet alleen met soep, maar bijvoorbeeld ook een pasta. Er zijn thermoskannen met een wijde opening aan de bovenkant, die bedoeld zijn om eten warm te houden. Erg handig als er geen opwarm mogelijkheid is op je werk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven