Alternatief voor frituurpan?

17-10-2007 17:08 6 berichten
Alle reacties Link kopieren
Is er een mogelijkheid om oliebollen te bakken in wat anders dan een frituurpan? Aangezien ik die niet heb, en aanschaffen vind ik een beetje jammer aangezien ik `m verder toch niet zal gebruiken.



Ik heb wel is gehoord dat het ook gewoon in een diepe pan (wok?)kan met olie (wat voor olie?) maar hoe houd je dan de temperatuur in de gaten? En is dit niet levensgevaarlijk? Omdat er natuurlijk geen deksel op zit (spetteren?).
Nodig om te frituren:



1 pan, ± 3 liter inhoud

zonnebloemolie (2 liter).

1 schuimspaan



Doe de olie in de pan, verhot tot de olie 180 graden is. Als je een droge houten lepel in de olie houdt, en er komen belletjes omheen, dan is de olie heet genoeg. Je kunt ook een druppel water in het frituurvet laten vallen. Als het vet herrie begint te maken, is het goed. Als er een walm vanaf komt, is het te heet.
En nee, dat is niet levensgevaarlijk. Op een goede frituurpan zit geen deksel, omdat anders het vocht dat uit het voedsel verdampt, via de deksel terug neerslaat in de olie en de olie dan kouder wordt.



Als de olie heet genoeg is, doe je het eten erin. De olie koelt dan accuut af, dus het gas hoog laten staan. Als je eten klaar is en je niet meer wilt frituren, doe je het gas uit, doe je een deksel op de pan en zet je hem op een veilige plek tot ie afgekoeld is.
Alle reacties Link kopieren
Ahh, bedankt!!
Ik zou een gietijzeren pan kopen. Kan je ook gehaktballen in braden bijvoorbeeld, sudderlapjes maken, etc. Ook kan je bijvoorbeeld aardappelpartjes frituren in zonnebloemolie.. (of half zonnebloem- half olijfolie voor meditterraan smaakje) lekker hoor.

Het is wel even oefenen en aanvoelen wat de juiste temperatuur is, maar idd met een druppel water (1 druppel, niet meer!!) of met een broodkorstje kan je zien hoe het de olie is. Als het korstje binnen no-time zwart is is het te heet en moet het vuur er even af.



Een frituurpan is trouwens wel veiliger, en als je open gaat frituren, kinderen uit de keuken houden en altijd zorgen dat je een branddeken hebt of iets dergelijks. En altijd erbij blijven. Nouja, dat soort dingen weet je zelf ook wel denk ik.



Bakse!
Alle reacties Link kopieren
Nogmaals dank dames, dan ga ik deze week is aan het bakken, vast even oefenen voor de jaarwisseling.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven