Mode & Beauty alle pijlers

Merkkleding.... Waarom?

21-12-2007 10:31 490 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,



Ik verbaas me steeds weer over de prijs van veel merkkleding. Maar nog meer verbaas ik me over de kopers daarvan. Volgens mij zijn dat namelijk niet alleen rijken, maar ook truus modaal en consorten.

Ik begrijp werkelijk niet wat er zo bijzonder is aan een truitje van ¤ 400, terwijl je bij zara of H&M een soortgelijk truitje kunt kopen voor ¤ 30!

Ik ben daarom ook zeer benieuwd wie hier uitsluitend merkkleding koopt en dan vooral naar de reden daarachter.



Is het omdat merkkleding een betere kwaliteit heeft? (volgens mij is dat namelijk helemaal niet zo)

Doe je het vooral voor de buitenwereld?



of... nou ja, vul zelf maar in!
Alle reacties Link kopieren
Merkkleding heeft wel betere kwaliteit, maar ik koop het niet altijd.

Een truitje dat 2 jaar meegaat van 200 euro, of eentje die 2 maanden meegaat voor 20 euro, maakt ook niks uit eigenlijk.



Ik koop wel vaak broeken van een merk, laarzen, en soms eens een truitje als ik iets aparts wil dat niet iedereen heeft. Ik vind vaak de pasvorm beter.



Daar tegenover staat dat ik er ook wel eens een sport van maak om voor zo weinig mogelijk een complete outfit te shoppen.
Nou zijn alle kleren die ik bij de Zara heb gekocht uitelkaar gevallen. Dus daar koop ik niet meer. Ik ga liever naar Esprit. Maar dat vind je vast geen echt merk?
Een trui(tje) van 400 ¤ vind ik ook te ver gaan. Ik kan echter gerust een hoop geld uitgeven aan een broek bijv. Zelf heb ik een paar nette broeken van Esprit, ja, die kostten wat maar....die heb ik dan inmiddels een paar jaar dus levert zijn geld op. Plus, ik heb vrij lange benen en helaas heeft niet elke winkel, die en een mooie broek en de juiste lengte heeft.

Broeken van de H&M zijn voor mij uit den boze ondanks dat er echt wel leuke tussen hangen. Spijkerbroek heb ik bijv. van Indian Rose, ook niet de goedkoopste maar voor mij perfecte pasvorm met wederom de juiste lengte.



Ik vind het nl. doodzonde om elk jaar geld te spenderen aan kleding die het jaar erop niet meer draagbaar of lelijk is geworden. Ik ben heus niet merken gek maar verschil in kwaliteit zit er echt wel in. Naden die niet dwars gaan lopen etc.



Maar alleen maar voor de merken gaan hoeft voor mij echt niet.
Alle reacties Link kopieren
Nou, ik heb laatst wat kleding van EDC by Esprit gekocht, en de broek, daar viel na 2 keer wassen de zoom al uit. Viel mij erg tegen.
Ik ben ook geen merkengek maar ik hou wel van de kwaliteit, de pasvorm en de stof van de duurdere merken. Voor mij is het dan wel weer een afknapper als dat merk er heel groot op staat. Ik heb zelf wel kleding van bv Armani, Hugo Boss, Pianura Studio en Bruuns Bazaar, maar koop ook wel eens bij Steps bijvoorbeeld.



Er is echt een heel groot verschil met kleding van H&M en Zara en de duurdere merken, het gaat mij dan vooral om de pasvorm en het vallen van de stof. Maar het is ook handig dat je veel langer plezier blijft houden van je kleding, omdat de pasvorm blijft.



En nog iets anders: ik vind de winkels van Zara en H&M op zich zelf al verschrikkelijk, het is er altijd druk, altijd een puihnoop, geen service, harde muziek, pffffffff....



Zelfs toen ik nog weinig geld had, kocht ik niet bij die winkels, dan maar minder kleren...
Alle reacties Link kopieren
Ik koop zelf regelmatig merkkleding (dan meestal wel in de uitverkoop), ook voor de kinderen. Nu vind ik een shirtje voor 400 euro wel wat overdreven. Meestal van mc gregor, tommy of ralph lauren. Soms G-star, Didi, Oilily en mexx. Dit omdat de kleren van H&M na een aantal keer verwassen zijn ik trek ze dan toch niet meer aan en koop ik weer nieuwe. De meeste merkkleren blijven er nog mooi uit zien en kun je dus wel langerdragen. Of ik in 1 seizoen 3 kolletjes koop bijde H&M of dit geld in 1 keer uitgeef en een duurdere koop die veel langer dan 1 seizoen meegaat. Het is dan uiteindelijk goedkoper.

Voor de kinderen koop ik het omdat het vaak gewassen wordt en ik het niet zo leuk vind dat de hele klas in dezelfde kleren loopt. Buitendat leveren merkkleding op marktplaats altijd weer aardig wat geld op.
Alle reacties Link kopieren
Bij merkkleding betaal je vooral voor de enorme marketing en reclame campagnes. Ze creeren een beeld van exclusiviteit,kwaliteit en stijl.

En veel mensen zijn daar gevoelig voor en leggen ze zo 100,- meer neer voor een spijkerbroek, terwijl ze voor dezelfde spijkerbroek met een onbekend labeltje niet eens de helft willen betalen.



Bijna alles wordt gemaakt in lage lonen landen in verweggistan, het labeltje "made in ... " zegt vaak meer over het land waar ze het betreffende labeltje erin hebben genaaid dan over het land waar de rest van het kledingstuk is geproduceerd.



Ik heb shirtjes van de H&M die al meer dan 5 jaar oud zijn en er nog steeds perfect uit zien. Ik koop heel veel basics bij H&M of de Hema.

Bij de H&M zitten ook heus wel misbaksels, maar die kom ik vooral tegen in de modieuze lijn en dat zie ik meteen dus die koop ik dan ook niet.



Als ik veel geld zou hebben dan zou ik waarschijnlijk wel bij merken/ontwerpers kopen die geen massaproduktie hebben. Daarbij zie ik pas echt kwaliteit verschil, nouja kwaliteit verschil.. het gaat me dan meer om de perfecte afwerking en dat je iets koopt waar je niet iedereen in ziet lopen.

In principe vind ik de prijzen die je daarvoor moet betalen ook waanzinnig, maar als je geld zat hebt dan zou ik het wel voor over hebben.

Daarnaast zou ik voor de gewone dagelijkse kleding nog steeds het meeste bij winkels als H&M, Hema enz. kopen.



Als ik ga winkelen ga ik ook liever naar de wat kleinere plaatsjes, daar heb je nog wat meer eenmanszaakjes en daar kom je nog wel eens leuke "andere" kleding tegen. In de grote steden vind je bijna alleen de standaard winkelketens en de leuke zaakjes liggen achteraf en weet ik dan niet goed te vinden. Jammer is dat steeds meer van dit soort zaakjes verdwijnen omdat het niet rendabel meer is en die grote ketens de markt opslokken.
Alle reacties Link kopieren
Vraag me echt af of merkkleding zoveel beter is hoor. Kijk, ik heb wel het idee dat Esprit of Mexx (mijn persoonlijke favoriet) betere kwaliteit hebben dan winkels als C&A en H&M, maar voor de 'echte' merken als D&G oid betaal je volgens mij puur voor de naam en die zijn qua kwaliteit echt niet beter dan Mexx ofzo. Zo was een vriendin van me helemaal into merken. Een duur jasje gekocht van zo'n 400 euri, was na een keer dragen al kapot. Nou, en dan te bedenken dat ik 'goedkope' spullen heb die al jaren meegaan.

Ben zelf niet zo into merken, ook nooit geweest trouwens. Ook de middelbare school totaal geen behoefte om merken aan te moeten (moeder wilde t trouwens ook niet betalen en zelf dus ook geen zin in), maar goed dat zal deels ook aan mijn vriendenkring gelegen hebben die daar ook niet zoveel mee had.

Dus: ik denk dat mensen die merkkleding dit doen voor het merk, voor de buitenwereld dus. Maar ja, das natuurlijk erg oppervlakkig om toe te geven, dus als reden dragen ze dan aan dat de kwaliteit beter is.

En het feit dat zelfs 'truus modaal', zoals je t zo leuk zegt, dat geld ervoor over heeft verbaasd mij ook altijd. Nou weet ik niet in hoeverre dt ook echt erg in nederland speelt, maar bijv in Amerika is dat echt aan de orde van de dag (maar goed daar leggen ze mijns inziens hun prioriteiten ook helemaal verkeerd, maar daar zouden we nog een heel ander topic aan kunnen wijden). Maar hoe dan ook snap ík daar werkelijk niets van (en TO dus blijkbaar ook niet; gelukkig een medestander)
Eigenlijk vind ik Esprit of Mexx niet eens zo ontzettend veel beter dan C&A en H&M, bovendien zie je Esprit en Mexx ook overal.



Laatst kocht ik een twinsetje bij Hugo Boss, en dat kostte inderdaad veel geld, het merk staat alleen in het labeltje. Maar dat twinsetje is van hoogwaardige heel fijne scheerwol. Kom daar maar eens om bij Esprit. En deze stof valt heel anders en voelt ook heel anders dan niet-virgin-wool.



Zo heb ik ook een jurk van Tone Barker, 75% zijde, 25% lamswol. Dat vind je gewoon niet bij C&A.



Mijn man houdt van truitjes van kamgaren en fijne scheerwol, deze zijn gewoon niet te koop bij Forecast. Wel bij Hugo Boss of Paul Smith.



Er zijn voor herenpakken vele kwaliteiten wol, en dat merk je, hoe beter de kwaliteit, hoe minder het kreukt bijvoorbeeld.



Ik ben gek op die luxe stofjes, maakt me niet uit wat het merk is. als het er groot op staat hoef ik het sowieso niet.



Als ik iets van katoen of tricot wil hebben, dan ga ik wel naar Esprit of Mexx. Voor eenvoudige truitjes in een geinig kleurtje ga ik vaak naar Steps.



Meestal knip ik de labeltjes er zelfs uit, wat er ook op staat. Ze irriteren me vaak, of je hebt van die labeltjes die altijd uit je kleren willen piepen (vooral bij de echt duurdere merken is dat trouwens zo).
Soms vind ik de kwaliteit van merkkleding beter, maar niet altijd. Hempjes van H&M doen het bij mij langer dan die van Sissy-boy.

Voor kind heb ik wel vaak merkkleding (al dan niet tweedehands) omdat ik daar de kwaliteit over het algemeen wél echt beter vind, het blijft langer mooi (voor degene die gaan zeggen dat een kind er binnen no time weer uitgroeit: vond ik ook altijd, totdat mijn dochter een jaar lang maat 62 droeg).
lillibit schreef op 21 december 2007 @ 11:23:

Bijna alles wordt gemaakt in lage lonen landen in verweggistan, het labeltje "made in ... " zegt vaak meer over het land waar ze het betreffende labeltje erin hebben genaaid dan over het land waar de rest van het kledingstuk is geproduceerd.



Inside information van een paar jaar geleden: de t-shirts van Nike en Zeeman komen uit hetzelfde derde wereldland uit dezelfde fabriek.
Trouwens, als je je druk maakt over de herkomst van de kleding, dan kun je beter naar Fair Trade shops gaan. Over het algemeen vind ik de kleding daar niet zo leuk omdat het mijn stijl niet is. Maar voor een leuke tas kan ik daar vaak wel slagen.



Op de Haarlemmerstraat in Amsterdam zit een heel leuke winkel voor accesoires en tassen, allemaal fair trade.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een leuk jurkje, gewoon simpel van Turnover. Best een hoge prijs voor betaald want ik vond hem helemaal te gek! Dus ik dacht, dan koop ik het. Als ik er ook langer plezier van heb, dan is het me het geld wel waard! Een keer gedragen en het pilt al....



Ik heb nu meer te besteden en houd niet zo van winkelen dus het was mijn voornemen om dan maar wat meer geld uit te gaan geven voor kwaliteit als het maar meeredere seizoenen mee gaat. Daar kom ik door deze ervaring wel weer wat op terug...
Alle reacties Link kopieren
Ik geef alleen veel geld uit aan jassen en schoeisel. Een goeie mooie winterjas geef ik bijv 1100 euro aan uit. Maar dan wel om de zes jaar ofzo. Schoenen moeten bij mij van goed kwaliteit zijn, heb supersnel pijnlijke voeten, vooral sinds de geboorte van kleine. Heb nu uggs aan, lekker warm met dit weer en zitten lekker. jammer dat de halve stad erin loopt en vaak ook nog zomers! Verder koop ik bij hema, c&a, h&m, peek en cloppenburg en mateloos (ben nogal een bolle) Voor kleine echt geen merkkleding hoor! Die groeit als kool en gaat richting 92 en is krap 14 maanden! Maar als ik veel geld zou hebben, kocht ik heel mooie kleding van goede kwaliteit. Je ziet het er nl wel vanaf. Ik zou nooit veel geld uitgeven aan lingerie. Dat gooi ik nl vrij snel weg omdat het door veel wassen snel kapot gaat, ook dure merken. ik vin het ook frisser om onderbroeken na max half jaar te vervangen. Als je dure jas, tas en schoenen draagt, zie je r iig buiten goed uit..zo redeneer ik.. Ik vind pasvorm eigenlijk veel belangrijker dan merk. Je ziet zoveel vrouwen in te strakke kleding lopen, vaak schreeuwend dure merken en toch ziet het er niet uit omdat dames zichzelf voorliegen dat ze maat 38 hebben terwijl gewoon maat 40 aantrekken veeeeel mooier staat !
Alle reacties Link kopieren
Ik ben eigenlijk nooit van de merken geweest, vind het ee grotere verdienste er goed uit te zien voor zo weinig mogenlijk geld. Echt hele dure merken komen er nog steeds niet in, maar sinds ik kinderen heb en regelmatig via internet koop, heb ik wat kinderkleding betreft een zwak voor Benetton, Ragazzi en Oilily. Dan weet ik dat het met de kwaliteit wel goed zit. Bovendien zijn ze niet verschrikkelijk aan mode onderhevig, wat wel fijn is omdat we de kleren doorschuiven.



In de stad laat ik me steeds weer verleiden tot aankopen bij Didi, terwijl ik weet dat het vaak na een paar keer dragen stuk gaat.

Ik ben trouwens wel Marlies Dekkers fan van het eerste uur. Toen ze nog niet bekend was, woonde ik bij d'r in de buurt :)
Wickedwitch schreef op 21 december 2007 @ 12:24:

. Als je dure jas, tas en schoenen draagt, zie je r iig buiten goed uit..zo redeneer ik..
Met dure kleding zie je er natuurlijk niet per defintie goed uit...
yette schreef op 21 december 2007 @ 12:34:

Toen ze nog niet bekend was, woonde ik bij d'r in de buurt :)
Ja nee, maar dán.... Dán zou ik het ook kopen!!! ;-)
fleurtje schreef op 21 december 2007 @ 12:37:

[...]





Met dure kleding zie je er natuurlijk niet per defintie goed uit...
Kijk maar in die glossy's, ook de rijksten der aarde slaan de plank wel eens verschrikkelijk mis voor meer dan ¤5000,-
Omdat het mij vooral om de stof en de snit gaat, verbaas ik me er juist vaak over dat steeds meer mensen kleding via internet kopen. Voor kinderen kan ik me het wel voorstellen, of voor iets wat je al vaker hebt gekocht en kent.
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
De kwaliteit van merkkleding vind ik vaak schandalig tegenvallen .

Ik koop regelmatig merkkleding omdat ik het vaak net wat mooier vind en een betere pasvorm .Alleen bovenkleding,geen broeken .

Die koop ik vaak bij H&M en dat bevalt prima .Spijkerbroeken draag ik niet
Ik vind de kwaliteit dus echt wel beter.



Mexx en Esprit vind ik trouwens niet (meer) onder merkkleding vallen. Inderdaad op elke straathoek te koop tegenwoordig.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat mensen vaak ook merkkleding kopen om erbij te horen of om te laten zien dat ze geld hebben. Daar zal ongetwijfeld niemand zich in herkennen hier ;-)



Zelf vind ik het volslagen onbelangrijk, en moet ik echt even twee keer kijken als ik in de bladen een tas zie van ¤ 1100!

Natuurlijk zal de kwaliteit goed zijn en het leer soepel, maar ik koop zelf liever 2 keer per jaar een goedkopere tas (loop ik ook niet altijd met dezelfde :) )



Merkkleding voor kinderen vind ik helemaal van de zotten. Als ik kijk hoelang mijn vijf-jarige met een broek doet dan wil ik daar echt niet meer als 15 euro aan uitgeven. En de ik-heb-op-mijn-knieën-gespeeldgaten zouden er bij een merkbroek ook wel gezeten hebben denk ik!
Urban Lily schreef op 21 december 2007 @ 14:36:



Merkkleding voor kinderen vind ik helemaal van de zotten. Als ik kijk hoelang mijn vijf-jarige met een broek doet dan wil ik daar echt niet meer als 15 euro aan uitgeven. En de ik-heb-op-mijn-knieën-gespeeldgaten zouden er bij een merkbroek ook wel gezeten hebben denk ik!
*zoekt smiley met dichtgeritste mond*

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven