Mode & Beauty alle pijlers

Curly girl methode

04-02-2017 21:41 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi,



Ik zag dat er wel een oud topic over te vinden is maar ik ben benieuwd of er meiden bekend zijn met deze methode.

Ik denk dat dit voor mijn haar zou kunnen werken aangezien ik al een aantal dingen toe pas.



Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen of tips!
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik geen shampoo maar alleen nog maar conditionair, en niet meer mijn haar borstelen maar met vingers ontklitten.
i want your loving and all your lovers revenge, you and me could write a bad romance
Wat houdt die methode in?
Ik ben er al 1,5jaar mee bezig, heb een tijd veel krullen gekregen, maar die zijn er inmiddels weer uit. Waarom dat is? Geen idee. Mijn haar wordt nu ook weer veel sneller vet.
Alle reacties Link kopieren
De korte versie: wassen met conditioner i.p.v shampoo



De lange versie



Curly Girl Stappenplan



Voordat je begint met de Curly Girl Methode was je je haar voor de allerlaatste keer (!) met je gewone sulfatenshampoo om je haar volledig te ontdoen van siliconen en eventuele andere build-up.



Verzorging

Stap 1: Gebruik een conditioner zonder siliconen om je haren te wassen!

Spoel je haren eerst goed uit. Verdeel dan ruim conditioner over je hoofd en haren. Masseer je hoofdhuid grondig met je vingertoppen (niet met je nagels!). Grondig, maar niet te ruw! Door de wrijving komen vuil en productrestjes los. Spoel

je haren goed uit, terwijl je doormasseerd.

TIP1: Vaak helpt t om eerst 2 minuten te wachten voordat je gaat masseren, zodat de conditioner het vuil eerst enigszins

los kan weken.

TIP 2: bij lange haren is het vaak makkelijker om deze stappen ondersteboven te doen, zodat het gewicht van je haren de

massage niet in de weg zit.



Als je wassen met alleen conditioner moeilijk vol kunt houden of ervaar je build-up, dan kun je een sl(e)s-vrije shampoo op basis van cocamidopropyl betaine of coco betaine gebruiken om je haren op zachte wijze te reinigen. Zie hier een lijstje van milde shampoos zonder siliconen

Dit noemen ze bij de Curly Girl methode low-poo.

! Mensen met haartype 2 vinden het vaak prettiger om regelmatig conditioner-wassen (co-was) met shampoo (low-poo) af te wisselen. Omdat golvende haren vaak minder droog zijn van nature dan de meer krullende, krijgen zij sneller build-up van conditioners.

Bepaal je haartype…



Stap 3: Verdeel een conditioner of anti-klit crème zonder siliconen over je natte haar.

Laat 3 minuten inwerken en kam voorzichtig je haren met je vingers of met een wijdgetande kam. Spoel de conditioner hierna goed uit.

TIP: een kam met flexibele tanden voorkomt dat je haren breken vóór je de kans hebt de klitten uit te kammen.



Stap 4: Neem wat van dezelfde conditioner of een wat zwaardere als leave-in. Deze spoel je dus niet uit en is vooral bedoeld voor haren die erg droog zijn. Gebruik je een krulcrème in je stylingroutine, dan kun je deze stap overslaan. Je kunt ook een leave-in alleen op de puntjes aanbrengen.



Tip 1: je kunt een drupje honing aan je leave-in conditioner toevoegen voor extra hydratatie én krulkracht.

Tip 2: je hoeft niet persé een speciale leave-in conditioner te kopen, je kunt gewoon je reguliere conditioner gebruiken.



Styling



Stap 5: Krulcrème of ander product dat krulactiverend werkt, sommigen gebruiken liever een beetje mousse of pure aloë vera gel. Aanbrengen in nat haar. Zie ook: Krulactivator-techniek In de winter kun je nu een sealer aanbrengen. Dat is een product dat voorkomt dat je haren teveel vocht verliezen en droog en breekbaar worden, zoals pure (kokos)olie of een product dat karité boter of shea butter (INRI: butyrospermum parkii) bevat.



Stap 6: Gel. Veel krullenbollen brengen deze het liefst aan in kletsnat haar om zeker te weten dat ze geen stukje overslaan en zo pluizen (frizz) kunnen voorkomen.

Als je haren er heel erg lang over doen voordat ze droog zijn, kun je beter je krullen eenmaal een flinke scrunch geven met een microvezel doek of hydrofiel doek (katoenen luier) voordat je de gel door je haren verdeeld. [Ik doe mijn haren meestal in een plop terwijl ik mezelf ondertussen afdroog] Vingerkam de gel voorzichtig pluk voor pluk door je haren, van haaraanzet tot punten, waarbij je na iedere pluk deze even scruncht om de krul erin te houden. Je kunt

je haar in een paar secties verdelen om er zeker van te zijn dat je je hele haar gehad hebt.

Om de gel goed te activeren kun je nu je handen nat maken onder de kraan en (ondersteboven, als je krul bij de haaraanzet wilt) je haren voorzichtig ‘squishen’. Squishen zegt t eigenlijk al, je scruncht zo zacht je haren dat ’t een squish-geluid

maakt.



Gebruik je liever een mousse, dan kun je deze op dezelfde wijze aanbrengen als gel. Hier vind je geschikte mousses als je CG bent.





Stap 7: Heb je langer haar dan schouderlengte, dan is ploppen wellicht iets voor jou. Ploppen is een manier om je krullen te drogen zonder dat je krul uitzakt. Dat doe je door je haren in een doek (liefst jersey of microvezel, je kunt een t-shirt met lange mouwen gebruiken) te drogen.



Zo doe je dat:

Leg het t-shirt ondersteboven voor je neer op bed of wc-deksel, dus met de halszijde naar je toe. Mouwen opzij. Buig voorover en laat je haar voorzichtig zakken midden op het shirt; je zult zien dat je krullen als een accordeon opvouwen.

Zodra je met de bovenkant van je hoofd het shirt raakt, reik je voor je uit om de onderzijde van het shirt over de achterkant van je hoofd te vouwen. De zijkanten van de onderkant breng je om je hoofd heen naar je voorhoofd. Even goed stil houden, de mouwen beetpakken en naar achteren brengen over de onderzijde van het shirt heen (bij je nek), kruis de mouwen en breng ze naar voren waar je er een knoop in legt. Ga maar weer rechtop staan. De uiteinden stop je weg onder de doek. Nu heb je je haren als het ware gescruncht onder de “tulband” zitten.

Dus geen pluis door teveel scrunchen én je hebt je handen vrij om andere dingen te doen terwijl je haar droogt!



NB: Deze stap is een toevoeging van krullenkoppies en niet als basisverzorging in het CG handboek beschreven.



Sommigen met korter haar, maar ook sommigen met langer haar, hebben meer baat bij even goed droogscrunchen met een microvezel of jersey doek voordat ze hun krullen aan de lucht laten drogen of:

Stap 8: Diffusen. Als haren aan de lucht laten drogen te lang duurt of je krullen teveel uitzakken door het gewicht van water en stylingproducten, dan is diffusen een snelle en veilige manier om je haren te drogen. Als er bij je föhn

geen diffuser is meegeleverd, of een veel te kleine, dan kun je een universele diffuser kopen die je op je föhn kan zetten. Droog je krullen altijd op de koelste stand en tot ongeveer 80% droog. Laat je haren verder aan de lucht drogen.

Foto van diffuser opzetstuk



Stap 9: Afblijven! Heel belangrijk: kom niet aan je krullen voordat ze helemaal droog zijn! Anders is al je moeite voor niks geweest. Want aanraken betekent pluis en dat wil je nu juist voorkomen. Pluis= minder definitie= minder krul.



Stap 10: Scrunch de crunch eruit. Als je krullen helemaal droog zijn, dan kunnen ze hard aanvoelen door gel/mousse (crunch). Dat kun je eenvoudig oplossen door voorzichtig met je handen de gellaag stuk te scrunchen terwijl je ondersteboven staat. Begin bij je haaraanzet door voorzichtig met je handen onder je haar te schuiven en heen en weer te schudden, daarna steek je je handen halverwege in je haar en scruncht voorzichtig naar boven. Ga even rechtopstaan en bekijk het resultaat voordat je te lang doorscruncht. Zien de puntjes er nog dun en plakkerig uit, dan houd je je haar weer ondersteboven en scruncht voorzichtig de uiteinden nog even.

Je kunt hiervoor eventueel wat krulcrème, conditioner of olie gebruiken, maar nooit teveel want dan krijg je een slap bosje krullen.

TIP: als je denkt dat je haren nog een beetje vochtig zijn onder de gel, dan kun je voorzichtig de crunch eruit scrunchen met een hydrofiele doek. Ik heb gemerkt dat de doek dan net dat beetje vocht opneemt dat anders je krullen zou laten inzakken. Pas wel op dat je niet te lang doorscruncht, anders gaat je haar pluizen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een hele lange tijd volgens cg mijn haar gewassen. Ik was in het begin dolblij want ik liep al jaaaaaren rond met een pluizenbol door de stomme sulfaten in de shampoos waar ik iedere dag mee waste. Ik herken de krullies die dit doen ook echt aan hun droge haar. Dan denk ik aaaahhh mag ik aub je haar wassen. Maar dat terzijde. Na een tijdje kreeg ik mn haar gewoon niet meer goed schoon. Ik heb echt shampoo nodig dus ik wissel af met een shampoo zonder siliconen.

@minime3 op krullenwijzer.nl vind je veel info (niet mijn blog)
Alle reacties Link kopieren
Lunaleeflang gebruik je conditioners met silliconen? Dan komt het denk ik omdat de conditioner je haren te zwaar maakt.



Alleen met conditioner wassen lijkt mij helemaal niks. Ik was met de volledig natuurlijke shampoobars van Chagrin Valley en doe een conditioner van Andrelon Natuurlijk Puur in mijn punten (ongeveer vanaf onder de oren. Iniedrergeval de hoofdhuid vermijden!). Hier zitten geen silliconen in, dus maakt mijn haar niet te zwaar. Ik heb ook krullen trouwens.
''The sea, once it casts its spell, holds on in its net of wonder forever.''
Alle reacties Link kopieren
Er wordt trouwens ook aangeraden om met een grove kam van hout te kammen bij krullen. Ik heb deze ooit bij de bodyshop gekocht, maar mijn haren werden daar echt enórm pluizig van. Dus dat vind ik echt geen aanrader
''The sea, once it casts its spell, holds on in its net of wonder forever.''
Muurhanger, nou ik gebruik een iets andere methode. Ik gebruik zelden conditioner en de conditioner die ik heb is 'goed' zeg maar ;)
OMG wat een werk. Nevermind. Ik shampoo gewoon eerst en dan conditioner, beide Inecto Kokos. Alles gewoon eruit spoelen. Goed borstelen als het nat is, mousse erin. even schudden, aan de lucht laten drogen, klaar. Works every time.



Oja. Op dagen dat ik m'n haar niet was, smeer ik er wat Andrelon perfecte krul in.
Alle reacties Link kopieren
quote:MiniMe3 schreef op 05 februari 2017 @ 13:18:

OMG wat een werk. Nevermind. Ik shampoo gewoon eerst en dan conditioner, beide Inecto Kokos. Alles gewoon eruit spoelen. Goed borstelen als het nat is, mousse erin. even schudden, aan de lucht laten drogen, klaar. Works every time.



Oja. Op dagen dat ik m'n haar niet was, smeer ik er wat Andrelon perfecte krul in.Ja in het begin veel werk maar na een paar keer heb je de routine er wel in. En mooiere krullen dan je je ooit had kunnen voorstellen
Alle reacties Link kopieren
Net voor het eerst gewassen en moet zeggen dat het er goed uit ziet.

Nu nog ff uitvogelen hoeveel gel enzo maar tot nu toe bevalt het wel.
Alle reacties Link kopieren
goh die beschrijving klinkt als washday
Relax we're all crazy, it's not a competition
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook een vraagje voor curly girls met erg dik haar!
Sinds 2 maanden gebruik ik de Cantu shampoo, conditioner en leave in, om eerst en vooral mijn haar weer terug een beetje gezond te krijgen en terug te laten groeien. Een dik jaar geleden knipte ik wanhopig al mijn haar kort omdat mijn haar zo droog en onhandelbaar was geworden, maar door het korte haar moest ik nog meer (slechte) stylingproducten gebruiken en ging het van kwaad naar erger. Ik heb erg veel en dik haar. Telkens ik naar een andere kapper ga, krijg ik hier wel opmerkingen over. Nergens kennen ze iemand met zo veel haar :)!
Door de CG methode min of meer toe te passen, ik gebruik nu dus Cantu shampoo, conditioner, leave in en om te stylen de Studio Line mousse van L'Oreal (zonder alcohol, siliconen en parabenen), is mijn haar wel snel gegroeid (het groeit zowiezo wel snel), en voelt het na al die stappen wel heel gezond.
MAAR... als ik geen leave in gebruik, heb ik nog steeds een enorme pluizenbol, lees, mijn haar laten drogen zonder leave in en styling is dus not done...
EN... zomaar effe snel 's morgens mijn haar wassen en drogen zit er dus ook niet in.. met een diffuser ben ik zeker een half uur bezig om mijn (nog steeds redelijk korte) haar netjes droog te blazen op de laagste stand... laat staan dat ik het aan de lucht laat drogen... dan duurt het, zonder te lachen, een paar uur...
Iemand tips, tricks,... echt alles is welkom!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven