Mode & Beauty alle pijlers

De snit van kleding of de kleur: wat prevaleert?

25-05-2017 21:30 113 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onlangs heb ik een stijl- en kleurenadvies laten doen. Heel erg leuk. Naar aanleiding van dit advies ben ik online eens gaan kijken voordat ik de stad inging met een goed gevulde portemonnee. Het valt voor mij met maat 48 niet echt mee om leuke kleding te vinden die voldoet aan de eisen van het stijl- en kleuren advies. Vaak is òf de kleur is fantastisch, maar de snit waardeloos (ik moet bijvoorbeeld V hals dragen en het zijn vrijwel allemaal ronde halzen in mijn maat) of de snit is goed (ik moet een "empirelijn" hebben (taille net onder de borsten) maar de kleur is vreselijk en niet flatterend en zit niet in de kleurenwaaier.

Toen ik haar vroeg wat voor haar prevaleerde gaf ze als antwoord dat ik dan eerst naar de basis stukken moest zoeken voor de garderobe. En gelijk daar ga ik al mis: ik mag bijvoorbeeld geen zwart dragen. (te hard voor mijn type) De jasjes van broekpakken moeten op kruishoogte hangen. Negen van de tien broekpakken hebben blazers die hoger eindigen. Dus zelfs met de basis kleun ik al mis als ik aan alle eisen zou moeten voldoen. Dan zie ik een keigaaf broekpak in een spetterende petrolkleur maar dan is dus dat jasje weer compleet verkeerd.

Dus ik vroeg me af: als jullie gaan shoppen voor kleding wat is dan belangrijker? De kleur of de snit? Of zoek je net zolang door tot je iets vindt dat aan beide kenmerken voldoet? Ik hoef dus geen links naar websites, maar echt : waar letten jullie als fashionista's het meest op?
Alle reacties Link kopieren
Kleur is toch doorslaggevend, dat haalt je hele tint op. Liever "dikker "ogen maar wel uitgeslapen en fris dan iets mooier geaccentueerd figuur en er flets uitzien.

Maar voor de basisstukken zeker verder zoeken en bereid zijn misschien iets meer te betalen, daar kan je jaren mee doen en zal je ook echt veel dragen met veel plezier.
anoniem_195604 wijzigde dit bericht op 25-05-2017 21:41
0.75% gewijzigd
Naar hoe ik eruit zie in de spiegel, staat het mooi, neem ik het mee. Maar ik heb dan ook nog nooit een kleur- en stijladvies gehad. Ik zou denk ik eerder voor kleur gaan, dan kijken of een jasje wel de goede lengte heeft...
Alle reacties Link kopieren
Beide. Ik doe niet aan compromis. Dus inderdaad niet die ronde hals hoe mooi het shirtje verder ook is. Maar ook niet dat beige shirtje al zit het prachtig.
Alle reacties Link kopieren
Voor mij zijn beide even belangrijk. Ik kijk vooral naar goede pasvorm (voor mijn bouw) en kwaliteit en model.
Nu heb ik zelf in de mode gezeten (inkoop, styling en verkoop) en durf ik te beweren dat ik er een meer dan gemiddeld goede kijk op heb. Het advies om te investeren in de basics is goed. Bespaar daar niet op. Leer combineren. Ga naar een winkel waar je een goed advies krijgt. Koop niet in de ene winkel een broek, in de volgende een trui en in weer een andere zaak een jasje. In de betere winkels hebben ze van kledinglijnen vaak meerdere soorten kledingstukken die op elkaar afgestemd zijn. Dan past dat jasje dus leuk bij een broek en met een mooie top is het een zakelijk pak. Met een glanstop een uitgaansoutfit en met een grog gebreide trui een leuke winteroutfit.
Kijk naast de kleuren die je staan ook naar je lichaamsbouw.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Snit en vooral ook de stof. En gelukkig hou ik niet zo van kleur. Maar eigenlijk is de kleur of niet dus ook belangrijk.
Als ik echt moet kiezen denk ik de kleur. Pasteltinten staan me echt niet. Aangezien ik behoorlijk slank ben, is de snit iets minder belangrijk (hoewel ik hier ook echt wel op let). Ik hou erg van de prinsessenlijn.
Ik ben geen fashionista maar wel een pietje precies wat betreft mijn kleding. Ik heb ook een grotere maat en voor mij moet het allereerst goed zitten (o.a. dus geen hobbezak, niet te kort - dat flatteert mij niet -, ook niet te strak - dat vind ik zelf niet prettig -, het moet niet trekken, ik moet me er lekker in kunnen bewegen, het moet geen stof zijn waarin alles zich aftekent en het moet leuk staan) en dan kijk ik naar de kleur. Maar ik koop het alleen als het zowel goed zit, als een kleur is die bij mij past.

Wel doe ik soms een consessie; ik heb het liefst ook een v-hals, maar als het een heel goed zittend, fijn, leuk shirt is in een goede kleur dan neem ik - afhankelijk van hoe leuk het shirt is en hoe goed het staat - op de koop toe dat het geen v-hals heeft. Maar dat is zo even de enige consessie die ik kan bedenken.

Ik zoek dus dan ook veel zaken (veelal online - ik kan het meestal goed inschatten) af, omdat ik de meeste kleding niet geschikt / leuk / prettig vind.
anoniem_6515dbffb48c1 wijzigde dit bericht op 25-05-2017 22:13
2.90% gewijzigd
hier kleur. Ik heb wat hoger gesloten blousjes puur op kleur en/of print of soort stof.
En dan let ik meer op lengte (ik loop nogal snel met een blote rug) dan op mooi gesneden.
Goed om even te beseffen, want ik heb ook kledingstukken met beide kwaliteiten dus eigenlijk gek dat ik daar genoegen mee neem!
Ik draag vrijwel altijd zwart dus heb jouw probleem niet, maar kan wel zeggen dat snit heel belangrijk is. Het kan een kledingstuk chique of goedkoop maken (ongeacht de prijs ervan) en van jou een juten zak of een statige dame. Uiteraard is kleur ook belangrijk, maar zo lang een kleur je niet echt niet staat is het minder belangrijk dat het in je waaier voorkomt. Ik kan bijvoorbeeld wit of geel absoluut niet hebben, past niet bij mijn huid, warm blauw en groen staan mij fantastisch, maar er zitten ook veel kleuren tussenin die me niet per se mooier maken maar ook niet lelijker. Mocht je een goed passend kledingstuk vinden in een dergelijke niet-perfecte kleur dan lijkt me dat geen ramp. Een kledingstuk in de perfecte kleuren maar met goedkope stof of een niet-flatterende pasvorm zou ik dus absoluut niet doen.
Alle reacties Link kopieren
Vandaar dat ik zo de pest aan (kleding)winkelen heb.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Grappig. Ik (maat 38/40) stel hoge eisen aan snit/pasvorm, kwaliteit en stof en juist minder aan kleur. Veel kleuren staan me wel dus daarom vind ik het dan denk ik minder belangrijk. Ik heb wel een paar favoriete kleuren, zoals olijfgroen en marineblauw. Maar ik heb nooit een kleurenadvies gehad dus het is puur op gevoel.

Ik vind het ook moeilijk om aan kleding te komen die aan al mijn eisen voldoet. Eigenlijk vind ik dat alleen bij de dure merken (bijv. Millen) en daar kan ik helaas niet mijn hele kast mee vol hangen. Het segment daaronder biedt me vaak net niet wat ik zoek en dan neem ik maar genoegen met second best. Ik kan moeilijk in mijn ondergoed naar het werk tenslotte.
Alle reacties Link kopieren
Meestal als zwart niet flatteert, kan je die kleur wel dragen als broek.

Die kleurenvoorschriften gelden vooral het bovenstukje, dus top en jasje. Je kan rustig een zwarte broek kiezen ook al komt die kleur niet voor in je palet. Een qua kleur niet-flatterend jasje kan je beter laten passen bij je teint door een mooie top of sjaal die wél de goede kleuren hebben.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Hier maat 50 à 52 ...
Ik ben al lang blij als ik iets vind dat én naar mijn smaak is én waar ik mee sta én niet in een kleur is die ik afgrijselijk vind.
En waarvan ik schat dat de stof niet na een week of 3 keer dragen al stuk is.
En dat het stuk dan nog betaalbaar is. En niet na een half seizoen al uit de mode.

Met "kleuren" die zogezegd wel of niet goed zouden zijn, hou ik dus geen rekening.
Ik zal zelf wel in de spiegel kijken of ik het wel of niet vind staan.

V-halzen zijn hier dan weer gelijk uitgesloten vanwege een litteken.
Die bekijk ik niet eens.

Het is met al mijn eigen eisen al moeilijk genoeg om kleding te vinden.
Alle reacties Link kopieren
De pasvorm is voor mij het allerbelangrijkst icm de stof. Inmiddels weet ik heel goed welke modellen flatteren en wat ik links moet laten liggen. Kleur is belangrijk, maar niet doorslaggevend. Mij is ook weleens verteld dat zwart te hard zou zijn, maar daar trek ik me niet veel van aan. Een zwarte broek of rok is ver genoeg verwijderd van je gezicht en onder een zwart jasje kan een top die je kleur wél ophaalt. Ook kun je met een zomers kleurtje meer/andere kleuren hebben dan in de winter. Anderzijds zou ik niet snel voor lichtroze of beige gaan, omdat het echt te flets wordt.
Een kledingstuk moet echt goed zitten/flatteren wil ik het kopen.
Het is heel fijn om te weten bij welke winkels kleding verkocht wordt die past bij jou, zowel mbt stijl als pasvorm. Veel kijken dus en evt. aan mensen die iets moois dragen, vragen van welk merk het is. Het kan natuurlijk dat een spijkerbroek van merk X helemaal voor jou is, maar de jasjes van X zijn niets voor jou en die haal je dan bij Y.
Alle reacties Link kopieren
super! Dank jullie wel voor de reacties. Ik kan hier wat mee en ga ook absoluut aan de slag.
Ik neig zelf het meeste naar pasvorm en snit, moet ik eerlijk bekennen.

ik zie al dat er een grote toekomst voor me is weggelegd in het neuzen naar kleding. Iets wat ik overigens, vreselijk vind. Omdat, wat mij staat, dan natuurlijk weer net niet in de mode is :)

tinybell:precies mijn punt tot vandaag de dag. vandaar dat stijl- en kleuradvies. de kleurenwaaier viel qua kleur "tegen". ik mag vrijwel alleen nietszeggende kleuren....

retrostar: ja, ik denk dat ik toch trouw blijf aan mijn zwarte broeken.

uiteraard kan je je hele garderobe niet in een keer vervangen. Waar ik nu vooral mee zat, is dat niets, werkelijk niet 1 kledingstuk voldeed aan de eisen van de styliste, qua kleding en kleur. dus alles moet "weg" uiteraard ga ik dat niet doen. Als alles "weg" is, moet ik dus vreselijk veel nieuwe dingen kopen. Dan kan je best investeren in mooie stukken maar die draag je dan ook veel, omdat je domweg niets anders meer hebt, zozegd. die slijten dan weer heel erg veel waardoor je er dus weer niet uitziet na een poosje of dan je wederom de hele helse kledingtocht opnieuw kan doen. Of je moet er voor kiezen om de ene dag er "stunning" uit te zien en de andere dag als een mislukte fotoshop. geeft niet, maar ik moet ook nog het visitekaartje worden van het bedrijf; ik moet de receptie gaan bemannen!

ik denk dat ik gewoon 2 garderobes aanschaf. een voor het werk, die ik wel ok, vind en die voldoet aan het overgrote deel van mijn stijl- en kleuradvies en een naar mijn hart, foute kleuren of snit of niet, voor privé.
Wat zijn dan 'nietszeggende kleuren'?

En voor mijn nieuwsgierigheid, wat is je haarkleur/kleur ogen enzo?

Ik kijk naar allebei. Een kleur die je niet goed staat kan je er echt ziek doen uitzien. Ik voel me daar niet prettig bij, maar een model dat me niet flatteert voel ik me ook niet goed bij.
Alle reacties Link kopieren
perzina: nietszeggende kleuren wit, ivoor, beige, lichtgrijs, huidkleur

mijn haarkleur is ondefinieerbaar: een soort muisbruin. Het is niet grijs, overigens. De kleurenadviseuse had er ook moeite mee om de juiste kleur te vinden. Mijn kapper, die van mijn altijd de vrije hand krijgt, kreeg zo ongeveer een rolberoerte toen ik het haar vertelde; ze kleurt me namelijk altijd een warme honingtint (vind ik zelf ook heel mooi staan) en dat was dus te "blond".

mijn ogen hebben ook niet 1 specifieke kleur. Het meest overheerst een donker grijs-groen. Ik, weet, dat als ik oogschaduw met een oranjeachtige tint draag, mijn ogen blauwer worden en met een bronstint worden ze grijzer. De kleurenadviseuse ging voor de laatste optie.
Alle reacties Link kopieren
Allebei dan liever iets minder kleding in de kast. Liever weinig goede kleding in gaderobe dan veel slechte keuzes.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
dannas schreef:
25-05-2017 21:58
Beide. Ik doe niet aan compromis. Dus inderdaad niet die ronde hals hoe mooi het shirtje verder ook is. Maar ook niet dat beige shirtje al zit het prachtig.
Je kan ook het gebrek aan v-hals compenseren met een lange ketting met hanger die in een V valt bijvoorbeeld.
Zo kun je 'verkeerde' kledingstukken nog wat ophalen.
Meiroosje schreef:
26-05-2017 08:32
perzina: nietszeggende kleuren wit, ivoor, beige, lichtgrijs, huidkleur

mijn haarkleur is ondefinieerbaar: een soort muisbruin. Het is niet grijs, overigens. De kleurenadviseuse had er ook moeite mee om de juiste kleur te vinden. Mijn kapper, die van mijn altijd de vrije hand krijgt, kreeg zo ongeveer een rolberoerte toen ik het haar vertelde; ze kleurt me namelijk altijd een warme honingtint (vind ik zelf ook heel mooi staan) en dat was dus te "blond".

mijn ogen hebben ook niet 1 specifieke kleur. Het meest overheerst een donker grijs-groen. Ik, weet, dat als ik oogschaduw met een oranjeachtige tint draag, mijn ogen blauwer worden en met een bronstint worden ze grijzer. De kleurenadviseuse ging voor de laatste optie.
Oh, en het is een advies he. Geen dwingend decreet.
Als jij je haar in warm honingblond wil, dan moet je dat gewoon doen.
Alle reacties Link kopieren
starshine: dat van die ketting had ik ook bedacht, maar dat kan dus niet, omdat mijn ideale ketting lengte net boven de borsten moet eindigen, volgens de adviseuse...

En je hebt gelijk: het is een advies. Maar ik wil op zich de uitdaging wel aangaan om de juiste kledingstukken te vinden. Als dat niet lukt, dan zal ik een compromis moeten sluiten. Ik was benieuwd hoe en of anderen dat doen.
Ah okay. Ik snap het.
Als ik winkel kijk ik niet eens naar kleuren die mij slecht staan. Ik kijk alleen naar de juiste kleur en daar probeer ik dan de juiste snit in te vinden. Compromissen zul je altijd moeten maken ben ik bang. Of je moet een kleermaker hebben.
Ik heb zo mijn twijfels over de adviseuse. Je vind je honingtint haarkleur zelf mooi staan en je kapper vindt dat kennelijk ook. Omdat de adviseuse het zegt moet alles nu anders?
anoniem_171013 wijzigde dit bericht op 26-05-2017 23:00
0.84% gewijzigd
Met aan oranje achtige tint worden je ogen blauwer schrijf je. Klinkt mooi samen met honingblond haar. Misschien een shirt in die tint?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven