Mode & Beauty alle pijlers

Gevoerde softshell warm genoeg wanneer het vriest?

21-09-2017 22:40 22 berichten
Ik heb gisteren een softshell winterjas gekocht die gevoerd is met dunne fleece. Het leek me ideaal (water- en winddicht en toch ook netjes), maar nu twijfel ik toch of ie wel warm genoeg is. De winkelmedewerkster was nogal overtuigend, maar de jas is echt best dun voor een winterjas.
Ik kan het nu natuurlijk niet testen, dus daarom maar even hier de vraag: heeft iemand ervaring met zo'n softshelljas met fleecelaagje? Is dat warm genoeg, ook wanneer het vriest?
Alle reacties Link kopieren
Ja voor op vakantie omdat hij niet teveel ruimte innam. Ik heb kou geleden kan ik je zeggen. Maar ik ben ook een koukleum.
Ik kan de winter alleen overleven in een dikke dikke lange jas.
Nee. Of het moet een hele speciale van bijzondere stof zijn. Waar duidelijk bij vermeld staat dat voor temperaturen onder nul geschikt is.
Bloemetjefresia schreef:
21-09-2017 22:44
Ja voor op vakantie omdat hij niet teveel ruimte innam. Ik heb kou geleden kan ik je zeggen. Maar ik ben ook een koukleum.
Ik kan de winter alleen overleven in een dikke dikke lange jas.
Hm, dat klinkt niet best. En die had ook zo'n extra laagje?
Softshell is eigenlijk niet waterdicht, maar wel waterafstotend. Waterdicht wordt het pas als deze gevoerd is met goretex. Maar dan heb je het over jassen van €250,=.
Ga er maar niet van uit dat deze jas warm genoeg is voor de winter. Als tussenjas, voor nu ongeveer, is dit wel geschikt.
Alle reacties Link kopieren
Ligt er aan wat je gaat doen. Van de auto naar je huis gaat prima. Wil je met de fiets naar je werk dan is ie niet warm genoeg. (voor mij dan).
Alle reacties Link kopieren
Trek er anders wanneer het echt koud is een lekker dikke trui onder aan. Of is de jas daarvoor te krap, met te smalle mouwen?
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren
Ik vond hem de afgelopen winter warm zat om in te lopen of korte stukken te fietsen. Maar dat zal voor iedereen anders zijn.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Nee, het is een herfstjas.
Die van mij (met voeringlaagje) is prima voor de temperatuur +/- 12 t/m 16 graden. Met kouder weer draag ik een winterjas. Ik vind het echt een tussenjas.
Bubblegum1 schreef:
21-09-2017 22:51
Ligt er aan wat je gaat doen. Van de auto naar je huis gaat prima. Wil je met de fiets naar je werk dan is ie niet warm genoeg. (voor mij dan).
Juist op de fiets draag ik een minder dikke jas dan wanneer ik met de trein ga. Op de fiets wordt het al snel warm.
Hmm.. lastig! Hij is namelijk wel echt leuk. Het is geen sportieve jas, maar een wat nettere.
Ik heb nog wel een winterjas die warm genoeg is wanneer het vriest, maar dit leek me nou juist zo ideaal bij winterse buien (even getest met de mouw onder de kraan en het water parelt er mooi af).
Ik denk er nog even over na, hij was behoorlijk prijzig, dus voor erbij/tussendoor vind ik het denk ik het geld niet waard.

Een dikke trui eronder kan wel, maar dat wil ik eigenlijk niet hoeven doen bij een winterjas.
Softshell heeft een waterkolom van zo'n 3000mm/m2. Dat betekend dat het 'waterdicht' is maar niet bestand is tegen welke vorm van druk dan ook. Denk hierbij aan de vouwen in je ellebogen, oksels en eventuele rugzakken.
Van sneeuwvlokken wordt je minder nat dan van regen, maar sneeuwvlokken blijven op je jas liggen waar regendruppels er af glijden. En juist daardoor zal er door sneeuw meer druk opgebouwd worden dan door regen, zal de jas met sneeuw minder waterdicht zijn dan met regen.
ducktape schreef:
21-09-2017 23:11
Softshell heeft een waterkolom van zo'n 3000mm/m2. Dat betekend dat het 'waterdicht' is maar niet bestand is tegen welke vorm van druk dan ook. Denk hierbij aan de vouwen in je ellebogen, oksels en eventuele rugzakken.
Van sneeuwvlokken wordt je minder nat dan van regen, maar sneeuwvlokken blijven op je jas liggen waar regendruppels er af glijden. En juist daardoor zal er door sneeuw meer druk opgebouwd worden dan door regen, zal de jas met sneeuw minder waterdicht zijn dan met regen.
Je hebt me overtuigd, ik ga 'm morgen terugbrengen en een lekkere dikke jas aanschaffen ;-D
Doe eens een linkje!
Ik ben een koukleum en had er een van ilse jacobs, die was heel stevig en heel warm. Maar die softshell ging enorm stinken van een goede regenbui. Deed hem op een gegeven moment standaard in de droger na een goede bui.
Dus toch maar weggedaan maar warm zat.
Voor warm ga ik nu voor zo plastic mogelijk, lekker dik gevoerd van polyesther ofzo. Bontkraag haal ik er wel af hoor :-).
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er vroeger een gehad, een lichtbruine parka, en hij ademde goed waardoor je niet afkoelt door het zweet wat niet wegkan.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Mijn laatste jas (vier of vijf jaar geleden) was van Gore-tex en dat voelt van binnen een stuk meer plastic-achtig en aanvankelijk voel je dus meer zweetontwikkeling op je lijf maar daar raak je aan gewend. Wel extreem winddicht.

Ik heb ook een jas met een plastic-achtige gummi toplaag die ook geheel wind- en vochtdicht is, ook dik gewatteerd maar een stuk minder warm dan de Gore-tex jas, dus er moeten meer factoren spelen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
himalaya schreef:
21-09-2017 22:57
Ik vond hem de afgelopen winter warm zat om in te lopen of korte stukken te fietsen. Maar dat zal voor iedereen anders zijn.
Ja, ik krijg het ook altijd warm buiten. Misschien een paar dagen per jaar dat ik de sluiting dicht rits en diep in mijn jas duik. Een capuchon tot aan je mond gesloten helpt om de laatste kou te weren.

Vroeger als kind had ik het ook gauw koud kan ik me herinneren.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Materiaal wat niet geheel vochtafstotend is behandel ik met een spuitbus Harmisol. Daarna voorlopig niet gewoon wassen natuurlijk. :proud:

Het schijnt nog te bestaan en het assortiment is uitgebreid zie ik.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Een normale softshell vind ik véél te koud om in de winter bij -6 naar mijn werk te fietsen. Bovendien is hij veel minder waterdicht dan een gewone outdoorjas of winterjas.

Ik heb er eentje als 'tussenjas' en daarvoor is hij echt ideaal. Zeg maar van +5 tot +15 graden. Lekker warm voor in de herfst en lente, niet te dik / 'opgepropt', helemaal top. En ik heb er eentje om in de tuin te werken. De draag ik wel hartje winter, maar dan werk je je ook flink in het zweet (we hebben een gróóóte tuin ;) ). Voor gewone omstandigheden vind ik een softshell te koud voor hartje winter.
anoniem_63c8fc15a6c5b wijzigde dit bericht op 22-09-2017 10:07
3.07% gewijzigd
dubbel

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven