Mode & Beauty alle pijlers

Composiet facings, ervaringen?

10-11-2017 21:51 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik wil al een tijdje facings van composiet, en nu zoek ik een goede praktijk/kliniek om het te laten doen.

Ik heb al veel gezocht op internetfora, maar bijna niemand vertelt daar waar ze het hebben laten doen.

Dus mijn vraag is: wie heeft er ervaring met composiet facings en waar heb je het laten doen en hoeveel kostte het ongeveer? En ben je tevreden?

Het maakt mij niet zoveel uit waar het is, zo lang het maar in Nederland is.

Alvast bedankt voor jullie reacties!
Alle reacties Link kopieren
Waarom composiet? Porselein gaat veel langer mee/hoef je niet zo vaak te vervangen.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Tickel schreef:
10-11-2017 22:01
Waarom composiet? Porselein gaat veel langer mee/hoef je niet zo vaak te vervangen.
Omdat er minder van je eigen tand af hoeft, het is makkelijker te repareren en het is minder duur. Bovendien heb ik al een voortand die gedeeltelijk van composiet is en die is in tien jaar nauwelijks verkleurd en gaat prima mee.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees mee over facings in het algemeen
TheSky=moreBlue@Malibu
Bij mij is ooit een stukje tand afgebroken (minuscuul, maar het stoorde mij), en dat heeft de tandarts compositiet gerepareerd. Was zo gebeurd en mijn tand is nog min of meer in tact.

Ik heb geen facings, maar het idee dat ze je tanden vijlen/schuren staat me niet aan. Zonde van je gebit in mijn ogen. En je moet ze ook weer vervangen. Ik ben dan altijd bang dat ik er dan misschien geen geld voor heb.
Ik heb al jaren composiet facings en ben er erg blij mee. Lichte scheefstand van mijn tanden is ook gecompenseerd. Ik heb het laten doen bij tandarts Kilsdonk in Utrecht, Dental Clinics. Ze zit ook in andere praktijken. Elektrisch poetsen is wel een aanrader om ze mooi te houden.
Alle reacties Link kopieren
LizBakker schreef:
11-11-2017 06:35
Bij mij is ooit een stukje tand afgebroken (minuscuul, maar het stoorde mij), en dat heeft de tandarts compositiet gerepareerd. Was zo gebeurd en mijn tand is nog min of meer in tact.

Ik heb geen facings, maar het idee dat ze je tanden vijlen/schuren staat me niet aan. Zonde van je gebit in mijn ogen. En je moet ze ook weer vervangen. Ik ben dan altijd bang dat ik er dan misschien geen geld voor heb.
Porselein gaat rond de 15-20 jaar mee, composiet 5. Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen die nóg langer meegaan.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Tickel schreef:
20-11-2017 07:39
Porselein gaat rond de 15-20 jaar mee, composiet 5. Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen die nóg langer meegaan.
Vaak worden porseleinen facings gebruikt waar ik eerder een beugel aan zou raden, ook als volwassene.

En de tand onder de facing is ook verwoest. Je kunt niet zeggen haal ze er maar af, ik ga weer au naturel.
Alle reacties Link kopieren
LizBakker schreef:
20-11-2017 11:46
Vaak worden porseleinen facings gebruikt waar ik eerder een beugel aan zou raden, ook als volwassene.

En de tand onder de facing is ook verwoest. Je kunt niet zeggen haal ze er maar af, ik ga weer au naturel.
Ik heb porselein, maar kan dan ook geen beugel hebben ivm stand van kaak.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Tickel schreef:
21-11-2017 05:05
Ik heb porselein, maar kan dan ook geen beugel hebben ivm stand van kaak.
Dat kan natuurlijk, dan is het wat anders. Nou ja, voor mij is dat vijlen van de tanden dus het grootste bezwaar.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ongeveer 10 jaar geleden bij alle boventanden composiet facings laten maken.
Zag er veel beter uit, de vorm en ook de kleur.
Zijn wel erg kwetsbaar en moesten ook vaak gerepareerd worden vooral bij de aansluiting.
2 jaar geleden brak de eerste finaal af met tand en al, en heb ik een implantaat moeten nemen.
Dit jaar ook mijn hoektand afgebroken en nu in behandeling voor ook daar een implantaat.
De facings waren niet duur, en verzekering betaalde het grootste deel. Ik denk dat het me zelf 40-50 euro oer stuk heeft gekost.
Nu dus het veelvoudige aan de implantaten
Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg
Waarom wil je facings? Is een beugel geen optie?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook facings (door afgebroken tanden) en in Rotterdam laten doen. Vroeger altijd prutswerk gehad van tandartsen maar deze heeft het super gedaan. Als je een pb stuurt kan ik je wat meer info geven.
Ik zeg maar zo, ik zeg maar niets. En dan heb ik eigenlijk al teveel gezegd.
Alle reacties Link kopieren
Mejuffrouwmuis schreef:
21-11-2017 13:03
Waarom wil je facings? Is een beugel geen optie?
Beugel is duurder, wordt niet vergoed en resultaat is niet altijd blijvend. Bovendien zijn ze dan nog niet recht van de onderkant.
Alle reacties Link kopieren
kippetje29 schreef:
19-11-2017 22:44
Ik heb al jaren composiet facings en ben er erg blij mee. Lichte scheefstand van mijn tanden is ook gecompenseerd. Ik heb het laten doen bij tandarts Kilsdonk in Utrecht, Dental Clinics. Ze zit ook in andere praktijken. Elektrisch poetsen is wel een aanrader om ze mooi te houden.
Bedankt voor je reactie!
lintrup schreef:
22-11-2017 19:59
Beugel is duurder, wordt niet vergoed en resultaat is niet altijd blijvend. Bovendien zijn ze dan nog niet recht van de onderkant.
Het resultaat is alleen maar niet blijvend als je geen retainer meer draagt, of als je geen spalkje krijgt. Maar anders blijft het veel langer mooi dan facings. Bij mij waren mijn tanden ook niet allemaal één lengte, maar dat is helemaal gelijk getrokken door de beugel.

Maar het is inderdaad duur en niet iedereen wil nog met een beugel gaan rondlopen. Hoewel ik het zelf iedereen voor wie het mogelijk is aanraadt. Er gaat niets boven je eigen tanden.
Jazeker, 6 stuks maarliefst (van hoektand t/m hoektand boven). Ongeveer 15 jaar gehad (iedere facing is in die tijd 2-3x vervangen), 2 jaar geleden overgegaan op porselein.

Voordelen: relatief goedkoop (ik geloof 60-80,= per stuk), makkelijk bij te schaven naar je smaak en kleur, makkelijk te repareren
Nadelen: in de loop van de jaren geel/bruine verkleuring door tabak/wijn/kerrie/koffie die niet meer weg te krijgen is, zeer kwetsbaar: er brak iedere 2-3 jaar wel een facing af, je mag daarom ook absoluut geen harde dingen afbijten.

Nu heb ik porselein.
Voordelen: ze gaan minimaal 20 jaar mee, niet van echt te onderscheiden (zelfs dat doorzichtige van echte tanden is na te bootsen), enorm sterk dus ik mag alles eten/bijten, geen enkele verkleuring of aanslag, meer mogelijkheden in lengte omdat het materiaal sterker is.
Nadelen: duur (4000,= voor 6 facings inclusief splint/retainer/bitje en bleken van mijn hele gebit), het laten aanmeten duurt wat langer omdat ze ontworpen zijn met 3D software en in een atelier met de hand zijn gemaakt (ze worden er dan later opgezet) dus er gingen twee weken overheen waarbij ik eerst een soort proefopstelling van composiet aangemeten kreeg.

Composiet was een prima oplossing voor the time being, maar als je een permanente oplossing zoekt is porselein absoluut het geld waard. Ik ben nu echt trots op mijn stralende witte lach, bij mijn oude composiet facings schaamde ik me voor de verkleuring op het laatst (werd een soort C2 terwijl ik altijd begon met de lichtste tint A1).

Als je wil weten waar ik ben geweest of foto's wil zien kun je me een PM sturen.
anoniem_356008 wijzigde dit bericht op 27-11-2017 21:47
Reden: Kleine toevoeging
17.58% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Fragolisa schreef:
27-11-2017 19:45
Jazeker, 6 stuks maarliefst (van hoektand t/m hoektand boven). Ongeveer 15 jaar gehad (iedere facing is in die tijd 2-3x vervangen), 2 jaar geleden overgegaan op porselein.

Voordelen: relatief goedkoop (ik geloof 60-80,= per stuk), makkelijk bij te schaven naar je smaak en kleur, makkelijk te repareren
Nadelen: in de loop van de jaren geel/bruine verkleuring door tabak/wijn/kerrie/koffie die niet meer weg te krijgen is, zeer kwetsbaar: er brak iedere 2-3 jaar wel een facing af, je mag daarom ook absoluut geen harde dingen afbijten.

Nu heb ik porselein.
Voordelen: ze gaan minimaal 20 jaar mee, niet van echt te onderscheiden (zelfs dat doorzichtige van echte tanden is na te bootsen), enorm sterk dus ik mag alles eten/bijten, geen enkele verkleuring of aanslag, meer mogelijkheden in lengte omdat het materiaal sterker is.
Nadelen: duur (4000,= voor 6 facings inclusief splint/retainer/bitje en bleken van mijn hele gebit), het laten aanmeten duurt wat langer omdat ze ontworpen zijn met 3D software en in een atelier met de hand zijn gemaakt (ze worden er dan later opgezet) dus er gingen twee weken overheen waarbij ik eerst een soort proefopstelling van composiet aangemeten kreeg.

Composiet was een prima oplossing voor the time being, maar als je een permanente oplossing zoekt is porselein absoluut het geld waard. Ik ben nu echt trots op mijn stralende witte lach, bij mijn oude composiet facings schaamde ik me voor de verkleuring op het laatst (werd een soort C2 terwijl ik altijd begon met de lichtste tint A1).

Als je wil weten waar ik ben geweest of foto's wil zien kun je me een PM sturen.
mijn man heeft nu een half jaar ook porselein en ik vind het prachtig! Volgend jaar ben ik aan de beurt ;-), bovenstaande is duidelijk verhaal, porselein is inderdaad (veel) duurder maar de voordelen zijn ook veel groter.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven