Mode & Beauty alle pijlers

Waarom kunststof in kleding?

21-11-2017 14:59 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik dacht dat sinds de brand in Volendam er weer meer katoenen kleding zou komen.
Maar niks.
Ik heb liever katoen en bv 20 % polyester/acryl, anders zweet ik me rot.
Ook de Hema heeft steeds meer polyester truien en vesten.
anoniem_180388 wijzigde dit bericht op 22-11-2017 18:56
1.37% gewijzigd
Het valt mij ook op. Het wordt steeds lastiger om kleding met natuurlijke materialen te vinden. Voor mij valt wol trouwens ook af, daar krijg ik al de kriebels van als ik er alleen maar aan denk @( Gelukkig kun je bij steeds meer webwinkels zoeken op materiaal.
Alle reacties Link kopieren
kunststof zal goedkoper zijn vermoed ik en kleding wordt meestal buiten Nederland gemaakt. Daar zal weinig bekend zijn over Volendam.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
katoenteelt is arbeidsintensief en zwaar belastend voor het milieu.
alleen al omdat er ontzettend veel water voor nodig is.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp het ook niet. Ik kocht pas een sjaal, bij de Hema inderdaad, en bij thuiskomst zag ik in het etiket een waarschuwing staan in verband met brandgevaar. Fijn, zo dicht bij je gezicht. Ik dacht eigenlijk dat het in Nederland sinds Volendam verboden was om licht ontvlambare kleding op de markt te brengen. Qua draagcomfort heb ik ook liever geen kunststof, vooral vanwege het zweten inderdaad.
Alle reacties Link kopieren
ik kan me voorstellen dat er voor katoen te veel grond nodig is, en water.
Alle reacties Link kopieren
LadyMadonna schreef:
21-11-2017 15:11
ik kan me voorstellen dat er voor katoen te veel grond nodig is, en water.
en heel veel pesticiden.
wij slapen nooit.
Katoen heeft nog wel meer nadelen. Het kreukt bijvoorbeeld nogal, krimpt en verkleurt eerder dan kunststof.
Ik draag ook liever katoen, maar katoen is evengoed een van de meest brandbare stoffen, dus wat dat betreft maakt het niet uit.

Vooral polypropeen, katoen en polyacryl zijn zeer brandbaar. Polyester en polyamide zijn zeer moeilijk ontvlambaar, maar kunnen na contact met vuur een gloeiend hete smeltdruppel veroorzaken die in de huid brandt.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij is er wel veel meer aandacht voor brandpreventie in horeca tegenwoordig.
Alle reacties Link kopieren
Katoen is helemaal niet zo brandbaar en bovendien smelt het inderdaad niet. En het kan wel beter geregeld zijn qua brandpreventie in de horeca, maar dat is natuurlijk niet de enige plek waar gevaar dreigt. Roken, de open haard aansteken, een kaars uitblazen, vuurwerk naar je toegegooid krijgen, zomaar wat voorbeelden.
Alle reacties Link kopieren
Viscose zit heerlijk en zweet en plakt niet.
Raar dat vaak bij de dure merken bijna alles van polyester is.
H&M heeft veel viscose.
Alle reacties Link kopieren
Katoen brandt wel op de plek waar de vlam het aanraakt, maar valt uit elkaar en brandt niet verder en levert zo vrijwel geen huidschade op. Synthetische stoffen smelten en hechten zich aan de hand, ook branden ze langer door.
Maar ik heb eigenlijk helemaal geen moeite met natuurlijke materialen kopen, meer dan zat keuze vind ik.
Alle reacties Link kopieren
Nadeel van viscose vind ik dat het niet lang mooi blijft in de was.
Alle reacties Link kopieren
Plastic maakt de kleren sterker.
"There's no genius free from a tincture of madness." - Seneca
MirandaGoesViva schreef:
21-11-2017 15:32
Nadeel van viscose vind ik dat het niet lang mooi blijft in de was.
Binnenstebuiten wassen in koud water met weinig wasmiddel.
MirandaGoesViva schreef:
21-11-2017 15:32
Nadeel van viscose vind ik dat het niet lang mooi blijft in de was.
Hangt heel erg van de kwaliteit af. Hoge kwaliteit viscose blijft juist wel heel mooi.
Ik ben gek op viscose. Het draagt heerlijk, is niet zweterig en valt mooi.

Ik heb er geen last van dat viscose lelijk zou worden met wassen, het blijft bij mij gewoon mooi.
Ze moeten iets met al dat plastic.

Ik vind het soms oke en vaak lelijk in kleding.
Vooral met schoenen. Nepleer was onwijs in opkomst ipv leer en canvas. Maar dat is op zijn retour. Zie het langzaam slinken. Beschadigde zo snel.
Viscose aan! Maar zijde zit imo nog lekkerder. Alleen ook niet heel milieu- en diervriendelijk. Bij de nieuwere materialen: cupro. Dat kreukt alleen nogal.
Zijde draagt inderdaad heerlijk. Ik heb 2 grofgebreide zijden truien gehad en die droeg ik heel graag en nog vroeger had ik 3 gebreide t-shirts en die heb ik helemaal opgedragen. Met zijde lijkt het net alsof je niets aan hebt.
Van glanzende zijde hou ik niet zo.
Alle reacties Link kopieren
Ik meek die trend idd ook. Ben ook een katoenliefhebber en vooral ook voor de kinderen let ik er op (behalve die voetbalkleding) Ook in de auto.

Ik heb al een paar keer per ongeluk sokken gekocht die deels polyester zijn bij ketens waar ze eerder altijd 100% katoen waren. Bleghhh. Naast dat ze brandgevaarlijk zijn, stinken pubers daar een uur in de wind mee.
Alle reacties Link kopieren
Voordat ik iets koop check ik altijd de labels. Katoen, wol en zijde (mat, niet glanzend) zijn mijn favoriet. Vooral wol. Ook in de zomer - maar dan wel de dunne variant. Viscose en cupro vind ik ook wel okay.
Erizon schreef:
21-11-2017 16:29
Viscose aan! Maar zijde zit imo nog lekkerder. Alleen ook niet heel milieu- en diervriendelijk. Bij de nieuwere materialen: cupro. Dat kreukt alleen nogal.
Ik vind zijde ook heerlijk om te dragen en ook om heerlijk om te slapen onder een dekbedovertrek van zijde. Veel lekkerder dan katoen.
Alle reacties Link kopieren
[quote=Emma95 post_id=27809871 time=1511274567 user_id=54552]
Viscose zit heerlijk en zweet en plakt niet.
Raar dat vaak bij de dure merken bijna alles van polyester is.
H&M heeft veel viscose.
Bedankt voor de tip:)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven