Mode & Beauty alle pijlers

Doorgaan met wimperserum kruidvat?

14-03-2018 23:20 76 berichten
Alle reacties Link kopieren
Tijdje geleden ben ik begonnen met het gebruiken van het wimperserum van de kruidvat.

Vind het tot nu toe erg fijn en zie ook echt verschil. Nu kom ik op internet tegen dat het wimperserum toch niet zo onschuldig is, oa dat je iris kan verkleuren.

Heeft iemand al last van bijwerkingen gehad en wat raden jullie mij aan?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou er mee stoppen als ik jou was. Die wat langere wimpers zijn het risico niet waard en mocht je toch graag serum gebruiken, ga er dan voor een zonder die schadelijke stof.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb begrepen dat Bimatoprost, de actieve werk stof, in Europa geen goedgekeurd cosmetisch ingrediënt is. Dat zit in het serum van Kruidvat. Ik heb het niet verder uitgezocht, maar om die reden ga ik het niet gebruiken. Ik durf het niet.
jufjoke wijzigde dit bericht op 15-03-2018 19:22
Reden: op gequoot
45.27% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik het nu zo'n 7 weken en heb nergens last van. Bimatoprost heeft als bijwerking dat het je iris kan verkleuren, maar het hoeft dus niet te gebeuren. Bimatoprost is eigenlijk een medicijn tegen verhoogde oogboldruk. Mensen die daar last van hebben moeten dat medicijn ín hun oog doen.

Dat serum smeer je gewoon op je wimperrand en komt helemaal niet in je oog. En als dat wel het geval is merk je dat meteen; het prikt echt super erg. Je moet je oog dan ook direct grondig spoelen met water. Ik maak me er geen zorgen over.

mode-beauty/wimperserum/list_messages/4 ... #p28248915
Als je graag je geld weggooit. Ja lekker doorgaan.
Alle reacties Link kopieren
Heb vandaag een account aangemaakt (na een tijdje meelezen op het forum), met de gedachte hier een topic over te starten, dus ik reageer graag hier op je nieuwe topic! :) Ik zou mensen willen waarschuwen voor de Bimatoprost in het serum. NB: Als je het wilt gebruiken, prima, maar Kruidvat beweegt zich volgens mij op het randje en waarschuwt natuurlijk niet voor dit ingrediënt. Ik vind dat je een goede afweging moet kunnen maken.

Ik heb het middel kort gebruikt en ben na irritatie in mijn oog en aan mijn wimperrand gestopt (droog en jeuk, hoeft natuurlijk niet met Bimatoprost te maken te hebben, kan wel). Toen heb ik wat meer info over het middel opgezocht en zag ik dat er oa Bimatoprost in het serum zit.

Bimatoprost is een geneesmiddel dat gebruikt wordt door mensen met Glaucoom door het IN het oog te druppelen. Op het farmacotherapeutischkompas en andere objectieve sites (van apothekers bijvoorbeeld) is informatie te vinden over de werking van het middel en de bijwerkingen. Een van de bijwerkingen is groei, versterking en donkerder maken van de wimpers, andere zijn bijvoorbeeld jeuk aan het oog (zeer vaak: >10%); achteruitgang van visuele scherpte, donker worden van de iris en hyperpigmentatie van peri-oculaire huid [=rondom het oog] (vaak: 1-10%)). Dit zijn dus de bijwerkingen als het middel gedruppeld wordt in het oog en dat is natuurlijk niet de bedoeling van dit serum.

Echter, het betreft een vloeistof, die langs de rand van het oog wordt aangebracht. Wie zegt dat dat niet in aanraking komt met de oogbol? En andersom heeft druppelen in het oog ook effect op de wimpers en heeft aanbrengen op de wimpers in ieder geval één van de al bekende bijwerkingen van druppelen in het oog (groei etc van de wimpers, dat is immers de bedoeling van het serum). Is het dan niet goed mogelijk dat aanbrengen bij de wimpers (nog meer van) dezelfde bijwerkingen als druppelen in het oog kan veroorzaken? Bovendien: ik heb het niet onderzocht, maar het lijkt me niet zo gek als bijwerkingen die betrekking hebben op de huid rondom het oog (bijvoorbeeld hyperpigmentatie) ook kunnen optreden bij gebruik rondom het oog (als je reacties van mensen die last krijgen van het serum leest, zie je ook voorbij komen: rode rand, blaasjes, jeuk).

In een review van wimperserums op https://www.marie-jose.co/nl/blogs/acad ... mperserum/, las ik ook dat het volgens EU regelgeving niet is toegestaan Bimatoprost te gebruiken in cosmetica. Ik heb het nog niet kunnen vinden in EU regelgeving (doolhof!), maar diverse wetenschappelijke artikelen over Bimatoprost (bijvoorbeeld http://www.mdpi.com/2079-9284/3/1/4/htm) noemen dat het door de EU niet is toegestaan Bimatoprost te gebruiken voor cosmetische doeleinden, bijvoorbeeld om de wimpers te laten groeien (in de VS wel). Marie-Jose noemt dat de Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit de Kruidvat hiervoor een vermaning heeft gegeven. Ik heb de NVWA gevraagd of zij dit kunnen bevestigen en wat dat inhoudt, heb nog geen antwoord.

Ik heb ook contact opgenomen met Kruidvat en Kruidvat stelt (zonder antwoord te geven op al mijn vragen overigens) dat het wimperserum voldoet aan EU wet- en regelgeving en dat zij over deze kwestie in gesprek zijn met de NVWA. Wat mij betreft bevestigt dat dat het hier in ieder geval om een grijs gebied gaat en ik vind dat mensen dat moeten weten, zodat je goed een eigen afweging kan maken.

(Wat betreft je laatste vraag TO: ik zou persoonlijk, ook als ik geen irritatie van het middel kreeg, het middel niet gebruiken tot er duidelijkheid over is; maargoed het wordt momenteel niet in allerijl uit de schappen getrokken door de NVWA, dus dat scheelt denk ik haha)
anoniem_366371 wijzigde dit bericht op 15-03-2018 14:39
Reden: verduidelijking
0.90% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het enkele weken gebruikt. Verkleurde bij mij de wimperrand. Vond het al een risico en twijfelde al heel erg (achteraf ook spijt van) , ben er snel mee gestopt.
Alle reacties Link kopieren
JeMappelle schreef:
15-03-2018 11:26
Ik gebruik het nu zo'n 7 weken en heb nergens last van. Bimatoprost heeft als bijwerking dat het je iris kan verkleuren, maar het hoeft dus niet te gebeuren. Bimatoprost is eigenlijk een medicijn tegen verhoogde oogboldruk. Mensen die daar last van hebben moeten dat medicijn ín hun oog doen.

Dat serum smeer je gewoon op je wimperrand en komt helemaal niet in je oog. En als dat wel het geval is merk je dat meteen; het prikt echt super erg. Je moet je oog dan ook direct grondig spoelen met water. Ik maak me er geen zorgen over.

En toch vraag ik me af, als het nou over een tijdje mis gaat en je iris verkleurt wel (en dat gaat nooit meer weg), zou je dan geen spijt hebben? Er zijn namelijk ook middeltjes op de markt die ook werken maar die schadelijke stof niet hebben. Maar die zijn wel wat duurder. Is het het risico waard?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het een paar keer gebruikt maar ben al snel gestopt omdat mijn wimperrand verkleurde. Toen heb ik het een en ander uitgezocht over het middel en daar ben ik erg van geschrokken! Bizar dat dit gewoon in de schappen ligt.

Bij mij kwam het middel zeker wel in mn oog trouwens, vond t prikken wel meevallen.
JeMappelle schreef:
15-03-2018 11:26
Ik gebruik het nu zo'n 7 weken en heb nergens last van. Bimatoprost heeft als bijwerking dat het je iris kan verkleuren, maar het hoeft dus niet te gebeuren. Bimatoprost is eigenlijk een medicijn tegen verhoogde oogboldruk. Mensen die daar last van hebben moeten dat medicijn ín hun oog doen.

Dat serum smeer je gewoon op je wimperrand en komt helemaal niet in je oog. En als dat wel het geval is merk je dat meteen; het prikt echt super erg. Je moet je oog dan ook direct grondig spoelen met water. Ik maak me er geen zorgen over.
Ik snap werkelijk niet dat je zoiets zo dicht bij je ogen gebruikt! Je kent de gevaren, het prikt enorm als het in je oog komt en je moet dan zelfs spoelen en dan toch nog gebruiken! Het is dan toch Russisch roulette? Iedere keer dat je knippert kan er wat in je oog komen door vocht. En iedere keer loop je dus de kans dat je die verkleuring wel krijgt.

Ik begrijp daar echt niets van.
Alle reacties Link kopieren
Niet gebruiken! Bimatoprost is hartstikke verboden en je loopt inderdaad het risico dat je irissen verkleuren. Dit is blijvend!
Je kunt beter voor een veilig, Europees goedgekeurd alternatief kiezen, bijvoorbeeld Dutchess of Beauty.

Een gewaarschuwd mens telt voor twee ;-)
Alle reacties Link kopieren
Hm. Zeg ik nou iets heel geks als het mij a. denk ik niet eens zou opvallen dat mijn irissen verkleuren (heb vrij donkerblauwe ogen van mezelf) en het b. volgens mij ook niet zo zou boeien?
Ik gebruik het overigens al een hele tijd en heb nog niets gemerkt. Maar misschien valt het me dus niet eens op :)
Nothing happens for a reason
Alle reacties Link kopieren
Al ruim een jaar vliegt het wimperserum van Kruidvat de winkels uit.
Ik denk echt dat als het ook maar een beetje twijfelachtig zou zijn, Kruidvat allang met de verkoop gestopt zou zijn.
Zelf gebruik ik het al die tijd al en heb nergens last van. Je gebruikt ook maar een miniem beetje. Doe een half jaar met één verpakking.
Ik heb het ook een paar maanden gebruikt zonder bijwerkingen. Ik ben gestopt omdat ik de spinnenpootjes look niet zo kon waarderen en meerdere keren de vraag kreeg of ik nepwimpers had.
Alle reacties Link kopieren
Emma95 schreef:
16-03-2018 15:38
Al ruim een jaar vliegt het wimperserum van Kruidvat de winkels uit.
Ik denk echt dat als het ook maar een beetje twijfelachtig zou zijn, Kruidvat allang met de verkoop gestopt zou zijn.
Zelf gebruik ik het al die tijd al en heb nergens last van. Je gebruikt ook maar een miniem beetje. Doe een half jaar met één verpakking.
Dat denk ik niet. Dat spul verkoopt volgens mij als een tierelier. Ze stoppen waarschijnlijk pas met de verkoop als iemand ze dwingt.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb Kruidvat er ook over gemaild en zij zeggen dat het produkt aan strenge veiligheidsnormen voldoet.
Alle reacties Link kopieren
Emma95 schreef:
16-03-2018 17:22
Ik heb Kruidvat er ook over gemaild en zij zeggen dat het produkt aan strenge veiligheidsnormen voldoet.
Tuurlijk zeggen ze dat.
Ik was er benieuwd naar, maar heb het uiteindelijk niet gebruikt. Was het wel een tijd van plan, maar het is echt nooit op voorraad in de kruidvat. Ben daar wel blij om, nu ik dit allemaal lees. Mijn ogen zijn nogal gevoelig dus denk niet dat het goed was gegaan als ik er met mijn naïeve hoofd :facepalm: aan was begonnen
Alle reacties Link kopieren
ñuca schreef:
16-03-2018 17:32
Ik was er benieuwd naar, maar heb het uiteindelijk niet gebruikt. Was het wel een tijd van plan, maar het is echt nooit op voorraad in de kruidvat. Ben daar wel blij om, nu ik dit allemaal lees. Mijn ogen zijn nogal gevoelig dus denk niet dat het goed was gegaan als ik er met mijn naïeve hoofd :facepalm: aan was begonnen
Hier idem. Gezien de vele lovende reacties was ik heel nieuwsgierig, maar ik durf het niet. En de Revitalash o.i.d. vind ik dan weer te duur.
Zooi gebruiken vlakbij je ogen waar stoffen inzitten die je daar vooral niet moet gebruiken. En vervolgens denken dat je wimpers er langer van worden, want er staat 'serum' op de verpakking... :facepalm:

Wimperlengte is genetisch bepaald, je kunt er net zo goed slaolie op smeren, helpt net zo weinig.
Hetvrijewoord schreef:
16-03-2018 17:46
Wimperlengte is genetisch bepaald, je kunt er net zo goed slaolie op smeren, helpt net zo weinig.
Dat is onzin, dit middel werkt wel echt. Als je patiënten met glaucoom ziet met wimpers van 2 cm (ja, ook mannen), dan komt het door dit middel of een variant (latanoprost).

Kijk, wetenschappelijk bewijs: https://jamanetwork.com/journals/jamaop ... cle/413134
Alle reacties Link kopieren
De haartjes vallen niet uit, maar groeien langer door.
Het werkt wel degelijk.
Alle reacties Link kopieren
http://veracamilla.nl/2017/04/kruidvat- ... e-wimpers/
Alleen als er synthetische hormonen inzit. Echt een goed idee om dat op de rand van je oog te smeren trouwens.

Soms (bij 10 tot 30 op de 100 mensen)

Rode ogen en jeukende ogen. Neem bij jeuk in de ogen contact op met uw arts.
Verandering van de oogwimpers. Toename van de lengte van de wimpers en zelden donkere verkleuring van de wimpers.
Zelden (bij 1 tot 10 op de 100 mensen)

Zwellingen of ontstekingen van delen van het oog. Neem contact op met uw arts bij gezwollen ogen, ernstige roodheid, jeuk of irritatie.
Korstjes op de wimpers, afscheiding uit het oog, brandend gevoel in het oog, het gevoel dat er iets in het oog zit, last van fel licht en tranende ogen. Deze bijwerkingen zijn voorbijgaand. Raadpleeg uw arts als ze blijven bestaan.
Droge ogen. Vooral mensen die contactlenzen dragen, kunnen hier last van krijgen. De contactlenzen kunnen dan eerder irriteren. Houd ze in dat geval minder lang in of gebruik bevochtigende oogdruppels (kunsttranen).
Bij gemengde kleur ogen kan de kleur veranderen, vooral een mengkleur met bruin, zoals grijs-, groen-, blauw- of geelbruine ogen kunnen donkerder worden. Dit effect kan optreden na enkele maanden tot jaren gebruik en kan blijvend zijn. Ook de huid rond de ogen kan donkerder worden.
Zeer zelden (bij minder dan 1 op de 100 mensen)

Wazig zien, slecht zien en vermoeide ogen. Raadpleeg uw arts als u slechter gaat zien.
Overgevoeligheid voor dit medicijn. Dit merkt u aan gezwollen, jeukende, pijnlijke en rode ogen, maar u kunt het ook elders merken aan huiduitslag. Gebruik dit medicijn dan niet meer en raadpleeg uw arts. U mag dit medicijn in de toekomst niet meer gebruiken. Geef daarom aan de apotheek door dat u overgevoelig bent voor bimatoprost. Het apotheekteam kan er dan op letten dat u dit medicijn of soortgelijke medicijnen niet opnieuw krijgt.
Bijwerkingen in de rest van het lichaam
De oogdruppels kunnen ook in de rest van het lichaam terechtkomen. Via de traanbuisjes bestaat er namelijk een verbinding tussen de oogslijmvliezen en de neusholte. Vanuit de neusholte wordt het medicijn opgenomen in het bloed en kan zich zo verspreiden. Het heeft dan een werking in de rest van het lichaam.

Heeft u last van onderstaande bijwerkingen, laat dan in de apotheek controleren of u goed druppelt. U vermindert namelijk de kans op deze bijwerkingen door de traankanaaltjes na het druppelen dicht te drukken. Zie hiervoor de vraag 'Hoe moet ik dit medicijn gebruiken?' Neem contact op met uw arts al u toch last blijft houden van deze bijwerkingen. Mogelijk helpt het dichtdrukken van de traankanaaltjes bij u onvoldoende.


Zelden (bij 1 tot 10 op de 100 mensen)

Hoofdpijn en hoge bloeddruk.
Zeer Zelden

Duizeligheid, misselijkheid, algehele zwakte en overmatige haargroei en meer lichaamsbeharing bij vrouwen.
Als u astma, of COPD heeft, kunt u meer last van benauwdheid krijgen. Als u dit merkt, neem dan contact op met uw arts.
Raadpleeg uw arts als u te veel last heeft van één van de bovengenoemde bijwerkingen of als u andere bijwerkingen ervaart waar u zich zorgen over maakt.


Ik zeg doen TO.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven