Mode & Beauty alle pijlers

Minder geld uitgeven

11-07-2018 10:26 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil graag wat minder geld uitgeven de komende tijd. Ik heb vooral de afgelopen paar weken (sale!) veel gekocht wat ik niet echt nodig had. Ik kan het allemaal betalen maar ik zou graag wat meer sparen. Ik hoop op meeschrijvers, als ik verantwoording af moet leggen dan koop ik het waarschijnlijk minder snel. :)

Ik wil beginnen tot 31-08 niks "nutteloos" meer te kopen. Dat gaat dan om:

- kleding
- make-up
- accessoires
- schoenen/tassen
- nutteloze dingen in de supermarkt (chips, snoep, koekjes)
- eten bestellen

Waar ik een uitzondering voor maak:

- cadeautjes (voor anderen, niet voor mezelf ;-D)
- dagelijkse make-up producten die op zijn (mascara/eyeliner)
- af en toe uit eten gaan, dat vind ik gewoon leuk en geniet ik intens van :sun:

Verder wil ik m'n kast eens goed opruimen en al m'n schoenen dragen want ik heb écht niet nog een paar schoenen nodig.

Als het goed gaat, wil ik tot het eind van het jaar hiermee door, en ik hoop mijn koopgedrag te veranderen.

Mijn grootste valkuilen zijn:

- Online shoppen. Heb me al uitgeschreven voor de nieuwsbrieven.
- "oh dit is maar x euro, neem ik mee! en dat dan meerdere keren per maand :facepalm:"
- Sale items, ik heb het niet nodig maar het is nu 50% dus.. neem ik het mee.

Wie schrijft er mee? :)
Ik heb het gedaan door gierig te worden. Bleek heel eenvoudig. Ik wenste een bepaald bedrag op mijn spaar en telkens als ik iets zie dat ik denk nodig te hebben, dan kijk ik naar mijn spaar en als het een te grote wissel trekt dan doe ik het niet.

Ik bestel ook wel dingen die ik dan thuis pas en dan moet het echt perfect zijn anders gaat het linea recta terug en dat gebeurt heel vaak tegenwoordig.

Daarbij komt dat ik niet genoeg voeten heb voor mijn schoenen en heb besloten om ze eerst maar eens te gaan dragen voor ik weer een nieuw paar toevoeg.

Ook zie ik dingen waarvan ik vind dat ik maar moet wachten tot het in de uitverkoop is en als mijn maat er dan niet meer is, dan heb ik gewoon vet pech.

Met bovenstaande en een beetje zelfdiscipline kom je echt een heel end.
Alle reacties Link kopieren
Goed dat je al weet wat je valkuilen zijn, dus daar kun je aan werken. Ik heb nog wel wat tips voor je:
Ga ook gewoon echt de stad niet in ook niet om even te kijken, alleen als je dus echt iets nodig bent en de kans is groot dat dat de komende 2 maanden ook echt niet zo is. Denk er van te voren ook goed over na, ben je het echt nodig.

Wat de boodschappen aangaat: Wanneer doe je boodschappen en hoe vaak. Maak je een weekmenu en een boodschappenlijstje? Wat ik doe, ik weet dat het maandags en donderdags sowieso laat wordt met eten, omdat we dan laat thuis zijn. Dus voor die dagen plan ik makkelijk eten in. En dat kan ook een opgewarmde prak uit de vriezer zijn. De dagen daaromheen kook ik uitgebreider omdat ik er dan meer tijd voor heb.

En qua sparen: boek direct een bedrag over op je spaarrekening op het moment dat je salaris binnenkomt. Als je het wel nodig bent kun je het makkelijk genoeg weer terugboeken. Zelf heb ik de bankierenapp alleen maar op mijn tablet en die neem ik nooit mee als ik de stad in ga.

Succes.
Alle reacties Link kopieren
Mijn zelfdiscipline ontbreekt dus een beetje. Ik hoop daar beter in te worden. Ik boek inderdaad standaard een bedrag naar m'n spaarrekening maar het gebeurt te vaak dat ik terug moet boeken omdat ik iets gekocht heb.

Goede tips wilma! Ik shop inderdaad met een lijstje maar dan zie ik weer iets lekkers en neem ik dat mee. Dat hoeft dus echt niet.
Wat mij heel erg helpt om de aankopen van 'ach, dit is maar een paar euro, meenemen' te vermijden, is het NIET kopen maar mezelf te beloven dat ik morgen terug mag, als ik het echt graag had willen helpen. Je snapt het al, ik ga nooit terug. en het helpt echt!
Alle reacties Link kopieren
Terugboeken niet meer doen. Nouja, zou ik doen.
Verder leef je naar wat je hebt toch. Of boek je ook terug om die leuke broek toch aan te schaffen en bij de super meer mee te nemen wat niet op het lijstje staat?

Zelf kijk ik in de super ook altijd verbaasd wat er naast het lijstje meegaat. Ik geniet daarvan. De vrijheid en genot om te kunnen genieten van lekker eten en vrije keuzes.
Alle reacties Link kopieren
Ik boek vooral terug om die leuke broek aan te schaffen inderdaad. Ik heb verdorie een stuk of 10 leuke broeken. Dat soort dingen dus wil ik niet meer doen voorlopig.

De tip van Kastanjez ga ik proberen! Maar mijn probleem is online shoppen voornamelijk. Want ik hou niet van winkelen in fysieke winkels en online is zo lekker makkelijk..

Voorbeeldje: Leuk t-shirt gezien bij h&m. In m'n winkelmandje. Nog 2 t-shirts want sale, oh en deze ketting ook 2,99? Ook in m'n mandje. En dan heb ik 3 t-shirts en een ketting van middelmatige kwaliteit die ik over een jaar waarschijnlijk niet meer heb.

Wil ik mee stoppen! Ik stuur ook niet snel iets terug dus gewoon niet meer online winkelen zou al heel veel schelen bij mij.
Alle reacties Link kopieren
Wat een goed topic, dit is ook op mij van toepassing. Als ik iets wil hebben koop ik het gewoon, terwijl het misschien helemaal niet nodig is. Probeer het al tijden te minderen, maar dat vind ik lastig. Want stel nou dat mijn maat straks niet meer op voorraad is, en ik dan misgrijp? Onzin natuurlijk, want kan waarschijnlijk makkelijk zonder! Ik blijf meelezen voor tips :)
Bij online winkelen maak ik een screenshot van wat in mijn winkelmandje zit en dat ga ik dan een dag of paar dagen later door. Wat heb ik nodig en wat niet, wat is echt heel leuk en mooi en wat is eigenlijk 13 in een dozijn.

En ik heb een lijstje wat ik in huis heb en wat ik wil hebben. Ik heb kinderen dus mijn lijstje is x broeken in maat y en dat dan voor alle type kleding. Voor mezelf heb ik dat niet want ik heb genoeg positie mode voor nu en koop niks voor daarna, pas als ik weer bevallen ben mag ik weer kleren voor mezelf kopen. Maar ze zou zo'n lijstje prima ook voor jezelf kunnen maken. Gewoon in exel, eerste kolom wat voor type, 2e hoeveel je er nodig hebt, 3e wat je hebt en dan in de 4e de 2e - de 3e kolom. Dan zie je hoeveel je nog nodig hebt of eigenlijk teveel hebt. Als je 5 broeken nodig hebt en je hebt er 7 moeten en 3 stuk of afgeschreven worden voor je een nieuwe koopt. Zelfde met die dat lekkere douch spul dat in de aanbieding is, als je maximaal 2 flessen op voorraad mag hebben en je hebt er nog 2 hoef je dus niet de 1 + 1 gratis aanbieding te kopen want dat is meer dan je nodig hebt en het komt echt nog wel een keer in de aanbieding.

En wat betreft de sale, bedenk je bij alles is dit iets dat ik in een volgende sale niet in een vergelijkbare vorm tegen kom of echt niet kan wachten tot de volgende sale? Echt alleen als het zo uniek is dat je het nooit meer tegen komt of je voor de volgende sale echt nog een nieuwe ... nodig hebt ook al kan je nu nog wel net doen met die je hebt koop je het boven het lijstje van wat je nodig hebt.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ongemotiveerd dus aan mij heb je niks. Vond ik maar iets leuks in de sale! :proud:
Dan moet het maar zoals het kan
Alle reacties Link kopieren
YellowLemonTree schreef:
11-07-2018 11:54
Bij online winkelen maak ik een screenshot van wat in mijn winkelmandje zit en dat ga ik dan een dag of paar dagen later door. Wat heb ik nodig en wat niet, wat is echt heel leuk en mooi en wat is eigenlijk 13 in een dozijn.

Dit inderdaad.
Veel winkels bewaren je winkelmandje dus ik laat het rustig zitten en ga er later nog een keer door heen. Vaak kan ik er dan al een hoop producten uithalen die ik toch niet zo leuk vind.
Wat ik mijn online kleding kopen ook doe is afterpay gebruiken. Dan heb ik het in huis, maar nog niet betaald en dan denk ik er nog een keer over na bij het passen. Als ik nog moet betalen stuur ik kleding die ik toch niet zo geweldig vind eerder terug dan op het moment dat het al betaald is.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou starten met mij afvragen waarom ik zo veel wil kopen terwijl ik het niet nodig heb. Is het voor de leuk gewoon omdat ik het kan betalen en er plezier uit haal of zit er iets meer achter. In het laatste geval zou ik me afvragen of ik dat een andere manier kan oplossen.

Koop je alleen kleding die je echt heel mooi vindt? Zou je de originele prijs er ook voor over gehad hebben of is het nu leuk omdat de prijs leuk is?

Voor mij werkt het om gewoon een bepaald bedrag te hebben per maand wat ik uit mag geven. De rest spaar ik.

Wat betreft kleding bedenk ik meestal dat ik liever een paar hele mooie items heb. Dat daar best wat bij mag komen. Maar dat ik ook niet wil vervallen in de consumptie maatschappij die de wereld geen goed doet. Dat ervaringen rijker zijn dan een volle kleding kast en ik daar beter dat geld aan uit kan geven.
Leighton schreef:
11-07-2018 11:10
De tip van Kastanjez ga ik proberen! Maar mijn probleem is online shoppen voornamelijk. Want ik hou niet van winkelen in fysieke winkels en online is zo lekker makkelijk..

Voorbeeldje: Leuk t-shirt gezien bij h&m. In m'n winkelmandje. Nog 2 t-shirts want sale, oh en deze ketting ook 2,99? Ook in m'n mandje. En dan heb ik 3 t-shirts en een ketting van middelmatige kwaliteit die ik over een jaar waarschijnlijk niet meer heb.

Wil ik mee stoppen! Ik stuur ook niet snel iets terug dus gewoon niet meer online winkelen zou al heel veel schelen bij mij.
Bij online shoppen doe ik iets vergelijkbaars: ik gooi mijn hele mandje vol (kan ik wel eens een uur mee bezig zijn) en sluit dan gewoon mijn computer af. En de dag erna kijk ik wat er nog over is en of er iets bij is wat ik echt niet kan missen.
nog een tip, ga gewoon lekker online shoppen, gooi alles wat je een goede deal vindt in je mandje, en in plaats van afrekenen gooi je dat bedrag op je spaardoel "kleding".
Eens in de zoveel tijd - als je echt iets nodig hebt - gebruik je dat geld dan weer voor kwalitatief hoogwaardige kleding/schoenen/make-up die nog jarenlang mee kan gaan.
Alle reacties Link kopieren
Leuk topic en ook wel op mij van toepassing. Mijn inkomen gaat de komende tijd flink achteruit en ik wil van mijn spaarrekening afblijven. Afgelopen maand kwam ik teveel in de verleiding van de sale waardoor ik aan mijn spaarrekening ben geweest. Dit geeft mij een vervelend gevoel. Sommige aankopen heb ik verstandig gekocht maar herken bij mezelf ook de valkuil van kopen als ik vervelende gevoelens wil onderdrukken. Hierdoor heb ik ondanks een paar mooie tijdloze aankopen waar ik blij van word helaas ook wat minder relevante aankopen gedaan. Gelukkig ben ik dan weer geen internet shopper. Spullen wil ik kunnen voelen, passen en uitproberen.

Voor mezelf heb ik wel aardig in beeld hoe ik dit kan bereiken:
- De stad niet ingaan, tenminste daar waar geen of weinig winkels zijn.
- Mijn vrije tijd anders invullen door bijvoorbeeld meer aan yoga te doen, recepten uitproberen, musea bezoeken etc.
- Boeken of artikelen lezen over minimalisme want ik wil niet veel spullen hebben. Dit doe ik al deels en hierdoor wel een stuk kritischer geworden wat ik aanschaf.
- Liever weinig en kwaliteit dan kwantiteit en het is het net niet.
- Alles eerst opmaken en dan pas weer aanschaffen.
- Een lijstje gemaakt welke basics ik echt ‘nodig’ heb en dat is niet veel, hooguit een nieuwe donkerblauwe jeans in de herfst.

Aan horeca wil ik wel geld blijven uitgeven als het met anderen is. Creatieve ontbijtjes en lunch maken kan ik prima zelf.

Mijn doel is tot de volgende sale (januari) zo min mogelijk aan te schaffen. Op zich vind ik in de sale kopen wel weer een handig moment op een paar kledingstukken aan te schaffen die normaal te duur zijn maar wel van goede kwaliteit (goede kwaliteit kan trouwens ook goedkoop zijn maar heb wel favoriete merken qua pasvorm). Voorwaarde is dat het tijdloze stukken zijn.

Dus ja, ik doe graag mee.
The owls are not what they seem.
Alle reacties Link kopieren
Wat me eerder heeft geholpen, is om elke opgave op te schrijven. Het kan confronterend zijn om te zien wat je uitgeeft en tegelijkertijd kan het ook motiveren als je goed bezig bent. En ga je een keer de mist in, dan begin je gewoon weer opnieuw.
The owls are not what they seem.
Alle reacties Link kopieren
Wat een handig onderwerp, zelf wil ik ook minder geld uitgeven. Vind het best wel lastig want ik mag best wel graag van het leven genieten. Een paar weken geleden was ik toe aan een nieuwe bril, ik merkte dat je deze het beste online kunt kopen en niet bij de opticien op de hoek. Dus als je een bril draagt dan wil ik je deze tip graag meegeven!
Alle reacties Link kopieren
Ik moet eerlijk toegeven dat nu in deze sale periode en na flink afvallen waardoor ik voor het eerst echt kleding moest kopen, het best lastig is om niet stiekem nog dat leuke jurkje te kopen. Want hij is nu maar voor de helft en alles staat zo leuk.. oh en het is ook nog zomer!
Ik werk met 'potjes'.
Van mijn maandelijkse inkomen houd ik niet heel veel over, maar van het jaarlijkse vakantiegeld en belastingteruggave geef ik mezelf een substantieel bedrag voor 'leuke dingen' voor het hele jaar. Kleding valt daar deels ook onder.

Voor deze sale had ik voorts een kledingbudget gemaakt door veel kleding op mp te verkopen (opbrengst 550), en nog twee financiele meevallers (230 totaal). Ik ben er helaas nog iets overheen gegaan en dat is dus uit het potje leuke dingen gekomen. Nu is het uit en over en klaar, want alles is op.
En ik heb ook echt genoeg en voor alle gelegenheden kan ik me prima kleden.
Voor de wintersale maak ik straks weer een nieuw potje.

Ik geef dus 2 keer per jaar tijdens de sale in korte tijd veel geld uit, en de rest van het jaar is het hooguit nog iets van een paar tientjes uit mijn reguliere maandbudget.

Om mijn gewone dagelijkse uitgaven beter te controleren, houd ik nu via mijn bank app vrij nauwkeurig bij hoeveel ik uitgeef en hoeveel ik nog overheb. Dat is vorig jaar misgegaan en ik had flink ingeteerd (dus werd het potje leuke dingen voor komend jaar kleiner- want al die leuke dingen had ik blijkbaar al gedaan).

Ik heb dus net ontdekt dat ik deze maand al weer krap zit door teveel terrasjes en daarom heb ik besloten dat ik vanavond thuis blijf in plaats van te gaan borrelen (balen- maar het is niet anders) en dat ik zondag naar het strand zelf lunch meeneem ipv in de strandtent te lunchen.

Het is gewoon bij mij of/of in plaats van en/en en soms is dat wel eens balen, maar een mens kan niet alles hebben en ik heb een goed leven en royaal gevulde kledingkast, geen schulden en een redelijke buffer op de bank. Dus niets te klagen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven