Mode & Beauty alle pijlers

Leren naaien (naaimachine)

10-08-2018 16:46 64 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie heeft er ervaring met naailessen?

Ik heb wat leuke cursussen gezien maar die kosten vooral veel geld. Al kan ik me wel voorstellen dat het heel handig is.

Normaal gesproken leer ik mezelf van alles via YouTube maar is dat met naaien op de naaimachine ook te doen?
Alle reacties Link kopieren
Tuurlijk. Stelt niks voor. Begin eerst met kinderkleding; zo heb je altijd een wandelende "paspop" om je heen en afspelden e.d. is dan veel makkelijker dan om jezelf..
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Dat was ook inderdaad mijn plan ;-)
Dochter is gek op jurken :heart:
Alle reacties Link kopieren
Evt. verdere adviezen zouden zijn om de eerste keer stof met een printje erin te kopen (omdat imperfecties dan veel minder opvallen), en bij het afspelden dunne veiligheidsspeldjes te gebruiken, want als ze zich eenmaal geprikt hebben dan krijgen kinderen voorgoed een hekel aan het passen. Meestal bij het uittrekken.

Je kan een machine kopen maar alles ook geheel met de hand doen. In het laatste geval kan je gezellig voor de tv blijven zitten maar het duurt dan enkele dagen langer.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ik heb mijzelf leren naaien, door gewoon te doen. Patronen kun je bijv via Facebook vinden (gratis naaipatronen) en vooral niet te bang zijn het te verpesten. Dat gebeurt heus wel, maar daar leer je ook van.

Ik ben inmiddels aardig gevorderd dus het kan prima zonder cursus. Enjoy!
Leuk! Doen!!
Ik ben destijds begonnen met een knuffeltje en een kussensloop. Is niet zo ingewikkeld en snel klaar waardoor het geen urenlange marteling wordt.

Is er niet iemand in je omgeving die je even op weg kan helpen?

Ik heb zelf wel wat naailessen gevolgd, ik vind het namelijk erg fijn om niet alles zelf uit te moeten zoeken haha
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 1x een zondagmiddag een workshop jurk naaien gedaan. En daarna zelf verder gegaan. Steeds een stapje moeilijker. Vooral voor dochterlief, maar ook eenvoudige dingen voor mezelf. Superleuk om te doen.
Alle reacties Link kopieren
Op de markt koop je goedkope stof. Dat scheelt al gauw de helft in prijs. En je ziet dan ook wat je koopt.

Textielstad is een online shop met redelijke prijzen waar ik alleen maar goede ervaringen heb. En meer shops trouwens.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ik heb veel geleerd op naailes. Naaien is niet alleen technisch iets aan elkaar maken, maar het ook goed passend maken. En dat leer je vooral als er een deskundig iemand met je meekijkt en meedoet. Voor bv een rok of kinderkleding is dat makkelijk en kan dat vast wel met online cursussen. Voor bovenkleding voor jezelf of een broek is het wat lastiger. Maar begin gewoon lekker met goedkope en makkelijke stofjes. Punta bv, dat hoef je ook niet af te werken.
Er zijn ook tijdschriften voor eenvoudige patronen met uitgebreide beschrijvingen voor beginners, even neuzen in de tijdschriftenwinkel dus!
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de tips!
Zoals ik het lees is het dus niet al te lastig zelf aan de slag te gaan via internet.
Nou heb ik een Singer naaimachine gezien bij Lidl, is dat wat?

Ik heb helaas niemand in mijn omgeving die me even kan helpen of een naaimachine te leen heeft.
Alle reacties Link kopieren
Je kan hem binnen een maand terugbrengen als hij niet goed is.

Naden moeten perfect zijn en niet samentrekken of lussen maken. Vroeger deden goedkope machines dat. Bijvoorbeeld Brother.

Zelf heb ik een heel oude loeizware en die werkt nog steeds perfect, alleen je moet niets aan je rug hebben want volgens mij is hij rond 15 kg.

Doordat ik een hekel had aan sjouwen heb ik later een Janome Mini Sew gekocht (kindernaaimachine met hippe bloemetjes) voor 100 euro en die is prima maar niet geschikt voor zwaardere, dichtgeweven stoffen of meer dan vier lagen stof tegelijk (iets wat best af en toe voorkomt). Voordeel is dat je hem met twee vingers kan tillen en dat je kind er nog iets aan heeft later.

Ik gebruik ze allebei; voor shirtjes, lichte gordijnen en kussenhoezen de Janome en als ik jeans vermaak de zware. Die stampt overal doorheen.

Ik zou een fysieke naaimachinewinkels contacteren en vragen of ze een goede (evt. tweedehandse) voor je hebben met garantie.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ik had les voor 5 euro per keer, bij een coupiste thuis. Heb daar veel geleerd.

Brother en Singer zijn prima merken, maar niet de goedkope versies. Doe jezelf een plezier en geef 100 euro meer uit. Dat voorkomt een hoop frustratie.
Alle reacties Link kopieren
Heel toevallig had mijn moeder twee naaimachines staan waarvan ik er eentje mee mocht nemen, een Lifetec. Even schoonmaken en ik ga aan de slag. Zal ook nog wel even kijken bij het buurthuis hier of ze toevallig naailessen geven.
Nogmaals bedankt voor de tips!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een tijdje naailessen gevolgd bij een wijkcentrum. Niet te duur en ook een.beetje voor de gezelligheid.
Ik heb trouwens ook een goedkope Singer en die doet het prima. Met veel lagen en dikke stof heeft hij het wel moeilijk, maar om te beginnen bevalt t mij prima.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het ook mezelf geleerd. Ik heb op zich niet zo’n moeite het het naaien zelf, maar soms wel met de patronen. Dat ik gewoon echt niet snap wat ze bedoelen (en dus niet weet hoe ik het aan elkaar moet naaien). Vooral bij capuchons en voeringen enzo.
Maar daar ga je vast niet mee beginnen X-D

Ik heb zelf van knip een boek waarin allerlei tips staan. Als ik niet weet hoe ik iets moet doen, zoek ik het daarin op. Ik vind het heel fijn. Het heet handboek voor zelfmaakmode. Ik zie dat er een nieuwere versie is inmiddels (ik heb een map), maar de plaatjes enzo zijn hetzelfde.

Veel plezier! Het is zo leuk om te doen.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de tip! Ik heb zelf eentje liggen ban burda, staan ook wel goede beschrijvingen in. Niet in al te lastige termen :-)
Ik zal ook eens naar die van Knip kijken!
Alle reacties Link kopieren
ikzelf vond het wel fijn om het echte begin uitgelegd te krijgen van iemand die kan naaien. Dus hoe zet je een draad op, hoe doe je draad op een spoeltje enz. Echt het hele begin. Maar als je een naaimachine van je moeder hebt kan zij dat misschien een keertje doen. De rest idd met YouTube of uitleg op internet. Ik haal patronen in de bibliotheek of van internet .
Ik vond het heel leuk om te beginnen met supersimpele projectjes die ik vond via YouTube. Het account pinkchocolatebreak is leuk, die maakt in in superkorte filmpjes vrolijke kleren en het ziet er niet te intimiderend uit.
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
10-08-2018 16:49
Tuurlijk. Stelt niks voor. Begin eerst met kinderkleding; zo heb je altijd een wandelende "paspop" om je heen en afspelden e.d. is dan veel makkelijker dan om jezelf..
Dan kun je beter iets voor jezelf gaan maken. De kans dat ik mezelf bij de hand hebt is een stuk groter dan de kans dat ik ergens een kind vandaan kan toveren ;-)
óu sont les neiges d'antan

Alle reacties Link kopieren
merano schreef:
14-08-2018 01:03
Dan kun je beter iets voor jezelf gaan maken. De kans dat ik mezelf bij de hand hebt is een stuk groter dan de kans dat ik ergens een kind vandaan kan toveren ;-)
Mijn paspoppen wilden wel kleren, maar niet stilstaan om te passen. Had je wat dat betreft niks aan.
Maar als ik het verpestte, was het ook maar een klein lapje stof dat ik weg moest gooien. Dat maakte dat ik beter durfde te proberen. Vooral het knippen vond ik in het begin maar eng.
Alle reacties Link kopieren
Chickeletta schreef:
13-08-2018 21:57
Bedankt voor de tip! Ik heb zelf eentje liggen ban burda, staan ook wel goede beschrijvingen in. Niet in al te lastige termen :-)
Ik zal ook eens naar die van Knip kijken!
Knip heeft ook een uitgave voor kinderpatronen: de Knippie.
https://knippie.nl/
Alle reacties Link kopieren
en naaitips van Knip: https://knipmode.nl/category/naaitips/
Alle reacties Link kopieren
Ohja de knippie! Had mijn moeder vroeger ook in huis. Ze maakte alleen nooit wat :-D

Ik ben nu al de hele tijd aan het speuren naar wat ik het beste kan maken als eerste project.
En stofjes.. wat een keuze en wat een prijsverschillen.

Heb eerst maar eens wat naaigerei besteld wat ik nog niet had. Scharen, spelden, naalden voor de naaimachine (zat er maar eentje bij).
Alle reacties Link kopieren
Wat leuk! Een naaimachine topic.
Sinds een maand ook met de naaimachine begonnen.

Mijn simpele veel te goedkope naaimachine verkocht op marktplaats, ik kom totaal niet overweg met dat ding.
Daarna een goede singer gekocht. Deze gaat als een trein 😃

Heb er toe nu toe baby lakentjes mee gemaakt.

Ben ook bezig met een t-shirt van tricot, maar dat gaat nog niet van harte. Even oefenen dus nog dus 🙈

Bij ons geven ze ook naailes, lijkt mij ook erg leuk, je mag je eigen project meenemen, en daar gaat ze je dan bij helpen. Heb me nog niet ingeschreven, maar dat ga ik denk ik wel doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga een poging wagen met dit patroon
https://www.purlsoho.com/create/2015/04 ... -all-ages/

Eerst maar eens oefenen op een oud dekbedovertrek, daarna de echte stof kopen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven