Mode & Beauty alle pijlers

Ik vind natuurlijke afro-haar prachtig

17-11-2018 14:47 38 berichten
Gisteren zat ik in de bus, en voor mij zat een jonge vrouw met onbewerkt, afro-haar in een staart. Ik keek ernaar en wilde haar zo graag laten weten dat ik haar haar prachtig vind. Duizend maal mooier dan de blonde manen van Beyoncé of de zijden lokken van Naomi Campbell. Maar ik vond dat toch eng.

Ik heb een paar donkere vriendinnen en ik krijg wel eens mee hoeveel werk hun haar is. Tenminste, om het zo stijl mogelijk te maken, en de haarstukken of zelfs pruiken vastzetten... Vanuit de media heb ik meegekregen dat er meer schuilt achter het streven naar een zo'n glad mogelijke kapsel. Het zit diep.

En toch, ik wil het dan hier zeggen: dames met kroeshaar, wat is jullie haar prachtig! Mocht iemand dit lezen met kroeshaar en die twijfelt of ze voor natuurlijk gaat, twijfel niet :)
Alle reacties Link kopieren
Mooi kroeshaar vergt ook veel verzorging.

En wat zit er diep volgens jou?

Ik heb geen afro maar wel kroeshaar. En vind het gewoon niet mooi dus maak het minder kroes.
I wanna live my life with the volume full!
Alle reacties Link kopieren
Huh? Voor het geval dat er iemand ergens twijfelt open jij vast een topic? Ok.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het ook mooi maar ik heb ook de bijna onbedwingbare aandrang om kroes/krullen aan te raken en ik moet eerlijk zeggen dat zelfs vrienden dat niet leuk vinden...don't touch the hair. Ik houd van luchtige vrolijke krullen. Ik vind het kort, gevlochten en gedraaid ook mooi.
viva-amber wijzigde dit bericht op 17-11-2018 15:03
22.13% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ik vind juist dat TO het begrijpt. Google maar eens op de natural hair movement en waarom die bestaat. Vooral in de VS is een negroïde vrouw met ongestraight haar een "onverzorgde" vrouw. Ze komen minder makkelijk aan een baan en worden minder mooi gevonden.
anoniem_374675 wijzigde dit bericht op 18-11-2018 08:28
46.92% gewijzigd
viva-amber schreef:
17-11-2018 15:00
Ik vind het ook mooi maar ik heb ook de bijna onbedwingbare aandrang om kroes/krullen aan te raken en ik moet eerlijk zeggen dat zelfs vrienden dat niet leuk vinden...don't touch the hair. Ik houd van luchtige vrolijke krullen. Ik vind het kort, gevlochten en gedraaid ook mooi.
Het aanraken zorgt er eigenlijk altijd voor dat het gaat pluizen. Vraag het eens aan het einde van de dag, als ze nergens meer heen hoeven ;-D .
Alle reacties Link kopieren
Féline schreef:
17-11-2018 15:00
Ik, vrouw met negroïde haar, vind juist dat TO het begrijpt. Google maar eens op de natural hair movement en waarom die bestaat. Vooral in de VS is een negroïde vrouw met ongestraight haar een "onverzorgde" vrouw. Ze komen minder makkelijk aan een baan en worden minder mooi gevonden.

Dank TO. Lief dat jij dat vindt.

Is dat echt zo of wordt dat in stand gehouden door zulke bewegingen?

En wij zijn niet de VS. Goddank.
I wanna live my life with the volume full!
Maloochem, lief dat je het zegt.

De business voor straightening, 'relaxing', extensions, clips heeft een miljarden-omzet.

Kijk eens naar de film Good Hair van Chris Rock.
Toen zijn dochter 3 jaar (!) oud was, vroeg ze: "Daddy, how come I don't have good hair?"
Alle reacties Link kopieren
Féline schreef:
17-11-2018 15:00
Ik, vrouw met negroïde haar, vind juist dat TO het begrijpt. Google maar eens op de natural hair movement en waarom die bestaat. Vooral in de VS is een negroïde vrouw met ongestraight haar een "onverzorgde" vrouw. Ze komen minder makkelijk aan een baan en worden minder mooi gevonden.

Dank TO. Lief dat jij dat vindt.
1+

Ik ben bijna 3 jaar naturel in het begin dacht ik ook : omg wat heb ik gedaan.
Nu ben ik juist super blij dat ik gestopt ben met relaxen.
En ja het vergt missg meer tijd/verzorging maar dat had ik toen ik relaxende ook :bonk: tis een kwestie van reserarch en uitproberen .
Relax we're all crazy, it's not a competition
Eidde schreef:
17-11-2018 15:11
Is dat echt zo of wordt dat in stand gehouden door zulke bewegingen?

En wij zijn niet de VS. Goddank.
Het zal de beweging zelf zijn :idee: !

Gelukkig zijn we inderdaad niet de VS. Maar de VS bepaalt wel mede het schoonheidsideaal. Een donkere disneyprinses bijvoorbeeld, heeft jaren op zich laten wachten. En nu ze er is heeft ze geen kroeshaar maar wat Afro-amerikanen (zelf! Nota bene..) zouden noemen "good hair".
anoniem_374675 wijzigde dit bericht op 18-11-2018 08:30
39.29% gewijzigd
Vind ik ook.
Alle reacties Link kopieren
Hoe heet die film ook alweer van die vrouw die haar haar scheert, nadat ze er jarenlang extreem mee bezig was? Prachtige film.

Je mag iemand anders toch best een compliment geven? Juist goed als je ergens onzeker over bent om dáár een compliment over te krijgen. Kan zijn dat je op dat punt anders naar jezelf kunt kijken. Ik geef heel regelmatig complimenten aan vreemden (ben nogal een kwebbel) en dat wordt eigenlijk nooit als vervelend opgevat. Dus volgende keer niet twijfelen! Wie weet volgt er wel een leuk gesprek op.
Alle reacties Link kopieren
Ja ik.vind het ook
Heb zelf een dun slap weinig en kort haar. Vind die afro kapsels echt betoverend mooi.
apiejapie schreef:
17-11-2018 15:19
Hoe heet die film ook alweer van die vrouw die haar haar scheert, nadat ze er jarenlang extreem mee bezig was? Prachtige film.
Nappily Ever After
Staat op Netflix.
Alle reacties Link kopieren
apiejapie schreef:
17-11-2018 15:19
Hoe heet die film ook alweer van die vrouw die haar haar scheert, nadat ze er jarenlang extreem mee bezig was? Prachtige film.
Even gekeken. NAPPiLY EVER AFTER
Wat een leuke reacties :flirting:

Realiseer me trouwens dat ik de termen "afro" en "kroes" door elkaar gebruik. Ik bedoel uiteraard kroeshaar (zal de mods vragen om het aan te passen), en alles wat daar onder valt, dus ook afro-kapsels :heart:
Toen ik vrijwilligerswerk deed in Zuid-Afrika, wilden alle jonge meiden mijn lange, bruine haar met slag voelen. Eén meisje zei dat ze zo jaloers was op het haar van witte mensen, omdat haar haar maar niet wilde groeien. En ik vond hun haar juist zo mooi. Die korte koppies met dat prachtige zwarte kroeshaar. Maar andersom kan het dus ook, al zal dat hier in Nederland niet gauw gebeuren vermoed ik.
anoniem_367599 wijzigde dit bericht op 17-11-2018 15:32
Reden: typo
0.12% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Caitriona* schreef:
17-11-2018 15:11
Maloochem, lief dat je het zegt.

De business voor straightening, 'relaxing', extensions, clips heeft een miljarden-omzet.

Kijk eens naar de film Good Hair van Chris Rock.
Toen zijn dochter 3 jaar (!) oud was, vroeg ze: "Daddy, how come I don't have good hair?"
Donkere vrouwen geven veel meer uit aan haar producten/cosmetica dan blanke vrouwen dat is een feit.

Mijn badkamer kast puilt uit van de haar spullen :hihi:
Dat is echt een goeie doucu en anders de film Nappily ever after
Relax we're all crazy, it's not a competition
Alle reacties Link kopieren
absor schreef:
17-11-2018 15:19
Ja ik.vind het ook
Heb zelf een dun slap weinig en kort haar. Vind die afro kapsels echt betoverend mooi.
Ik precies hetzelfde. Wat kan ik jaloers zijn op zo'n geweldige bos! Maar het zal vast wel bewerkelijk zijn. Al is het óók een hele klus om van die twaalf geitenharen van mij iets moois te maken.
Jufjoke schreef:
17-11-2018 15:32
Ik precies hetzelfde. Wat kan ik jaloers zijn op zo'n geweldige bos! Maar het zal vast wel bewerkelijk zijn. Al is het óók een hele klus om van die twaalf geitenharen van mij iets moois te maken.
:HA:

Ik heb er 13. Er zijn weinig mensen gezegend met haar dat weinig werk vergt. Waarschijnlijk zijn weinig mensen het met me eens, en een beetje offtopic, maar ik vind Sophie Hilbrand altijd zo mooi met haar nonchalante look en haar :heart:
Alle reacties Link kopieren
Ik ben sinds m'n 17de natural en ben tegen ontzettend veel aangelopen. Het zit inderdaad heel erg diep bij de zwarte bevolking. Je haar netjes hebben betekent toch dat het glad is en niet overeind staat. Tja, dat is niet hoe kroeshaar van nature werkt. Hier in Nederland valt het mee en krijg ik het meeste negatieve commentaar van zwarten, maar ook blanken kunnen er wat van met hun "dreads zijn vies/onprofessioneel/niet netjes/voor hippies"

Gelukkig valt het hier reuze mee. Maar toen ik in het buitenland woonde werd ik heel erg afgerekend op het dragen van natuurlijk haar.

Gelukkig woon ik niet in de VS, waar het nog honderd keer erger is. Waar zwarte vrouwen geen vlechtjes mogen op het werk, geen los haar tenzij steil, en liever ook geen kroeshaar in een ander beschermend kapsel, want dat zou onprofessioneel zijn. Je haar natuurlijk dragen kan baanverlies betekenen in de VS.

Wat houd ik toch van Nederland.

Bedankt voor dit topic TO! En inderdaad, "Don't touch the do!"
Alle reacties Link kopieren
Féline schreef:
17-11-2018 15:16

Maar het is en blijft voor mij een feit dat ik in bepaalde situaties een tandje harder moet lopen/bewijzen.

Volgens mij geldt dat helaas voor heel veel “groepen”. Zolang we in hokjes blijven denken komt vrijwel iedereen dit wel ergens tegen.

Ik zal zelf mijn haar en huidskleur nooit écht mooi vinden. Jammer, maar dat heb ik geaccepteerd :) .

Zeker jammer! Maar ook hierbij denk ik dat het gras vaak groener is bij de buren. Ik vind een getinte huid en donkerder haar juist weer stukken mooier dan mijn saaie blanke huid en net-niet peper en zout haar.
Ik vind een grotere krul mooier dan kroes. Ik kan het heel mooi vinden staan bij een mooie vrouw, maar op zich zelf staand vind ik het niet het mooiste haar. Het ligt ook aan iemand haar gezicht natuurlijk.

Ik vind helemaal glad ook niet zo mooi, al kan ik wel jaloers zijn op die super gladde blonde lokken met zo'n glans er over van sommige meiden die ik zie. Ik heb zelf een enorme bos gek wild zwarte krul en dat is dan misschien ook meteen waar om mij zo'n gladde bos blonde lokken op valt.
Alle reacties Link kopieren
Annelleke schreef:
17-11-2018 15:51
Ik ben sinds m'n 17de natural en ben tegen ontzettend veel aangelopen. Het zit inderdaad heel erg diep bij de zwarte bevolking. Je haar netjes hebben betekent toch dat het glad is en niet overeind staat. Tja, dat is niet hoe kroeshaar van nature werkt. Hier in Nederland valt het mee en krijg ik het meeste negatieve commentaar van zwarten, maar ook blanken kunnen er wat van met hun "dreads zijn vies/onprofessioneel/niet netjes/voor hippies"

Gelukkig valt het hier reuze mee. Maar toen ik in het buitenland woonde werd ik heel erg afgerekend op het dragen van natuurlijk haar.

Gelukkig woon ik niet in de VS, waar het nog honderd keer erger is. Waar zwarte vrouwen geen vlechtjes mogen op het werk, geen los haar tenzij steil, en liever ook geen kroeshaar in een ander beschermend kapsel, want dat zou onprofessioneel zijn. Je haar natuurlijk dragen kan baanverlies betekenen in de VS.

Wat houd ik toch van Nederland.

Bedankt voor dit topic TO! En inderdaad, "Don't touch the do!"
Dat vind ik het mooie van dit forum: mensen die een open en eerlijke kijk geven in hun stukje leven. Wist echt niet dat het zo'n groot iets was zeg. Sta met mijn ogen te flapperen. Eigenlijk heel verdrietig dat het er zó aan toegaat in oa Amerika. Wat kunnen mensen anderen toch naar behandelen, om iets wat niks zegt over karakter....
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het in zijn algemeen jammer dat vrouwen alles doen om hun natuurlijke haar te verbergen. Het geldt niet alleen voor zwart kroeshaar, maar ook heel sterk voor grijs haar. Moet je eens kijken wat je over je heen krijgt als je je op je vijftigste besluit te stoppen met verven. Zelfs mijn schoonmoeder van 81 durft er nog niet mee te stoppen.

Ik begreep ook dat Michelle Obama altijd haar haar steil gemaakt heeft zolang ze first lady was. Enorm zonde vind ik dat. Juist zij was in een positie om te zorgen dat zwart kroeshaar geaccepteerd wordt.

Iemand hierboven zei: ik vind het gewoon niet mooi. Is dat niet cultureel ingegeven ook? Heb je niet van jongs af aangeleerd dat het niet moois is omdat je haar steil maken in jouw familie normaal was. Net zoals vrouwen gaan verven vanaf de eerste grijze haar. Dat is 1 optie, een andere optie is dat vrouwen misschien hun haar sowieso niet mooi vinden. Ik heb halflang blond enorm steil haar, zonder ook maar een enkele grijze haar (ben 50). Volgens mij het haar dat heel veel mensen willen hebben. Als kind droomde ik echter altijd van een prachtige bos glanzend bruin haar met een mooie slag erin. Inmiddels ben ik die leeftijd wel te boven hoor en vind ik het prima.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven