Mode & Beauty alle pijlers

Krachtige look voor sollicitatiegesprek

14-02-2019 00:21 77 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie van jullie viva-fashion-wonders vindt het leuk mij te helpen aan een mooie en krachtige sollicitatie-outfit en -look?

Ik mag binnenkort op gesprek voor een leidinggevende functie in het onderwijs en heb daarvoor de juiste ervaring en kwaliteiten.

Mijn eerste indruk is dat ik erg lief en zacht ben. Dat wordt nog eens benadrukt door het feit dat ik redelijk klein ben en jonger oog dan ik ben. Helemaal niet erg, maar het matcht niet helemaal met wat er van mij gevraagd zal worden.

Zodra mensen me leren kennen, weten ze dat ik stevig sta, durf en ook lastige beslissingen kan nemen. Maar die eerste indruk zit me in de weg...

Ik ben dus op zoek naar een krachtige sollicitatie-outfit en -look, die maakt dat ik gelijk goed over kom. En ik ben bovendien zelf niet zo handig met een look helemaal afstylen, dus alle advies is welkom!

Qua figuur ben ik dus niet zo lang (1.60), slank, maar wel curvy, klein beetje een peerfiguur. Donkerblond halflang haar en ik draag nooit veel make up of sieraden. Ik voel me prettig in veel verschillende stijlen en kan de meeste stijlen ook dragen met mijn figuur.

Ik hoop dat jullie goede tips hebben!
Geen felle kleuren, hou het rustig en chic
Ga voor een leren (koker)rok, komt krachtig over!
Combineer het dan wel met een hooggesloten top, blouse of trui :)
Weinig make-up, alleen lippenstift bijv
Alle reacties Link kopieren
Denominatie school of overkoepelend bestuur is wel belangrijke informatie. En leeftijd.
In een outfit zoals hierboven beschreven zou je op mijn school echt de plank stevig misslaan. Zo komen stagiaires of de piepjonge juf Engels van 24 naar school, niet de teamleidster.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Zoals altijd bij een sollicitatiegesprek, moet je zorgen dat je representatief kleedt, maar ook dicht bij jezelf blijft. Ik ben ook behoorlijk klein en ik voel me dan ook het prettigst op hoge hakken. Mijn houding wordt dan automatisch beter en ik voel me dan op en top vrouw. Maar goed, als je normaal nooit hoge hakken draagt, dan kan het juist averechts werken. Ik kan rennen op m’n stiletto’s als het moet, dus ik kies altijd voor hoge hakken.

Verder zou ik voor donkere (zwart, grijs) of rijke kleuren gaan (jewel tonen; donkergroen, dieprood, dat soort dingen). Lichte pastel-achtige tinten, doen iemand over het algemeen genomen jonger ogen, dus die zou ik mijden.

Ik zou wel gaan voor een formele outfit. Ik heb ook vaak sollicitanten gehad, die een beetje business casual gekleed waren. En dat kan soms en soms ook eigenlijk niet. Ik persoonlijk vind dat een sollicitatiegesprek een zakelijk gebeuren is, dus ik kies eigenlijk zelf altijd voor een mooi pak of een simpele zwarte jurk (over de knie) met pumps. Maar ik solliciteerde altijd naar management-functies trouwens.

Persoonlijk vind ik niet dat je snel overdressed kunt zijn in een gesprek. En mocht dat dan wel een beetje zo zijn, dan heb je in ieder geval laten zien, dat je het serieus neemt.

Een klein beetje make up maakt het wel af. Maar zeker niet te veel. Oogt ook weer verzorgd, dat je er aandacht aan hebt besteed.

En misschien je haar mooi opsteken? Simpel paar oorbellen in?

En vergeet de ferme handdruk niet 😉

Heeeeeeel veel succes!
Alle reacties Link kopieren
Tvp :-D

En heel veel succes!!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou voor een stoere look gaan, ben zelf ook fan van een leren kokerrok, maar andere kokerrok (of nette rok) is ook prima. Jurk kan ook, maar dan niet met drukke, gekleurde print. En wel met redelijke hakken.

Verder kan je denken aan een bril, zo'n wat groter montuur, ook al heb je geen bril nodig.
Lijntje onder je ogen met oogpotlood of eyeliner helpt en vergeet ook je haar niet. Geen paardenstaart! Heb je een beetje een vlot kapsel?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben het niet eens met dweedledee. Volgend mij kan je wél overdressed zijn. Ik zou zelf spiegelen aan wat mensen ongeveer in het bedrijf aanhebben als ze aan het werk zijn. Misschien iets netter, maar zeker nog onwijs formeel. Het is het onderwijs, niet een bank.

Ik solliciteer gewoon in spijkerbroek en nette trui en ben altijd aangenomen. Ik kom georganiseerd en verzorgd over. En op de eerste dag zijn ze dan niet enorm verbaasd als ik in spijkerbroek aankom.
Those who don’t believe in magic will never find it
Hangt helemaal van de functie af. Ik ken het (klein, jong, schattig). Loop rechtop, kijk mensen aan. Lach. Praat duidelijk.

Waarin ik me lekker zou voelen: Zwarte pistol boots met een kleine hak (staat en voelt steviger), hele diep donkerblauwe rechte of bootcut jeans, blouse/shirt erboven en een net jasje. Maar goed, daar hoef je op de Zuidas niet mee aan te komen ;) daar pas ik dan ook niet.
Alle reacties Link kopieren
Als ik kijk naar mijn eigen leidinggevenden op de verschillende afdelingen waar ik binnen de school mee te maken heb gaat dit qua kleding van spijkerbroek + overhemd tot een pak en overhemd (geen stropdas).
Ik zou gewoon een keurige zwarte pantalon of chino aantrekken met een effen trui die een beetje strak zit, misschien een blouse. Paar eenvoudige zwarte pumps met een lage hak of een veterschoen.
(ik had iets vergelijkbaars aan voor mijn eigen sollicitatie voor een functie als docent)

Spijkerbroek is imo nooit geschikt voor een sollicitatie.

Let ook op je houding, dus geef een krachtige handdruk, kijk je gesprekspartner aan en ga goed rechtop staan/zitten.
Valhalla! Where the brave may live Forever!
Ik zag eens een tv programma waarbij mensen op straat een dame beoordeelde. Eerst stond ze zonder aangezette wenkbrauwen op een podium. Toen dachten ze dat ze zuster was of andere lieve beroepen.

Later was alles hetzelfde qua kleren en haar. Alleen hadden ze haar wenkbrauwen best wel aangezet. Toen dachten mensen dat ze leiding gaf of iets “belangrijks” was. Het scheen onderzocht te zijn. Zwaardere wenkbrauwen straalde meer gezag uit ofzo. Ik weet het niet meer precies. Zal eens zoeken.

Ik heb geen tips verder. Ben daar zelf slecht in. Maar dacht misschien heb je daar wat aan. Heel veel succes!

Gevonden: https://prettybusiness.nl/waarom-slim-i ... n-kleuren/
Een spijkerbroek is niet gepast. Een trui evenmin.
Mascara is een must. En je haar zou ik ook aandacht aan besteden. Doe geen staartje in.
Voorderest: hakken (pumps of nette enkellaarsjes. Geen boots of lompe lage laarsjes). Een nette zwarte broek bijvoorbeeld. Met blouse. Of jasje. Een riem door je broek staat netjes.
Of kies voor een nette jurk.
Let ook op je tas. Neem geen versleten tas mee. Een mooie handtas. In iedergeval geen rugzak. Of een ander soort kinderlijke tas.
Oja tas is wel een goede. Mijn oude LG liep met een tot de draad toe versleten rugtas. Die in beginsel al lelijk was. Ik heb weinig met uiterlijk vertoon of mode. Maar man wat staat dat armoedig. Net als scheef afgesleten hakken van schoenen.
Alle reacties Link kopieren
SjakS schreef:
14-02-2019 06:46
Ik zag eens een tv programma waarbij mensen op straat een dame beoordeelde. Eerst stond ze zonder aangezette wenkbrauwen op een podium. Toen dachten ze dat ze zuster was of andere lieve beroepen.

Later was alles hetzelfde qua kleren en haar. Alleen hadden ze haar wenkbrauwen best wel aangezet. Toen dachten mensen dat ze leiding gaf of iets “belangrijks” was. Het scheen onderzocht te zijn. Zwaardere wenkbrauwen straalde meer gezag uit ofzo. Ik weet het niet meer precies. Zal eens zoeken.

Ik heb geen tips verder. Ben daar zelf slecht in. Maar dacht misschien heb je daar wat aan. Heel veel succes!

Gevonden: https://prettybusiness.nl/waarom-slim-i ... n-kleuren/
Interessant filmpje!
Alle reacties Link kopieren
diedietje schreef:
14-02-2019 06:23
Ik zou voor een stoere look gaan, ben zelf ook fan van een leren kokerrok, maar andere kokerrok (of nette rok) is ook prima. Jurk kan ook, maar dan niet met drukke, gekleurde print. En wel met redelijke hakken.

Verder kan je denken aan een bril, zo'n wat groter montuur, ook al heb je geen bril nodig.
Lijntje onder je ogen met oogpotlood of eyeliner helpt en vergeet ook je haar niet. Geen paardenstaart! Heb je een beetje een vlot kapsel?
Als ik er iets raar en dom uit vind zien is dit het wel.
Vooral niet doen dus TO.

De ultieme tip blijft voor mij: Kleed je niet naar de functie die je hebt, maar naar de functie die je wilt Dus draag wat jij in die functie passend zou vinden en dan net een tikje netter.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Je haar opsteken, licht make-up gebruiken (ik zou juist geen lippenstift doen maar wel mascara, eyeliner, wenkbrauwen tikje aanzetten). Lage hakken (2-5 cm), en daar stevige stappen mee zetten. Al is het maar een hakje van 2 centimeter, stevig je voeten neerzetten tijdens het lopen heeft dan al een krachtig effect. Een pantalon of een jurk/rok tot op de knie. Geen nepbril, geen grote oorbellen (evt wel kleine knopjes). Geen spijkerbroek, gewoon niet solliciteren in spijkerbroek als je solliciteert op een leidinggevende functie.
Alle reacties Link kopieren
Deze tip is te kort dag, maar een aanrader vind ik een kleurenanalyse. Op basis van huid, haar en ogen kan worden bepaald welke kleuren je goed staan en welke juist niet. De juiste kleuren helpen enorm om jou als persoon op een prettige manier zichtbaar te maken. (mijn do’s zijn bv donkerblauw, grijs, groen en rood, heldere en intense kleuren. Mijn don’ts alle pastels, wit en zwart).

Hakken helpen onwijs omdat je rechter staat en daardoor zelfverzekerder overkomt. Met make-up minimaal mascara omdat je daardoor aanweziger lijkt zonder te domineren (lippenstift neutraal als je dat al gebruikt).

Als je zeer zelden een pak draagt, zou ik dat niet doen. Als vrouw kan je je keurig kleden in een blouse, vest of rokje. Met een peervormig figuur en korte lengte geen vesten over de kont, maar tot het middel. Vaak koop ik voor belangrijke gesprekken iets nieuws, dat ziet er altijd het meest verzorgd uit.

Succes!!!
Alle reacties Link kopieren
Zoals boven al gezegd, blijf bij jezelf en spiegel aan wat mensen dragen.

Een kokerrok is prima voor sommige vrouwen, maar past dit niet bij je, draag het dan niet. En past het niet bij de onderwijsinstelling, draag het dan ook niet. Het moet geen verkleedpartij of overdress situatie zijn.

Denk verder ook wat je met je haar doet, en wat voor tas je bij je draagt.

En vergeet vooral niet op je stem te letten. Een lage langzame stem geeft meer overwicht en je wordt serieuzer genomen dan zo'n hoog meisjes stemmetje. Kijken mensen aan en geven een goede handdruk.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Een bril als je geen bril nodig hebt? Whats next? Beugeltje omdat je dan lekker jong oogt
Ik zie nu al twee keer de tip ‘leren kokerrok’ staan. Dat zou ik echt niet doen. Nog niet zo heel lang geleden was leer naar een sollicitatie echt ongepast, vergelijkbaar met panterprint of te korte rok. Misschien dat dat inmiddels allemaal kan, maar je wilt liever niet jong overkomen. De keuze voor leer komt op mij over als ‘te jong’.
SjakS schreef:
14-02-2019 06:46
Ik zag eens een tv programma waarbij mensen op straat een dame beoordeelde. Eerst stond ze zonder aangezette wenkbrauwen op een podium. Toen dachten ze dat ze zuster was of andere lieve beroepen.

Later was alles hetzelfde qua kleren en haar. Alleen hadden ze haar wenkbrauwen best wel aangezet. Toen dachten mensen dat ze leiding gaf of iets “belangrijks” was. Het scheen onderzocht te zijn. Zwaardere wenkbrauwen straalde meer gezag uit ofzo. Ik weet het niet meer precies. Zal eens zoeken.

Ik heb geen tips verder. Ben daar zelf slecht in. Maar dacht misschien heb je daar wat aan. Heel veel succes!

Gevonden: https://prettybusiness.nl/waarom-slim-i ... n-kleuren/
'


Haar hele website staat vol met leuke tips over zakelijk kleden voor vrouwen. Ik volg haar al heel lang op LinkedIn ook
Alle reacties Link kopieren
Ik zie al goede tips voorbij komen, bedankt!

Ik noteer in elk geval de pump/schoen met hak (gepoetst en zonder afgesleten hak 😬), mascara, misschien eyeliner, stevige handdruk, ferme pas, mensen aankijken, een nette tas, en ik zal zorgen dat ik bij mezelf blijf (so far past dit allemaal ook). Stemgebruik wist ik wel, maar was een beetje weg gezakt, dus die noteer ik ook.

Ik denk dat ik me prettiger voel in een jurk of (koker)rok, dan in een pantalon, dus daar ga ik naar op zoek. Een mooie blouse of een aansluitende nette trui erbij. Ik maak inderdaad maar even van de gelegenheid gebruik om een mooie nieuwe outfit te scoren.

Ik sta open voor suggesties van winkels / modellen waar ik zou moeten kijken 😁

Overigens zie ik hier bijna niemand een jasje suggereren, daar beter niet naar kijken?
Alle reacties Link kopieren
SjakS schreef:
14-02-2019 06:46
Ik zag eens een tv programma waarbij mensen op straat een dame beoordeelde. Eerst stond ze zonder aangezette wenkbrauwen op een podium. Toen dachten ze dat ze zuster was of andere lieve beroepen.

Later was alles hetzelfde qua kleren en haar. Alleen hadden ze haar wenkbrauwen best wel aangezet. Toen dachten mensen dat ze leiding gaf of iets “belangrijks” was. Het scheen onderzocht te zijn. Zwaardere wenkbrauwen straalde meer gezag uit ofzo. Ik weet het niet meer precies. Zal eens zoeken.

Ik heb geen tips verder. Ben daar zelf slecht in. Maar dacht misschien heb je daar wat aan. Heel veel succes!

Gevonden: https://prettybusiness.nl/waarom-slim-i ... n-kleuren/
Interessant! Kijk ik ook even naar!
Ik wou net ‘jasje’ typen. Waarom? Een trui is fluffy en zacht en benaderbaar. Een jasje is van steviger materiaal en oogt ook steviger.
Alle reacties Link kopieren
Soepmetballen schreef:
14-02-2019 08:37
Ik zie al goede tips voorbij komen, bedankt!

Ik noteer in elk geval de pump/schoen met hak (gepoetst en zonder afgesleten hak 😬), mascara, misschien eyeliner, stevige handdruk, ferme pas, mensen aankijken, een nette tas, en ik zal zorgen dat ik bij mezelf blijf (so far past dit allemaal ook). Stemgebruik wist ik wel, maar was een beetje weg gezakt, dus die noteer ik ook.

Ik denk dat ik me prettiger voel in een jurk of (koker)rok, dan in een pantalon, dus daar ga ik naar op zoek. Een mooie blouse of een aansluitende nette trui erbij. Ik maak inderdaad maar even van de gelegenheid gebruik om een mooie nieuwe outfit te scoren.

Ik sta open voor suggesties van winkels / modellen waar ik zou moeten kijken 😁

Overigens zie ik hier bijna niemand een jasje suggereren, daar beter niet naar kijken?
Voor een sollicitatie draag ik eigenlijk altijd een nette broek, shirtje en colbert/jasje. Ik combineer altijd iets met print, iets met kleur en iets rustigs. Bij mijn laatste gesprek, broek met een nette ruit (wit/grijs), blauw shirt en zwart colbert. Als schoenen droeg ik ballerina's. De broek was zo'n boven enkel model en ik vind het lelijk als zo'n broek dan in laarsjes wordt gedaan. Ik draag geen hakken (kan ik niet op lopen), dus een paar ballerina's (zonder strikje) aangedaan.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Ik heb altijd een jurk aan in grijs, groen of blauw. Mooie semi-transparante panty en pumps. Mijn haar is in korte bob geknipt maar dat mag op mijn leeftijd. Opsteken vind ik ouwelijk ogen, niet per se krachtig.
Waar ik aan moet denken is mijn stemvolume en dat ik stellige uitspraken doe, niet teveel slagen om de arm houden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven