Mode & Beauty alle pijlers

Welk kledingstuk ben jij aan het maken?

23-02-2019 17:55 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ooit was er op de thuis pijler een topic met deze titel, maar dat kan ik al een hele tijd niet meer vinden. De zoek functie geeft mij allerlei onzin en dingen die ik niet zoek. Daarom bij deze een nieuwe versie van dit topic.

Ik zal mijzelf even voorstellen:
Ik maak eigenlijk al zo lang als ik mij kan herinneren kleding. Mijn oma was coupeuse en mijn moeder maakte regelmatig iets uit Knip of Marion. Van restlapjes van oma en moeder knutselde ik van alles in elkaar. Als ik niet wist hoe iets moest dan waren oma en moeder altijd bereid om te helpen maar verder heb ik gewoon heel veel zelf uitgezocht en regelmatig voor schut gelopen. Ik heb nooit les gehad en ken de namen van de meeste technieken niet, maar ik weet wel hoe het moet. Ooit zou ik nog wel willen leren patroontekenen.
Confectie is voor mij vaak meer dan 10cm te kort, 10 cm te wijd of zo wel te kort als te wijd waardoor ik er snel voor kies om het zelf te doen.

Ik heb een soort haar-liefde verhouding met kledingmaak groepjes op Facebook. Eens in de zo veel tijd krijg ik jeuk van alle veel te zwaar gemodereerde groepjes waar kritiek niet gewenst is en schrijf ik mij overal voor uit, vervolgens vind ik het saai en schrijf ik mij langzamerhand weer in voor van alles.

Op dit moment ben ik bezig met een overhemdjurk uit de nieuwste knipmode (ook daar heb ik een beetje een haat-liefde verhouding mee). Ik hoop heel erg dat de jurk er niet uit gaat zien alsof ik ‘s ochtends bij het verlaten van mijn huis mijn broek ben vergeten en alleen een overhemd aan heb. Gezien de lengte en het ontwerp van deze jurk gaat dat helemaal goed komen.

Wat maak jij? Of wat wil je gaan maken?
Alle reacties Link kopieren
Wat leuk dat je zelf kleding maakt! Ik zou dat ook echt graag willen leren. Dat komt op mijn bucketlist als ik weer naar NL verhuis.
Alle reacties Link kopieren
Waar woon je nu? Kan je het daar niet leren?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben een trui aan het breien. Ik hoop hem voor de volgende winter af te hebben, maar het kan best nog wel eens een jaar langer duren. Ik ben niet snel.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben al jaren bezig met een overhemd....
Alle reacties Link kopieren
Ik was een winterdas aan het breien maar hij ligt nu in de kast voor volgend jaar.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Ik heb net een prachtige wollen trui af. Eindelijk een trui die me past! En ben nog bezig met een vest, ook gebreid.
Alle reacties Link kopieren
Een bikini haken is ook wel leuk. Lekker gauw af.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Wat leuk,veel breisters hier. Helaas kan ik alleen rechtdoor breien dus verder dan een sjaal of een boord kom ik niet.

Westerpavjoen, hoezo ben je al jaren met het zelfde overhemd bezig? Loop je ergens vast?
Alle reacties Link kopieren
Niet ah maken, maar ben een jurk ah inkorten. Keurig zoom uitgehaald en toen bedacht ik me dat de split wel erg kort wordt. Ik weet niet meer hoe ik die langer kan maken. Net gegoogled, maar kon zo snel niets vinden. Kan iemand het hier vertellen hoe ik dat doe?
Cum non tum age
Alle reacties Link kopieren
Afbeelding
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Leuk zeg, ik ben ook bezig met een overhemd jurk, maar dan uit het boek: Gerties new boom for better sewing. Ik worstel alleen ontzettend met de maatvoering. Knippatronen passen mij meestal redelijk, maar dit boek echt niet. Ben blij dat ik van een overschotlapje een proefmodel gemaakt heb.

Ik kan me vinden in je mening over naaigerelateerde groepen op Facebook. Wat een gezeur soms, maar ook wel weer vermakelijk. Vaak moet ik op mijn handen zitten.
Alle reacties Link kopieren
Als de split in de naad zit verder lostornen, anders eerst het splitbeleg lostornen hoe hij nu zit, dan de split verder inkloppen en het splitbeleg terugzetten op de verlegde split.

Pfff dit is waarom ik die beschrijvingen nooit lees in mode-maak-bladen. In woorden klinkt het echt zo veel ingewikkelder dan het is.
Oh leuk Perzikboom! Ik wil wel graag mee schrijven, ik ben alleen niet heel erg goed. :$

Ik heb eerst 2 broekjes op de planning staan en 2 nieuwe aankleedkussen hoezen (die laatste liggen de lappen al maanden geknipt en al voor klaar...) En il zou voor de zo er graag wat hemdjes maken voor de kinderen met leuke stofjes zodat ze in de zomer ook in alleen een hemd kunnen rondlopen. Als dal lukt wil ik er ook wat voor mij zelf maken omdat de tanktops uit de winkel vaak een te laag decolleté hebben (maat s en mijn cup is niet zo'n goede combo bij sommige winkels) en ik vind ze vaak wat te kort.

Doen jullie alles op patroon of 'verzinnen' jullie het zelf?
Alle reacties Link kopieren
Wat een leuk topic! Ik heb anderhalf jaar geleden een naaimachine gekocht en heb toen gordijnen gemaakt voor de slaapkamer van mijn dochter. En nu zou ik heel graag dingen willen maken maar vind het lastig. Geen mensen in de buurt die kunnen helpen en ik vind Google lastig met het naaien van kleding. Wat zou het fijn geweest zijn als mijn tante (naaide veel voor dr werk en was erg handig) me dit had kunnen leren.
Alle reacties Link kopieren
Miss-elfje schreef:
23-02-2019 19:18
Wat een leuk topic! Ik heb anderhalf jaar geleden een naaimachine gekocht en heb toen gordijnen gemaakt voor de slaapkamer van mijn dochter. En nu zou ik heel graag dingen willen maken maar vind het lastig. Geen mensen in de buurt die kunnen helpen en ik vind Google lastig met het naaien van kleding. Wat zou het fijn geweest zijn als mijn tante (naaide veel voor dr werk en was erg handig) me dit had kunnen leren.
ga gewoon dingen proberen met een goedkoop lapje stof. Kijk hoe verschillende stoffen werken, hoe je machine reageert op verschillende dingen. Tijdschriften als Knip en zo geven vaak ook wel wat uitleg en ik heb persoonlijk op gebied van haken veel geleerd op youtube. Misschien kun je ook dingen vinden daar op het gebied van naaien
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
ik heb vroeger wat basisdingen geleerd van mijn moeder, maar ik heb veel geleerd door het gewoon te doen. Het zal vast niet allemaal volgens de regels zijn, maar he, het ziet er wel leuk uit :proud:

Momenteel ben ik bezig met een vestje breien, maar ligt nu even stil. Verder moet ik nog wat dingen maken en aanpassen voor de komende carnaval :proud:
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
Wat een leuk topic.

Heb in juni vorigjaar een nieuwe. Naaimachine gekocht omdat het mij leuk leek om kleding te maken.

Ik ben begonnen met proeflapjes, kijken welke steken wat doen en hoe zich dat uit.

Daarna knikkerzakken gaan maken voor mijn nichtjes. Dat ging erg goed.

Oktober is mijn nichtje geboren,en daar lakentjes en een boxkleed gemaakt.

Ik december voor mijn nichtjes lekkere warme truien gemaakt uit het boek i love sweaters. Erg leuk boek trouwens, komt in maart ook een boek over t-schirts van uit.

Als laatste project wat af is, is het vest voor mijn vriend.

Mijn lopen de project is een trui voor mijzelf.

Haal mijn patronen vooral uit de knipmode, Burda, by poppy en het boek i love sweaters.

Nooit les gehad erin, eigenlijk alles mij zelf aangeleerd. Wel tips en trucks aangeleerd via you tube.

Heb er nog steeds iedere avond veel plezier in 😊
Wat leuk, een nieuw topic!

Ik had jaren een goedkope naaimachine waarop ik gordijnen naaide en broeken omzoomde, dat werk. Toen ik zwanger was van m'n eerste heb ik een goede machine gekocht en daarmee is het naaien zoveel leuker en makkelijker dat ik er echt weer lol in heb!

Nu naai ik voor m'n kindje af en toe kleding (rompertjes, longsleeves, broekjes), ben ik een jurkje voor m'n nichtje aan het naaien en maak ik aankleed hoezen, speelkleed voor op de grond, boxkleed en speeltjes.
Ik vind het echt superleuk om te doen, loop regelmatig wel tegen beperkte kennis aan. Vooral bij het maken van een patroon uit een tijdschrift. Gelukkig kom je met logisch nadenken vaak een eind.

Recent heb ik het zelfs aangedurfd om een stapel wat duurdere jersey voor (kinder)kleding te kopen. Hopelijk kan ik ook voor mezelf iets naaien nu ik zwanger ben van de tweede. Tot ik er wat mee gemaakt heb, word ik in ieder geval al gelukkig als ik het in de kast zie liggen :P
Alle reacties Link kopieren
perzikboom6 schreef:
23-02-2019 18:57
Als de split in de naad zit verder lostornen, anders eerst het splitbeleg lostornen hoe hij nu zit, dan de split verder inkloppen en het splitbeleg terugzetten op de verlegde split.

Pfff dit is waarom ik die beschrijvingen nooit lees in mode-maak-bladen. In woorden klinkt het echt zo veel ingewikkelder dan het is.
Dank je, ik begrijp het ook nog :P
Cum non tum age
Alle reacties Link kopieren
Ik lees nu dat mijn autocorrect de split wilde inkloppen. Ik bedoelde toch echt inknippen. :-D
Alle reacties Link kopieren
Ik heb eerder al wel met hulp van mijn moeder een jurkje en een kussenhoes gemaakt, en vanmiddag weer eens verder gegaan met 'naailes' van mijn moeder. Nu bezig met een jurkje maken voor carnaval.
Heb nu ook de oude naaimachine meegekregen, dus ik kan thuis ook aan de slag met oefenen en technieken leren.

Wil het graag beter leren, ik ben alleen niet zo precies, fijne motoriek is niet echt geweldig dus knippen gaat nog niet heel recht haha!
Alle reacties Link kopieren
Chocoladeaardbei schreef:
23-02-2019 21:24
Ik heb eerder al wel met hulp van mijn moeder een jurkje en een kussenhoes gemaakt, en vanmiddag weer eens verder gegaan met 'naailes' van mijn moeder. Nu bezig met een jurkje maken voor carnaval.
Heb nu ook de oude naaimachine meegekregen, dus ik kan thuis ook aan de slag met oefenen en technieken leren.

Wil het graag beter leren, ik ben alleen niet zo precies, fijne motoriek is niet echt geweldig dus knippen gaat nog niet heel recht haha!
Als je stof knipt de schaar niet helemaal sluiten. Dat knipt mooier.

Perzikboom, ik begreep het hoor.
Cum non tum age
Net verder gegaan met het jurkje voor mijn nichtje. Heb zelf de vorm van de rok aangepast ten opzichte van het patroon en zakken in de zijnaad toegevoegd (die ik eerst verkeerd vastnaaide en dus weer moest lostornen :facepalm: ) Uiteindelijk wel naar tevredenheid gelukt!

De afwerking van naden en omzomen moet ik nog doen. Hebben jullie tips om het omkrullen van tricot tegen te gaan? Met strijken kreeg ik het er niet uit.
Alle reacties Link kopieren
YellowLemonTree schreef:
23-02-2019 19:16
Oh leuk Perzikboom! Ik wil wel graag mee schrijven, ik ben alleen niet heel erg goed. :$

Ik heb eerst 2 broekjes op de planning staan en 2 nieuwe aankleedkussen hoezen (die laatste liggen de lappen al maanden geknipt en al voor klaar...) En il zou voor de zo er graag wat hemdjes maken voor de kinderen met leuke stofjes zodat ze in de zomer ook in alleen een hemd kunnen rondlopen. Als dal lukt wil ik er ook wat voor mij zelf maken omdat de tanktops uit de winkel vaak een te laag decolleté hebben (maat s en mijn cup is niet zo'n goede combo bij sommige winkels) en ik vind ze vaak wat te kort.

Doen jullie alles op patroon of 'verzinnen' jullie het zelf?
Hoe oud zijn je kinderen? Het gratis patroon ‘van Katoen’ hemdjes is erg leuk. Voor meisjes heb je ook de gratis ‘racerbackdress’ die je kan verkorten naar een hemdje.
Van beide vorige zomer een stapel gemaakt, veel gedragen!

On topic: ik naai met fases. Zo naai ik een halfjaar bijna iedere 2 weken een kledingstuk (vooral voor de kinderen) en het andere halfjaar staat de machine werkloos in een hoek omdat ik er weer even klaar mee ben.

Ik had een abo op een naaitijdschrift maar opgezegd omdat ik toen weer niks maakte. Nu haal ik veel patroonboeken bij de bieb.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven