Mode & Beauty alle pijlers

Créme/zalf tegen eczeem

10-07-2019 19:19 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi, ik heb al sinds dat ik klein was enorm veel last van eczeem. Nu is het zo dat ik van de huisarts daar wel een créme van heb gekregen die goed werkt alleen is het zo dat ik die maar een week lang mag gebruiken en dat m’n huid dan een paar weken daarna weer terug bij af is. Nu vroeg ik me af of iemand van jullie misschien een goede aanrader heeft van een créme/zalfje tegen eczeem die ik gewoon de hele tijd door kan gebruiken.

Of dat jullie misschien andere tips voor mij hebben, als in, advies vragen bij de apotheek misschien?
Alle reacties Link kopieren
Overleg met de huisarts over een goed smeerschema, zoals bijvoorbeeld hier is beschreven: https://www.umcutrecht.nl/nl/Ziekenhuis ... bij-eczeem
Alle reacties Link kopieren
Ik heb last van eczeem op mijn handen (in de zomer) en ik gebruik de eczeem crème van kruidvat. Ik smeer het een paar keer per dag. Ze zien er wel beter uit.
It's 5 o'clock somewhere
Alle reacties Link kopieren
Witte vaseline?
Alle reacties Link kopieren
Bepanthen eczeemcreme werkt bij mij verrassend goed. (Uiteraard) niet zo goed als de hormooncreme via de huisarts, maar best te doen voor inderdaad die periodes dat je die creme niet mag gebruiken/de periodes dat de huid relatief rustig is.
Alle reacties Link kopieren
niet te vaak, te lang en/of te heet douchen.
Je huid goed beschermen tegen de zon, waar mogelijk.
Als het op je handen zit niet te vaak je handen wassen.

Verder de huid goed vet houden met een zalf of creme.

Bij sommige mensen kan het helpen om ook naar voeding te kijken om te zien of je ergens overgevoelig voor bent, al is dat nooit keihard bewezen.
Alle reacties Link kopieren
je hebt een persoonlijk bericht
Misschien eens met de arts overleggen of bij de apotheek om advies vragen.
Ik heb zelf ook crème van m'n huisarts omdat ik om de zoveel tijd last heb van eczeem. Bij mij hielpen die crèmes van de drogist niet optimaal. De laatste keer dat ik m'n recept op ging halen zei m'n apotheker dat ik wellicht ook een ander soort crème kon gebruiken die volgens haar bij veel mensen goede resultaten had en die je dus langer mocht smeren. Weet alleen niet meer welke crème dat is.
Alle reacties Link kopieren
saartje- schreef:
10-07-2019 19:34
niet te vaak, te lang en/of te heet douchen.
Je huid goed beschermen tegen de zon, waar mogelijk.
Als het op je handen zit niet te vaak je handen wassen.

Verder de huid goed vet houden met een zalf of creme.

Bij sommige mensen kan het helpen om ook naar voeding te kijken om te zien of je ergens overgevoelig voor bent, al is dat nooit keihard bewezen.
Ik had inderdaad ook al van de huisarts als tip gekregen om niet te lang/te warm en te vaak te gaan douchen. Verder had ik van mijn huisarts ook een vettige zalf gekregen om te voorkomen dat mn huid uitdroogt, alleen heb ik alsnog veel last van eczeem op mn gezicht.
Alle reacties Link kopieren
TsumTsum schreef:
10-07-2019 19:42
Misschien eens met de arts overleggen of bij de apotheek om advies vragen.
Ik heb zelf ook crème van m'n huisarts omdat ik om de zoveel tijd last heb van eczeem. Bij mij hielpen die crèmes van de drogist niet optimaal. De laatste keer dat ik m'n recept op ging halen zei m'n apotheker dat ik wellicht ook een ander soort crème kon gebruiken die volgens haar bij veel mensen goede resultaten had en die je dus langer mocht smeren. Weet alleen niet meer welke crème dat is.
Hoi, ik ga morgen inderdaad wel even bij de apotheek vragen (ik moet morgen sowieso nog naar de apotheek).
Alle reacties Link kopieren
Die vettige zalf lijkt mij niet fijn om overdag op je gezicht te smeren, want dat glimt zo. Misschien kun je overdag een zonnebrandcreme gebruiken zonder parfum en dergelijke en die vette zalf alleen voor de nacht?
Je huid goed beschermen tegen de zon is ook heel erg belangrijk.
Ik had altijd eczeem op mijn handen, sinds ik ze was met sunlightzeep, heb ik er geen last meer van.
Eczeem komt meestal door het gebruik van verkeerde soorten zeep.
Ik heb voor mijn eczeem protopic zalf. Die helpt bij mij beter dan hormoonzelven.
Om mijn huid niet te droog te laten worden gebruik ik cetomacrogolcreme.
Ik was me met olijfzeep (aleppozeep) dat is ook tamelijk vettig en er zitten geen geurstoffen in.

Ik heb veel baat bij die combo.

Je zou met je arts kunnen overleggen of zoiets ook goed is voor jou.
Alle reacties Link kopieren
Kruidvat eczeemcreme heeft mij goed geholpen, maar ik heb geen ernstig eczeem.
It is no measure of health to be well-adjusted to a sick society.
Krishnamurti
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter heeft 3 jaar eczeem gehad, met regelmatig hormonen zalfjes en continu lanette met vaseline smeren, maar steeds bleef het een klein beetje en vlamde het vaak weer op. Uiteindelijk heeft de huisarts haar doorgestuurd naar de dermatoloog, die een andere hormoonzalf heeft voorgeschreven en cematogrol creme in plaats van lanette. Binnen 2 weken was haar eczeem helemaal weg.

Ga niet zelf dokteren, maar terug naar de huisarts. Vraag ook naar een goed afbouwschema. Als je een hormoonzalf een week gebruikt en dan acuut weer stopt dan komt het geheid weer terug. Je moet het rustig afbouwen. Als het keer op keer blijft terugkomen ondanks het opvolgen van alle zalfjes en adviezen van de huisarts zou ik vragen om een doorverwijzing naar de dermatoloog.

Verder nog algemene tips: geen parfum (ook niet in zonnebrandcreme, shampoo, wasmiddel, etc), kort douchen en vet houden.
Het is heel moeilijk te zeggen, want wat bij de één wel werkt, heeft geen effect bij de ander. Ga dus vooral terug naar de huisarts en laat je eventueel doorverwijzen naar een dermatoloog. Zelf heb ik overal ernstig eczeem en ik heb ook nog niet het middel gevonden. Ik zit aan de zwaarste hormooncrême en houd het daarnaast vet met cetomacrogol. Ik probeer sinds kort de lipikar van la roche possay uit en dat lijkt het in ieder geval niet te verergeren. Misschien zou je nog een allergietest kunnen doen om te kijken of er iets is waar je allergisch voor bent en dus de eczeem een reactie op zou kunnen zijn? Wat bij mij ook werkt is zout op de huid doen, wassen en dan insmeren met vette crème. Wat ik verder doe is zo kort mogelijk douchen op zo'n 33 graden, geen zeep, katoen dagen, geen parfum, geen make-up, zonnebrand voor gevoelige huid, neutral wasmiddel, deo en handzeep en geen wasverzachter.
Sterkte, het is echt niet makkelijk.
Iemandxoxo schreef:
10-07-2019 19:44
Ik had inderdaad ook al van de huisarts als tip gekregen om niet te lang/te warm en te vaak te gaan douchen. Verder had ik van mijn huisarts ook een vettige zalf gekregen om te voorkomen dat mn huid uitdroogt, alleen heb ik alsnog veel last van eczeem op mn gezicht.
Ik heb, als ik gestressed ben, ook altijd last van eczeem. Vaak lichttherapie gehad, vaselinecetomacrogol crème gesmeerd en natuurlijk de hormoonzalfjes. Op den duur was het qua lichaam weg, maar kwam de eczeem rondom mijn ogen. Daar heb ik een tijdlang hormoonzalf gesmeerd, maar omdat je huid daar al zo dun is ben ik daar mee gestopt. Ik had voor de grap de handcreme van O'Keeffes gesmeerd en een paar dagen later was het al een stuk rustiger in mijn gezicht. Voor mij komt eczeem puur door stress, maar misschien heb je er wat aan.
Alle reacties Link kopieren
Dus jullie denken dat ik beter nog even een keer terug kan gaan naar de huisarts? Ipv aan de apothekersassistent vragen?

In ieder geval, allemaal hartstikke bedankt voor jullie tips!
Alle reacties Link kopieren
Ik ken iemand die heel veel last van eczeem had. Is verhuisd, naar een nieuwere woning (geen koperen leidingen meer) én een waterontharder en het eczeem is weg.

Verder zou ik Bepanthen Eczeemcreme aanraden om de boel wat rustig te houden.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het vanmiddag bij de apotheek gevraagd maar die kon me helaas niet helpen. Ik ga morgen dus een afspraak bij de huisarts maken.
Ik heb bij lush gewerkt. In die tijd kwamen vaak mensen met eczeem voor de dream cream. We kregen geregeld te horen dat t goed hielp. Je kunt om een tester vragen en uitproberen of je er wat aan hebt.
Mijn tips:
- Nadat je gedoucht hebt je huid gelijk, direct, binnen een minuut insmeren, bijvoorbeeld met sensitive after shave balsem.
- Als je flink jeukend eczeem hebt, zeg maar het soort waarbij je je huid kapot moet krabben om de pijn de jeuk te laten verdrijven, is het waarschijnlijk geïnfecteerd (je kunt dat laten testen bij de huisarts). Gebruik dan twee weken lang een antibioticazalf zoals fucidin.
Alle reacties Link kopieren
Een paar jaar geleden kreeg ik tijdens een vakantie in Frankrijk opeens een eczeemuitbraak in mijn gezicht. Ik had geen idee wat te doen terwijl het met de dag erger werd en ben naar een apotheek gegaan. Daar kreeg ik een tube atopicontrol creme van eucerin in mijn handen geduwd en dat werkte voor mij heel goed. In Nederland blijken sommige apotheken het ook te verkopen maar ik heb het nooit meer nodig gehad.
Alle reacties Link kopieren
Ik dacht eczeem te hebben in mijn gezicht, huisarts dacht dat ook en ik kreeg ook hormoonzalf mee. Helaas hielp het niks.
Het bleek een verergering van de rosacea te zijn (soort acne op volwassen leeftijd), een betere behandeling daarvoor heeft de eczeem volledig doen verdwijnen.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
In memoriam AnnA_C

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven