Mode & Beauty alle pijlers

Truien en vesten die NIET pillen (。♡‿♡。)

18-10-2019 21:49 57 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi ,
Iedere herfst / winter erger me er heel erg aan dat mijn nieuw gekochte vest / trui zo erg gaat pillen na een paar keer wassen.
Ik wil zo graag iets kopen wat mooi blijft.
Nu heb ik me een beetje verdiept in welke eigenschappen stoffen hebben.
En ik heb dus begrepen dat vooral acril erg pilt.
Heel graag hoor ik van jullie welk merk jullie kopen en welke mooi blijven ?
Of weet iemand misschien welke samenstelling van stof in een trui of vest moet zitten zodat het mooi blijft ?
Bedankt alvast voor het lezen .
Alle reacties Link kopieren
Ik lees mee... behalve katoen heb ik geen enkel goed idee.
Ik lees graag mee
Ik heb vrijwel geen pillende vesten. Je kan vaak in de winkel al heel goed zien of een stof gaat pillen. Verder heel behoedzaam wassen; programma voor fijnwas met fijwasmiddel en op laag toerental centrifugeren (wil kan dan weer op een hoger toerental, zeker wil van goede kwaliteit).
Acryl pilt vaak het hardst .
Alle reacties Link kopieren
Alle Natuurlijke materialen pillen wel, afhankelijk van of het gebreid of geweven is. dat komt omdat de vezels los komen bij dragen of wassen, en dan in elkaar klonteren.
Het hangt er vooral vanaf hoe je het behandeld. Pillen gebeurd Al bij dragen, door het schuren van het materiaal tegen zichzelf of ander materiaal.
Daarom krijg je bij bijna alle materialen pillen onder de oksels. Of als je een jasje er overheen draagt, op de panden.

Wol, katoen en zijde moet je, als het gebreid is, liefst niet in de wasmachine doen, maar zachtjes kneden in een hand-sopje. Zacht wasmiddel, azijn sprayen in de oksels.
Een wolwasprogramma in de wasmachine draait niet door en door, maar beweegt heen en weer.

Een pillenschuurder is een aanrader, maar moet je niet te vaak gebruiken.
Alle reacties Link kopieren
Beter wassen?
Alle reacties Link kopieren
Ik was mijn truien alleen als er echt een vlek op zit. Verder stop ik hem in de vriezer. Dat doodt de bacteriën net zo goed of zelfs beter dan de wasmachine.
Alle reacties Link kopieren
Ik was mooie vesten en truien altijd in een waszak. Heb het idee dat dat ook pillen tegen gaat. Maar pillen bij de mouw en zijkant van je borst houdt je toch, doordat je beweegt.
Ik ben niet dom, ik weet precies wat ik bedoel.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees mee, ik zoek al jaren naar een fijn warm vest dat niet pilt!

Ik probeer acryl zoveel mogelijk te vermijden, want dat pilt in mijn ervaring het meeste. Helaas zijn bijna alle (warme) vesten die ik tegenkom (deels) van acryl. Katoen pilt (meestal) veel minder, maar het lukt mij al 5 jaar niet om een lekker dik/warm vest van katoen te vinden (dat ook nog eens een beetje getailleerd valt en niet als een oversized hobbezak, want dat staat me niet). Ik vind wel vesten van katoen, maar dat zijn altijd van die dunne zomervestjes. Ik heb één fijn wat dikker vest van katoen, maar die heb ik al een jaar of 8 en begint nu echt te verslijten bij de ellebogen, dus ik ben naarstig op zoek naar een vervanger en weet dat het in principe dus wel mogelijk is.

Speciale wassen draaien voor een paar kledingstukken gaat bij mij niet werken. Ik weet dat als ik zo'n kledingstuk heb het dan eeuwig in de wasmand blijft liggen. Met 5 personen draait de wasmachine al meer dan genoeg en alles wat ik aanschaf moet daarom goed tegen een normale was op 30 graden kunnen. Ook de tip om zo min mogelijk te wassen werkt bij mij niet erg goed. Ik was niet als de kleding niet vies is, maar met kleine kinderen is er altijd wel iemand die tegen mijn schouder uit komt huilen en mijn vest onder snottert. Dus als ik 3 dagen ermee doe ben ik al heel blij.

Ik hoop hier dus op de gouden tip!
Alle reacties Link kopieren
SallySpectra* schreef:
18-10-2019 21:56
Ik heb vrijwel geen pillende vesten. Je kan vaak in de winkel al heel goed zien of een stof gaat pillen.
Ik ben benieuwd hoe je dat ziet / test. Kun je dat uitleggen of is het een kwestie van ervaring / het gewoon zien?
Mijn acryltruien en vesten pillen niet, net zo min als mijn wollen truien en vesten en dat heeft te maken met de wijze waarop ik ze was en verder verzorg.
Ten eerste was ik ze nooit warmer dan 30 graden, ik was ze nooit met andere soort was, altijd enkel truien en vesten bij elkaar en daar mag nog geen slip bij, ik was ze altijd binnenstebuiten en het toerental van het centrifugeren staat op hooguit 900 toeren.

Het maakt niet uit hoe duur of hoe goedkoop het is, als je verkeerd wast gaat het pillen, ook een wollen trui van 300 euro.
Alle reacties Link kopieren
Bij mij pillen ze niet zozeer door het wassen (in een waszak, fijne was 30°, fijnwasmiddel) maar echt door het dragen. Onder de oksels, en waar je met je armen langs je borst komt (bij maatje grotere boezem).

Geen acryl meer voor mij.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
In memoriam AnnA_C
dannas schreef:
18-10-2019 22:03
Ik was mijn truien alleen als er echt een vlek op zit. Verder stop ik hem in de vriezer. Dat doodt de bacteriën net zo goed of zelfs beter dan de wasmachine.
Je weet dat bacteriën zelfs zonder zuurstof en bij nog veel lagere temperaturen overleven?
Alle reacties Link kopieren
Blankepit schreef:
18-10-2019 22:43
Je weet dat bacteriën zelfs zonder zuurstof en bij nog veel lagere temperaturen overleven?
DIt ja. Wilde net hetzelfde gaan zeggen.
https://www.smithsonianmag.com/science- ... 129092730/
nicole123 schreef:
18-10-2019 22:25
Ik lees mee, ik zoek al jaren naar een fijn warm vest dat niet pilt!

Ik probeer acryl zoveel mogelijk te vermijden, want dat pilt in mijn ervaring het meeste. Helaas zijn bijna alle (warme) vesten die ik tegenkom (deels) van acryl. Katoen pilt (meestal) veel minder, maar het lukt mij al 5 jaar niet om een lekker dik/warm vest van katoen te vinden (dat ook nog eens een beetje getailleerd valt en niet als een oversized hobbezak, want dat staat me niet). Ik vind wel vesten van katoen, maar dat zijn altijd van die dunne zomervestjes. Ik heb één fijn wat dikker vest van katoen, maar die heb ik al een jaar of 8 en begint nu echt te verslijten bij de ellebogen, dus ik ben naarstig op zoek naar een vervanger en weet dat het in principe dus wel mogelijk is.

Speciale wassen draaien voor een paar kledingstukken gaat bij mij niet werken. Ik weet dat als ik zo'n kledingstuk heb het dan eeuwig in de wasmand blijft liggen. Met 5 personen draait de wasmachine al meer dan genoeg en alles wat ik aanschaf moet daarom goed tegen een normale was op 30 graden kunnen. Ook de tip om zo min mogelijk te wassen werkt bij mij niet erg goed. Ik was niet als de kleding niet vies is, maar met kleine kinderen is er altijd wel iemand die tegen mijn schouder uit komt huilen en mijn vest onder snottert. Dus als ik 3 dagen ermee doe ben ik al heel blij.

Ik hoop hier dus op de gouden tip!
Doe nou gewoon één was per week met de gevoeligere kleding. Ik heb ook veel was, maar die ene fijnwas extra is de moeite echt niet. Verder: mijn warme vesten zijn vrijwel allemaal wol, geen acryl.
nicole123 schreef:
18-10-2019 22:29
Ik ben benieuwd hoe je dat ziet / test. Kun je dat uitleggen of is het een kwestie van ervaring / het gewoon zien?
Het pilt vaak in de winkel al een beetje. En verder zie je het aan het soort garen (weet niet of ik het helemaal goed zeg).
Alle reacties Link kopieren
Ik ben dol op wol! Merino en cashmere pillen het minst bij mij. Ik was de kleinere/fijnere stukken met de hand en met Eucalan wasmiddel. Dit hoef je ook niet te spoelen, gewoon voorzichtig uitknijpen.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij hoort het er gewoon bij. Als je wol, acryl, polyester of viscose hebt, krijg je dat nu eenmaal bij wrijving. Zowel bij wassen als bij dragen. Bij wassen kun je het vast deels voorkomen door de hierboven genoemde tips (zelf ga ik daar echt de moeite niet voor doen) en dragen is onmogelijk te voorkomen.

Dus vooral voor de pillen onder de oksels gebruik ik gewoon een pluizendief/ontpiller. Kost niks en werkt fantastisch.
Wassen heeft er maar deels mee te maken. Pillen gebeurt door wrijving tijdens het dragen. Ik was mijn kleding supervoorzichtig maar dat houdt het pillen echt niet tegen hoor.
Ik lees mee TO, goed onderwerp!!
anoniem_310255 wijzigde dit bericht op 19-10-2019 08:29
30.72% gewijzigd
Welke wol kriebelt niet? Ik heb een heel mooi grijs wollen vest maar kan het haast niet dragen door de jeuk o_o
zazu_ schreef:
19-10-2019 00:32
Volgens mij hoort het er gewoon bij. Als je wol, acryl, polyester of viscose hebt, krijg je dat nu eenmaal bij wrijving. Zowel bij wassen als bij dragen. Bij wassen kun je het vast deels voorkomen door de hierboven genoemde tips (zelf ga ik daar echt de moeite niet voor doen) en dragen is onmogelijk te voorkomen.

Dus vooral voor de pillen onder de oksels gebruik ik gewoon een pluizendief/ontpiller. Kost niks en werkt fantastisch.

Is dat zo'n elektrisch apparaatje? Ik pak nog wel eens een wegwerpscheermesje.
SallySpectra* schreef:
18-10-2019 23:28
Het pilt vaak in de winkel al een beetje. En verder zie je het aan het soort garen (weet niet of ik het helemaal goed zeg).

Klopt hoor. Bij sommige vezels kun je het in de winkel al zien. Alleen viscose kan ik het niet aan zien (maar het gebeurt toch vaak)
Ik had eens een vest naar buiten aangedaan en een klein tasje schuin over mijn lichaam gedragen. Aan het eind van de dag zaten er al pilletjes op de plek waar de tas langs het vest "geschuurd" had. Nog nooit gewassen.
Alle reacties Link kopieren
Wol gaat altijd pillen. Voorzichtig wassen helpt en compleet niet bewegen helpt nog meer.

Van welk materiaal is je wollen vest, Herfst? Ik draag zelf het liefst cashmere want dat is het allerzachtst. Wol kriebelt bij mij sowieso nooit. En ja, van een tasje kun je pillen krijgen. Ik houd daar ook altijd rekening mee maar soms kun je het niet voorkomen.

Wegwerpmesje?? Nee! Doet me denken aan een trui die ik jaren geleden had. Mijn lievelingstrui, cashmere. Vlak voordat ik naar mijn werk ging zag ik dat er wat pilletjes opzaten dus ik grijp nog even snel een scheermesje en ja hoor... groot gat erin. Sindsdien gebruik ik een kammetje. Ben ook bang om zo'n elektrisch ding te gebruiken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven