Mode & Beauty alle pijlers

Eén tand recht laten zetten?

12-11-2019 23:49 25 berichten
Toen ik 13 was heb ik een slotjesbeugel gehad en daarna zo'n spalkje achter mijn tanden, dat er nu nog steeds zit. Alweer een hele tijd geleden (een jaar of 10) is tijdens het eten het spalkje een beetje verbogen, waardoor door de jaren heen mijn hoektand weer naar voren is gaan staan. Dit is zo geleidelijk gegaan dat het nooit zo opviel, maar nu laatste jaren gaat het me wel storen.

Nu vraag ik me af of en wat hier aan te doen is? De rest van mijn gebit staat op zich nog prima. Ik neem aan dat er veel kan, maar dat ik dan dus wel weer naar een orthodontist moet voor een beugel? Bestaat er ook een ander soort beugel-oplossing voor één tand, iemand hier ervaringen mee als volwassene?
Alle reacties Link kopieren
Een facing kan in principe ook maar dan wordt er aan je tand gerommeld , ik weet niet of dat wenselijk is .
Een dag zonder latte anais, is als een vrieskist zonder ais.
Ik heb 1 scheve tand en ik hoor eigenlijk niet anders dan dat het wel charmant is. Perfecte gebitten raken weer een beetje uit.
the_Wicked_Witch schreef:
12-11-2019 23:59
Ik heb 1 scheve tand en ik hoor eigenlijk niet anders dan dat het wel charmant is. Perfecte gebitten raken weer een beetje uit.

Is dat zo? Ik ben er de laatste tijd een beetje op aan het letten, en het valt me op dat iedereen zulke mooie (en witte) gebitten heeft.... Nu moet ik me daar inderdaad niet door laten leiden, maar die tand 'zit' de laatste tijd ook niet lekker.
Meestal kun je een keenismakingsgesprkw met een orthodontist doen. Waarschijnlijk hoef je minder lang een beugel?
Invisalign is misschien iets, hoewel ik niet weet of het hiervoor werkt. Is een soort onzichtbare plastic bitje wat werkt als een beugel
RégineFilange schreef:
13-11-2019 00:04
Is dat zo? Ik ben er de laatste tijd een beetje op aan het letten, en het valt me op dat iedereen zulke mooie (en witte) gebitten heeft.... Nu moet ik me daar inderdaad niet door laten leiden, maar die tand 'zit' de laatste tijd ook niet lekker.
Ik heb 1 tand die naast mijn voorste twee voortanden boven iets scheef staat. Ik vind het zelf ook wel iets hebben. Ik heb wel een jaar of twee geleden gebleekt, dat vond ik inderdaad wel mooier, iets witter.
Ik overweeg ook om weer een beugel te nemen voor iets soortgelijks. Invisalign zie ik niet zitten en duurt ook langer denk ik.

Ik ga komend jaar waarschijnlijk naar de ortho om me te laten adviseren.

Neem alsjeblieft geen facing voor een mooie en gezonde tand die iets uit het gareel staat! Daarvoor moeten ze best wat van je tand afslijpen, dat is echt eeuwig zonde als het ooit wel mooi heeft gestaan, want dan kán dat dus wel.
Alle reacties Link kopieren
Ja perfecte gebitten, ik vind het zelf ook te ver gaan tegenwoordig,
Juist de net wat scheve tand, of niet helemaal kaarsrechte boog vind ik mooi.
Is natuurlijk.
Net als te witte tanden, verschrikkelijk lvind ik dat.
Ik heb zelf wat bruggen en ik gaf dan aan, ik wil het wel graag mooi maar niet helemaal perfect.
Dus wat correctie graag, maar niet over de top.

Maar het is jouw gebit en jouw gevoel daarbij en je dat telt, niet wat anderen vinden.
Ik zou een adviesgesprek bij de tandarts aanvragen. Er kan veel.
Alle reacties Link kopieren
Misschien is voor de ene tand een Invisalign iets.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
the_Wicked_Witch schreef:
12-11-2019 23:59
Ik heb 1 scheve tand en ik hoor eigenlijk niet anders dan dat het wel charmant is. Perfecte gebitten raken weer een beetje uit.
Mijn tanden staan inmiddels iets minder recht (ook beugel gehad). Toen ik het er met mijn tandarts over had zei hij iets soortgelijks. Dat hij dit mooier vindt dan een gebit dat keurig recht is.
Cum non tum age
Alle reacties Link kopieren
Voordat je aan een nieuwe beugel begint zou ik goed overleggen met je tandarts/ortho hoe actief jouw gebit nog 'werkt'. Bij mij is altijd gezegd dat mijn kaak/tanden/tong continue druk zetten op de perfecte vorm die gemaakt is met mijn beugel, en dat het spalkje dus ook echt essentieel is (en nog staan ze al niet meer perfect in de rij bij mij). Die informatie kun je ook meenemen in je overweging, misschien is een blijvend perfect gebit gewoon niet mogelijk bij jou (en kun je dus beter een kleine afwijking waarderen). Bij sommige mensen blijft het keurig op de plaats schijnbaar.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb momenteel (voor het eerst) twee "deelbeugels". Onder alleen over mijn ondertanden en eerste twee kiezen. Boven alleen links over 4 kiezen. Misschien een tip, zodat je niet meteen weer een hele rij slotjes nodig hebt.

Laat het eens beoordelen door een orthodontist, tegenwoordig kan er weer meer dan jaren geleden.
Alle reacties Link kopieren
Beneden ondanks spalkje 1 scheve tand en boven een paar millimeter tussen 2 tanden in, ondanks jarenlang beugel dragen. Ben nu 44 en ik vind het wel prima, ik zie het niet echt en het maakt je gebit realistisch.
Vind sowieso dat tegenwoordig de orthodontist veel overbodige behandelingen doet, door de ruimere vergoeding en de ijdelheid van de meeste ouders en kinderen.
Mijn zoon inclusief, ik vond zijn gebit prima, het is dat hij het zelf wilde verbeteren en het me geen vermogen ging kosten.
Alle reacties Link kopieren
Als het puur om één tand gaat zou Invisalign heel goed kunnen werken. Maar is lastig te zeggen zonder consult want er kan ook wel iets aan de hand zijn met je beet. Ook als je tanden recht staan na het dragen van een beugel zullen deze nog steeds 'willen' verschuiven. Voor veel volwassenen met een beugel is dit dan ook de tweede ronde.

Een facing zou ook nog kunnen inderdaad maar dan gaan ze wel (heel licht) je eigen tand slijpen. Nu zou ik dat persoonlijk niet zo erg vinden want ik heb een zwak gebit en alles is al eens gevuld of bekroond maar bij nog een compleet gave tand zou ik er denk ik wel problemen mee hebben.

Ik heb zelf een slotjesbeugel en alles staat al mooi en recht (zo op het eerste gezicht) maar het wordt echt niet zo'n enge Joling smile hoor. Daar is wel meer voor nodig dan een beugel.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dit ook gehad. Ik heb toen bij de orthodontist (waar ik ook mijn beugel vroeger heb gehad) een essix retainer laten maken. Deze moest ik ongeveer twee weken in om mijn gebit te corrigeren. Dat werkte goed. Je draagt die beugel dan dag en nacht en met het eten doe je deze uit.
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
13-11-2019 00:34


Neem alsjeblieft geen facing voor een mooie en gezonde tand die iets uit het gareel staat! Daarvoor moeten ze best wat van je tand afslijpen, dat is echt eeuwig zonde als het ooit wel mooi heeft gestaan, want dan kán dat dus wel.
ik zie dat anders, als het cosmetisch het gewenste resultaat geeft, dan zou ik het doen.
guppekop schreef:
13-11-2019 11:51
ik zie dat anders, als het cosmetisch het gewenste resultaat geeft, dan zou ik het doen.
Zonde van de tand, en een beugel zou ook het gewenste resultaat leveren, alleen op iets langere termijn. Het is eerder immers ook met een beugel goed gezet.

Maar ik zie facings altijd bij mensen zitten, zeker als ze het maar bij één tand hebben, dus dat speelt voor mij ook mee. Plus dat je over 15 jaar weer moet vervangen, dan zou ik het liever in één keer goed doen.
noa schreef:
13-11-2019 08:01
Mijn tanden staan inmiddels iets minder recht (ook beugel gehad). Toen ik het er met mijn tandarts over had zei hij iets soortgelijks. Dat hij dit mooier vindt dan een gebit dat keurig recht is.
Ja, tandartsen en orthodontisten denken daar heel verschillend over, dat heb ik ook gemerkt. Die van mij vindt het ook onzin dat ik weer een beugel wil.
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
13-11-2019 13:24
Ja, tandartsen en orthodontisten denken daar heel verschillend over, dat heb ik ook gemerkt. Die van mij vindt het ook onzin dat ik weer een beugel wil.
Dan ben ik team tandarts.
whateverever schreef:
13-11-2019 20:31
Dan ben ik team tandarts.
Ik team orthodontist. Ik ben dol op kaarsrechte gebitten. Ik let ook altijd op iedereens tanden. Juist bij kleine onregelmatigheden denk ik al snel, dat is toch eenvoudig op te lossen.

Ik ben wel erg tegen facings en het vernielen van gezonde tanden als dat niet absoluut noodzakelijk is.
Alle reacties Link kopieren
RégineFilange schreef:
13-11-2019 00:04
Is dat zo? Ik ben er de laatste tijd een beetje op aan het letten, en het valt me op dat iedereen zulke mooie (en witte) gebitten heeft.... Nu moet ik me daar inderdaad niet door laten leiden, maar die tand 'zit' de laatste tijd ook niet lekker.

Dit zou voor mij wel doorslaggevend zijn. Ik heb ook een beugel gehad, een spalkje gekregen (zit er nog steeds) en een tand direct naast de twee voortanden staat een tikje scheef. Geen probleem verder. Maar als ik er last van zou krijgen, dan wordt het wel anders. Al zou het bij mij waarschijnlijk goed helpen als ik de verstandskiezen eruit zou laten halen, die zitten aan de zijkanten, omdat ik al een mondvoltanden heb.

Tanden bleken heb ik wel laten doen. Gewoon omdat ik dat mooier vond. Maar dan heb ik het over een paar tinten witter, niet dat hagelwitte dat je bij sommigen ziet.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Bij mijn tandarts/ortho loopt de helft van het personeel met een beugel. Ook voor heel kleine dingen. Met een beugel valt heel veel te corrigeren. Een perfect Hollywoodgebit zal ik nooit krijgen want daar is een kaakoperatie voor nodig en zo ver wil ik niet gaan maar ik wil wel dat alles recht staat en dat mijn beet een keertje goed is. Door een verkeerde beet hebben mijn voortanden het zwaar te verduren gehad.

En natuurlijk zit daar ook een stukje ijdelheid bij. Als ik toch anderhalf jaar in de slotjes moet zitten dan wil ik ook dat het zo perfect mogelijk er uit gaat zien.

Het grappige is wel dat ik er nu veel meer op let. Mensen waarvan ik dacht dat ze altijd een perfect gebit hadden daar zie ik nu opeens dingen waarvan ik denk 'dat zou ik laten corrigeren'.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook voor perfecte tanden, ik heb een kroon op 1 van mijn voortanden en hij is daarom een stukje naar voren gaan staan. Daar erger ik me vreselijk aan want ik had perfecte tanden. Ik heb ook iets met tanden, een man kan nog zo aantrekkelijk zijn, maar als zijn tanden me niet aanstaan knap ik af. En dan bedoel ik niet dat het allemaal recht en wit moet zijn, maar het moet gewoon kloppen ofzo.
Ik kijk bij een man ook als eerste naar zijn gebit. En ik kan me er ook moeilijk overheen zetten als dat een slecht of rommelig gebit is. Zeker als ik weet dat iemand de middelen wel heeft om er wat aan te doen.

Mijn theorie is dat tanden eigenlijk recht horen te staan, en als dat niet zo is, klopt er iets niet.

Tegenwoordig schijnen we ook veel rommeliger gebitten te hebben dan onze voorouders, omdat we zachter voedsel eten enzo.
Alle reacties Link kopieren
To, bij mij was mijn draadje op een gegeven moment ook verbogen, waardoor één tand wat scheef was komen te staan. Omdat ik last had van de spalk (ging namelijk ook stuk), naar de tandarts gegaan. Hij heeft de spalk eruit gehaald en voor die ene tand kreeg ik een beugeltje. Zo'n nachtbeugeltje met een veertje waardoor die ene tand weer recht kwam te staan. In het begin moest ik hem dag en nacht dragen en als snel alleen maar 's nachts. Nu draag ik hem niet meer en staat de tand nog goed.

Het ligt er ook aan in hoelang de tand al scheef staat mbt hoe makkelijk hij weer terug gaat. Bij mij was het maar heel kort, dus makkelijk te doen. En of je gebit nog werkt. Mijn gebit staat niet meer zo super strak als toen ik mijn beugel had, maar het staat nog steeds recht. Ik had eerst boven en onder een spalk, maar deze zijn er nu beiden uit en alles staat nog goed.

Zeker als je er last van krijg, zou ik een afspraak maken.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven