Mode & Beauty alle pijlers

Grijs haar uit laten groeien op je 40e

29-11-2019 20:37 2997 berichten
Alle reacties Link kopieren
Al jaren denk ik eraan om mijn grijze haren uit te laten groeien. Heel moeilijk, want ik ben pas begin 40. Maar mijn haar (krullend) wordt steeds droger van al dat verven en daar komt bij dat ik de laatste tijd steeds meer haren verlies. Daarbij moet ik iedere 3 weken mijn uitgroei bijwerken en dat ben ik ook zat. Want ik ben met het resultaat eigenlijk nooit echt tevreden. Nu dus besloten mijn haar niet meer te verven, maar wat is het confronterend. Ik heb op internet veel gelezen over het laten uitgroeien van je haar en filmpjes bekeken van vrouwen die het durfden. Er is best veel te vinden, er zijn zelfs youtubers die het hele proces vastleggen.

En hoe meer ik erover lees, hoe gekker ik het vind dat grijs haar gezien wordt als oud en onverzorgd, vooral bij vrouwen. Want hoeveel vrouwen worden er wel niet vroeg grijs? Met een leuke make-upje en modieuze kleding hoef je er echt niet oud en onverzorgd uit te zien.

Ik vind het ontzettend moeilijk. Ik zit nu op 4 weken en de uitgroei is wel zichtbaar, al is het nog acceptabel. Ik zie erg op tegen de eerste maanden. Ik denk dat het 1e jaar het moeilijkste is. Volgende week ga ik naar de kapper en vraag hem om advies. Ik wil mijn haar laten bijknippen, maar wellicht is er iets mogelijk met highlights ofzo, om die eerste moeilijke maanden te overbruggen.

Ik zou het leuk vinden om hier met andere mensen over te praten. Misschien kunnen we elkaar motiveren en aanmoedigen? Want inmiddels heb ik wel door dat grijs haar laten uitgroeien veel meer te maken heeft met zelfacceptatie en zijn en laten zien wie je bent. En vooral ook: stevig in je schoenen staan, want iedereen heeft er een mening over.
jongengrijs wijzigde dit bericht op 07-02-2020 23:05
8.13% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
capslock schreef:
29-11-2019 21:46
Ik ben sinds september bezig mijn grijs te laten uitgroeien. Ben 48 en geloof het of niet, echt ijdel. Het continue verven begin mij tegen te staan, de jeuk op mijn hoofd door het verven zat, en ik vind de haarkleur niet meer bij mijn gezicht passen.
Nu heb ik wat high en low lights door mijn haar laten weven waardoor het grijs uitgroeien iets ‘minder’ zichtbaar is. Minder tussen haakjes idd, wat wat is dit moeilijk.... ik ben ontzettend onzeker over hoe mijn haar zit, of je het erg ziet, wat anderen er van vinden en ga zo maar door...
positief punt is dat ik voel dat mijn haar gezonder voelt. Minder snel vet, minder jeuk. Maar het is doorbijten. Dat wel.
Maar... als je je haar gewoon natuurlijk grijs had laten worden, had je al die moeite toch niet hoeven doen?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vanaf 45 mijn haar laten uitgroeien met hulp van de kapper. Het heeft me veel geld gekost maar ik had op dat moment een baan waarbij uiterlijk niet onbelangrijk was en ik voelde me daar ook beter bij. Een jaar later was mijn haar puur natuur. Ik vind het wel mooier om er wat high- en lowlights in te laten zetten, dat geeft net wat meer diepte. Maar in principe ben ik grijs, bijna wit zelfs.

Maakt me dat ouder? Nou, niet echt. Ik heb nog nooit zoveel complimenten gehad over mijn haar en het komt regelmatig voor dat ik de kapsalon uitloop en mijn kapster van degene na mij de vraag krijgt of ze dat bij haar ook zo kan doen. Dat kan dus niet ;-D .

Achteraf, maar makkelijk gezegd natuurlijk, had ik dit veel eerder moeten doen. Ik verfde op een gegeven moment elke twee weken. De omslag kwam toen mijn schoonmoeder een vriend kreeg die haar overhaalde over te stappen op blond. Ze vindt dat grijs oud maakt en verft nog steeds. En ohja, er gaat ook nog regelmatig een permanentje overheen. Ze heeft een dood vogelnest op haar hoofd, maar blijkbaar is dat toch beter dan gezond grijs haar. Ze is 80 geworden dit jaar. En ik dacht bij mezelf; stel dat ik 80 mag worden, dan ben ik dus nog meer dan 30 jaar elke twee weken met die rommel aan de gang. Nee merci.

En uitgroeien? Geen beter moment dan nu, nu grijs hip is. Vraag de kapper om hulp, als de uitgroei voldoende zichtbaar is kan de rest van je haar ontkleurt worden en aangepast worden aan de uitgroei. Zo heb ik het ook gedaan. Laten doen.
ceylon wijzigde dit bericht op 29-11-2019 21:54
8.58% gewijzigd
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
jongengrijs schreef:
29-11-2019 21:48
Vind je het leuk om hier mee te komen schrijven, capslock? Misschien kunnen we elkaar steunen op moeilijke momenten. Want ik weet dat die er gaan komen.
Ga ik proberen. Ik ben geen hele fanatieke formum’er, maar misschien gaat met dit helpen :)
Alle reacties Link kopieren
jongengrijs schreef:
29-11-2019 21:38
Maar juist dat idee, dat grijs haar vrouwen er ouder uit laat zien. Is dat ook niet omdat de meeste vrouwen bij de eerste grijze haren direct beginnen te verven en daar doorgaans niet meer mee ophouden? Ik ben eens om me heen gaan kijken en ik zie toch best veel vrouwen van rond mijn leeftijd met grijze uitgroei. Waarom wordt grijs meteen met oud en bejaard geassocieerd, terwijl veel vrouwen op jonge leeftijd al grijs worden? En nee, ik vind het ook niet altijd mooi, maar ik weet zeker dat ik dat grijs kan gaan "rocken" met behulp van een mooie coupe, mooie subtiele make-up en hippe kleding. Dat wil niet zeggen dat ik er niet onzeker over ben, zeker nu ik bepaalde reacties lees. Want dat is toch hoe de maatschappij er over het algemeen over denkt.

Ik vraag trouwens niet om tips voor natuurlijke haarverf, ik wil juist stoppen met verven dank je wel :)
Ja, tuurlijk, we zien eigenlijk nooit meer grijze vrouwen, pas als ze echt heel oud zijn dan kan het ineens weer. Mensen zeggen bijvoorbeeld dat Helen Mirren er zo goed uit ziet en "stijlvol oud" is maar die vrouw is eigenlijk natuurlijk echt bejaard en zelfs zij verft nog steeds blond ipv dat ze naturel grijs is. En alles jonger dan dat zij is is helemaal nooit grijs, kijk naar vrouwen als Linda de Mol en Madonna en noem al die vrouwen die ver in de vijftig of zelfs al 60 zijn maar op, allemaal hebben ze nog kapsels en vooral een kleur die bij veel jongere vrouwen hoort. Daardoor associeren we grijs niet meer met 40 en 50+ maar echt pas bij mensen van rond de 70 en ouder.

Ik snapte ook pas toen ik mijn eerste grijze haren begon te krijgen waarom oudere bekende vrouwen ook zo'n fan zijn van Brazilian waxes. Ik had het me eerder nooit gerealiseerd maar schaamhaar wordt op den duur natuurlijk ook grijs en ook dat past niet bij het zorgvuldig gecultiveerde en getrainde en plastisch chirurgisch verbeterde "jonge" lichaam.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Er zijn maar weinig mensen die echt mooi grijs worden. Dat geverfde grijs, zo wordt het bijna nooit. Maar misschien licht grijze highlights? Dat het idd hip grijs is en niet 70 jaar grijs?
Wel opletten met je make up dat het idd niet te hard of te oud wordt.
Alle reacties Link kopieren
Ceylon schreef:
29-11-2019 21:49
Ik heb vanaf 45 mijn haar laten uitgroeien met hulp van de kapper. Het heeft me veel geld gekost maar ik had op dat moment een baan waarbij uiterlijk niet onbelangrijk was en ik voelde me daar ook beter bij. Een jaar later was mijn haar puur natuur. Ik vind het wel mooier om er wat high- en lowlights in te laten zetten, dat geeft net wat meer diepte. Maar in principe ben ik grijs, bijna wit zelfs.
Maar ook jij bent dus absoluut niet "puur natuur" als je je haar verft met highlights en lowlights.
Am Yisrael Chai!
pejeka schreef:
29-11-2019 21:49
Maar... als je je haar gewoon natuurlijk grijs had laten worden, had je al die moeite toch niet hoeven doen?
Klopt! Ik werd alleen rond mijn 21ste al grijs. Dat vond ik altijd echt te vroeg, mezelf te jong. Dus volop in de verf al die jaren.
Veel zal ook afhangen van hóe je grijs wordt. Daar zit nogal een verschil tussen, vind ik.

Ik begin nu toch wel echt grijs te worden en heb lang getwijfeld over al dan niet verven. Maar ik ga toch beginnen met verven. Na een tijdje ga ik eens kijken hoe ‘mooi’ (of lelijk) mijn grijs is. Als het een beetje een mooie toon grijs is, wil ik stoppen met verven.

Ook al zien mensen me dan als oma, 15 jaar ouder etc.
Ik ben 42 en heb van mezelf heel donker haar (tegen zwart aan) en werd ook al jong grijs. Ben nu sinds 2 jaar blond. Laat ik bij de kapper doen, heel proces is t geweest (nog steeds soms!) Maar het staat mij heel goed en daardoor is de uitgroei (grijze en witte haren) een heel stuk minder zichtbaar.

Om al helemaal grijs/wit te gaan, daar ben ik nog niet aan toe.
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
29-11-2019 21:53
Maar ook jij bent dus absoluut niet "puur natuur" als je je haar verft met highlights en lowlights.

Nee, 95%. Nouja, ik kan er een procentje naast zitten natuurlijk ;-D

Maar ik laat dat maar 1x per jaar doen, aan het einde van de zomer. Dan is het gebleekt door de zon en zie je weer uitgroei. Daarnaast heb ik witte plukken van mezelf. Als mijn huid dan weer wit wordt is het van wat verder weg net alsof daar helemaal geen haar is. Misschien als het wat langer is, dat me dat dan niet meer stoort. Maar ik draag mijn haar in een korte bob en dan ziet het eruit alsof er happen uit zijn. Geen gezicht.

En hey, grijs zijn betekent niet dat je niets meer aan je uiterlijk doet he.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
jongengrijs schreef:
29-11-2019 21:41
Inderdaad, je ziet het altijd wanneer vrouwen hun haar verven. Er is altijd wel iets van uitgroei te zien of de kleur is verkeerd gekozen. Het ziet er vaak ook onnatuurlijk uit, ook bij mezelf.
Nou, dat is natuurlijk ook niet altijd waar. Zo'n beetje alle vrouwen die je regelmatig ziet op de Nederlandse tv zijn 40+ en zullen dus zo ongeveer allemaal onder hun verf grijze haren hebben, maar de meeste van hen hebben echt goed geverfd en naturel ogend haar.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Ik word niet grijs, nooit niet :D En nee ik verf het niet. Ik heb een afwijking in het pigment van mijn haar. Mijn kapper is er ooit, met een lokje, voor naar een speciale kleur dag geweest. :D
Alle reacties Link kopieren
Doro75 schreef:
29-11-2019 21:55
Veel zal ook afhangen van hóe je grijs wordt. Daar zit nogal een verschil tussen, vind ik.

Ik begin nu toch wel echt grijs te worden en heb lang getwijfeld over al dan niet verven. Maar ik ga toch beginnen met verven. Na een tijdje ga ik eens kijken hoe ‘mooi’ (of lelijk) mijn grijs is. Als het een beetje een mooie toon grijs is, wil ik stoppen met verven.

Ook al zien mensen me dan als oma, 15 jaar ouder etc.
De normale leeftijd voor een oma is eind 40... kind krijgen op je 23e of 24e, en dat kind krijgt ook weer een kind op 23e of 24e... oma is dan 47 of 48...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
CherokeeRose1977 schreef:
29-11-2019 21:57
Ik ben 42 en heb van mezelf heel donker haar (tegen zwart aan) en werd ook al jong grijs. Ben nu sinds 2 jaar blond. Laat ik bij de kapper doen, heel proces is t geweest (nog steeds soms!) Maar het staat mij heel goed en daardoor is de uitgroei (grijze en witte haren) een heel stuk minder zichtbaar.

Om al helemaal grijs/wit te gaan, daar ben ik nog niet aan toe.
hier ook. Van nature donker haar, inmiddels behoorlijk grijzend en dus van de kapper steeds lichtere haarkleur gekregen en steeds meer high en lowlights.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
jongengrijs schreef:
29-11-2019 21:41

Grappig dat jij juist grijs wil worden. Ik zou graag met je ruilen :)
Dan heb je andere genen nodig en die van jouw moeder zijn zo te horen niet heel behulpzaam ;) . Mijn haar heeft een rode ondertoon en rood haar heeft veel pigment.

Een gruwel voor Pejeka want het is ook nog eens een pittig kort kapsel, langer vind ik teveel werk vanwege mijn krullen.

Mijn oma is heel mooi wit geworden, daar zit ik met smart op te wachten. Ze is al over de 100 en ze heeft nog steeds zo’n mooie haarkleur. :heart:
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
29-11-2019 21:58
Nou, dat is natuurlijk ook niet altijd waar. Zo'n beetje alle vrouwen die je regelmatig ziet op de Nederlandse tv zijn 40+ en zullen dus zo ongeveer allemaal onder hun verf grijze haren hebben, maar de meeste van hen hebben echt goed geverfd en naturel ogend haar.
Voor zover het dan nog naturel oogt als je rond je 60e nog wuivend blond of bruin haar hebt... Who do you think to fool?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
29-11-2019 22:04
Voor zover het dan nog naturel oogt als je rond je 60e nog wuivend blond of bruin haar hebt... Who do you think to fool?
Nou, ik ken zat vrouwen die mij inderdaad "foolen" en van wie ik nooit denk "oh, wat onnatuurlijk".
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Mermedina schreef:
29-11-2019 22:02
Dan heb je andere genen nodig en die van jouw moeder zijn zo te horen niet heel behulpzaam ;) . Mijn haar heeft een rode ondertoon en rood haar heeft veel pigment.

Een gruwel voor Pejeka want het is ook nog eens een pittig kort kapsel, langer vind ik teveel werk vanwege mijn krullen.

Mijn oma is heel mooi wit geworden, daar zit ik met smart op te wachten. Ze is al over de 100 en ze heeft nog steeds zo’n mooie haarkleur. :heart:
Had je oma ook rood haar vroeger? Ik heb begrepen dat rood haar wit wordt en niet grijs.
Het hangt ook van de kleur verf af. Ik zie zoveel oudere vrouwen met (idd) rood of bruin geverfd haar en dat ziet er zo onnatuurlijk uit. Het maakt ze heel hard in hun gezicht.Of blond maar dan in een warme tint zoals bijvoorbeeld honingblond.

Ik denk als je kiest voor koele (blond)tinten (als je het wil verven), het er veel natuurlijker uitziet.
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
29-11-2019 22:07
Nou, ik ken zat vrouwen die mij inderdaad "foolen" en van wie ik nooit denk "oh, wat onnatuurlijk".
Ik heb meer respect voor vrouwen die er mét grijs haar fantastisch uitzien en zich niet schamen voor hun leeftijd. Mooie coupe, een mooie (niet te jeugdige, maar wel modieuze) outfit en mooie bijpassende sieraden. En er geweldig uitzien, mooier vaak dan een leeftijdgenoot die met krampachtig geverfde haren en 20 jaar te jeugdige kleding wanhopig tracht een image vast te houden dat ze al jaren geleden verloren zijn.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
29-11-2019 21:59
De normale leeftijd voor een oma is eind 40... kind krijgen op je 23e of 24e, en dat kind krijgt ook weer een kind op 23e of 24e... oma is dan 47 of 48...
En nu weten we het zeker, jij bent in de jaren 50 blijven hangen :D
Tegenwoordig zijn vrouwen echt richting 30 en een groot deel zelfs er over. Dan ben je dus met mazzel halverwege de 60 als je oma wordt :D
Alle reacties Link kopieren
Sjulia schreef:
29-11-2019 22:08
Had je oma ook rood haar vroeger? Ik heb begrepen dat rood haar wit wordt en niet grijs.
Ja, veel roder dan mijn haar. Maar ik blijf hoop houden! Haar ogen zijn heel lichtblauw en dan zo’n porseleinen huid, echt zo’n roodharige schone.
Alle reacties Link kopieren
Mermedina schreef:
29-11-2019 22:13
Ja, veel roder dan mijn haar. Maar ik blijf hoop houden! Haar ogen zijn heel lichtblauw en dan zo’n porseleinen huid, echt zo’n roodharige schone.
Wit haar is prachtig. Veel mooier dan grijs, vind ik. Ik heb heel donkerrood haar, niet echt ginger achtig, ik hoop echt wit te worden later. Zoals het omaatje uit the notebook :heart:
Alle reacties Link kopieren
aloha66 schreef:
29-11-2019 22:12
En nu weten we het zeker, jij bent in de jaren 50 blijven hangen :D
Tegenwoordig zijn vrouwen echt richting 30 en een groot deel zelfs er over. Dan ben je dus met mazzel halverwege de 60 als je oma wordt :D
We hoeven nog meer even te wachten en oma's bestaan niet meer. Immers, veel vrouwen wachten tot ze rond de 40 zijn tegenwoordig. Als hún kinderen dan hetzelfde doen, ben je 80 als je oma wordt. Als je het geluk hebt dat te halen. En sterf je als je kleinkind 2 of 3 jaar oud is. Dus heeft kleinkind eigenlijk nooit bewust een oma gekend...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
aloha66 schreef:
29-11-2019 22:12
En nu weten we het zeker, jij bent in de jaren 50 blijven hangen :D
Tegenwoordig zijn vrouwen echt richting 30 en een groot deel zelfs er over. Dan ben je dus met mazzel halverwege de 60 als je oma wordt :D
Officieel is het 29.7 jaar

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven