Mode & Beauty alle pijlers

Een jaar geen kleding kopen 2020

09-01-2020 12:48 1131 berichten
Een nieuw jaar, een nieuwe start!

Doe je ook mee met een jaar geen kleding kopen? Omdat je genoeg kleding hebt, omdat je wilt consuminderen, omdat je het milieu minder wil belasten of vanwege welke andere reden dan ook? Klets hier van je af op moeilijke momenten of geef tips aan anderen om dit jaar goed door te komen.

Veel succes!
Ik doe ook mee, in eerste instantie voor 3 maanden.

Wel heb ik heel veel in de kast hangen en ik moet echt wat kilo’ tjes afvallen voor het weer past.
Ter overbrugging heb ik dus erg weinig variatie , heb op mijn werk vaak hetzelfde aan. En daarom wil ik nog 2 A 3 truitjes erbij hebben.
Daarna is het schluss.....
Alle reacties Link kopieren
Er is een app, Cladwell, die ik gebruikte toen ik net met capsules in de weer ging. Daar kun je al je kleding invoeren (stock of eigen foto) en dan combinaties maken. Ik vond dat destijds erg leuk om mee bezig te zijn en als ik alles weer uitgepakt heb ga ik er mee verder.

Ik zit nu te denken wat ik het komende half jaar nodig zou kunnen hebben, of zou willen en ik kan helemaal niets bedenken. Maar goed, de lente en zomer vind ik ook niet zo leuk om voor te kopen. Herfst en winterkleding word ik blij van. Maar ook daar heb ik genoeg van.

Sneakers heb ik inderdaad wel! En vorig jaar nog een paar sneakers gekocht en een paar Toms (ter vervanging). Ik heb de hele zomer eigenlijk op mijn Toms gelopen.

Eigenlijk kan ik best een heel jaar zonder iets te kopen (behalve sokken en ondergoed, daar heb ik nooit een grote voorraad van en dat wordt natuurlijk heel vaak gewassen) maar ik ben bang dat dat doel onhaalbaar is en dat ik dan faal of zo. Eerst maar eens 3 maanden.

Oh, nog wel een observatie.... ik ging even in mijn Zalando account kijken wat ik allemaal besteld had en voor mezelf eigenlijk heel weinig maar voor mijn nichtje ben ik daar best wel tekeer gegaan. Nou ja... kleine stappen. Rome is ook niet in 1 dag gebouwd.
Ik kan helaas niet een heel jaar mee doen, ik heb juist best een aantal dingen nodig. Ik heb wel genoeg kleren, maar heel veel is eigenlijk wel gewoon op/niet leuk meer/niet lekker past. Ik heb bijvoorveeld 2 vesten doe opzich nog wel mooi zijn, maar totaal niet meer mijn smaak zijn, net iets te strak zitten voor mijn gevoel en inmiddels zo'n 14 jaar oud (toen zat ik op de middelbare school). Net als wat verwassen en pillige shirts van de primark. Ik wil niet veel maar wel kwaliteit kopen dit jaar, dingen die hopelijk lang mee gaan. En als het even kan enorm in de aanbieding haha.

Afgelopen jaar heb ik veel dingen nog kunnen afdragen die dit jaar wel echt op zijn nu en daardoor weinig hoeven kopen. In het totaal een trui voor 15 euro, nepleren jas voor 25 en een paar adidas sneakers voor 37,50. Al is dat miaschien flauw want ik had 28-12-2018 nog voor 51 euro shirts gekocht.

Wel zit ik letterlijk niet goed in mijn vel (door ziekte weinig kunnen doen, conditie weg, spieren weg, smaak veranderd en opeens zin in vaak zoet of juist zout. Dus mijn verhoudingen zijn helaas veranderd over het afgelopen jaar). Ik hoop dat dat snel weer een beetje terug veranderd dus ik doe wel voor 3 maanden mee, als daarna mijn oude lichaam weer een stuk terug is ga ik bij kopen wat er mist/vervangen moet worden in de kast.
Ik ga een jaar geen kleding, schoenen, tassen of accessoires kopen. Alleen vervangingsaankopen mogen, dus het is een low buy. Alleen heb ik wel zo verschrikkelijk veel kleding dat de kans me heel klein lijkt dat ik iets moet gaan vervangen.

De eerste week zit erop! Vorig jaar kocht ik wel twee keer per week wat, dus nu al een prestatie!
Het is niet eens zozeer het geld maar Ik wil er gewoon minder mee bezig zijn. Ik heb een jurkjes tic. Ben lid van een aantal jurkjesfacebookgroepen, en werk in het centrum van een stad. Ik kan iedere pauze shoppen als ik wil. Ook al speur ik vaak naar 2e hands en let ik op aanbiedingen en koop ik niet vaak voor de volle mep, ik heb vorig jaar alsnog tig jurkjes gescoord en ik moet ze gewoon gaan dragen ipv altijd maar op zoek naar het zoveelste leuke jurkje dat ik echt nog moet hebben. Dus ik heb de meeste mailings en nieuwsbrieven al opgezegd. Ik wil geen aanbieding of kortingscode meer zien.

Ik heb vorige week nog 1 jurkje in de sales gekocht (helaas) en nu is het klaar. Als ik merk dat ik in de loop van het jaar ergens gebrek aan heb, sneakers of sandalen stuk of geen shirten zonder gaten dan ga ik het wel vervangen dus helemaal no buy zal het niet worden maar ik wil verder gewoon niets nieuws meer aanschaffen, het hele jaar niet.

En hetzelfde geldt voor mijn ikea/woonaccessoires/huisverander tic. Gewoon klaar.
Alle reacties Link kopieren
Allemaal veel succes gewenst. Ik lees nog even mee.
En nu maar hopen dat we niet de schuld krijgen dat "de economie inzakt" omdat we de kledingwinkels niet meer spekken!
Maar om nog op mijn vraag in het vorige topic terug te kopen, àls ik koop wil ik om milieu-overwegingen ook nette kringloop- of vintagekleding kopen. Iemand nog een tip voor winkels met mooie kleding in de steden Rotterdam, Den Haag of Utrecht?
Alle reacties Link kopieren
Ook ik ga mee doen.Heb zo veel kleding. Genoeg om een jaar niets te kopen en er toch leuk uit te zien.
Ik ga voor heel 2020 geen kleding kopen, gewoon niets.

Reparatie kosten vallen daar buiten. Verder moet ik met alles een jaar toe kunnen. Vanwege een ander leven en een andere maat mijn hele garderobe afgelopen jaar vervangen.

@lady day; Van de schoenen die ik niet gebruik heb ik degene die ik erg mooi vond en gewoon comfortabel op kon lopen bewaard. (Oké en een paar puur omdat het kunstwerkjes zijn) Ze eten geen brood en af en toe kan ik ze nog aan.
We kunnen ook allemaal gewoon 1 van deze sweater kopen, dan zijn we voor 30 jaar klaar:
https://www.outsideonline.com/2040261/3 ... sweatshirt
Wat goed zeg, zoveel mensen die mee gaan doen! :cheer:
Wauw, wat veel nieuwe "aanmeldingen" binnen 1 dag ;) Welkom allemaal en veel succes! :)

@Pumps Italiaans (vorige topic): Hoe heb je honderden euro's aan sjaals uitgegeven? Heel veel sjaals? Of gewoon eentje van kasjmier?
Alle reacties Link kopieren
Yellowlemontree, hopelijk ben je snel weer de oude. Vreselijk rot wat er allemaal gebeurd is.

Trotter, wat verschrikkelijk knap dat je zoveel afgevallen bent.

Ik doe mee. Voor een jaar. Ik ga niets kopen qua make up, kleding en schoenen. Uitzondering: ik heb nog een Fashioncheque liggen die ik wel wil besteden. Zonde om dat niet te doen. Verder vind ik dat ik één joker mag inzetten, dus in 2020 zou ik één keer mogen 'zondigen'. En één keer is dus één stuk. Ik ken mezelf, dat wordt, als ik het al gebruik, heus niet meteen iets heel duurs.
Huidverzorging kan ik ook zo lekker los op gaan. Dat wordt een low buy, dus alleen vervanging van de producten die uiteindelijk voor mij echt essentieel blijken. Dat is sowieso reiniger en spf. Voor de rest denk ik niet dat ik echt op dingen mis grijp die ik echt niet wil missen.

En waarom? Om geld te sparen. Om minder te consumeren. Om de gewoonte te doorbreken. Om van de steeds aanwezige drang naar iets nieuws af te komen. Om meer te genieten van wat ik heb.

We zitten pas op 9 januari, maar anders zou ik ongetwijfeld al wel ergens een koopje hebben gescoord in de uitverkoop. Nu ben ik af en toe online aan het kijken wat ik met de Fashioncheque zal doen, om steeds tot de conclusie te komen dat ik eigenlijk niet echt iets zie waar ik kooplustig van word. Dat is vooruitgang!

Wel merk ik dat het geregeld op allerlei sites snuffelen een gemakkelijke manier was om even kort te ontspannen. Ik zal hier en daar mijn tijd anders moeten gaan besteden.
Ik vertelde mijn vriend gisteren over dit topic, en hij vindt het stom :proud: Ik moet van hem iig nog 1 uitzondering maken, een extra lange hardlooptight want nu komt het niet altijd goed uit met de was en mijn hardloopschema :P En verder vindt hij dat ik als ik iets leuks zie dat gewoon moet kunnen kopen. Wat ik dus de eerste zes maanden niet ga doen (gewoon zes maanden niet met hem de stad in denk ik, ik koop vrijwel niets online) :proud:
Alle reacties Link kopieren
Als ik zou sporten zou ik voor sportkleding inderdaad wel een uitzondering maken.
Alle reacties Link kopieren
Heb mij afgemeld voor nieuwsbrieven. Ik herken het online kijken als tijdverdrijf.
Vandaag bij wijze van test op mijn favoriete sites gekeken bij de sale artikelen. Tricky maar ik heb bij de dingen die mij aanspraken, alternatieven bedacht die al in mijn kast liggen.
Netjes alle verleidingen kunnen weerstaan daardoor 👍🏻
Lady_Day schreef:
10-01-2020 08:13
Als ik zou sporten zou ik voor sportkleding inderdaad wel een uitzondering maken.
Nou, op sportkleding kan ik ook loos gaan zonder het ècht nodig te hebben. Een nieuw fietsshirt, of een kek fitnesstenue...
Alle reacties Link kopieren
aviv_13 schreef:
10-01-2020 13:18
Nou, op sportkleding kan ik ook loos gaan zonder het ècht nodig te hebben. Een nieuw fietsshirt, of een kek fitnesstenue...
Oh, ja dat kan ook nog natuurlijk. Zelf vergelijk ik het meer met een paar sokken of ondergoed. Dat zijn voor mij puur functionele items en daar zal ik me nooit blauw aan kopen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de app cladwell voor een gratis proefweek geïnstalleerd.
Leuk om te zien hoeveel je kunt combineren met kledingstukken.
Ik doe dat ook wel eens: allerlei stukken combineren en passen op een middag dat ik er zin in heb maar in de praktijk vind ik sommige combi’s toch geen succes. Vaak kies ik toch mijn favoriete stukken. Hoewel ik zeker weet dat er veel meer mogelijk is met de inhoud van mijn kast.
Zo’n capsule dwingt je wel om meer combinaties te maken maar ik vind het zo zonde om dingen weg te leggen. Alhoewel ze nu ook vaak de kast niet uitkomen (wegens te veel 🤭)
Alle reacties Link kopieren
Je kunt elke paar maanden toch wisselen van capsule? Als je dingen echt mist kun je het ook tussentijds toevoegen. Er zijn geen regels :)

Wat het mij bracht was dat ik me niet 'schuldig' hoefde te voelen over de stapel dingen die ik nooit aanhad. Ik had een capsule met mijn lievelingskleren en alles combineerde goed. En dan nog steeds heb ik teveel dingen in de capsule. Heel vaak blijft er een aantal stukken over die in die periode gewoon niet gedragen heb. Voor mij is het een goede manier om dingen weg te doen. Als ik ze 3 maanden niet gemist heb ga ik ze volgend jaar ook niet missen.
Alle reacties Link kopieren
Lady day; je hebt gelijk en misschien moet ik het gewoon proberen. Ik zal dan alleen plastic opbergdozen moeten kopen omdat ik mijn kleding niet gewoon in kartonnen dozen wil opbergen op zolder. Dat is dan niet echt lowbuy. Maar goed, ik wil mijn wintertruien en vesten in het voorjaar toch In plastic kratten gaan opbergen dus vanaf dan kan ik t gaan proberen.
Nu is mijn kast eigenlijk te vol geraakt om goed overzicht te bewaren alhoewel ik wel weet wat ik heb
Alle reacties Link kopieren
Lady_Day schreef:
10-01-2020 14:35
Oh, ja dat kan ook nog natuurlijk. Zelf vergelijk ik het meer met een paar sokken of ondergoed. Dat zijn voor mij puur functionele items en daar zal ik me nooit blauw aan kopen.

Precies, ik vind sokken, ondergoed en sportkleding ook puur functioneel. Dus dat mag vervangen worden als dat nodig is (en daarom zijn dat ook mijn uitzonderingen bij het niet-kopen).
Ik merk nu al dat ik meer rust krijg en tijd over heb. En jullie?
Alle reacties Link kopieren
BlondAmsterdam123 schreef:
10-01-2020 19:41
Ik merk nu al dat ik meer rust krijg en tijd over heb. En jullie?
Ik heb vandaag nog niet op Zalando gekeken... een unicum!

Maar even serieus, ik voel me er wel rustig onder. Het is voor mij 3 maanden no buy, geen low buy, dus het heeft ook geen zin om te kijken en dat is wel bevrijdend, of zo.
Ik ook! Ook het niet meer hoeven wachten op pakjes is fijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven