Mode & Beauty alle pijlers

Een jaar geen kleding kopen 2020

09-01-2020 12:48 1131 berichten
Een nieuw jaar, een nieuwe start!

Doe je ook mee met een jaar geen kleding kopen? Omdat je genoeg kleding hebt, omdat je wilt consuminderen, omdat je het milieu minder wil belasten of vanwege welke andere reden dan ook? Klets hier van je af op moeilijke momenten of geef tips aan anderen om dit jaar goed door te komen.

Veel succes!
Niet meer naar die winkels klikken, en ook hun pagina's disliken, dan verdwijnen die advertenties uiteindelijk wel van je FB. En je rondje stad, ja dat is lastiger. Een ander rondje zoeken om te lopen?
Alle reacties Link kopieren
Adblock installeren! Dat helpt tegen popup advertenties :)
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
12-01-2020 10:54
Niet meer naar die winkels klikken, en ook hun pagina's disliken, dan verdwijnen die advertenties uiteindelijk wel van je FB. En je rondje stad, ja dat is lastiger. Een ander rondje zoeken om te lopen?
Bij een rondje stad kom ik echt nauwelijks meer in de verleiding. Er zitten bijna geen leuke kledingwinkels meer (in mijn stad). De laatste keer dat ik iets van kleding in een winkel heb gekocht was afgelopen zomer. Het was nog een emo-aankoop ook.

Als ik onrustig ben vraag ik me af wat ik nog zou willen hebben. Vervolgens ga ik door mijn eigen kleding en meestal vind ik wel iets wat er op lijkt. Bij mij is het gewoon verslaving. Steeds meer willen ook al heb ik genoeg.
Alle reacties Link kopieren
Lady_Day schreef:
12-01-2020 11:47
Bij een rondje stad kom ik echt nauwelijks meer in de verleiding. Er zitten bijna geen leuke kledingwinkels meer (in mijn stad). De laatste keer dat ik iets van kleding in een winkel heb gekocht was afgelopen zomer. Het was nog een emo-aankoop ook.

Als ik onrustig ben vraag ik me af wat ik nog zou willen hebben. Vervolgens ga ik door mijn eigen kleding en meestal vind ik wel iets wat er op lijkt. Bij mij is het gewoon verslaving. Steeds meer willen ook al heb ik genoeg.
Eens, bij mij werkt het ook zo. Ik heb nog een Fashioncheque liggen die ik van mezelf mag besteden. Maar ik kan op dit moment eigenlijk echt niet bedenken wat ik daar dan voor zou willen kopen. Het ging dus meer over het steeds meer willen dan over iets nodig hebben, of zelfs maar goed kunnen gebruiken.
Nu ik dus maar één ding mag kopen (van de cheque) is er eigenlijk niet echt iets wat ik echt wel zou kunnen gebruiken.
De cheque blijft nog maar even onaangeroerd.
Alle reacties Link kopieren
Dat heb ik precies zo, in de stad kom ik niet of nauwelijks in de verleiding. Bij mij is het echt het online shoppen wat een probleem is. Daarbij heb ik ook nog eens een kantoorbaan dus als het even rustig is... Verleidelijk.
Ik probeer nu ook steeds te bedenken wat ik dan echt zogenaamd zo nodig heb. Op dit moment zijn het eigenlijk alleen een paar basic shirts voor onder blouses e.d.
Lady_Day schreef:
12-01-2020 11:47
Bij een rondje stad kom ik echt nauwelijks meer in de verleiding. Er zitten bijna geen leuke kledingwinkels meer (in mijn stad). De laatste keer dat ik iets van kleding in een winkel heb gekocht was afgelopen zomer. Het was nog een emo-aankoop ook.

Als ik onrustig ben vraag ik me af wat ik nog zou willen hebben. Vervolgens ga ik door mijn eigen kleding en meestal vind ik wel iets wat er op lijkt. Bij mij is het gewoon verslaving. Steeds meer willen ook al heb ik genoeg.
Ik ga donderdag winkelen in Amsterdam. Eerste serieuze test en ik heb de vriendin ingelicht dat ik niks koop. Waarschijnlijk blijven we nu wat langer in het restaurant hangen en duiken we eerder de kroeg in. We zien wel.

Ook heb ik net een relatief duur weekend weg geboekt naar Parijs met de Thalys omdat ik 40 word dit jaar. Mooi doel om dit te bekostigen van mijn besparingen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben aan de slag geweest met de cladwell app en bij het samenstellen van mijn wardrobe kwam ik erachter dat ik eigenlijk echt alles heb 😱
Van jeans tot stoffen Broeken, uni en met print, diverse modellen. Rokken in diverse materialen en uitvoeringen, jurkjes, truien, vesten, tops, shirts, blouses, basics, streepjes, ruitjes, printjes, jasjes, sjaaltjes, riempjes, leggings, panty’s, mutsen, barrets.....
Volgens mij kan ik wel een jaar lang elke dag een andere combi aan.
Alle reacties Link kopieren
Ik koop vaak genoeg 3 maanden geen kleding. Ben geen shopper, heb er een hekel aan.

Maar een jaar is mij te lang omdat ik dus geen kasten vol heb. Ik draag alles wat er in mijn kast zit. Als het niet meer past of ik het niet mooi meer vind gaat het naar de goede doelen bak.
I wanna live my life with the volume full!
Alle reacties Link kopieren
O wat is dat voor app? Ik zocht het op in de playstore, maar kreeg geen hits :(
oranjetulpen schreef:
12-01-2020 15:16
Ik ben aan de slag geweest met de cladwell app en bij het samenstellen van mijn wardrobe kwam ik erachter dat ik eigenlijk echt alles heb 😱
Van jeans tot stoffen Broeken, uni en met print, diverse modellen. Rokken in diverse materialen en uitvoeringen, jurkjes, truien, vesten, tops, shirts, blouses, basics, streepjes, ruitjes, printjes, jasjes, sjaaltjes, riempjes, leggings, panty’s, mutsen, barrets.....
Volgens mij kan ik wel een jaar lang elke dag een andere combi aan.
Alle reacties Link kopieren
Vallen sokken en ondergoed ook onder kleding? :-P Zo niet, dan durf ik de challenge wel aan.
Ik gebruik SmartCloset dat vind ik ook een fijne app.
Alle reacties Link kopieren
zonnebloempjez schreef:
12-01-2020 15:56
Vallen sokken en ondergoed ook onder kleding? :-P Zo niet, dan durf ik de challenge wel aan.
Bij mij niet als het ter vervanging is.
Alle reacties Link kopieren
kopstoot schreef:
12-01-2020 15:52
O wat is dat voor app? Ik zocht het op in de playstore, maar kreeg geen hits :(
Cladwell: een tip van Lady Day.
Is 7 dagen gratis te proberen.
Ik vind het toch wel moeilijk nu een van mijn merken alles voor de helft of nog minder verkoopt. Maar het gaat nog goed, na de wintersale wordt het makkelijker omdat de zomermode meestal niet bij mij past. Echt een wintertype, qua kleur en het altijd koud hebben :P

Bij mij is het inderdaad ook aangewakkerd door afvallen, nieuw moeten kopen en gewoon niet meer stoppen. Vroeger was ik er gewoon niet mee bezig en dat wil ik weer terug. Naast dat ik wel leukere dingen kan doen met het geld is het ook een tijdwinst om niet meer te kijken online.
Alle reacties Link kopieren
SmartCloset ken ik nog niet! Zal ik ook even naar kijken.
Alle reacties Link kopieren
SmartCloset is betaalbaarder, zie ik. Misschien ga ik die wel nemen.
Alle reacties Link kopieren
Zo'n capsule lijkt mij al jaren een uitkomst, maar het is me nog niet gelukt om dat bij elkaar te matchen. We waren pas op vakantie en ik had met inpakken combi's gemaakt, maar ter plekke er niet meer op gelet wat bij wat moest en toen hield ik voor de laatste paar dagen alleen maar kleding over die niet bij elkaar paste... Ik koop vaak losse items en als ik dan een tijdje alleen maar prints koop kan ik er eigenlijk niks mee en moet ik weer effen basics erbij kopen om de gekochte kleding te kunnen dragen. Heel onhandig eigenlijk.
Alle reacties Link kopieren
Minimalista, als je van prints houdt is het wel lastiger inderdaad. Ik heb bijna alleen effen kledingstukken in neutrale kleuren (en meestal 1 of 2 dingen in een accentkleur du jour - dat is voor dit jaar lila en framboos). Ik heb 2 gestreepte tops (zwart/creme) en een sjaal in panterprint. Alles past dan ook bij elkaar. Een capsule van 30 tot 40 kledingstukken is voor mij dan ook meer dan voldoende.
Ik dacht dat ik na 12 dagen al best goed "afgekickt" was.. maar ik kreeg een mail dat iemand had gereageerd op een oproepje van mij van november vorig jaar. Is een jurkje dat ik al heeel lang zoek en erg graag wil.. zo moeilijk (favoriet merk en jurkje kan echt jaren mee). Ik heb wel gereageerd in welke maat ze hem heeft, maar verder gelukkig geen actie ondernomen.

Ik kan ook gewoon wachten tot mei (is namelijk een zomerjurkje) en wie weet wil ik hem tegen die tijd niet meer. Hopelijk komt het goed!

Merk wel dat ik nu de hele dag hiermee in m'n hoofd zit.. en dat zit me toch niet helemaal lekker.
Alle reacties Link kopieren
BlondAmsterdam123 schreef:
12-01-2020 18:26
Ik dacht dat ik na 12 dagen al best goed "afgekickt" was.. maar ik kreeg een mail dat iemand had gereageerd op een oproepje van mij van november vorig jaar. Is een jurkje dat ik al heeel lang zoek en erg graag wil.. zo moeilijk (favoriet merk en jurkje kan echt jaren mee). Ik heb wel gereageerd in welke maat ze hem heeft, maar verder gelukkig geen actie ondernomen.

Ik kan ook gewoon wachten tot mei (is namelijk een zomerjurkje) en wie weet wil ik hem tegen die tijd niet meer. Hopelijk komt het goed!

Merk wel dat ik nu de hele dag hiermee in m'n hoofd zit.. en dat zit me toch niet helemaal lekker.
Misschien gaat het beter als je dit soort dingen al wat vaker overwonnen hebt. Maar dat gaat natuurlijk alleen als je dit nu ook overwint! Probeer in te zien dat je leven niet echt verandert als je dit jurkje zou hebben. Er komen áltijd dingen die je graag had willen hebben. Je hoeft niet altijd alles te hebben wat je mooi vindt.
Maar ik vond het ook even lastig toen Tati Westbrook van de week met een nieuwe product lancering kwam. Ze heeft een enorm gehypet oogschaduw palet uitgebracht vorig jaar. Dat heb ik toen gekocht. Is prachtig. Dit nieuwe product wordt ook zó op de markt gezet dat je het eigenlijk al wil hebben voor je überhaupt weet wat het is.
Het bleek later een make up spons te zijn. Wel uiteraard van het type waar je écht niet buiten kunt natuurlijk! Ik sla over. Toch zou ik het anders wel degelijk gekocht hebben.

Maar onthoud: na dit jurkje komt er wel weer een ander jurkje. En nog een. En nog een.
(Misschien is het jurkje trouwens niet jouw maat, dan kun je het sowieso uit je hoofd zetten).
Dank je, Juf Joke! Ik ga gewoon niet meer naar de website toe.. dan hoef ik er ook niet meer over na te denken :)
Er waren inderdaad ook al laarsjes die ik heel graag wilde hebben, maar niet gekocht had. En in december wilde ik heel graag een goede lekkere warme witte trui... toch ook maar niet gedaan, omdat ik al wel een zwarte, donkerblauwe en crèmekleurige trui had.

Het inzicht dat er altijd wel weer wat nieuws is om te willen, helpt wel. Is nu gewoon even doorzetten.

M'n vriend had me vanochtend overigens wel gecomplimenteerd met m'n outfit. Een hele nieuwe combinatie, waar ik anders nooit opgekomen was. Super leuk :)! Het brengt me dus ook al wat.
Zo zie je maar weer Blond, een nieuwe combi is net zo leuk als een nieuw kledingstuk. Helemaal leuk als je vriend het ziet en je er mee complimenteert!
Als het lukt om een half jaar niks te kopen, dan ga ik daarna mijn kledingkast weer uitzoeken. Tot die tijd hou ik de twijfelkleding wel, want ik ben bang dat als ik die nu weg gooi, ik dan helemaal zin krijg om iets nieuws te kopen.

Ik heb wel vandaag weer een dure douchegel gekocht die ik eigenlijk niet nodig had. Geen ramp, maar wel typisch. Toch kopen om het kopen. Ik moet echt maar eens gaan afkicken :-D
Alle reacties Link kopieren
maylina schreef:
12-01-2020 19:24
Zo zie je maar weer Blond, een nieuwe combi is net zo leuk als een nieuw kledingstuk. Helemaal leuk als je vriend het ziet en je er mee complimenteert!
Mijn man vond mijn outfit maar duf, zei hij. Op mijn panty na 🤭
Combi aan die de app adviseerde....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven