Mode & Beauty alle pijlers

Een jaar geen kleding kopen 2020

09-01-2020 12:48 1131 berichten
Een nieuw jaar, een nieuwe start!

Doe je ook mee met een jaar geen kleding kopen? Omdat je genoeg kleding hebt, omdat je wilt consuminderen, omdat je het milieu minder wil belasten of vanwege welke andere reden dan ook? Klets hier van je af op moeilijke momenten of geef tips aan anderen om dit jaar goed door te komen.

Veel succes!
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 15-01-2020 09:30
Reden: Ongepast
99.50% gewijzigd
Ik heb mezelf al gestaft.
Ik had er al spijt van hier weer een keer terug te zijn.
Dus val me niet meer lastig als ik eens weer iets post.
Alle reacties Link kopieren
Pumps_italiaans schreef:
15-01-2020 02:15
[...]

En je bent ook al vijf jaar bezig om in elk topic over geen kleding kopen op te sommen wat je allemaal hebt gekocht. Blijf gewoon weg uit dit soort topics als je toch alleen maar wilt vertellen wat je allemaal hebt gekocht, je bent namelijk vreselijk off-topic.
En houd op met dat asociale gescheld.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 15-01-2020 09:58
Reden: Quote verwijderd
17.56% gewijzigd
kopstoot schreef:
14-01-2020 19:16
OOooo ik heb het echt even moeilijk (al heb ik de bestelling van zaterdag compleet retour gestuurd). Een droomjurk voor de helft (die anders echt onbereikbaar is qua bedrag) in de sale. Ik houd enorm van lange jurken, maar helaas kan ik ze naar het werk niet aan omdat ik een heel eind moet fietsen (en dan onherroepelijk verstrikt raak onderweg).
Ook heb ik een sportbh besteld omdat ik een oude heb waar het elastiek helemaal doorheen komt) en wat basics. Deze dingen heb ik echt nodig want alles is versleten.
Maar die jurk :cry: Ik weet dat ik het niet moet doen. Be strong woman!
Oehmoeilijk. Maar 1van tips die ik ergens heb opgestoken: koop alleen spullen voor het leven dat je leidt, geen spullen voor het leven dat je zou willen leiden. Dus een jurk die je in de praktijknietdraagt want komt tussen je spaken, heb je niets aan
citronella schreef:
15-01-2020 07:48
Oehmoeilijk. Maar 1van tips die ik ergens heb opgestoken: koop alleen spullen voor het leven dat je leidt, geen spullen voor het leven dat je zou willen leiden. Dus een jurk die je in de praktijknietdraagt want komt tussen je spaken, heb je niets aan
Wow das een mooie!
Alle reacties Link kopieren
citronella schreef:
15-01-2020 07:48
Oehmoeilijk. Maar 1van tips die ik ergens heb opgestoken: koop alleen spullen voor het leven dat je leidt, geen spullen voor het leven dat je zou willen leiden. Dus een jurk die je in de praktijknietdraagt want komt tussen je spaken, heb je niets aan
Ja, dat is een hele mooie. Niet kopen voor 'future me/fantasy me'. Mijn 'fantasy me' draagt mooie laarzen met hakken. Maar de realiteit is dat ik er niet goed op kan lopen en dat in 99% van de gevallen waarin ik schoenen nodig heb, 'lopen' een van de activiteiten is die ik daarmee moet doen.

Al heel lang wil ik een wolwitte mantel en ik heb meerdere malen op het punt gestaan er eentje aan te schaffen. Maar ja, zo'n ding wordt natuurlijk snel vies als je in de trein zit, veel buiten loopt of moet fietsen. En continu naar de stomerij brengen doe ik ook niet. Dat is nu precies zo'n item voor 'fantasy me' die alles met de auto doet (heb geen auto). Gewoon niet doen.
Lady_Day schreef:
14-01-2020 20:37
Ik ben vastbesloten het 3 maanden vol te houden. Drie maanden he.... waar hebben we het over. En toch best lastig. Ik heb me voor de meeste nieuwsbrieven uitgeschreven maar kreeg net een mail van Fashionette en daar zag ik een paar schoenen met fikse korting die ik al heel lang graag wil hebben (maar waar ik geen 500 euro aan uit wil geven). Toch maar op de link geklikt. Goddank niet meer verkrijgbaar in mijn maat. Idioot dat ik dan opgelucht ben. Ik zou beter moeten weten.
Grappig he, dat je dan blij bent dat jouw maat er niet meer is zodat de verleiding ook meteen weg is. Had laatst met rode cowboylaarzen van de Zara. Heel vaak online gekeken en zitten zwijmelen, op een gegeven moment bedacht dat rode cowboylaarzen echt wel een hele legitieme aankoop zijn als je al tig paar basic laarsjes in diverse kleuren hebt aangevuld met blauwe slangenprintlaarsjes, tijgerprintlaarsjes en ga zo maar door. En toen waren ze er niet meer in mijn maat. Heerlijk, hoefde ik daar niet meer over na te denken.

Die rode cowboylaarsjes staan nu dan toch wel in mijn kast, want ze hadden mijn maat ineens weer op voorraad :-$ Maar goed, dat was 2019, toen mocht het nog.
Ik had inderdaad ook zo'n hele collectie haklaarzen voor fantasy-me. Paar honderd euro en 2x een verrekte enkelband later weet ik dat haklaarzen prachtig zijn, bij anderen
Alle reacties Link kopieren
“Koop alleen spullen voor het leven dat je leidt, geen spullen voor het leven dat je zou willen leiden“ is voor mij ook een hele goede zin om te onthouden! Er hangt namelijk best veel in mijn kast wat ik niet draag omdat het niet praktisch is.
Alle reacties Link kopieren
maylina schreef:
15-01-2020 09:21

Die rode cowboylaarsjes staan nu dan toch wel in mijn kast, want ze hadden mijn maat ineens weer op voorraad :-$ Maar goed, dat was 2019, toen mocht het nog.
Draag je ze ook? ;)
Alle reacties Link kopieren
Wat een goede tips en bijdragen, dank allen! Ik heb echt een verslaving, het is voor mij een niet uit te drukken urge die ik voel bij sale. iets met dief en portemonnee, alleen is het pertinent niet waar. Ik heb het niet nodig, maar de 'thrill of the chase' is zo ontzettend sterk. Heb toch weer dingen besteld en voel me er alleen maar kl"te over :( Dat wordt weer een paar fietstochtjes naar het postkantoor om te retourneren (wel weer goed voor mijn conditie :)
Pech is ook dat dit een rustige periode is op mijn werk en dus al snel online zit te loeren. Plus ik zit niet goed in mijn vel en ik denk dan dat iets kopen dat gevoel weg gaat nemen. En toch weet ik dat het niet waar is.

IK
GA
STOPPEN
MET
KOPEN
citronella schreef:
15-01-2020 09:26
Ik had inderdaad ook zo'n hele collectie haklaarzen voor fantasy-me. Paar honderd euro en 2x een verrekte enkelband later weet ik dat haklaarzen prachtig zijn, bij anderen
Ik vind hoge hakken echt prachtig, veel mooier dan platte schoenen of lage hakken. Liep er ook altijd op. Tot een carrière switch met ditto studie me lieten zien dat ook als je erop kan lopen het nog steeds geen goed plan is om op hoge hakken te lopen. Gezondheid eerst!

Overigens nog steeds moeite met platte schoenen onder jurken mooi te vinden, waardoor ik het minder draag.

@kopstoot; Kan je de aankopen niet meer annuleren? Toch verleidelijker wanneer je ze echt in huis hebt!
Slecht in je vel zitten is een herkenbare trigger. Misschien kan je jezelf op een andere manier beter laten voelen. Goed boek, lekker eten, of iets dergelijks?

Ik ben na de operatie nog zo herstellende dat ik weinig kan. Bijna door mijn leesvoer heen ook. Verveling is ook een trigger.
Alle reacties Link kopieren
Ik herken de drang, Kopstoot. En het maakt niet uit hoe veel ik koop, ik lijk nooit genoeg te hebben. Op zich geeft mijn shoppingban me wel rust maar gisteren zat ik even op Instagram en zag ik een post van Doutzen Kroes die een mooie grijze coltrui van kasjmier droeg van Repeat (zo'n mooi merk) en ik wilde die trui gewoon. Want dan zou mijn leven compleet zijn. Of zoiets.

Het idiote is dat ik heel vaak in dezelfde dingen loop. Ik heb genoeg zodat ik waarschijnlijk voor de rest van mijn leven niet in mijn onderbroek de straat op hoef.

Ook moet ik er voor waken dat ik mijn koopgedrag niet verschuif naar een andere categorie. Ik heb vorig jaar voor mijn doen weinig kleding gekocht maar ik heb wel veel uitgegeven aan huidverzorging en makeup.

En over een paar maanden ga ik verhuizen en ik heb maar heel weinig spullen want heb veel weggedaan omdat mijn spullen de opslag in moesten en ik het idee had dat ik (nog) kleiner ging wonen. Nou, dat kleiner is 50% groter geworden. Ik heb niet eens een bank. Gisteren heb ik echt uren lang zitten browsen naar spullen voor mijn nieuwe huis. Niks gekocht hoor maar het idee dat ik dingen kan kopen dat is al genoeg. Die onrust, dat is gewoon verslaving. Bah. Vind het eigenlijk ook een beetje genant, zo met spullen bezig zijn.

Maar dit topic helpt. Alleen al weten dat ik niet de enige ben wiens brein zo werkt :)
Alle reacties Link kopieren
Ik wil ze graag annuleren, maar dat kan niet bij de Bijenkorf.
Wat betreft platte schoenen bij een jurk: ik zweer bij Dr. Martens :)
Ik moet inderdaad andere afleiding gaan zoeken, thuis lukt me dat wel, maar op het werk achter de pc is dat een stuk lastiger nu het zo rustig is.

Hopelijk knap je snel op van je operatie :rose:
LevadeII schreef:
15-01-2020 10:38
Ik vind hoge hakken echt prachtig, veel mooier dan platte schoenen of lage hakken. Liep er ook altijd op. Tot een carrière switch met ditto studie me lieten zien dat ook als je erop kan lopen het nog steeds geen goed plan is om op hoge hakken te lopen. Gezondheid eerst!

Overigens nog steeds moeite met platte schoenen onder jurken mooi te vinden, waardoor ik het minder draag.

@kopstoot; Kan je de aankopen niet meer annuleren? Toch verleidelijker wanneer je ze echt in huis hebt!
Slecht in je vel zitten is een herkenbare trigger. Misschien kan je jezelf op een andere manier beter laten voelen. Goed boek, lekker eten, of iets dergelijks?

Ik ben na de operatie nog zo herstellende dat ik weinig kan. Bijna door mijn leesvoer heen ook. Verveling is ook een trigger.
anoniem_169698 wijzigde dit bericht op 15-01-2020 10:52
2.16% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Oooo ik herken echt alles wat je schrijft Lady_Day, en inderdaad toch ook fijn te lezen dat er meer mensen zijn die hier last van hebben.
Bij mij gaat het dus precies zo: ik zie iets moois bij een ander (hetzij social media of anders) en ik denk dat dan ook per sé te moeten hebben. Want dan zie ik er ook zo fantastisch uit (denk ik?)
Tegelijkertijd loop ik thuis het liefst in mijn yogalegging met slobbertrui en geitenwollen sokken (wel hippe van Soxs :mrgreen: )
Ik denk dat het toch een onderliggend gevoel van ontevredenheid/niet goed genoeg is of zoiets.
Waarom denk ik anders die spullen nodig te hebben?
Waarom zijn 2 mooie jurken niet voldoende bijvoorbeeld? Ik kan ze alleen in het weekend of vakantie aan immers..

Lady_Day schreef:
15-01-2020 10:44
Ik herken de drang, Kopstoot. En het maakt niet uit hoe veel ik koop, ik lijk nooit genoeg te hebben. Op zich geeft mijn shoppingban me wel rust maar gisteren zat ik even op Instagram en zag ik een post van Doutzen Kroes die een mooie grijze coltrui van kasjmier droeg van Repeat (zo'n mooi merk) en ik wilde die trui gewoon. Want dan zou mijn leven compleet zijn. Of zoiets.

Het idiote is dat ik heel vaak in dezelfde dingen loop. Ik heb genoeg zodat ik waarschijnlijk voor de rest van mijn leven niet in mijn onderbroek de straat op hoef.

Ook moet ik er voor waken dat ik mijn koopgedrag niet verschuif naar een andere categorie. Ik heb vorig jaar voor mijn doen weinig kleding gekocht maar ik heb wel veel uitgegeven aan huidverzorging en makeup.

En over een paar maanden ga ik verhuizen en ik heb maar heel weinig spullen want heb veel weggedaan omdat mijn spullen de opslag in moesten en ik het idee had dat ik (nog) kleiner ging wonen. Nou, dat kleiner is 50% groter geworden. Ik heb niet eens een bank. Gisteren heb ik echt uren lang zitten browsen naar spullen voor mijn nieuwe huis. Niks gekocht hoor maar het idee dat ik dingen kan kopen dat is al genoeg. Die onrust, dat is gewoon verslaving. Bah. Vind het eigenlijk ook een beetje genant, zo met spullen bezig zijn.

Maar dit topic helpt. Alleen al weten dat ik niet de enige ben wiens brein zo werkt :)
@lady day; precies dàt!!

Ik schaam mezelf dat ik er zonder bezig kan zijn. Want het zijn maar spullen en zo niet belangrijk! En toch voelt het Arcen toe of ze van levensbelang zijn.

Het word je ook overal zo opgedrongen. Vroeger ging je twee keer per jaar naar de grote stad voor nieuwe kleding. Nu is het twee muisklikken weg. Je hebt zo veel meer opties tot uitgeven. Terwijl we er puntje bij paaltje allemaal echt niet gelukkiger van worden.
Voor mij heeft moeder worden er ook echt een tijd voor gezorgd dat ik 'het niet meer wist'. Met een verse huilbaby 4x per dag een shirt met spuugvlekken vervangen voor een andere met als prioriteiten: is het schoon en kan ik er borstvoeding in geven zonder in mijn nakie te zitten? Naar: kan ik er een peuter in achterna zitten zonder mijn enkelbanden af te scheuren of half naakt in een klimrek te hangen?

Vervolgt door: Kan ik in achter twee boeven aan rennen die allebei een andere kant op gaan en past het aangezien ik mijn slaapgebrek van nachtbraker no. 2 bestrijd met chocola?

Toen het olijk tweetal allebei naar school vertrokken heeft het echt wel even uitzoeken geduurd voordat ik weer op een rijtje had wat bij de 'huidige mij' past. Zijn wel wat miskopen, zoeken en een afspraak met een styliste aan te pas gekomen om dat weer op een rijtje te krijgen. Maar nu weet ik het en is het zinniger om mijn garderobe aan te scherpen zodat als ik weer nieuwe dingen koop ze echt passen bij mij, mijn leven, -leeftijd, -figuur en stijl.

Zo probeer ik het ook te zien. Niet 'ik mag niet kopen', nee 'ik ga een fantastische garderobe creëren waar alleen maar items in zitten die ik gaaf vind en draag'. Stap 1: niet meer kopen maar opdragen en wegdoen wat niet voldoet+ (her)ontdekken wat allemaal heel goed voldoet.
Alle reacties Link kopieren
Heel herkenbaar allemaal, gelukkig ben ik niet de enige. Hier gaat het niet kopen van kleding goed. Dat komt omdat ik me op dit moment dik voel. Als ik nu iets ga passen vind ik het toch niet leuk staan. Scheelt weer kopen. :biggrin:
Ik liep ook altijd op hoge hakken, totdat een vriendin haar achillespees scheurde. Volgens haar dokter kon het lopen op hoge hakken daar een reden van zijn. Haar herstel duurde zolang dat ik daar toch een beetje van geschrokken ben. Begin vorig jaar ben ik van werk veranderd. Daar moet ik regelmatig de trap op en af. Traplopen en hoge hakken gaan bij mij niet zo goed samen. Dus loop ik nu op plattere schoenen.
Alle reacties Link kopieren
Echt fijn om te lezen dat ik niet de enige ben die verslaafd is aan kleding kopen. Bij mij is het echt heel erg: dit jaar heb ik al 8 kledingstukken in de uitverkoop gekocht! En het jaar is pas 14 dagen oud... Maar de knop is om! Ik ga mee lezen en schrijven en ik hoop dat ik het kan doorbreken met jullie tips!
Fijn om zoveel herkenbare verhalen te lezen. Dat helpt me wel echt erdoorheen! Ik heb tot nu toe nog niks gekocht... ook al zou ik officieel pas in februari beginnen. Dus ik ben nu toch al stiekem best trots. Want ik merk dat het voor mij echt afkicken is.

Als er dan iets staat over cowboylaarsjes van Zara, dan word ik toch meteen "getriggerd". Maar het helpt wel te realiseren dat het echt niet nodig is. Ik heb al 5 paar laarzen. En maar 2 van die paren draag ik heel vaak en de andere 3 maar af en toe. Dat helpt ook, relativeren en rationeel na blijven denken.

Hoewel het dan op sommige momenten toch wel heel moeilijk is. Maar dan vind ik weer steun hier op het forum :)
Alle reacties Link kopieren
Ik voel mij echt gesteund door jullie eerlijke berichten hier. Ik herken het en het helpt mij om vastberaden te blijven. Ook ik heb afgelopen week moeilijke momenten gehad. Achteraf blij dat ik gezwicht ben want de ‘urge’ verdwijnt ook weer.
Alle reacties Link kopieren
Het universum helpt mij: krijg net bericht van de Bijenkorf dat de artikelen die ik had besteld niet op voorraad zijn en de bestelling geannuleerd wordt :-D
Soms zit het (toch) mee!
Alle reacties Link kopieren
Hele goeie dit!
RegretteRien schreef:
15-01-2020 11:02
Zo probeer ik het ook te zien. Niet 'ik mag niet kopen', nee 'ik ga een fantastische garderobe creëren waar alleen maar items in zitten die ik gaaf vind en draag'. Stap 1: niet meer kopen maar opdragen en wegdoen wat niet voldoet+ (her)ontdekken wat allemaal heel goed voldoet.
Alle reacties Link kopieren
Het goeie nieuws is dat je 30 dagen bedenktijd hebt ;-) Dus het kan nog retour!
Reigie3 schreef:
15-01-2020 12:05
Echt fijn om te lezen dat ik niet de enige ben die verslaafd is aan kleding kopen. Bij mij is het echt heel erg: dit jaar heb ik al 8 kledingstukken in de uitverkoop gekocht! En het jaar is pas 14 dagen oud... Maar de knop is om! Ik ga mee lezen en schrijven en ik hoop dat ik het kan doorbreken met jullie tips!
Alle reacties Link kopieren
Haha, Kopstoot, zo zie je maar. En inderdaad... kijk naar wat je wel hebt, herontdek dingen. Daar helpt Cladwell mij dus mee, en mijn capsule.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven