Mode & Beauty alle pijlers

Een jaar geen kleding kopen 2020

09-01-2020 12:48 1131 berichten
Een nieuw jaar, een nieuwe start!

Doe je ook mee met een jaar geen kleding kopen? Omdat je genoeg kleding hebt, omdat je wilt consuminderen, omdat je het milieu minder wil belasten of vanwege welke andere reden dan ook? Klets hier van je af op moeilijke momenten of geef tips aan anderen om dit jaar goed door te komen.

Veel succes!
"En ik heb geen enkele dag gehad dat ik niets had om aan te trekken." Gelukkig maar, naakt over straat is volgens mij verboden. En raar. En koud. :0
Ik vind het juist wel leuk als mensen denken dat ik het niet volhoudt, da's een extra stimulans als je toch ineens kledingkoopneigingen krijgt.
Alle reacties Link kopieren
maylina schreef:
23-01-2020 21:56
Ik vind het juist wel leuk als mensen denken dat ik het niet volhoudt, da's een extra stimulans als je toch ineens kledingkoopneigingen krijgt.
Ja, ik ergens ook wel hoor. Dan word ik alleen maar meer vastbesloten. Wacht maar af, denk ik dan!

@ Marana, het lijkt me wel extra lastig dat je vriend er zo in staat. Jammer.
Lady_Day schreef:
22-01-2020 21:41
Jaaaaaa. Ik vind het fijn spul. Ze hebben vaak prachtige kleuren. Wat ik wel vervelend vind is dat ze van sommige truien en vesten maar 2 maten hebben. Ik ben al niet zo groot en soms verzuip ik dan echt in de XS/S.
Dat dacht ik wel.
Van die lekkere aaibare stoffen ook.
Jufjoke schreef:
23-01-2020 22:03

@ Marana, het lijkt me wel extra lastig dat je vriend er zo in staat. Jammer.


Oh ik heb er geen last van hoor. We komen maar zelden in de stad. Toevallig vorig weekend wel, en we vonden het beiden geen probleem om geen enkele kledingwinkel binnen te lopen.
@Marana: Mijn vriend vindt het ook onzin en ik merk dat ik het toch wel lastig vindt. Als je een partner hebt die je steunt is het denk ik wel makkelijker.

Mijne gaat dingen zeggen als: zo erg is het toch niet, als je wat koopt. Gun jezelf ook eens wat etc.

Wel lastig..
Overigens ben ik voor een citytrip in een andere stad geweest en ik merkte dat het echt moeilijk was om niet te winkelen. Ben nu lekker naar het museum geweest. Ook erg leuk! Maar ik kwam toch de winkelstraten door natuurlijk...

Ben 4 verschillende winkels in geweest. Onder het mom: inspiratie opdoen voor nieuwe combinaties.. Maar ik kwam toch hele mooie laarsjes tegen die ik al een tijdje heel graag wil. Eerst dacht ik, alleen kijken.. Maar ik heb ze toch gepast... En thank God, zaten ze niet lekker! ;) Kan ik die ook weer uit m'n hoofd zetten.

Aan de ene kant merk ik dat het afkicken toch langer duurt dan verwacht. Fashion is ook een hobby van me. Aan de andere kant merk ik ook dat het me al veel rust geeft. En dat ik meer geld overhoudt aan het einde van de maand. Yess! :)

Hoe gaat het met jullie?
Het is ook gewoon de moeilijkste periode om hiermee te starten. Zo in de grauwe maanden met volop sale :P
Hiergaathet niet zo best. Bezweken voor laarzen. Onder het mom van 3 paar schoenen die eigenlijk niet meer kunnen voor het werk en ik gewoon op zou moeten ruimen. Dus het soort van "mocht" want heb nauwelijks nogfatsoenlijke schoenen. Verder al diverse keren gewinkeld zonder iets tekopen. Ik blijf hetmoeilijkvinden
anoniem_63c805eef0fff wijzigde dit bericht op 24-01-2020 18:51
9.40% gewijzigd
LevadeII schreef:
24-01-2020 18:19
Het is ook gewoon de moeilijkste periode om hiermee te starten. Zo in de grauwe maanden met volop sale :P


Ik vind dit juist een makkelijke periode. Als het straks mooier weer wordt en er hangen weer leuke nieuwe dingen in de winkels is het lastiger. Nu kom ik de rest van de winter makkelijk door met wat ik heb.


Als wij een stedentrip doen gaan we overigens nooit winkelen. Vind ik zonde van mijn tijd. Ik bezoek liever wat bezienswaardigheden, maak stadswandelingen en ga naar het park.
Ik denk het voor mij makkelijker is dan voor de meesten hier omdat het niet zo'n verslaving is. Ik koop niets online en ik kan winkels in steden heel erg goed vermijden. Gelukkig voor mij.
Ik vind het wel een super goed idee om niet meer online te bestellen. Ik woon in een dorp en moet ook een stukje rijden voor leuke winkels.
Én in winkels koop ik toch minder snel dan online.
citronella schreef:
24-01-2020 18:38
Hiergaathet niet zo best. Bezweken voor laarzen. Onder het mom van 3 paar schoenen die eigenlijk niet meer kunnen voor het werk en ik gewoon op zou moeten ruimen. Dus het soort van "mocht" want heb nauwelijks nogfatsoenlijke schoenen. Verder al diverse keren gewinkeld zonder iets tekopen. Ik blijf hetmoeilijkvinden
Lastig. Als je die andere schoenen inderdaad weg doet, en je had echt nieuwe nodig, is het niet zo erg, toch?

Wat mij helpt is uitstellen. Niet denken: nu mag ik een heel jaar geen nieuwe schoenen, maar denken: ik kom de komende maand nog wel door met mijn oude laarzen, en dan wordt het al weer bijna lente.

Een kleding appje kan ook helpen. Als je ziet dat je nog voor een maand outfits hebt, wordt de drang misschien minder om wat te kopen.
Alle reacties Link kopieren
Als je geen fatsoenlijke schoenen hebt voor je werk zou ik er niet zo moeilijk over doen hoor. Als ik nu schoenen zou kopen is het een ander verhaal want ik heb nog minimaal 40 paar staan die nog helemaal goed zijn.
citronella schreef:
24-01-2020 18:38
Hiergaathet niet zo best. Bezweken voor laarzen. Onder het mom van 3 paar schoenen die eigenlijk niet meer kunnen voor het werk en ik gewoon op zou moeten ruimen. Dus het soort van "mocht" want heb nauwelijks nogfatsoenlijke schoenen. Verder al diverse keren gewinkeld zonder iets tekopen. Ik blijf hetmoeilijkvinden
Ik zou ze ook gewoon gekocht hebben hoor, wat nodig is , is nodig.
Citronella, bij jou is het een ander verhaal. Als je goede nodig hebt, dan is het zo. Als je al 25+ paar schoenen hebt, dan is het wat anders ;)
Ik ben met schoenen "een beetje" moeilijk en heb met schoenen zo veel miskopen gehad dat ik me er voor schaam onderhand zo veel laarzen die ik nooit draag, wegens te hoge hak , zo veel paar die ik direct terug heb gestuurd, en mijn collega's kennen me niet anders dan als die vrouw die altijd een jurkje koopt of laarzen. Maar ondertussen staat er niets meer in mijn kast aan laarzen wat er fatsoenlijk uitziet en wat ook lekker zit. Dus ik kan het voor mezelf wel verantwoorden dat ik ze gekocht heb. Maar toch voelt het als falen. Omdat ik overal heb lopen roepen dat ik echt niks ging kopen. En niemand geloofde dat dat me ging lukken
Vanmorgen was mijn kind onverwacht vrij (juf ziek, geen vervanging) en wij zijn met zijn tweetjes de stad in geweest. Voor het eerst bijjjjna iets gekocht. De HEMA had wel hele fijne handschoenen, met fleece binenkant en cool panterprintje. Toch laten liggen, want goed voornemen. Maarrr die zitten wel een beetje in het #maarikwilhet straatje.
Marana schreef:
24-01-2020 18:44
Ik vind dit juist een makkelijke periode. Als het straks mooier weer wordt en er hangen weer leuke nieuwe dingen in de winkels is het lastiger. Nu kom ik de rest van de winter makkelijk door met wat ik heb.
Zomerkleding is niet zo mijn ding, ten eerste omdat ik het altijd koud heb, met de hete zomers van de laatste jaren kan ik eindelijk wel eens een zomerjurk aan. En ten tweede omdat zomer kleuren mij niet staan.
Al die mooie warme truien die nu met veel korting weg gaan vind ik lastiger, want die draag ik veel.
citronella schreef:
24-01-2020 21:42
Ik ben met schoenen "een beetje" moeilijk en heb met schoenen zo veel miskopen gehad dat ik me er voor schaam onderhand zo veel laarzen die ik nooit draag, wegens te hoge hak , zo veel paar die ik direct terug heb gestuurd, en mijn collega's kennen me niet anders dan als die vrouw die altijd een jurkje koopt of laarzen. Maar ondertussen staat er niets meer in mijn kast aan laarzen wat er fatsoenlijk uitziet en wat ook lekker zit. Dus ik kan het voor mezelf wel verantwoorden dat ik ze gekocht heb. Maar toch voelt het als falen. Omdat ik overal heb lopen roepen dat ik echt niks ging kopen. En niemand geloofde dat dat me ging lukken
Kan je de niet lekker zittende laarzen, maar die nog wel goed zijn, niet verkopen? Heft het deze nieuwe laarzen weer een beetje op. :)
Ja, goed idee, Levadell! Zet al die laarzen op Marktplaats, United Wardrobe of als ze van goede merken zijn op The Next Closet. Dan kun je wat geld terug verdienen en voelt het niet alsof je gefaald hebt. Want die andere laarzen kon je toch al niet aan.. dan kun je dat geld wat je uitgegeven hebt, wegstrepen tegen de verdiensten.
Ik heb ook wel wat Marana heeft.. de lente/zomer wordt voor mij echt heel moeilijk. Daarom doe ik eerste instantie t/m april en kijk ik hoe het gaat. Ik ben echt jurken/rokjes-persoon. Dus ik vrees dat dat echt super lastig gaat worden.

Nu in de winter wil ik wel nieuwe truien (ik heb echt heel weinig goede truien, letterlijk 3) en laarsjes, maar ik vind de mode in de lente/zomer altijd véél leuker. Hoewel er in de zomer wel weer meer leuke dingen zijn om te doen, dus dan hebben we ook weer afleiding. Dagje strand, theater in het park, picknicken etc. Dat stemt dan wel weer positief.

Eerst maar eens t/m april zien door te komen. Tot nu toe gaat het goed :) Yess! Wel een aantal verleidingen gehad, maar ik hou vol :cheer2:
Jullie zijn goed bezig!
Hier ook wel een aantal verleidingen moeten weerstaan.
Doel = geen kleding voor mezelf tot 1 mei.
Mocht alleen begin januari hardloopschoenen (andere versleten) en die heb ik nu.
Alle reacties Link kopieren
BlondAmsterdam123 schreef:
25-01-2020 16:03
Ik heb ook wel wat Marana heeft.. de lente/zomer wordt voor mij echt heel moeilijk. Daarom doe ik eerste instantie t/m april en kijk ik hoe het gaat. Ik ben echt jurken/rokjes-persoon. Dus ik vrees dat dat echt super lastig gaat worden.

Nu in de winter wil ik wel nieuwe truien (ik heb echt heel weinig goede truien, letterlijk 3) en laarsjes, maar ik vind de mode in de lente/zomer altijd véél leuker. Hoewel er in de zomer wel weer meer leuke dingen zijn om te doen, dus dan hebben we ook weer afleiding. Dagje strand, theater in het park, picknicken etc. Dat stemt dan wel weer positief.

Eerst maar eens t/m april zien door te komen. Tot nu toe gaat het goed :) Yess! Wel een aantal verleidingen gehad, maar ik hou vol :cheer2:
Ik heb dat andersom. Ik hou meer van de herfst en de winter qua kleding. Mooie laarzen, zachte vesten, blazers...geeft me eindeloze mogelijkheden om te combineren. Met echte zomerkleding kan ik wat minder. Dus de ergste verleiding is nu. En ik moet zeggen dat ik al een paar dagen wat rusteloos ben. Het kriebelt. Niet bezweken, en dat ben ik uiteraard ook niet van plan, maar ik heb de laatste dagen gedachten als 'waar ben ik aan begonnen, een jaar is wel heel erg lang, waarom eigenlijk, ik kan toch ook gewoon een budget doen'.
Maar dat laatste kan nou net eigenlijk niet. Want ik wil juist die drang aanpakken. Dus ik hou maar gewoon vol.
Alle reacties Link kopieren
Ik merk dat ik begin af te kicken. Ik voel geen drang meer. Normaal gesproken ging ik kopen als mijn inkomen gestort was. Nu heb ik, wonder boven wonder, gewoon rust.
Alle reacties Link kopieren
Jufjoke,
Ik werk dus wel met een budget van e50 per maand dat ik op een rekening stort voor kleding. Hiermee haal ik voor mij de druk ervan af want ik heb de neiging geobsedeerd te raken als ik mijzelf iets verbied. Heel stom eigenlijk.
Dit budget mag op, hoeft niet.
Hierdoor ervaar ik ruimte maar toch duidelijke grenzen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven