Mode & Beauty alle pijlers

Trui mag niet in de was, hoe houd ik 'm toch schoon?

05-02-2020 07:48 49 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een hele mooie trui gekregen, super zacht en heerlijk voor koude dagen, maar hij mag niet in de wasmachine. Ik heb eerder een trui gehad van hetzelfde materiaal, en toen de fout gemaakt om te denken, 'ach, als ik 'm op dertig graden was komt 't vast goed.' Niet dus, trui kromp en voelde aan als schuurpapier. Mijn vraag is dus, hoe houd je kleding schoon en fris wanneer deze niet in de was kan? Ik dacht zelf aan buiten hangen om te luchten en misschien met zo'n speciale spray voor textiel een beetje opfrissen, maar misschien hebben jullie nog tips of ervaringen?
Alle reacties Link kopieren
Wat voor materiaal is het dat het niet gewassen kan worden?
Alle reacties Link kopieren
Het kan neem ik aan toch wel in een koud handwasje?
Alle reacties Link kopieren
Stomerij
Alle reacties Link kopieren
Handwas lijkt me toch wel mogelijk?
Alle reacties Link kopieren
Wat voor materiaal is het? Of een linkje naar de trui.

Wanneer je iets met de hand kan wassen, kan dit ook in de wasmachine op een koud en kort programma. Met de hand wordt vaak nog warmer water gebruikt en met meer "geweld".

Stomerij.

Of gewoon een t-shirt eronder en dan trui alleen laten luchten. En jas was je ook niet zo vaak
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
In een teiltje met een heel klein beetje babyshampoo en koud water. Voorzichtig uitknijpen en liggend laten drogen op grote handdoeken.
Er is een reden dat ik dit soort truien niet heb.
Alle reacties Link kopieren
Ik draag graag spul van wol en alpaca. De dunnere spullen was ik met de hand met een drupje Eucalan. Gewoon even laten weken en niet hard wringen. De dikkere spullen was ik in de wasmachine, op wol/fijnwas programma met speciaal wolwasmiddel. Ik heb nog nooit iets gehad wat lelijk uit de machine kwam. Daarna in een handdoek rollen om er nog wat water uit te krijgen en plat drogen.

Ervan uitgaande dat de trui van wol is.
Alle reacties Link kopieren
Wat voor materiaal is het?

Uitgaande van wol: handwas of (handwasprogramma in de machine) met een héél klein beetje (!) wolwasmiddel. Echt geen gewoon wasmiddel, want dan vervilt en krimpt het zelfs op het handwasprogramma.
Niet wringen ook.
stippensokken wijzigde dit bericht op 05-02-2020 08:02
3.83% gewijzigd
Zo'n trui komt er bij mij niet in.
Alle reacties Link kopieren
Handwas, zoals parbleu zegt, ik gebruik Woolite. Duurt 5 minuten.
Want ik neem aan dat de trui niet in de machine maar wel in de handwas mag?
Wolwasmiddel en wolwasprogramma op de wasmachine. Niet het gewone 30-graden programma. Het wolwasprogramma is veel rustiger, de trommel draait amper en het aantal toeren centrifugeren is heel laag. Is bij mij veiliger dan handwassen, want zelf wring ik meer.
Ik trek me eigenlijk nooit wat aan van waslabels, breng niets naar de stomerij. Wolwasprogramma is een fantastische uitvinding, ook voor mooie jasjes en zo (al is dat wel even wat strijkwerk).
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook veel truien die alleen met de hand gewassen mogen worden. Die was ik dan koud op een wolwasprogramma (oude wasmachine had ook handwas, deze helaas niet). Ik denk er steeds niet aan om een wolwasmiddel te kopen, dus ik gooi er gewoon wasmiddel in. Er is één trui die (daardoor?) wel een beetje vervilt is, maar de rest is na een paar jaar nog steeds mooi.

Alleen een beetje spray erop voor de geur vind ik echt vies.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb meerdere wollen truien was deze op koudwasprogramma als deze echt aan en wasbeurt toe is. Wassen in de wasmachine is beter dan op de hand. Je weet zeker dat alle wasmiddel is uitgespoeld bijvoorbeeld. Gebruik een goed wasmiddel.

Ik hang de kleding vooral buiten. Doe dit bij voorkeur op een mistige dag of nacht, dat werkt goed. Eventueel kan je de trui ook in de badkamer hangen. Als er sneeuw ligt dan kun je de trui ook in de sneeuw leggen.
Alle reacties Link kopieren
Onze cashmere en zijden spulletjes doe ik op de handwas, koud water met beetje Woolite of babyshampoo (als de Woolite op is).

Even tien minuutjes weken, uitspoelen en dan rustig het water eruit “rollen”, niet wringen!
Vervolgens plat leggen om te drogen op een paar dikke handdoeken.

Helaas heeft mijn man een grote voorliefde voor cashmere truien, dus dit doe ik inmiddels redelijk geroutineerd...
Naatje2000 schreef:
05-02-2020 08:55
Helaas heeft mijn man een grote voorliefde voor cashmere truien, dus dit doe ik inmiddels redelijk geroutineerd...
Want hij wil wel die truien aan, maar heeft geen handjes? Of wil hij dat jij ze draagt?
Alle reacties Link kopieren
Betonrot schreef:
05-02-2020 09:09
Want hij wil wel die truien aan, maar heeft geen handjes? Of wil hij dat jij ze draagt?
Ik doe de was bij ons, omdat ik daar gewoon beter in ben. En hij werkt 40 plus uur per week en doet een studie ernaast en ik werk minder.
Hebben we zo afgesproken en niets mis mee hoor!
En ik spaar ze altijd wel even op, dat ik een paar tegelijk kan doen. Draagt ie in die tussentijd wat anders, ook prima.
Alle reacties Link kopieren
Betonrot schreef:
05-02-2020 09:09
Want hij wil wel die truien aan, maar heeft geen handjes? Of wil hij dat jij ze draagt?
Doeslief.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
05-02-2020 10:20
Doeslief.
Dank je. Bijzonder als je was advies geeft dat je meteen ongevraagd commentaar op je relatie krijgt ;)
Alle reacties Link kopieren
Naatje2000 schreef:
05-02-2020 10:25
Dank je. Bijzonder als je was advies geeft dat je meteen ongevraagd commentaar op je relatie krijgt ;)
Haha, bonus van forummen. Ik was de truien van mijn vriend ook hoor. Ik heb daar gewoon net wat meer feeling voor :)
Alle reacties Link kopieren
Lady_Day schreef:
05-02-2020 10:29
Haha, bonus van forummen. Ik was de truien van mijn vriend ook hoor. Ik heb daar gewoon net wat meer feeling voor :)
Precies, toen wij zes jaar geleden gingen samenwonen was het juist mijn eigen verzoek dat IK alle was deed ;) En ook koken mag hij zich vooral niet mee bemoeien.
Niets ongeëmancipeerds aan. Ik kan dat gewoon beter.
Alle reacties Link kopieren
Ik doe ook de was, de strijk, de boodschappen en ik kook

Heerlijk

Inderdaad altijd rare reacties als je zegt dat jij zijn truien wast

Tsja, doe je dat wel dan krijg je commentaar alsof je slaafs bent, doe je het niet ben je een lui wijf die ongetwijfeld teert op de zak van haar man
Alle reacties Link kopieren
Je kunt wollen truien beter op het koudwasprogramma draaien in de wasmachine dan op de hand wassen: https://www.joemerino.com/wollen-trui-wassen/

Dit verhaal is mij al diverse keren verteld door verkopers van wollen truien. En dan wasmiddel met lanoline gebruiken.
dahlia74 wijzigde dit bericht op 05-02-2020 10:57
1.32% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Dahlia74 schreef:
05-02-2020 10:43
Je kunt wollen truien beter in op koudwasprogramma draaien in de wasmachine dan op de hand wassen: https://www.joemerino.com/wollen-trui-wassen/

Dit verhaal is mij al diverse keren verteld door verkopers van wollen truien. En dan wasmiddel met lanoline gebruiken.

+1, helemaal mee eens. Ik was eigenlijk. niets meer met de hand.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Maar we geven nu wel allemaal advies om te wassen, maar we weten nog steeds niet waar de trui van TO van gemaakt is....
Dus misschien handig dat hier te vertellen TO?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven