Mode & Beauty alle pijlers

Hoeveel kleding is genoeg?

07-02-2020 09:54 48 berichten
Ik lees hier wel eens op het topic over een jaar geen kleding kopen. En ik verbaas me dan, dat mensen dat kunnen. Ik word m'n eigen kleding na een tijdje beu en dan wil ik weer wat nieuws. Of er komen gaten in, het ziet er verwassen uit. Niet alles tegelijk, maar stukje bij beetje.

Ik werk vijf dagen per week en als ik een schatting maak kan ik ongeveer twee werkweken met moeite (zo in de winter) voor elke dag een verschillende (werk)outfit verzinnen waarin ik me representatief en comfortabel voel. Maar dan begint de cyclus weer opnieuw en vaak al eerder wegens lievelingskleding. In het weekend is het zo moeilijk niet, tenzij ik 's avonds ook weer wegga, dan komt diezelfde stapel kleren weer in het vizier die ik op het werk ook aan heb. Anders is het een spijkerbroek en trui.

Dus toen raakte ik wel benieuwd. Hoe lang zouden jullie je afwisselend kunnen kleden met je huidige kledingstapel, als je geen wasjes tussendoor doet?
En hoe lang duurt het voor die ene (leuke?) blouse of trui weer in de roulatie komt?
En hoeveel kleding is dan uiteindelijk genoeg?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind voor werk een pak en een shirt prima of een wikkeljurk. Soms een rok en een blouse of een trui. Ik woon aan het bos dus thuis toch al snel makkelijk een spijkerbroek en een trui en in de zomer een korte broek of een rok met een t-shirt. Ik heb liever een paar lievelingsstukken zoals een goede jurk, pak en een paar nette shirts dan een kast vol. Ik vervang eigenlijk alleen nog bij stuk of lelijk.

De meeste mode en fast fashion is toch lelijk en synthetische troep.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Geen idee. Ik heb niet heel veel kleding, maar genoeg om niet altijd in hetzelfde te lopen. Daarnaast draagt mijn dochter wel eens wat van mij en we hebben dezelfde broeken, waarvan ik geen idee meer heb welke van haar zijn en welke van mij. De ene keer heb ik dus meer dan de andere.

Een jaar geen kleding kopen zou voor mij niet werken. Soms heb ik iets nieuws nodig omdat het oude versleten is en soms zie ik iets heel leuks wat ik gewoon wil hebben. En aangezien ik niet al heel veel heb, kan ik dat dan ook goed gebruiken en ga ik het mezelf niet ontzeggen.
Alle reacties Link kopieren
Op het moment niet zo heel veel afwisseling want hoogzwanger en had geen zin een hele kast vol zwangerschapskleding aan te schaffen.
En moet zeggen dat ik dus vroeger dacht dat ik wel vaak hetzelfde aan trok maar nu dat dat echt zo is, minder afwisseling, ik er achter kom dat ik toch wel heel veel kleren heb normaal.

Al zitten daar ook kleren bij een paar maten kleiner waar ik ooit weer in hoop te passen :facepalm:

Ik denk dat ik normaal rustig twee weken elke dag wat anders aan kan, misschien zelfs drie weken. Enige wat ik zou moeten wassen tussendoor dan zijn ondertruitjes en sokken (ik heb zelfs genoeg onderbroeken en beha’s voor die periode)....
Naatje2000 schreef:
07-02-2020 10:05
Op het moment niet zo heel veel afwisseling want hoogzwanger en had geen zin een hele kast vol zwangerschapskleding aan te schaffen.
En moet zeggen dat ik dus vroeger dacht dat ik wel vaak hetzelfde aan trok maar nu dat dat echt zo is, minder afwisseling, ik er achter kom dat ik toch wel heel veel kleren heb normaal.

Al zitten daar ook kleren bij een paar maten kleiner waar ik ooit weer in hoop te passen :facepalm:

Ik denk dat ik normaal rustig twee weken elke dag wat anders aan kan, misschien zelfs drie weken. Enige wat ik zou moeten wassen tussendoor dan zijn ondertruitjes en sokken (ik heb zelfs genoeg onderbroeken en beha’s voor die periode)....
Haha ja ik heb ook genoeg bh's maar dat is vooral omdat ik een bh rustig langer dan een week draag. In ben desperaat op zoek naar nieuwe fijne onderbroeken. Die ik heb van de HEMA worden al jaren niet meer verkocht dus ze zijn heel erg aan vervanging toe maar ik vind maar geen fijne die niet tussen m'n billen kruipen. Die moet ik dus wel tussendoor wassen. Al kan ik met slechtzittende onderbroeken dus wel heel ver komen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb best wel veel kleding, dus ik zou er een tijdje mee kunnen doen zonder te wassen. Maar ik ben op een gegeven moment ook uitgekeken op kleding.
De verhouding kleding die ik echt mooi vind en 'oké of niet meer geweldig' is denk ik 40/60.

Ik vind het wel heel erg leuk om duurdere items of items van mijn favoriete winkels in de sale te scoren. Is me gisteren nog online en fysiek gelukt.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb heel veel kleding. Omdat ik zo veel heb kan ik wel langer dan een maand elke dag wat anders aan doen zonder te hoeven wassen. Ik koop ook elke maand wel wat bij. De ene maand wat meer dan de andere. Sinds mijn zoon uit huis is heb ik op zijn kamer grote kledingkasten weg gezet zodat ik het nu ook allemaal kwijt kan zonder te hoeven zoeken. Ja, ik ben gek op kleding.
vrijenblij20220 schreef:
07-02-2020 10:10
Ik heb heel veel kleding. Omdat ik zo veel heb kan ik wel langer dan een maand elke dag wat anders aan doen zonder te hoeven wassen. Ik koop ook elke maand wel wat bij. De ene maand wat meer dan de andere. Sinds mijn zoon uit huis is heb ik op zijn kamer grote kledingkasten weg gezet zodat ik het nu ook allemaal kwijt kan zonder te hoeven zoeken. Ja, ik ben gek op kleding.

Ben je dan ook elke dag van die maand ongeveer even tevreden met hoe je eruit ziet? Ik denk dat ik aan het einde van de tweede week al niet meer zo happy ben.
Alle reacties Link kopieren
MarvelousMrsMaisel schreef:
07-02-2020 10:08
Haha ja ik heb ook genoeg bh's maar dat is vooral omdat ik een bh rustig langer dan een week draag. In ben desperaat op zoek naar nieuwe fijne onderbroeken. Die ik heb van de HEMA worden al jaren niet meer verkocht dus ze zijn heel erg aan vervanging toe maar ik vind maar geen fijne die niet tussen m'n billen kruipen. Die moet ik dus wel tussendoor wassen. Al kan ik met slechtzittende onderbroeken dus wel heel ver komen.
Ik ontdek nu dat mijn onderbroekjes echt beginnen te slijten (bij mij voornamelijk strings en brazilians van de H en M ) en ik trok er van de week eentje aan waar ineens een gat in zat.
Maar sommige ervan heb ik serieus al meer dan 15 jaar dus dan mag t ook wel een keertje...
Maar ik moet dus ook maar weer eens nieuwe onderbroeken inslaan.

Ik zorg graag goed voor mijn kleren en was altijd op lage temperaturen en korte wasprogramma’s, goed luchten, antimotten spullen en laat kleine gaatjes altijd maken (in wollen kleding) dus denk ook dat daarom mijn kastinhoud best groot is.
Want veel mooie stukken die erin hangen heb ik toch ook echt al wel tien jaar of langer, ik heb zelfs nog wollen sjaals die ik kocht toen ik 17 was en ben nu 37. En die zien er nog uit als nieuw.

Alleen broeken krijgen op een gegeven moment wel van die glim plekken of slijtplekken, dan hou ik ze voor thuis tot ze kapot gaan.

Die niets kopen challenge zou dus niet heel moeilijk moeten zijn, ware het niet dat de basic ondertruitjes en zo die ik onder vesten draag op een gegeven moment toch gaan lubberen bij de hals of vaal worden en dan moet ik toch wat nieuws ervoor halen.
naatje2000 wijzigde dit bericht op 07-02-2020 10:19
0.12% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik doe capsules van ongeveer 30 kledingstukken. Elke 3 maanden of zo bekijk ik wat er uit kan en wat er in moet. Met ongeveer 50 kledingstukken (excl. schoenen) zou ik prima uitkomen. (Ik heb ongeveer het dubbele momenteel.) Ik was 1 a 2x per week en dit is echt meer dan voldoende. Met 20 kledingstukken zou ik ook uitkomen.

In het algemeen koop ik kleding van goede kwaliteit en stukken die niet zo modegevoelig zijn. Die kleding blijft i.h.a. jarenlang mooi. Af en toe wat basics bij de H&M.

Ik doe mee met de No Buy.... althans tot april. Daarna ga ik met kwartaalbudgetten werken zodat ik een paar keer per jaar iets heel moois kan kopen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook vrij veel kleding maar zodra ik merk dat ik me er niet happy in voel doe ik het weg. Ik zou zeker wel 6 weken me prima kunnen voelen zonder te wassen. Met uitzondering van ondergoed. Sokken/panty/bh enz heb ik ook voldoende voor die 6 weken maar onderbroeken niet helaas.
Ik heb trouwens een goed jaar terug wat "proef" onderbroeken besteld bij aliexpress. En die zijn zo enorm fijn dat ik er flink wat meer besteld heb en al mijn vorige ondergoed weg heb gedaan (op setjes na die bij een bh horen uiteraard) en alleen die nog gebruik. Er is er nog geen 1 kapot of verwassen.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren
Kleding "beu zijn" vind ik niet een goede reden om kleding te kopen. Dat is een kwestie van wennen. Vaak kan je kleding ook anders combineren.

Minder vaak en minder warm je bovenkleding wassen, dan ziet het er ook niet snel verwassen uit. Mijn bovenkleding wordt niet echt vies, ik werk niet op het land, als machinebouwer, met kleine kinderen of als schilder.

Voor mijn werk heb ik vast kleding, niet veel variatie, maar voldoet prima.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Ik heb genoeg kleding om 2 weken-3 weken niet te hoeven wassen voor winterkleding. Ik denk langer nog voor zomer kleding, want dat koop ik liever. Als ik net een was heb gedaan gaan in de winter altijd dezelfde truien het eerste aan omdat die het warmst en fijnst zijn. In de zomer pak ik veel meer waar ik op dat moment zin in heb, dus loop ik minder in hetzelfde.

Ik zat even terug te kijken en heb al sinds september niks meer gekocht qua kleding voor binnen. Ik kijk aan het begin van het seizoen altijd of er kleding weg moet en of ik genoeg heb. Zo nee dat koop ik wat bij en zo ja negeer ik de kledingwinkels voor de rest van het seizoen. Ik heb een hekel aan winkel shoppen voor kleding, ik shop veel liever online dus dat is makkelijk. Sites open ik dan gewoon niet.

Op mijn werk draag ik hetzelfde als thuis trouwens (de korte jurkjes en blote schouders niet).
ugli wijzigde dit bericht op 07-02-2020 10:26
5.83% gewijzigd
Ik heb alle kleding waar ik me niet fijn in voel, weggedaan. Dat ruimde lekker op. Daarna leuke vrolijke nieuwe dingen gekocht. Het leven is te kort om dingen te dragen waarin je je niet lekker of mooi voelt. Hoeveel kleding genoeg is... ik heb 2 grote kledingkasten maar die zijn niet vol. Maar meer wordt het niet, alleen als ik naar een groter huis verhuis. :) Ik denk dat ik een maand elke dag wat anders aankan zonder te wassen.
anoniem_348386 wijzigde dit bericht op 07-02-2020 10:25
8.77% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik heb niet zoveel kleding, maar ik ontdek wel steeds weer nieuwe combinaties. Daar maak ik foto's van en die sla ik op in een mapje op de computer. Als ik iets nieuws heb gekocht, duik ik altijd meteen in mijn garderobe om te kijken welke nieuwe combi's er mogelijk zijn.

Verder zijn een paar veelzijdige basisstukken wel handig. Ik heb 2 pantalons en 2 rokjes die met vrijwel iedere top gecombineerd kunnen worden. Verder heb ik veel vesten en jasjes en ik investeer tegenwoordig in schoenen, omdat dat een outfit echt afmaakt.

Ik draag mijn outfits meestal wel 2 dagen achter elkaar, dus ik denk dat ik in theorie zeker 3, zo niet 4 weken vooruit kan zonder te wassen. Ik draag veel wol in de winter, en die stukken hang ik vaker te luchten dan dat ik ze in de wasmachine gooi.
Alle reacties Link kopieren
3 leuke broeken. 2 mooie truien.
Bloesjes wel veel meer.
2 mooie rokken. Alleen pak ik toch echt telkens naar de broeken.

Dus ik kan het een week uitzingen.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat ik het qua bovenkleding wel een maand kan uitzingen, voor de broeken/rokken 10 dagen. Probeer nu wel minder te kopen, ik werk niet buitenshuis, dus het maakt eigenlijk niet uit wat ik aantrek.
ik geef mn bek ook maar een douw
Ik doe mee aan de jaar- no buy en ik houd nu als positieve manier bij wat ik aan heb qua outfits. (mijn doel is om al mijn kleding te dragen, op een leuke manier, voel ik me er echt niet prettig in dan kan het weg)

Zit inmiddels op 24 outfits en ik kan nog wel even door. Daar herhaal ik wel basisstukken in, zoals een jasje of een spijkerbroek, maar dan wel echt in een andere 'look'.
Geen idee wat "genoeg" is. Puur voor de praktische kleding kom ik er nog wel uit, ik heb voor dit seizoen vier jeans, 8 longsleeves, 8 truien, 2 flanellen blouses. Maar ik kwam er achter dat ik dus voor de winter maar 1 "nette broek" heb, 1 wat nettere trui, 1 rok en 1 jasje voor de "net" en als ik dan in 2 weken tijd drie uitjes heb ik dus steeds hetzelfde aan. Dus daarin mag ik eigenlijk nog wel wat extra's aanschaffen terwijl ik voor "alledaagse schrobkleding" dus meer dan genoeg heb.
Daveotion schreef:
07-02-2020 10:25
Ik heb niet zoveel kleding, maar ik ontdek wel steeds weer nieuwe combinaties. Daar maak ik foto's van en die sla ik op in een mapje op de computer. Als ik iets nieuws heb gekocht, duik ik altijd meteen in mijn garderobe om te kijken welke nieuwe combi's er mogelijk zijn.

Verder zijn een paar veelzijdige basisstukken wel handig. Ik heb 2 pantalons en 2 rokjes die met vrijwel iedere top gecombineerd kunnen worden. Verder heb ik veel vesten en jasjes en ik investeer tegenwoordig in schoenen, omdat dat een outfit echt afmaakt.

Ik draag mijn outfits meestal wel 2 dagen achter elkaar, dus ik denk dat ik in theorie zeker 3, zo niet 4 weken vooruit kan zonder te wassen. Ik draag veel wol in de winter, en die stukken hang ik vaker te luchten dan dat ik ze in de wasmachine gooi.

Oeh zo'n beetje als in Clueless!!

Schoenen vind ik nog zo'n ding. Ik draag in de winter eigenlijk maar één paar: m'n warme dr. Martens. Die gaan onder broeken en rokken / jurken. Vind het heel lastig om leuke, warme schoenen te vinden waar m'n steunzolen ook nog in gaan. De enige variatie die ik momenteel overweeg is nóg een paar zwarte dr. Martens. Maar eigenlijk bewaar ik m'n kledingbudget liever voor nieuwe zomergympen.

Ik zet elke maand 100 euro in een kledingpotje. Die gaat ook eigenlijk altijd wel op. Meestal zelfs eroverheen. Ik houd van goede, prijzige kleding in leuke vrolijke prints en kleuren. Ik koop graag bij Sissy Boy of kleine boekjes.

Broeken slijten bij mij altijd door aan de binnenkant. Nog geen lievelingsbroek ouder dan een jaar gehad die niet op die manier overleden is :cry:
Ik heb afgelopen 2 jaar mijn hele garderobe moeten vervangen en ga er vanuit dat dit wel langer dan een jaar in goede staat blijft, dus ik doe ook een no buy jaar. Ik heb geïnvesteerd in kwalitatief duurzame kleding, geen fast fashion, duurzame merken en mooie materialen.
Ik wandel wel ontzettend veel dus broeken en zolen slijten sneller.
Alle reacties Link kopieren
MarvelousMrsMaisel schreef:
07-02-2020 10:53
Oeh zo'n beetje als in Clueless!!

Schoenen vind ik nog zo'n ding. Ik draag in de winter eigenlijk maar één paar: m'n warme dr. Martens. Die gaan onder broeken en rokken / jurken. Vind het heel lastig om leuke, warme schoenen te vinden waar m'n steunzolen ook nog in gaan. De enige variatie die ik momenteel overweeg is nóg een paar zwarte dr. Martens. Maar eigenlijk bewaar ik m'n kledingbudget liever voor nieuwe zomergympen.

Ik zet elke maand 100 euro in een kledingpotje. Die gaat ook eigenlijk altijd wel op. Meestal zelfs eroverheen. Ik houd van goede, prijzige kleding in leuke vrolijke prints en kleuren. Ik koop graag bij Sissy Boy of kleine boekjes.

Broeken slijten bij mij altijd door aan de binnenkant. Nog geen lievelingsbroek ouder dan een jaar gehad die niet op die manier overleden is :cry:
Ik wou dat ik zoveel kleding had als Cher! Dat is helaas niet zo. Maar de tijd nemen om nieuwe outfits te proberen en foto's te maken helpt wel. Je haalt dan echt het meeste plezier uit je kleren. En oude kledingstukken worden vaak weer leuk als je ze in een nieuwe samenstelling ziet.

Qua schoenen heb ik voor in de winter 2 paar enkellaarsjes (kunnen zowel onder broeken als rokken) en 2 paar wat grovere middelhoge laarzen (alleen mooi onder broeken). Ik zou nog wel een paar wat chiquere hoge laarzen kunnen gebruiken. O, en ik heb nog Timberland-achtige veterschoenen, die lopen echt heerlijk. Misschien is dat wel wat voor je, daar passen ook wel steunzolen in denk ik. Zijn steunzolen te breed voor de meeste schoenen?

Ja, Sissy Boy heeft vaak leuke spullen, lekker veel kleur. Ik wacht altijd tot de sale.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb niet zo heel veel broeken, dus naar werk zou denk ik zo’n 8 dagen lukken met telkens een andere outfit. En dan draag ik ook 1 of 2 dagen een broek die ik niet graag draag, want minder geslaagd. Bovenkleding heb ik meer, vooral omdat ik jasjes, vesten, truien en tunieken heb. Elke dag een leuke trui gaat ook geen 8 dagen lukken. Een jaar geen kleding kopen zou me lukken qua behoefte aan kleding/verandering, maar wat ik heb slijt natuurlijk wel, dus ik zou het mezelf niet snel opleggen.
Alle reacties Link kopieren
Ik word heeeel blij van leuke kleding, dus als ik me nergens meer goed in voel en ik heb het geld ga ik gewoon shoppen. Ik draag nauwelijks broeken, heb één pantalon en twee spijkerbroeken. Koop me daarnaast dan weer scheel aan stay-ups en panty's.

Ik wil het liefst iedere dag iets anders aan, zeker bovenkleding. Zomer-en winter overlapt dan weer wel, zomers met blote benen en 's winters met een panty. Altijd hakken met jurkje of rokje/trui/blouse.

Moet ook regelmatig op pad op rubber laarzen of wandelschoenen, dat scheelt dan weer in het outfits bedenken 😄

Dus ja wat is genoeg. Waar iemand zich prettig bij voelt? Of waar iemand mee kan overleven?
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
Alle reacties Link kopieren
MarvelousMrsMaisel schreef:
07-02-2020 10:13
Ben je dan ook elke dag van die maand ongeveer even tevreden met hoe je eruit ziet? Ik denk dat ik aan het einde van de tweede week al niet meer zo happy ben.
Jawel, ik heb geen kleding die ik niet (meer) mooi vind.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven