Mode & Beauty alle pijlers

Wat versta jij onder een "verzorgd" uiterlijk?

19-05-2020 20:16 244 berichten
Dit vraag ik me af naar aanleiding van een gesprek met een vriendin over iemand die er in haar ogen onverzorgd uitziet.

Dus wanneer spreek je van een verzorgd uiterlijk? En/of wanneer vind je iemand er onverzorgd uitzien?
Alle reacties Link kopieren
MrsNiceGuy schreef:
23-05-2020 01:29
Ik ben al sinds mijn puberteit te zwaar. En net omdat ik me zo schaam voor dat lichaam, is het zowat mijn missie om alles waar ik wel controle over heb perfect in orde te houden. Kapsel, uitgroei, voeten,... Het is mijn doel ervoor te zorgen dat er niks op mijn uiterlijk aan te merken is, zodat mijn kilo's "gecompenseerd" worden.
Met overgewicht kun je er prima verzorgd uitzien. Het is alleen wat lastiger, je komt niet overal mee weg. Een slank, strak iemand kan ik een spijkerbroek lopen met een simpel wit T-shirtje en er heel netjes uitzien. Een dik iemand ziet er in een spijkerbroek en wit T-shirt eerder uit als een slons, je moet meer moeite doen. Maar ik vind dikke vrouwen er vaak heel verzorgd uitzien (mannen dan weer niet).
pamelacourson schreef:
23-05-2020 08:27
Met overgewicht kun je er prima verzorgd uitzien. Het is alleen wat lastiger, je komt niet overal mee weg. Een slank, strak iemand kan ik een spijkerbroek lopen met een simpel wit T-shirtje en er heel netjes uitzien. Een dik iemand ziet er in een spijkerbroek en wit T-shirt eerder uit als een slons, je moet meer moeite doen. Maar ik vind dikke vrouwen er vaak heel verzorgd uitzien (mannen dan weer niet).

Ik ben dit niet met je eens. Ook een slank persoon kan er in een jeans met wit t-shirt onverzorgd uitzien. Voor mij zit dat meer in de staat van de nagels, haren, huid en tanden. En de mate van verzorging van de kleding. Een spijkerbroek die groezelig is, of een t-shirt met uitgelubberde boordjes, schoenen die afgetrapt zijn enz.
Alle reacties Link kopieren
herfstappeltaart schreef:
23-05-2020 08:35
Ik ben dit niet met je eens. Ook een slank persoon kan er in een jeans met wit t-shirt onverzorgd uitzien. Voor mij zit dat meer in de staat van de nagels, haren, huid en tanden. En de mate van verzorging van de kleding. Een spijkerbroek die groezelig is, of een t-shirt met uitgelubberde boordjes, schoenen die afgetrapt zijn enz.
Ik bedoel wanneer beiden een schoon, spierwit T-shirt aanhebben en een schone spijkerbroek, normaal model, vind ik dat bij een dik iemand toch slonzig staan. Maar goed, dat is mijn mening. Natuurlijk is de rest belangrijker (dingen die jij noemt), maar ik wilde alleen aangeven dat een persoon met overgewicht er meestal wel meer moeite voor moet doen.
Alle reacties Link kopieren
Miskotto schreef:
22-05-2020 23:12
Neen niet perse, maar tijdens de eerste zonnestralen, zie ik vaak voeten voorbij komen, die duidelijk al een hele poos niet verzorgd zijn.
Voordat je open schoenen of slippers aantrekt, dan is een voetbad waarbij je even je hielen met een puimsteen bewerkt geen overbodige luxe.
Thanks voor je reactie! Ik moet bekennen dat ik wel 'schuldig' ben ja, nooit zo over nagedacht. Ook nooit geweten dat anderen me daarop zouden aankijken. Wel gek dat dat van mannen niet wordt verwacht, terwijl die natuurlijk net zo goed eelt op hun voeten hebben.
Alle reacties Link kopieren
MrsNiceGuy schreef:
23-05-2020 01:29
Ik ben al sinds mijn puberteit te zwaar. En net omdat ik me zo schaam voor dat lichaam, is het zowat mijn missie om alles waar ik wel controle over heb perfect in orde te houden. Kapsel, uitgroei, voeten,... Het is mijn doel ervoor te zorgen dat er niks op mijn uiterlijk aan te merken is, zodat mijn kilo's "gecompenseerd" worden.
Dat klinkt best naar. Dat zeg ik trouwens zonder oordeel oid, ik vind het oprecht naar voor je. Dat je het gevoel hebt te moeten compenseren. Dat je je zo schaamt. Ik ken iemand die te zwaar is en ze ziet er ook altijd zo perfect uit, misschien doet zij dat ook wel.
Jupiter1995 schreef:
23-05-2020 08:53
Thanks voor je reactie! Ik moet bekennen dat ik wel 'schuldig' ben ja, nooit zo over nagedacht. Ook nooit geweten dat anderen me daarop zouden aankijken. Wel gek dat dat van mannen niet wordt verwacht, terwijl die natuurlijk net zo goed eelt op hun voeten hebben.
Ik kijk mannen daar zeker ook op aan hoor! Mijn vader ging net zo goed braaf naar de pedicure. Onverzorgde mannenvoeten zijn vaak erger dan die van vrouwen. Maar mannen dragen iets minder vaak open schoenen. Maar tijdens slipperseizoen zie je het allemaal. Bah.
herfstappeltaart schreef:
23-05-2020 08:21
En over Sophie Hilbrand: ik zag haar gisteren nog bij Op1 en ze zag er fris uit met een leuke witte blouse en sieraden.
Ze heeft een bos wilde krullen die ze altijd achteloos naar achteren gooit wat haar kapsel een warrig effect geeft. En dat is precies haar bedoeling volgens mij. Zo is ze en ik vind dat helemaal niet onverzorgd.
Ze droeg overigens oogmake-up.
Het is een naturel type. Ik hou er wel van.
Ja, het is echt haar look, dat nonchalante. Maar ze is natuurlijk relatief mooi, dan kom je al met meer weg dan iemand met een vlekkerige huid of rommelige tanden die hetzelfde zou doen. Dat is zuur, maar het is zo. Ze draagt op tv overigens net zo goed foundation.

Ik heb trouwens wel een ander beeld van een bos wilde krullen, want ik vind haar haar juist dun en futloos, maar daar kan ze niets aan doen natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Sophie Hilbrand is echt een bovengemiddeld mooie vrouw.
Alle reacties Link kopieren
MrsNiceGuy schreef:
23-05-2020 01:29
Ik ben al sinds mijn puberteit te zwaar. En net omdat ik me zo schaam voor dat lichaam, is het zowat mijn missie om alles waar ik wel controle over heb perfect in orde te houden. Kapsel, uitgroei, voeten,... Het is mijn doel ervoor te zorgen dat er niks op mijn uiterlijk aan te merken is, zodat mijn kilo's "gecompenseerd" worden.
Wat jij doet is precies wat ik als vooroordeel heb dat alle verzorgde mensen met overgewicht doen. (Over)compenseren.

Erg jammer dat dat toch een soort van nodig is.

Ik kan veel makkelijker met een 'vlekje' de deur uit.

En sinds wanneer zijn gelakte teennagels verplicht? Ik heb niet eens nagellak o_o
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Daveotion schreef:
23-05-2020 10:10
Sophie Hilbrand is echt een bovengemiddeld mooie vrouw.
Vind je dat echt? Ik zie wel dat ze veel mee heeft, maar bovengemiddeld mooi vind ik haar absoluut niet.
Alle reacties Link kopieren
Kleinezon schreef:
23-05-2020 10:56
Wat jij doet is precies wat ik als vooroordeel heb dat alle verzorgde mensen met overgewicht doen. (Over)compenseren.

Erg jammer dat dat toch een soort van nodig is.

Ik kan veel makkelijker met een 'vlekje' de deur uit.

En sinds wanneer zijn gelakte teennagels verplicht? Ik heb niet eens nagellak o_o

De enige reden dat het nodig ´is´, is dat we als maatschappij zo´n ontzettend stigma op lichaamsgewicht hebben geplaatst dat veel slanke mensen zo bang zijn dik te worden dat ze het in hun hoofd nodig hebben er een wij/zij verhaal van superieur/inferieur van te maken waardoor mensen met meer lichaamsgewicht dan de norm (en zij die denken dat te hebben) negatiever worden beoordeeld en afgerekend worden op dat ene aspect van zichzelf.
Kleinezon schreef:
23-05-2020 10:56
Wat jij doet is precies wat ik als vooroordeel heb dat alle verzorgde mensen met overgewicht doen. (Over)compenseren.

Erg jammer dat dat toch een soort van nodig is.

Ik kan veel makkelijker met een 'vlekje' de deur uit.

En sinds wanneer zijn gelakte teennagels verplicht? Ik heb niet eens nagellak o_o
Helaas geldt dit wel voor mensen, met name vrouwen, met overgewicht. Ze moeten (over)compenseren en dan nog zijn er mensen die alleen die vetlaag willen zien. "Dik" is synoniem voor vies, lui, gemakzuchtig, kortom, dik is fout. Als dik mens moet je verdomd goed je best doen om uit te stralen dat je meer bent dan alleen dat dikke mens.

Ik heb ook overgewicht en probeer dit ook te compenseren met kleding en kapsel. Helaas kan ik me geen dure kleding permitteren dat langer mooi blijft en beter "valt" (ofwel; mijn "rondingen" camoufleert) dan goedkope grote maten, maar ik heb wat duurdere "basics" die tijdloos zijn. Verder heb ik nu een coronakapsel (ik kan pas half juni bij de kapper terecht). Ik kam het op advies van een bevriende kapster achterover met mousse, maar het ziet er niet uit. Make-up verdraag ik niet, dus dat helpt ook al niet aan mijn "verzorgde uiterlijk".

Ik ervaar het als een heel akelig probleem dat mijn leven behoorlijk beheerst: hoe zie ik er uit, staat het netjes, zit mijn haar goed, trek ik niet teveel negatieve aandacht?
sprankelend schreef:
23-05-2020 11:28
De enige reden dat het nodig ´is´, is dat we als maatschappij zo´n ontzettend stigma op lichaamsgewicht hebben geplaatst dat veel slanke mensen zo bang zijn dik te worden dat ze het in hun hoofd nodig hebben er een wij/zij verhaal van superieur/inferieur van te maken waardoor mensen met meer lichaamsgewicht dan de norm (en zij die denken dat te hebben) negatiever worden beoordeeld en afgerekend worden op dat ene aspect van zichzelf.
Klopt.
Alle reacties Link kopieren
quattro-stagioni schreef:
23-05-2020 11:41
Helaas geldt dit wel voor mensen, met name vrouwen, met overgewicht. Ze moeten (over)compenseren en dan nog zijn er mensen die alleen die vetlaag willen zien. "Dik" is synoniem voor vies, lui, gemakzuchtig, kortom, dik is fout. Als dik mens moet je verdomd goed je best doen om uit te stralen dat je meer bent dan alleen dat dikke mens.

Ik heb ook overgewicht en probeer dit ook te compenseren met kleding en kapsel. Helaas kan ik me geen dure kleding permitteren dat langer mooi blijft en beter "valt" (ofwel; mijn "rondingen" camoufleert) dan goedkope grote maten, maar ik heb wat duurdere "basics" die tijdloos zijn. Verder heb ik nu een coronakapsel (ik kan pas half juni bij de kapper terecht). Ik kam het op advies van een bevriende kapster achterover met mousse, maar het ziet er niet uit. Make-up verdraag ik niet, dus dat helpt ook al niet aan mijn "verzorgde uiterlijk".

Ik ervaar het als een heel akelig probleem dat mijn leven behoorlijk beheerst: hoe zie ik er uit, staat het netjes, zit mijn haar goed, trek ik niet teveel negatieve aandacht?
Wat naar. Het zal wel niet binnen komen, maar je mag er gewoon zijn. Mensen die echt oordelen over overgewicht en je daarom minder waard vinden, die mensen moet je niet willen plezieren. Ik denk echt nooit nare dingen over mensen met overgewicht en let er ook niet op. Ik hoop dat de meeste mensen ook niet doen. Bah. Echt niet leuk.
Sjulia schreef:
23-05-2020 11:52
Wat naar. Het zal wel niet binnen komen, maar je mag er gewoon zijn. Mensen die echt oordelen over overgewicht en je daarom minder waard vinden, die mensen moet je niet willen plezieren. Ik denk echt nooit nare dingen over mensen met overgewicht en let er ook niet op. Ik hoop dat de meeste mensen ook niet doen. Bah. Echt niet leuk.
Lees maar terug in (o.a.) dit topic hoe er door verschillende mensen over overgewicht wordt geschreven.

Ik vind mijzelf als persoon prima. Ik mag er zijn. Maar dat lijf, dat ervoor zorgt dat sommigen je als melaats behandelen... :nooo:
Sjulia schreef:
23-05-2020 11:52
Wat naar. Het zal wel niet binnen komen, maar je mag er gewoon zijn. Mensen die echt oordelen over overgewicht en je daarom minder waard vinden, die mensen moet je niet willen plezieren. Ik denk echt nooit nare dingen over mensen met overgewicht en let er ook niet op. Ik hoop dat de meeste mensen ook niet doen. Bah. Echt niet leuk.
Ik sluit me hier 1000 procent bij aan.
Een kennis van mij wilde eens iets aan haar overgewicht doen. Ze ging langzaamaan joggen, heel knap. Onderweg was er echter een proleet die het nodig vond na te roepem dat het "tijd werd dat ze eens uit haar luie stoel kwam". Wat ben je dan verrot zeg. Het is al heel dom om zoiets te zeggen, en als je dan bedenkt hoe groot die stap voor mijn kennis was om het aan te pakken, zo naar. Ik kon en kan alleen maar respect voor mensen opbrengen die van ver komen en zoiets gaan aanpakken.

Je hebt ze er helaas bij; de Olcays die dikkere mensen nog even inpeperen dat ze niet aan de norm voldoen. Gelukkig kwamen er genoeg tegenreacties op dat domme geblaat van haar over dikke mensen die sporten.

Ik had trouwens met dit topic nooit kunnen bevroeden dat het over overgewicht zou gaan. Nooit aan gedacht.
sprokkelientje schreef:
22-05-2020 15:28
Make-up mooier vinden dan een lach is net zomin sneu als trouwen zonder een spatje make-up.

gellak (ook op tenen en ja ook in de winter) geshoren benen, bikinilijn en oksels (ja ook in de winter
Dat valt voor mij ook gewoon onder basisverzorging.
Ik vind het echt niet sneu om te trouwen zonder make-up, het zou alleen mijn keuze niet zijn, ook omdat ik het dagelijks al draag. Maar het staat anderen natuurlijk volledig vrij om mijn voorkeur sneu te vinden :) dat vind ik verder helemaal niet erg.
Anna2208 schreef:
22-05-2020 19:27
Ik vind het niet sneu dat je elke dag make up aanbrengt, ongeacht hoe snel je dat doet, maar dat je make up mooier vindt dan een lach. Ofwel dat je hoe je eruit ziet belangrijker vind dan dat je je zo goed voelt dat je lacht. Natuurlijk kun je je ook goed voelen door make up op te doen en dat is helemaal prima dan moet je dat vooral doen. Maar als je zegt als ik moest kiezen dan koos ik voor de make up boven me zo goed voelen dat ik lach dan vind ik dat sneu. Ik hoop voor je dat je meestal niet hoeft te kiezen.
Ik zou inderdaad kiezen voor de make-up, is mijn persoonlijke keuze. Wat een ander doet: lekker zelf weten.
En ik hoef inderdaad nooit te kiezen, want heb altijd een goed gevulde voorraad :) en als ik me beter voel dan lach ik automatisch meer, en voor mij is dat opgemaakt. Als dat voor een ander naturel is: ook prima.
Jupiter1995 schreef:
23-05-2020 08:53
Thanks voor je reactie! Ik moet bekennen dat ik wel 'schuldig' ben ja, nooit zo over nagedacht. Ook nooit geweten dat anderen me daarop zouden aankijken. Wel gek dat dat van mannen niet wordt verwacht, terwijl die natuurlijk net zo goed eelt op hun voeten hebben.

Van mannen verwacht ik dat zeker ook hoor!
Alle reacties Link kopieren
quattro-stagioni schreef:
23-05-2020 11:41
Ik ervaar het als een heel akelig probleem dat mijn leven behoorlijk beheerst: hoe zie ik er uit, staat het netjes, zit mijn haar goed, trek ik niet teveel negatieve aandacht?
Inderdaad, de eeuwige 'struggle' als je qua gewicht niet voldoet aan het ideaalbeeld. Slanke mensen die voor de rest niet per se mooi zijn, hebben daar volgens mij veel minder last van. Ik ben in mijn leven nooit gepest, kreeg vaak complimentjes over gezicht, huid, haar en kleding. Nu ik ouder word, is dat wat minder ;-) . Maar altijd heb ik mij lelijker gevoeld dan mijn slanke medemens. En dan vind ik het zo frustrerend als een slank iemand zich niet verzorgt en nog erger, zich slecht kleedt. Als dikkerdje moet je zoveel moeite doen om leuke kleding te vinden en er enigzins mooi uit te zien. En mensen die alles mee hebben, waarderen het geluk dat ze hebben niet als ze dan niet eens de moeite doen om ook wat tijd en moeite in kleding en verzorging te steken. Zo ervaar ik dat. Maar ik weet dat niet iedereen het daarmee eens is.
I can keep my mouth shut, but you can read the subtitles on my face.
Alle reacties Link kopieren
MrsNiceGuy schreef:
23-05-2020 18:40
Inderdaad, de eeuwige 'struggle' als je qua gewicht niet voldoet aan het ideaalbeeld. Slanke mensen die voor de rest niet per se mooi zijn, hebben daar volgens mij veel minder last van. Ik ben in mijn leven nooit gepest, kreeg vaak complimentjes over gezicht, huid, haar en kleding. Nu ik ouder word, is dat wat minder ;-) . Maar altijd heb ik mij lelijker gevoeld dan mijn slanke medemens. En dan vind ik het zo frustrerend als een slank iemand zich niet verzorgt en nog erger, zich slecht kleedt. Als dikkerdje moet je zoveel moeite doen om leuke kleding te vinden en er enigzins mooi uit te zien. En mensen die alles mee hebben, waarderen het geluk dat ze hebben niet als ze dan niet eens de moeite doen om ook wat tijd en moeite in kleding en verzorging te steken. Zo ervaar ik dat. Maar ik weet dat niet iedereen het daarmee eens is.
Om slank zijn nu een geluk te noemen vind ik wel gek. Er zijn genoeg mensen die hartstikke hard werken om hun figuur op peil te houden. Ik was als kind misschien niet dik, maar was wel altijd aan de hoge kant van gezond gewicht, zeker niet slank van nature. Op een gegeven moment was ik het zat en heb ik mijn hele dieet op de schop genomen, en dat is ook niet makkelijk geweest.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben nooit echt dik geweest want zover heb ik het nooit laten komen. oen ik puber was werd ik wel wat mollig en toen ben ik voor de eerste keer gaan lijnen en dat doe ik nu nog op mijn 54ste om zelfs niet meer mollig te worden. Ik doe dat omdat ik me daar mooier en beter bij voel.
Het ging toch om "wat noem jij verzorgd" ?

Ik ken echt genoeg dikke mensen die er heel verzorgd uitzien hoor. Goed geknipt haar, leuke sieraden, nagellakje, glansje hier of daar.
Ik vind het echt onzin dat dikkere mensen niet verzorgd zouden kunnen zijn.

En daartegenover zijn er ook genoeg slanke slonzen.
Alle reacties Link kopieren
MrsNiceGuy schreef:
23-05-2020 18:40
Inderdaad, de eeuwige 'struggle' als je qua gewicht niet voldoet aan het ideaalbeeld. Slanke mensen die voor de rest niet per se mooi zijn, hebben daar volgens mij veel minder last van. Ik ben in mijn leven nooit gepest, kreeg vaak complimentjes over gezicht, huid, haar en kleding. Nu ik ouder word, is dat wat minder ;-) . Maar altijd heb ik mij lelijker gevoeld dan mijn slanke medemens. En dan vind ik het zo frustrerend als een slank iemand zich niet verzorgt en nog erger, zich slecht kleedt. Als dikkerdje moet je zoveel moeite doen om leuke kleding te vinden en er enigzins mooi uit te zien. En mensen die alles mee hebben, waarderen het geluk dat ze hebben niet als ze dan niet eens de moeite doen om ook wat tijd en moeite in kleding en verzorging te steken. Zo ervaar ik dat. Maar ik weet dat niet iedereen het daarmee eens is.
Slanke mensen hebben ook weer hun onzekerheden waarbij ze zich lelijker kunnen voelen. Het is niet alles hoor, dat slank zijn. Onzekerheid bestaat nog steeds.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt verzorgd en tot in de puntjes verzorgd.
In mijn ogen is verzorgd;
Een fris gedoucht lichaam
Schone, passende kleding
Je haar geborsteld

In de puntjes verzorgd;
Een gekapt kapsel
Perfecte make-up
Kleding op kleur en stijl
lindaatje1900 wijzigde dit bericht op 23-05-2020 20:09
1.09% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven