Mode & Beauty alle pijlers

Een jurk of rok laten (na)maken

29-05-2020 12:21 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gisteren heb ik voor de zoveelste keer een hele berg kleding retour gestuurd omdat het concept maxi-jurk of maxi-rok bij veel webshops tegenwoordig betekent dat het meer midi valt (boven de enkels). Ik ben 1.75 dus zo boven gemiddeld is dat niet lijkt mij.

Bij merken als Claudia Sträter of Expresso hebben ze dat soort dingen wel, maar dan betaal je al snel 100-140 euro voor een rok, en buiten dat ik niet echt veel geef om merken, vind ik dat ook wel erg veel geld voor een rok.

Ik ben dus op zoek naar jurken en rokken die echt tot (bijna of net) op de grond vallen en die geen split hebben.

Nu heb ik zelf een aantal jurken en rokken die ik erg fijn en leuk vind dus ik denk eraan om die ergens na te laten maken. Het zijn geen ingewikkelde modellen, 1 is gewoon van jerseystof met wat plooien en 1 is een dubbellaags rok van crepe achtige stof met een tailleband en een rits.

Nu vraag ik me af of hier dames aanwezig zijn die enig idee hebben wat het zou kosten om zon rok (of simpele jurk) na te laten maken. Er zijn hier markten genoeg dus de stof zou ik zelf kunnen kopen. Daar zit geloof ik ook niet echt het geld in. Ik zoek niks speciaals of iets dat erg chique is, maar een aantal basis rokkenzou al erg fijn zijn.

Wie heeft advies?
anoniem_387689 wijzigde dit bericht op 29-05-2020 12:39
0.20% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Kan je niet op naailes??
Maak je de rokken. Leer je hoe het moet. Kan je daarna zelf doen.

En hoeveel dat kost ligt helemaal aan de kosten voor stof etc.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vorig jaar bij de h&m echt hele lange rokken gekocht, ze zijn er dus wel in de goedkope prijsklasse. En bij C&A 2 jaar terug ook lange rokken gekocht. Ik ben overigens langer dan jij bent.
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
mabelle schreef:
29-05-2020 12:23
Kan je niet op naailes??
Maak je de rokken. Leer je hoe het moet. Kan je daarna zelf doen.

En hoeveel dat kost ligt helemaal aan de kosten voor stof etc.
Daar heb ik idd ook wel aan gedacht om zelf te gaan leren naaien, maar ik ben eigenlijk niet echt een geduldig type die lekker gaat zitten fröbelen dus ik ben bang dat dat niet echt een succes gaat worden.

De stof koop ik zelf, er zijn hier veel markten waar stof 3 of 5 euro per meter is (en ik weet dat veel vrouwen hier die gebruiken om zelf kleding te naaien) dus ik denk dat daar niet echt de kosten in zitten.
Alle reacties Link kopieren
GroenTuintje schreef:
29-05-2020 12:34
Ik heb vorig jaar bij de h&m echt hele lange rokken gekocht, ze zijn er dus wel in de goedkope prijsklasse. En bij C&A 2 jaar terug ook lange rokken gekocht. Ik ben overigens langer dan jij bent.
Kun je hier misschien een voorbeeld van geven? En zitten er splitten in die rokken?
Bij Zalando, en misschien ook bij andere webshops, kun je selecteren op tall - dat geldt vanaf een lengte vanaf 178 cm.

Jij bent 175, dus dan win je een paar centimeter.

Misschien zijn zo de maxi jurken en rokken wel echt lang genoeg naar jouw smaak.

Ik heb trouwens al een keer een maxi rok en jurk van Zalando teruggestuurd omdat ze echt tot op mijn tenen vielen. Zelf vind ik dat onpraktisch, ivm struikelen.

Oh ja, je kunt bij Zalando ook op de optie extra lang klikken bij lengte. Dat zal toch ook wel zeker tot op je tenen komen.
sparkles009 schreef:
29-05-2020 12:37
Kun je hier misschien een voorbeeld van geven? En zitten er splitten in die rokken?
Split kun je dichtnaaien :lightbulb:
Misschien dat je dan wat meer keuze hebt?
Alle reacties Link kopieren
Frekkel schreef:
29-05-2020 12:47
Split kun je dichtnaaien :lightbulb:
Misschien dat je dan wat meer keuze hebt?
Heb ik idd al eens gedaan maar 1) die splitten zitten soms op de gekste plekken zodat je dan aan de voorkant zon dichtgenaaide strook ziet zitten en 2) die rokken met split zijn vaak qua model echt gesneden op die split waardoor je als je hem dichtnaait nauwelijks meer kan lopen omdat de ruimte die dan overblijft te smal is :|
Alle reacties Link kopieren
rozemarijn123 schreef:
29-05-2020 12:45


Oh ja, je kunt bij Zalando ook op de optie extra lang klikken bij lengte. Dat zal toch ook wel zeker tot op je tenen komen.
Ik krijg dan nog steeds dit soort resultaten:

https://www.zalando.nl/topshop-tall-spo ... g-a11.html
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter maakt wel eens kleding samen met haar oma. Dan zijn ze drie dagen bezig met een rok. Een echte coupeuse zal dat vast sneller kunnen, maar ook dan zit je snel aan de 80 euro qua arbeidsloon.
Alle reacties Link kopieren
Onderschat niet hoeveel het kost om het te laten maken hoor. Ook al zou je zelf betalen voor de stoffen, dan komen er ook nog arbeidsuren bij. En goedkoop is duurkoop als je het voor een paar tientjes wilt laten maken door iemand. Ook al noem je het een 'simpele jurk', zo simpel is het niet altijd. ;)
Alle reacties Link kopieren
Thuis hoef je ook niet te naaien.
Je gaat op naailes aan de slag met de rokken. Lessen van 2 uur dus met 3 lessen heb je een rok klaar.
Nou doe dat een half jaar en je hebt rokken zat.
Naailes kost ongeveer 10 euro per les. ;-)
Alle reacties Link kopieren
sparkles009 schreef:
29-05-2020 12:37
Kun je hier misschien een voorbeeld van geven? En zitten er splitten in die rokken?
Nee geen split. Het waren van die wijduitlopende stroken rokken.
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
https://www2.hm.com/nl_nl/productpage.0836361002.html
Voor iedereen een groene tuin
Dag Sparkles,

Het heeft met dit topic niks te maken, maar vind je dat niet onaangenaam een rok of jurk die net boven op helemaal op de grond komt? Je sleept overal doorheen en dat vind ik eigenlijk heel vies. Als het nu 3cm boven de grond komt, vind je die lengte dan echt te kort?

Wat die split betreft: je kan niet zomaar een split dichtnaaien. Elke stof die je aan mekaar naait, heeft een zoom nodig en bij een split mis je dan zoom waardoor de stof waar ze aan mekaar is gezet, trekt.

Je kan naar de markt gaan om stof te kopen voor jouw kleding. Maar als je niks van naaien kent, weet je dan wel welke stof geschikt is om rokken of jurken te maken?

Ik zou eerder een (eenvoudig) modelletje waar je heel tevreden over bent, los doen en de verschillende stukken naknippen en in mekaar zetten. Of dat een vriendin laten doen (in ruil voor een klus die zij niet graag doet misschien?). Dan moet je niet een dure naaister betalen want ik denk dat je voor het maken alleen al snel 50 euro kwijt bent.

Succes!
Alle reacties Link kopieren
https://www.sweetjewellery.nl/nicky-rok-wit-lang

Deze is echt lang. En op die site ook wel in andere kleurtjes. Heb hen al in koraal en navy voorbij zien komen. Zelf heb ik deze in het zwart.
"Even if I knew that tomorrow the world would go to pieces, I would still plant my apple tree."
mammezel schreef:
29-05-2020 14:36
Dag Sparkles,

Het heeft met dit topic niks te maken, maar vind je dat niet onaangenaam een rok of jurk die net boven op helemaal op de grond komt? Je sleept overal doorheen en dat vind ik eigenlijk heel vies. Als het nu 3cm boven de grond komt, vind je die lengte dan echt te kort?

Wat die split betreft: je kan niet zomaar een split dichtnaaien. Elke stof die je aan mekaar naait, heeft een zoom nodig en bij een split mis je dan zoom waardoor de stof waar ze aan mekaar is gezet, trekt.

Je kan naar de markt gaan om stof te kopen voor jouw kleding. Maar als je niks van naaien kent, weet je dan wel welke stof geschikt is om rokken of jurken te maken?

Ik zou eerder een (eenvoudig) modelletje waar je heel tevreden over bent, los doen en de verschillende stukken naknippen en in mekaar zetten. Of dat een vriendin laten doen (in ruil voor een klus die zij niet graag doet misschien?). Dan moet je niet een dure naaister betalen want ik denk dat je voor het maken alleen al snel 50 euro kwijt bent.

Succes!
Nee hoor. Met een bepaalde steek kun je de twee kanten onzichtbaar aan elkaar bevestigen. Zonder dat het over elkaar ligt dus.
Alle reacties Link kopieren
wiezel schreef:
31-05-2020 02:17
https://www.sweetjewellery.nl/nicky-rok-wit-lang

Deze is echt lang. En op die site ook wel in andere kleurtjes. Heb hen al in koraal en navy voorbij zien komen. Zelf heb ik deze in het zwart.
In One size fits all heb ik niet zoveel vertrouwen ;-D
Alle reacties Link kopieren
sparkles009 schreef:
01-06-2020 18:39
In One size fits all heb ik niet zoveel vertrouwen ;-D
Ik heb maat 42 en bij mij zit hij goed. Maar groter wordt krap.
Al heb ik die van mij vorig jaar gekocht, dus geen garantie dat die exact hetzelfde is natuurlijk...
"Even if I knew that tomorrow the world would go to pieces, I would still plant my apple tree."

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven